Fick blåskärm i BF4, Nu bootar inte Windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Fick blåskärm i BF4, Nu bootar inte Windows

Hej!

Råkade ut för ett lustigt problem. Satt och spelade lite BF4 igår kväll på min 5 år gamla dator.

När rundan var slut blippade bilden till en halv sekund och kom sedan tillbaka.
Ca 5 sekunder senare fick jag blåskärm och när datorn startade om låste den sig när
Windows laddades. Windows kan fortfarande inte laddas utan låser sig vid "inladdningsskärmen". Kan bara komma in via felsäkert läge som jag är i nu.

Vad kan ha gått fel?

Har försökt att reparera Windows i kommando tolken samt det automatiska
reparationsverktyget, men inget hjälper. Kört minnestestet, men inge fel där.
Kört checkdisk via kommandotolken, men disken är hel (SSD).
Även kört ett kommando som kollar och reparerar windows filer, där fanns några korrupta filer
men gick ej att reparera där ifrån.

Har ingen Win 7 disk att återställa eller reparera med, köpte datorn med win 7 förinstallerat.
Kan ej ladda ner för microsoft pga att det är förinstallerat från tillverkare står det.

Sedan är jag inte helt säker på att det är Windows som är problemet med tanke på hur
problemet uppkom. Kan grafik korten gått sönder?

Mycket tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Aug 2008

Grafikkortet kan definitivt gå sönder, jag tror till och med jag fick liknande symptom när mitt lade av.
Har du ett integrerat grafikkort på moderkortet som du kan prova koppla skärmen till?

Kanske också värt att prova att gå in i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna för grafikkortet och se om det hjälper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@naikon: Kollade innan om jag hade en port på moderkortet men det hade jag tyvärr inte.
Kör 2st grafikkort i crossfire, undrar om det kan hjälpa att koppla skärmen till det andra kortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Dave_001:

@naikon: Kollade innan om jag hade en port på moderkortet men det hade jag tyvärr inte.
Kör 2st grafikkort i crossfire, undrar om det kan hjälpa att koppla skärmen till det andra kortet?

Självklart ska du göra det. Ta bort Crossfiren och testa korten en och en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Ta bort ena grafikkortet helt när du testar med den andra. Tex trasiga grafikkort kan fortsätta orsaka fel så länge den sitter i datorn.

Om du har ett budget eller ännu sämre nätagg så är dom ökända för att delvis gå sönder långt innan dom dör helt. Nätagg ger ström till andra delar som tex grafikkort som i sin tur kan börja ge konstiga fel pga strömmen den får från nätagget.

Behöver hela namn och ca ålder på nätagg och namnet på grafikkortet för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig den är.

Om du inte får tag i Win 7 skiva så får du i värsta fall testa med Win 10 för att utesluta att felet är i Windows.
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Om du vill utesluta buggiga grafikdrivrutiner så kan du använda DDU för att få bort de gamla innan du testar med andra.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Detta var mycket märkligt.

Testat ett grafikkort var för sig nu och båda fungerade och windows startade som vanligt på båda korten.
Men nu till det mysktiska. Kopplade på crossfire igen och kör nu men båda samtidigt och det fungerar som vanligt.

Slutsatsen jag drar är att det var grafikkorten som orsakade att windows inte ville starta utan låste sig.
Men båda fungerar ju och nu fungerar även crossfire.

Nätagget är ca 5 år gammalt och av märke och modell: Corsair HX 850W pro series.

Vad kan ha orsakat detta obehagliga problem?
Nätagget? Eller kan det varit något glapp i crossfire anlsutningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Bra nätagg verka du ha.

Troligen glapp. Ta loss och sätta tillbaka delar/kablar har ofta löst sånt trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2017

Som andra tidigare redan rekommenderat så gå igenom alla anslutningar för att säkerställa att inget är glappt. Om Windows fortfarande bråkar, testa med med Ubuntu på en usb-sticka. Är det stabilt så är det mest troligt inget hårdvarurelaterat utan mjukvarurelaterat (drivrutinskonflikt). Eländet och tjusningen med datorer...testa, omtesta, etc och bli gråhårig påkuppen :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Datorn crachade ingen efter ett tag med 2 grafikkort. Stod något att det hade med drivrutiner att göra på den "blåa skärmen".
Uppdaterade drivisarna utan resultat.
Fungerar bara när jag kör med ett kort i taget nu. Spelar ingen roll vilket jag kör med.

Kan det vara nätagget iallafall?
Win 7 uppdaterades för ett par dar sedan. Kanske är någon bugg med det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Aug 2008

Prova avinstallera drivrutinerna med felsäkert läge med denna program: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Installera sen drivrutiner igen, men denna gången prova ta en äldre version av drivrutinerna. http://support.amd.com/en-us/download/desktop/previous?os=Win...
T.ex någon från 16.xx istället för nya 17.xx.

Om det ändå inte funkar då kan du utesluta drivrutinerna för grafikkortet iallafall.