Permalänk

micro-ATX PSU 200W???

Jag funderar på att bygga ett budgett-system med små m-ATX grejer. På komplett har dom bara Chieftec Dragon som m-ATX, men det kan ju vara coolt att ha ett micro och ett full tower som är likadana

Iaf PSU:n i den lådan är på 200W och har dessa värden, av vad jag kunde hitta på Chieftecs hemsida:
+5V +3.3V +12V -5V -12V +5Vsb
20A 14A 8.0A 0.5A 0.8A 1.5A

Hur långt klarar man sig på det? Ska iof bara ha ett AMD-moderkort och en HDD, men jag kanske skaffar mer saker i framtiden. Tycker att 200W låter lite, men jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dom andra värderna.

Är det nån annan som byggt något liknande system som kan dra lite för och nackdelar mATX?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Jag har ett nättagg i min mATX burk med dessa värden:
3,3V 17A
5V 20A
12V 10A
de andra värdena kommer jag inte ihåg.
(Nätagget är det som följer med ett casper chassi)

Med detta driver jag:
Albatron km18g pro - nforce2 matx kort
1700+@2400+ (182x11, 1,5V)
512 mb ram
Geforce 3 ti200
1 80 gb hdd
1 dvd
1 floppy

Detta fungerar alldeles utmärkt.

För och nackdelar:

Tja det jag kan säga här är väl att den är väldigt bekväm att ta med sig och flytta runt men det är inte kul att behöva ta isär alltihop för att kunna lossa på cpukylaren utan risk för att skada moderkortet. Fast dessa nackdelar gäller ju mer mitt chassi, det som ska vara utmärkande för matx moderkort är väl just de små möjligheter man har att överklocka pga av att man oftast inte kan ställa in varken vcore eller multipliern i bioset samt att moderkorten ofta saknar mcp-t sydbryggan så man där tappar sata, firewire, soundstorm ljudet osv...

Mitt omdöme av en liten dator är bara goda (förutom endel svordomar då jag skulle byta kylare) och jag ångrar inte att jag övergett mitt fulltower chassi.

Edit: La till för och nackdelar biten.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk

Okay, ditt har ju lite bättre värden, men jag har sökt lite också och sett att det är fler som har Chieftec och det verkar funka bra. Hur är det mATX annars, funkar allt bra, eller finns det begränsningar?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Jo, precis som jag sa så är mitt chassi lite trångt att bygga i, men det torde inte vara något större problem i cheiftech lådan. Men jag ser inga andra nackdelar med det direkt då man har inbyggt ljud som duger gott och inbyggt nätkort så behövs inte mer än tre pci slots(använder inte en enda själv).
Sen så ser det ganska stilrent ut med ett chassi som är mindre högt än skärmen.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk

Oj missade att du la till för och nackdelar, för det stod väll inte med i början?

Hade tänkt att använda min till nått serveraktigt i en garderob, men man kanske ska ha den på skribordet istället

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Hej, Jag har också skaffat casperlådan i denna kör jag en 1333 thunderbird på ett Aopen MK 79 G 1394. Dvs ett aopen nforceII kort med mpc-t med digitalt ljud integrerat gf4 mx kan köpa till tvout, ja allt det man ska ha,

detta tillsammans med en 120 seagate hårddisk, detta fungerar utmärkt, dock så har jag inga expansionskort och något i den stilen så jag antar att jag inte belastar nätagget så hårt.

Jo lådan är ganska jobbig att montera saker i, men bara man tar allt i rätt ordning så ska det väll fungera Tycker capserlådan är riktigt bra faktiskt, har monterat bort dvdn så jag har ett hål i sidan för friskluft,

Ja om det är nått så fråga

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk

Okay, låter ju positivt, var köpte ni era casperlådor, kanske skulle kolla på en sån? Fast det får inte bli för dyrt, för det är ett budgetbygge.

Nån med Chieftec-chassit som vet om man får plats med vanliga PCI/AGP-kort, såg i recensioen att man inte kunde ha det i en utav lådorna.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

casperlådan tar fullhöjdskort.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på www.computercare.se men det är billigare på www.itpower.se, anledningen att jag inte köpte därifrån var att de hade skrivit ut 150W's nätagg så jag slängde iväg ett mail och i samma veva så beställde jag av nån anledning från computercare, inte för att 150:-är någon större förlust...
Chieftechet tar definitivt fullhöjdskort med tanke på att det har 2 x 5,25" slots på det "vanliga sättet".

erc: jo, jag såg det moderkortet jag oxå fast dock 2 veckor efter jag köpt det jag har nu, skillnaden är just mcp-t sb och att det har de fyra hålen, har du nån inställning för vcore och multiplier i bios?

Själv har jag en väldigt kort dvd så den sticker inte ut utanför hållaren den är gjort för så jag rymmer en stor fläns där iaf, men ska kapa upp ett 120mm hål precis utanför i chassit och stoppa en stor och tyst fläkt som blåser luft från rummet på cpun, sen så har jag börjat fundera på att stoppa in en vattenkylning i detta chassi, det är lite utmaning om man jämför med ett fulltower

Visa signatur

Errare human est