Fiberinstallation men det ser mörkt ut

Permalänk
Medlem

Fiberinstallation men det ser mörkt ut

Vi har beställt fiber till vårt hus. På uppfarten finns en brunn till vilken de blåst fiber, sedan vidare från brunnen in i huset, där de satt en mediaomvandlare. Det har tagit dem en evighet med massvis med besök från olika tjommar.

Nu efter tre månader är de klara, skulle ta 4 veckor. ELler ja, de sa i morse att de skulle bli klara idag. Bara för mig att koppla på strömmen på mediaboxen.

Så det gjorde jag när jag kom hem. Jag noterade dock att själva fiberkabeln inte var ansluten i mediaboxen, så jag stoppade in den också.

Datorn från nätverkskontakt med mediaomvandlaren, dvs dioderna blinkar i bägge ändar. Men mediaboxen verkar inte få kontakt med sin server. WAN-dioden lyser inte. Man ser inte heller något ljus i fibern (det ska man väl kunna göra?)

Jag har också beställt abonnemang från Banhof idag under eftermiddagen. De kollade och sa att allt såg bra ut från deras sida och att det skulle börja funka inom någon timme.

Någon som vet hur sånt här fungerar, kan det fortfarande vara något som återstår i installationen? Eller är det någon som ska "slås på" av någon i kedjan, eller något annat?

Jag försökte få kontakt med mediaboxen via telnet eller webläsaren, det ska funka enligt manual jag laddat ned från nätet, men det funkar inte heller, ingen kontakt alls vare sig via web eller telnet. Mediaomvandlaren är en CTS HES-3106

Det är ITUX nätverk i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Lyser inte WAN kan du bara glömma det.

Säg åt nätleverantören att fixa!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Bara en by the way som inte löser dina problem alls men som dina ögon kommer uppskatta: Titta inte in i fibern! Det är ljus som inte är synligt och kan dessutom vara skadligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

kan dessutom vara skadligt.

Varför tror du han tycker det ser mörkt ut?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren!

Har skickat ett meddelande till Gohtnet som håller i trådarna, om man får säga så
Får se vad de svarar.

Permalänk
Medlem

Några tankar förresten varför jag inte får telnet/web-kontakt med mediaomvandlaren?

Permalänk
Medlem

Vad är det för våglängd på ljuset? Laser antar jag att det är.

Permalänk
Medlem

Har de lämnat en fiberkabel icke ansluten är de inte färdiga. Var den skyddad med en liten plastpropp? Annars är det stor risk att du fått damm eller smuts på den. Ingen privatperson ska röra fibern över huvud taget. Både pga laser men även eftersom den är väldigt lätt att skada då den inte får böjas för mycket beroende på typ och då den ska fästas upp inne i sin fiber tray. Har du någon bild på hur det ser ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad det är för våglängd vet bara din leverantör, kan köra massor av olika. Ljus ser du enbart om du mäter med en ljusmätare, -1 till -15dbm är väl säkert ok till en kunds mediaomvandlare. Du kan koppla på en ljuspenna i ena änden för att se om det lyser i andra änden, men nej du ser inget ljus i en fiber, det ända du kan lyckas med om det är starkare sändare och långa sträckor kan du däremot skada ögonen om du kollar på skiten... Så, ge fan i det.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Bahnhof har ju en liten specialare med sin mac-manager också... Kan vara en riktig labyrint om man ändrar router eller dyl.
https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Prova om du kan nå den sidan

Permalänk
Medlem

Allt ser ju helt ok ut för mig i fiber-tray'n. Även där verkar det finnas en skarv, från tunn blå fiberkabel, till en sista gul "stump" som går till kontakten. Den skarven är fäst i hållaren. Inkommande fiber är snurrad några varv, sedan skarven, sedan är den gula snurrad något varv fram till kontakten.

Ja, det satt en topp på fiberkontakten och en plugg i kontakten i mediaomvandlaren. Plockade bort och kopplade ihop. Ingen smuts på dessa.

Men det betyder då i så fall att de planerar att komma hit fler gånger. Tänk om de liksom kunde säga det, att de kommer igen, och boka en tid, så man kan låsa upp åt dem. När de kom i morse sa det att det skulle vara klart när jag kom hem och att jag då bara kunde koppla in strömmen och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Bahnhof har ju en liten specialare med sin mac-manager också... Kan vara en riktig labyrint om man ändrar router eller dyl.
https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Prova om du kan nå den sidan

Jag når den sidan via mitt mobila bredband. Via fibern når jag ingenstans, inte ens till själva mediaboxen vad det verkar, och det är ju lite skumt tycker jag, borde ju funka även om fibern inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasx:

Jag når den sidan via mitt mobila bredband. Via fibern når jag ingenstans, inte ens till själva mediaboxen vad det verkar, och det är ju lite skumt tycker jag, borde ju funka även om fibern inte funkar.

Lättast är väl om du ringer till dem så får du svaren direkt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Thomasx: Inget smuts? Och du tror du kan avgöra det med dina ögon? Samma ögon som du glodde in i fibern med. Dom använder en form av penna för att rengöra fibern med, ofta är smutset osynligt men det räcker med pollen för att orsaka förluster.

Fibern gör en blind, så enkelt är det. Oftast är det infraröd eller osynligt ljus men det är fortfarande så pass stark energi på sån liten yta att du förstör gula fläcken.

Hursomhelst, du skulle inte öppnat något. Normalt är dom plomberade. Lyser inte WAN så har du ingen länk. När dom svetsade fibern och satt i patchkabeln (den biten som går in i fiberkonvertern) så skulle dom har mätt upp signalstyrka.

Sen så kan allt var AOK på din sida men i själva mottagarstationen är inte saker påslagna.

WAN måste lysa, lyser inte den finns det inget du kan göra. Ingen på din ISP kan nå mediaomvandlaren (som många gånger bara är en managerad switch).

Permalänk
Medlem

Du måste ha mikroskåp om du ska se någon smuts, om du strycker fibern mot din arm/tröja så ser den garanterad ut som SKIT och du lär knappast få fram bra ljus... Alltså det krävs riktig utrustning för att både mäta ljus och se skit, du ser inte ett piss av en fibers skick med ögonen, det ända du kan konstatera som lekman är att *ja detta är en fiber och den är inte avklippt* i princip...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Var det inte ikopplat så är nog inte din fiber aktiverad heller. Dom aktiverar i samband med fiberns installation.
Du ska inte röra fiberkabeln själv, det krävs specialutrustning för installationen.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tittade så klart inte RAKT in i fibern.

Med "ingen smuts" menar jag inte att jag kontrollerat renhetsgraden, utan att ingen av delarna kom i kontakt med någonting under de få sekunder de blottades och innan de kopplades ihop. Om det är ett problem, vore det intressant att få veta hur proffsen skapar en dammfri miljö och gör när de kopplar ihop det hela.

Det jag funderade över var mer hur själva installationen går till, vilka moment som ingår, i vilken ordning man gör dem. Vad som skulle kunna tänkas vara kvar. Den senaste infon jag fick var att allt skulle vara klart idag, bara för mig att koppla in och köra. Men så är det uppenbarligen inte, och de har inte informerat om att de inte var klara, trots att jag var hemma när de åkte härifrån.

Samt så undrade jag varför jag inte fick någon respons från mediaomvandlaren. Den har ju omfattande konfigurationsmöjligheter via telnet/web. Har Itux spärrat detta på något sätt, så att det överhuvudtaget inte går att få kontakt med den, t.ex.?

Permalänk
Avstängd

Innan du pillar mera på din mediaomvandlare så ring din installatör och be de kolla vad som inte är gjort, kanske räknar de med att komma förbi imorgon och göra det sista och sen slå igång allt.
Så länge du inte får någon signal på WAN så kommer du ingen vart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasx:

Alltså, jag tittade så klart inte RAKT in i fibern.

Med "ingen smuts" menar jag inte att jag kontrollerat renhetsgraden, utan att ingen av delarna kom i kontakt med någonting under de få sekunder de blottades och innan de kopplades ihop. Om det är ett problem, vore det intressant att få veta hur proffsen skapar en dammfri miljö och gör när de kopplar ihop det hela.

Det jag funderade över var mer hur själva installationen går till, vilka moment som ingår, i vilken ordning man gör dem. Vad som skulle kunna tänkas vara kvar. Den senaste infon jag fick var att allt skulle vara klart idag, bara för mig att koppla in och köra. Men så är det uppenbarligen inte, och de har inte informerat om att de inte var klara, trots att jag var hemma när de åkte härifrån.

Samt så undrade jag varför jag inte fick någon respons från mediaomvandlaren. Den har ju omfattande konfigurationsmöjligheter via telnet/web. Har Itux spärrat detta på något sätt, så att det överhuvudtaget inte går att få kontakt med den, t.ex.?

Det är ingen risk att du har skitat ner den om du inte tagit med den i något Det som jag skulle tro att dom har kvar är att patcha in i andra änden, vilket jag inte kan förstå hur dom kan vara så sega med, om det inte är ett nytt område så dom bygger upp från början?

Permalänk

Kan vara så att just din kabel ej är svetsad ute ännu?

När "vi" kopplar upp er kunder ibland så får ni faktiskt inte alltid länk (wan lampan ska lysa för detta - gör den inte det så kommer du inte kunna använda din fiber) Telia brukar vi aldrig ha problem med på just länk/wan, men andra operatörer måste ibland aktivera sin switch med just din port för att det ska hända något.

Kan också såklart vara fel patchat på telestationen, eller inte färdig patchat.

Problemet med så många aktörer inblandade så har jag lärt mig att aldrig riktigt lova något när man installerar privatpersoner utan bara köra på och göra klart mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

Kan vara så att just din kabel ej är svetsad ute ännu?

När "vi" kopplar upp er kunder ibland så får ni faktiskt inte alltid länk (wan lampan ska lysa för detta - gör den inte det så kommer du inte kunna använda din fiber) Telia brukar vi aldrig ha problem med på just länk/wan, men andra operatörer måste ibland aktivera sin switch med just din port för att det ska hända något.

Kan också såklart vara fel patchat på telestationen, eller inte färdig patchat.

Problemet med så många aktörer inblandade så har jag lärt mig att aldrig riktigt lova något när man installerar privatpersoner utan bara köra på och göra klart mitt.

Haha verkligen! Ett gissel med driftsättning när många olika är inblandade

Permalänk
Medlem

Googlade lite.

Våglängderna ligger typiskt i det infraröda området, och då som regel med en effekt på under 1mW. Alltså Class 1. Därtill när lasern lämnar fibern, divergerar ljuset, och utgör därför normalt inte någon fara. Det är bara i udda fall eller om man använder mikroskop eller förstoringsglas för att titta direkt på t.ex. fibern, som det kan bli farligt för ögat.

Och konstigt vore det väl annars, eftersom det inte ens finns en likadan varningsetikett som på t.ex. en CD-spelare.

Jo då, jag har som jag nämnde ovan redan skickat ett email med fråga om status och när det blir klart.

Inte konstigt att det kostar tiotusentals kronor bara för att blåsa in en fiber, när så många olika människor skall åka fram och tillbaka så många gånger. Det är väl en 6-7 personer åtminstone som varit här 6 gånger nu, som regel 2-3 åt gången. Får jag gissa kommer det ävl att bli minst två besök till då, av minst två olika personer. En för att patcha in andra änden, och en för att koppla in fibern i mediaomvandlaren. Vem vet, det kanske kommer ett tredje tjomme också, för att kontrollmäta fibern innan den kopplas in i mediaomvandlaren. Det är väl av den anledningen de inte kopplat in den änden ännu, får man förmoda då

Permalänk
Medlem

Inte ett nytt område. Tvärtom. Det är väl 10 år sedan rören lades ner när en massa hus som då byggdes nya fick fiber. Vårat hus är mycket äldre och fick ett rör framdraget då också i samband med att all VA byttes ut. Men någon fiber har aldrig blåsts in, förrän nu. Så allting fanns klart, inklusive rör ända fram till husväggen, bara fiber som behövde blåsas in.

Permalänk
Medlem

Det vi kan konstatera dock.

WAN lyser inte och det innebär att antingen är de inte färdiga med anslutning.
Eller så har de patchat fel.

Oberoende vilket är det nätleverantör och underleverantörer som måste hantera det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ja, idag helt plötsligt på eftermiddagen så dundrade det in en gube genom dörren. Tur att jag var hemma och höll på att fixa i källaren, annars hade han ju inte kommit in. Helt oanmäld som han var. De hade inte patchat i andra änden, tydligen.

Han hade inget emot att jag kopplat in fibern. Han ryckte loss den med inte en gnutta mer försiktighet än vad jag hade använt, vad gäller smuts och så vidare, sen tittade han in i fibern och ropade till sin kollega - Det lyser! Och jo då, jag såg också att det lös ur fibern.

Så vi kan väl konstatera två saker, dels att det är synligt ljus, dels att det inte är skadligt att se ljuset. Att peka det rakt in i ögat ska man säkert vara försiktig med oavsett vilket.

Nu återstår bara att få kontakt med internet. Bahnhof skulle ha aktiverat det hela igår och sa att allt såg bra ut, har även fått deras email med "Mina sidor"-info, som de inte skickar ut innan det är aktiverat.

Men än så länge, ett par timmar efter att de kopplade in det sista, och mer än ett dygn efter Bahnhof aktiverade i sin ände, är det inte funkis. Lite oroväckande tycker jag att jag inte ens får någon telnet/web-kontakt med mediaomvandlaren. Inkopplad på LAN1. Ingen som har någon kunskap om varför det kan vara så? Ifall Itux låst den på något sätt så man inte kan komma åt den. Det känns ju inte helt otroligt om det vore något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasx:

Ja, idag helt plötsligt på eftermiddagen så dundrade det in en gube genom dörren. Tur att jag var hemma och höll på att fixa i källaren, annars hade han ju inte kommit in. Helt oanmäld som han var. De hade inte patchat i andra änden, tydligen.

Han hade inget emot att jag kopplat in fibern. Han ryckte loss den med inte en gnutta mer försiktighet än vad jag hade använt, vad gäller smuts och så vidare, sen tittade han in i fibern och ropade till sin kollega - Det lyser! Och jo då, jag såg också att det lös ur fibern.

Så vi kan väl konstatera två saker, dels att det är synligt ljus, dels att det inte är skadligt att se ljuset. Att peka det rakt in i ögat ska man säkert vara försiktig med oavsett vilket.

Nu återstår bara att få kontakt med internet. Bahnhof skulle ha aktiverat det hela igår och sa att allt såg bra ut, har även fått deras email med "Mina sidor"-info, som de inte skickar ut innan det är aktiverat.

Men än så länge, ett par timmar efter att de kopplade in det sista, och mer än ett dygn efter Bahnhof aktiverade i sin ände, är det inte funkis. Lite oroväckande tycker jag att jag inte ens får någon telnet/web-kontakt med mediaomvandlaren. Inkopplad på LAN1. Ingen som har någon kunskap om varför det kan vara så? Ifall Itux låst den på något sätt så man inte kan komma åt den. Det känns ju inte helt otroligt om det vore något sådant.

Det är normalt förfarande att man testar att man patchat rätt att testa med en laserpenna med synligt ljus. Datatrafiken sen ser du inte då det är en icke synlig våglängd!

Har du ställt in rätt ip-adress i datorn för att kunna gå in i mediakonvertern. Den har ju ingen DHCP... Normalt så skall man inte behöva in och peta i den.

Permalänk
Medlem

Du har som vanlig användare utan expertkunskap möjlighet till login i din Kos mediaomvandlare. Den är helt hårdkodad från fabrik. En tekniker loggar aldrig in i den. Dessutom är det bara en vlanswitch i den och inget man behöver röra. Edit, tvåa på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det är normalt förfarande att man testar att man patchat rätt att testa med en laserpenna med synligt ljus. Datatrafiken sen ser du inte då det är en icke synlig våglängd!

Har du ställt in rätt ip-adress i datorn för att kunna gå in i mediakonvertern. Den har ju ingen DHCP... Normalt så skall man inte behöva in och peta i den.

Han sa uttryckligen att det var från stationen i andra änden. Han stod och väntade på att hans kollega skulle koppla på testutrustningen i andra änden, och så länge han såg detta ljuset visste han att kollegan inte kopplat loss och om. Så sa han i alla fall.
Även jag trodde ju efter det jag läst igår att det inte skulle gå att se ljuset, men det gjorde det. När han tog bort fibern allra först, stod hans kollega dessutom intill, och det var då även jag såg.

Enligt manualen till mediakonverten har jag ställt in rätt IP-adress. Det är inte alls så att jag behöver peta på något i den, hade inte tänkt göra det heller. Jag ville bara få kontakt, för att se att jag hade kontakt, funktionskontroll helt enkelt. Alltid bra med lite koll på grejerna. Men men, nu är allt igång till sist och funkar i alla fall, det hoppade igång efter en omstart, så jag lägger väl ner den biten tills vidare.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte om det är så att de kör bidi eller ej, men om det inte är bidi så kan du ju testa att växla rx/tx på fibern.

Edit: såg att ni redan konstaterat länk/ljus på fibern.

Permalänk

Eftersom dom använde en VFL (Visual Fault Locator), så kunde både du och teknikern se ljus. Ljuset som denna VFL skickar ut, ligger inom de våglängder som våra ögon klarar att se. Antagligen har dom kopplat fel, så dom har anslutit VFL i stationsänden/noden för att sedan leta vidare ut i nätet för att kunna konstatera att ljuset kommer ändra fram till dig som kund.

När dom kunde konstatera att ljuset kom fram till dig, så har dom sedan kopplat in ett mätinstrument för att kontrollera förbindelsen och sedan har dom anslutit mot den aktiva utrustningen. De ljusvåglängder som då används, kan du inte se med blotta ögat. Inte heller teknikern, teknikerns farmor eller den där tjejen som teknikern stötte på i mellanstadiet

Den enda möjligheten att som lekman (eller amatörmässigt företag) se om det finns ljus från andra änden, är att man tar mobiltelefonen och startar kameran och riktar mot fiberkontakten. Om man har en tillräckligt bra sensor i telefonen, så kan man se en ljusprick i mitten på kontakten. Detta eftersom sensorn i telefonen, till skillnad mot våra ögon, kan se dessa våglängder.

På det här sättet kan du även se om din TVs fjärrkontroll skickar ut signaler, ifall du misstänker att batterierna är slut eller att någon enskild knapp inte fungerar.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.