Hur fixar man subtitles i Plex?

Permalänk
Medlem

Sorry om jag hijackar denna tråd lite. Men då flera använder sig av Subzero så undrar jag om ni har problem med serier. Nedan scenario har jag:

Scenario:

Jag har serien "power" från 2014 där Säsong 1 och 2 lyckas ladda ner både engelska och svenska så att SRT filerna finns i samma mapp som avsnitten. Säsongerna där efter t,ex s03-5 lyckas hitta både engelska och svenska men lyckas endast ladda ner engelska så den finns i samma papp som vardera avsnitt. Den hittar svenska som sagt, jag kan välja o ha svensktextning men den är såklart ur sync. Där av vill jag kunna ha SRT filen o ändra den, men den har inte laddats ner till mappen.

Är det någon mer som haft detta problem? Jag har försökt att fråga i plex forum i just Subzero tråden, men folk tror inte att utvecklaren kollar där längre, har heller inte fått något svar av någon annan.

Har dragit stick prov i filmväg o där verkar de jag kollat iaf ha laddat ner svenskatextning till vardera mapp. Men det är just serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Du kan lägga in https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle
den letar subtitles automagiskt baserat på vissa kriterier och efter ett poängsystem.

Precis! Kör med Sub-Zero, det är helt överlägset då det löser allt per automatik åt dig.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan leta upp dem manuellt och lägga in filerna i resp. film/seriemapp med filnamn <filnamn>.sv.srt.
Kan ju vara så att Sub Zero löser allt åt dig också såklart.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan leta upp dem manuellt och lägga in filerna i resp. film/seriemapp med filnamn <filnamn>.sv.srt.
Kan ju vara så att Sub Zero löser allt åt dig också såklart.

Skulle du kunna förklara detaljerat hur man använder Sub-Zero?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Skulle du kunna förklara detaljerat hur man använder Sub-Zero?

Skickades från m.sweclockers.com

Då jag aldrig använt det har jag inga erfarenheter men..
Ladda ned från: https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle
Lägg in/Packa upp till .\Plex Media Server\Plugins
Starta om Plex

Sedan får du börja leta dig runt i inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Skulle du kunna förklara detaljerat hur man använder Sub-Zero?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla denna, de har bilder samt förklarar vad varje inställning betyde
https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle/wiki/Sub%E2%80%90Ze...

Permalänk
Medlem

Installerade nyss Sub-Zero på min server men går det att tex få osynkad text att visas tidigare. Går i plex spelare men vore praktiskt om det gick att göra med själva srt-filen eftersom det bara funkar på PC men inte X-box och APTV. Får köra TimeAdjuster så länge.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag övergav Sub-Zero till förmån för Bazarr för en tid sedan, ångrar mig inte en sekund. Samma gränssnitt som Radarr och Sonarr och fungerar klockrent. Bra mycket enklare att administrera undertexter m.m.

https://hub.docker.com/r/linuxserver/bazarr/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Plex klarar ju av att leta undertexter själv rätt bra i snabbinställningar, där man väljer kvalitet, ljud osv. Inte optimalt då det är för den enheten enbart men fungerar.

Annars tar det inte så lång tid att leta upp undertexter till sitt bibliotek;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Jag övergav Sub-Zero till förmån för Bazarr för en tid sedan, ångrar mig inte en sekund. Samma gränssnitt som Radarr och Sonarr och fungerar klockrent. Bra mycket enklare att administrera undertexter m.m.

https://hub.docker.com/r/linuxserver/bazarr/

Får jag göra också. Fungerar inte hos mig och kollat igenom varenda inställning i Plex.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, läste något om att addons inte fungerar längre i plex? I så fall finns det nått annat knep som fixar undertexter automatiskt, skulle va smidigt.

Permalänk
Medlem

@ade182: Sub-Zero fungerar fortfarande, men utvecklingen har lagts ner eftersom Plex kommer snart avskaffa plugins helt. Utvecklaren har gått över till Bazarr, så det är antagligen där framtiden ligger.

Mer info: https://www.reddit.com/r/PleX/comments/9n9qjl/subzero_the_future/

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se upp med Bazarr. Den plockade bort en hel del texter för mig av nån anledning och gillar att ladda ned 4-5 varianter i onödan.

Permalänk
Medlem

Kör Plex från en Linux Server och rätt ofta Plex tappar undertexten. Blir att använda KODI genom Shield istället.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@C4illin: okej, har lyckats få in den i plex å ställa in lite i inställningar, men går jag in på filmer så finns det inga texter, missar jag något?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@ade182:
Antagligen behöver du "trigga" Sub Zero/bazarr att leta undertexter?
Om det är så att den har laddat ned texter kan du behöva uppdatera ditt plexbibliotek.

Permalänk
Medlem

Funkar som det ska nu! Hade inte gått in i "Agent" å kryssat i sub-zero.

Permalänk

Som sagt innan Subzero har lagts ner det är Bazarr som gäller. Kör den själv i en Docker på min server

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kör Plex från en Linux Server och rätt ofta Plex tappar undertexten. Blir att använda KODI genom Shield istället.

Testa Emby eller Jellyfin, hoppade av Plex tåget några år sedan och ångrar det inte!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx: Jellyfin finns väll inte till IOS (iPhone, iPad, APTV)?
https://testflight.apple.com/join/TcFUEVEb

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag kör dels med https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle men sedan har Plex också möjligheten nu för tiden att ladda ner när man tittar på filmen. Man klickar där man väljer subtitles och sedan "more" (heter det i Android appen iaf) och sedan kan Plex söka efter undertexter på valt språk.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@roosterx: Jellyfin finns väll inte till IOS (iPhone, iPad, APTV)?
https://testflight.apple.com/join/TcFUEVEb

Själv installerade jag Jellyfin på servern av ren nyfikenhet, då jag har använd Emby en stund nu, men jag gick tillbaka till Emby relativt snabbt, minns inte riktigt vad det var, men något var det jag saknade, sedan om jag minns rätt ska du kunne använda båda plugins och appar för Emby till Jellyfin?!

För Emby/Jellyfin? på A4k är väl MrMC väldigt poppis tror jag, själv har jag bara Shield TV's i mitt hushåll då jag inte gillade Apple's GUI när jag provkörde det ett par mnd tillbaka eller så.

På Android TV (Shield TV och TV) har jag körd MrMC, men efter att diverse bug's var borta från Kodi, gick jag till Kodi med Emby for Kodi addon.
Konstigt det där, har använd Kodi(XBMC) sedan när det började i början på 2000 talet och gamla Xbox med MySQL för db och Samba shares i många år, sedan provat lite annat i mellantiden Mediaportal, Plex, Jellyfin o.l. men nu tillbaka till Kodi ändå, fast nu med centraliserad skötsel av biblioteket genom Emby.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Installerade nyss Sub-Zero på min server men går det att tex få osynkad text att visas tidigare. Går i plex spelare men vore praktiskt om det gick att göra med själva srt-filen eftersom det bara funkar på PC men inte X-box och APTV. Får köra TimeAdjuster så länge.

https://youtu.be/bsD07pLDRjo

Vet inte hur din Setup ser ut, men jag använder mig av Subtitle Edit för att synca texten med filmen/serien, fungerar till mycket annat också, har någon gång använt det för att översätta engelsk subtitle till svensk och i vissa fall har det fungerat oväntat bra!

Permalänk
Avstängd

Förlåt för att jag stjäl den här tråden men jag har också problem med undertexter. Jag använder VLC på min Apple TV för att ansluta till min Plex-server och Plex *ska* skicka med undertexterna som laddats ner men det fungerar aldrig. Själva nerladdningen fungerar bra och jag har fullt med undertexter med rätt namn "bredvid" mina MKV-filer men de följer aldrig med när Plex servar filerna till VLC.

Verkar vara ett vanligt problem på Plex-forumet också.

Någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Förlåt för att jag stjäl den här tråden men jag har också problem med undertexter. Jag använder VLC på min Apple TV för att ansluta till min Plex-server och Plex *ska* skicka med undertexterna som laddats ner men det fungerar aldrig. Själva nerladdningen fungerar bra och jag har fullt med undertexter med rätt namn "bredvid" mina MKV-filer men de följer aldrig med när Plex servar filerna till VLC.

Verkar vara ett vanligt problem på Plex-forumet också.

Någon som har några förslag?

Jag kanske missförstår, men varför använder du inte Plex-appen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matheeeew:

Jag kanske missförstår, men varför använder du inte Plex-appen?

Kräver inte den att man skaffar ett konto? Ser ingen anledning till att man ska behöva registrera konto för att flytta filer inom sitt eget nätverk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lgr:

Kräver inte den att man skaffar ett konto? Ser ingen anledning till att man ska behöva registrera konto för att flytta filer inom sitt eget nätverk.

Plex har absolut noll med att flytta filer i ett nätverk... Svamlar du om?
Plex har en variant som inte kräver ett konto, dock är det med media de själva väljer.
Har du ett konto kan du sätta upp PMS och Plex, allt knyts till din användare.

Du har en PMS (Plex media server) men använder VLC för att spela upp? Wut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Plex har absolut noll med att flytta filer i ett nätverk... Svamlar du om?
Plex har en variant som inte kräver ett konto, dock är det med media de själva väljer.
Har du ett konto kan du sätta upp PMS och Plex, allt knyts till din användare.

Du har en PMS (Plex media server) men använder VLC för att spela upp? Wut?

Hur sker uppspelningen om inte filerna flyttas från Plex-servern till Apple TV:n? Genom magi?

Så vitt jag kan se, när jag prövat Plex-klienten på min ATV, så behöver jag ha ett Plex-konto för att den ska fungera. Menar du att jag misstagit mig på den punkten?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lgr:

Hur sker uppspelningen om inte filerna flyttas från Plex-servern till Apple TV:n? Genom magi?

Så vitt jag kan se, när jag prövat Plex-klienten på min ATV, så behöver jag ha ett Plex-konto för att den ska fungera. Menar du att jag misstagit mig på den punkten?

De strömmas ju, vore ett bättre ordval även om de "överförs" temporärrt, inget som lagras på ATV.
För sista kan jag faktiskt minnas fel De kräver fortfarande ett konto men inte PMS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

De strömmas ju, vore ett bättre ordval även om de "överförs" temporärrt, inget som lagras på ATV.
För sista kan jag faktiskt minnas fel De kräver fortfarande ett konto men inte PMS.

PMS? Vad menar du/vad är vad här? Jag har väl PMS på min dator, förstår inte vad du menar.