Coilwhine på nätaggregat vid vissa tidpunkter.

Permalänk
Medlem

Coilwhine på nätaggregat vid vissa tidpunkter.

Tjena SweC!

HAr ett märkligt problem där mitt nätaggregat get ifrån sig ett coilwhine, just vid vissa tidpunkter eller ibland lite random. Det kommer i stort sätt varje natt vid 01.20, sen har jag hört det vid random tidpunkter.
Datorn är inte under någon speciell belastning när det händer. Kan vara i krävande spel eller i idle.

Jag är rätt känslig mot högfrekventa ljud och det är väldigt irriterande. Nätagget är inköpt 2012 så det sjunger möjligtvis på sista versen, men tänkte kolla om någon har större insikt vad det kan bero på :).

https://soundcloud.com/theo-claesson/inspelning Hörs bäst med hörlurar och lite högre volym. Mikrofonen är placerad precis vid nätaggregatets utblås.

Man hör ljudet tydligt starta vid ungefär 4 sekunder och hålla på till 12 sek i klippet. Även precis i startet av klippet första halvsekunden hörs coilwhinet.

EDIT : be quiet kraft 700W

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

@Extrice:
Coilwhine kan finnas på nya saker, men kan också komma på saker när spolar etc. åldras, och det finns inget direkt man kan göra åt det.

Nu vet jag inte hur bra kvalitet Be quiet! har på komponenterna i sina nätagg, men ~6år för ett nätagg av bra kvalitet är ingen direkt ålder om det inte har blivit överbelastat.
Jag har nätagg som är äldre än så, och är still going strong.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Extrice:
Coilwhine kan finnas på nya saker, men kan också komma på saker när spolar etc. åldras, och det finns inget direkt man kan göra åt det.

Nu vet jag inte hur bra kvalitet Be quiet! har på komponenterna i sina nätagg, men ~6år för ett nätagg av bra kvalitet är ingen direkt ålder om det inte har blivit överbelastat.
Jag har nätagg som är äldre än så, och är still going strong.

Tack för svar :), lite otydlig i mitt inlägg. Det konstiga var att det drar igång 01.20 varje natt. Load eller idle spelar ingen roll. Ville tracka ner varför det ens startar så jag kanske kunde undvika det möjigtvis.
Tänkte om det kunde varit något virusprogram eller windows update som la load på datorn. Men inget sådant..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Uppdatering : Har nu bytt mitt gamla Be quiet KRAFT 700! mot ett Corsair RM750X V2 och samma coilwhine hörs vid vissa tidpunkter, nätagget är tystare overall men det väldigt högljudda coilwhinet kommer fram vid visst tidpunkter

https://soundcloud.com/theo-claesson/inspelning-6
Lägger till ett klipp där jag i början håller min mic vid nätagget och sedan vid grafikkortet så här ni skillnaden. Och detta coilwhinet kommer då bara ibland och samma på 2 olika nätagg.

Någon som har någon aning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur det står till med strömmen till uttagen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Hur menar du att jag ska göra? Tyvärr har jag ojordat i hela lägenheten utan i köket. Men jag testade dra en förlängningskabel till datorn från köket och problemet kvarstod.

Kan även tillägga att det fortsatte när datorn var avstängd, iallafall några minuter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

@frong: Hur menar du att jag ska göra? Tyvärr har jag ojordat i hela lägenheten utan i köket. Men jag testade dra en förlängningskabel till datorn från köket och problemet kvarstod.

Kan även tillägga att det fortsatte när datorn var avstängd, iallafall några minuter.

Kontakta hyresvärden eller föreningen, tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA