Epic Games visar ray tracing i Unreal Engine

Permalänk
Melding Plague

Epic Games visar ray tracing i Unreal Engine

Ray tracing i realtid är ordentligt på tapeten, där stora namn som AMD, Nvidia och Microsoft haussar tekniken. Nu ansluter sig Epic Games till klubben med Unreal Engine.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg klippet med Stat Wars igår. Tänk den dagen grafiken ser ut så i spel och nu menar jag inte cutscenes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltsåååå ja. Det här teknikdemot för raytracing var aningen bättre än gårdagens klipp från Metro Exodus

Man kan ju argumentera för att detta starwarsklippet var ju förrenderat. Men så verkar inte vara fallet.
https://www.youtube.com/watch?v=YWcawaa_9HA
Jaja, nuvarande renderingskraft som används för demot är orelistiskt att ha hemma, men det verkar kunna köras i realtid i en spelmotor iaf.
Ganska så fräckt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

4st Tesla V100.. Det är cirkus 500 000kr i bara grafikkort, inte illa pinkat.
Mycket pengar eller inte.. Det ser riktigt, riktigt fint ut.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt som tusan. Ytterst få har dock råd att lägga ett par hundra tusen i grafikkort, så man får hoppas på att utvecklingen rusar på.

När man har kommit upp i denna grafiknivå så kräver man dessutom mycket fysik för det ej blir skrattretande knasigt, skjuter man t.ex på en dörr så vill man se hål som ljus kan sippra igenom.

En tanke jag fick är att det med sån här grafik borde bli enklare att göra filmer, grafiken i starswarsklippet höll en sådan hög grafiknivå så jag skull kunna se en 2h film med denna. Och kan man skippa mänskliga karaktären , saker och effekter så går det göra filmerna mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ljusår bättre än det igår, men jag är skeptisk till att spel kommer att se ut så där snart. Spel idag ser ju ut som mellansekvenser i spel för 10 år sen. Så om 10 år då....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Och nu kommer man osökt in på ämnet: Har man rätt till eget utseende? Kan man modellera Brat Pitt utan tillstånd och använda i en långfilm?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och nu kommer man osökt in på ämnet: Har man rätt till eget utseende? Kan man modellera Brat Pitt utan tillstånd och använda i en långfilm?

Det är bara att göra en liten filmsnutt där han ger sitt tillstånd att vara med, så har man sitt på det torra sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Snyggt som tusan. Ytterst få har dock råd att lägga ett par hundra tusen i grafikkort, så man får hoppas på att utvecklingen rusar på.

När man har kommit upp i denna grafiknivå så kräver man dessutom mycket fysik för det ej blir skrattretande knasigt, skjuter man t.ex på en dörr så vill man se hål som ljus kan sippra igenom.

En tanke jag fick är att det med sån här grafik borde bli enklare att göra filmer, grafiken i starswarsklippet höll en sådan hög grafiknivå så jag skull kunna se en 2h film med denna. Och kan man skippa mänskliga karaktären , saker och effekter så går det göra filmerna mycket billigare.

Varför skulle det vara billigare? CGI i film är extremt dyrt, produktionsbudget för effekttunga filmer har ju fullständigt skenat iväg, Jämför budgeten för lotr triologin med the hobbit. Sen kanske det är enklare att göra helt animerade filmer, men Pixars filmer är knappast billiga dom heller. Sen har ju inte skådislöner ökat så mycket faktiskt, med inflation räknat tror jag nog de största stjärnorna faktiskt relativt tjänade mest på 90talet, och räknat till total budget så har de verkligen gått ned.

Någon gång kanske denna teknik blir "billig" men det är nog väldigt långt kvar.

Skrivet av talonmas:

Och nu kommer man osökt in på ämnet: Har man rätt till eget utseende? Kan man modellera Brat Pitt utan tillstånd och använda i en långfilm?

På den pucken känns det ju ännu mer som en gråzon med döda skådisar, både Peter Cushing och Carrie Fisher syns ju i The Force Awakens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

4st Tesla V100.. Det är cirkus 500 000kr i bara grafikkort, inte illa pinkat.
Mycket pengar eller inte.. Det ser riktigt, riktigt fint ut.

But Will it run Crysis?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Snyggt som tusan. Ytterst få har dock råd att lägga ett par hundra tusen i grafikkort, så man får hoppas på att utvecklingen rusar på.

Prestanda- och prismässigt är vi i nivå med 4st Titan V. Fortfarande en bra bit ifrån vad som är realistiskt för gemene man, men inte så långt ifrån en high-end arbetsstation. Tänk sen att nyttjandet av Tensor-cores är nytt och vi kan därför förvänta oss ganska snabba framsteg.

Det verkar inte osannolikt att vi är där, dvs konsumentkort som kan driva motsvarande grafik, inom ett par generationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Varför skulle det vara billigare? CGI i film är extremt dyrt, produktionsbudget för effekttunga filmer har ju fullständigt skenat iväg, Jämför budgeten för lotr triologin med the hobbit. Sen kanske det är enklare att göra helt animerade filmer, men Pixars filmer är knappast billiga dom heller. Sen har ju inte skådislöner ökat så mycket faktiskt, med inflation räknat tror jag nog de största stjärnorna faktiskt relativt tjänade mest på 90talet, och räknat till total budget så har de verkligen gått ned.

Någon gång kanske denna teknik blir "billig" men det är nog väldigt långt kvar.

Det var just framtiden jag tänkte på, såklart CGI idag är svindyrt. Lägger man till bättre datorröster så kan i framtiden en person själv i sin bostad göra en hel film.
Men det krävs att det redan innan finns öppna färdiga modeller av människor, lokaler, världar som är lätt modifieringbara.. Och det var just detta jag tänkte på när jag såg klippen, att de där mänskliga skådespelare snart kan säga goodbye.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var just framtiden jag tänkte på, såklart CGI idag är svindyrt. Lägger man till bättre datorröster så kan i framtiden en person själv i sin bostad göra en hel film.
Men det krävs att det redan innan finns öppna färdiga modeller av människor, lokaler, världar som är lätt modifieringbara.. Och det var just detta jag tänkte på när jag såg klippen, att de där mänskliga skådespelare snart kan säga goodbye.

Fast ska du ersätta mänskliga skådespelare får du bygga en AI avancerad nog att göra det jobbet.

Permalänk
Medlem

Jaja då är det bara till att inse att det blir till att fortsätta att vänta. Nvidia har ju bara stöd för 2 kort som samarbetar i spel. AMD har fortfarande stöd för 4 grafikkort. år 2022 så kanske fi får se lite mer av dessa effekter.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Snusfri

Att visa kvalité på Youtube är som att skryta om att man har en 7980XE med ett Titan V och sedan visa upp en 286a....

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En tanke jag fick är att det med sån här grafik borde bli enklare att göra filmer, grafiken i starswarsklippet höll en sådan hög grafiknivå så jag skull kunna se en 2h film med denna. Och kan man skippa mänskliga karaktären , saker och effekter så går det göra filmerna mycket billigare.

Finns redan sekvenser i någon av dom senare Star Wars filmerna som renderats i Unreal i näst intill realtid.

Skrivet av sKRUVARN:

Varför skulle det vara billigare? CGI i film är extremt dyrt, produktionsbudget för effekttunga filmer har ju fullständigt skenat iväg, Jämför budgeten för lotr triologin med the hobbit.

Det skulle vara billigare för att man inte behöver en renderfarm och en tekniker för att driva denna, plus att lookdev, dvs sätta upp material och texturer osv för att nå rätt look skulle gå mycket snabbare och därmed vara billigare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Finns redan sekvenser i någon av dom senare Star Wars filmerna som renderats i Unreal i näst intill realtid.

Vad innebär näst intill realtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

But Will it run Crysis?

Egentligen är väl det viktigare om man får 100FPS i CS?

Permalänk
Medlem

Ja, den grafiken kan man ju knappast klaga på. Blir spännande när ett 1280Ti eller så kan köra detta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Vad innebär näst intill realtid?

Mycket spekulation från min sida då jag inte hittat direkta siffror, men att det troligtvis inte handlar om direkt spelbara fps på minimum 30fps på en vanlig speldator pga tunga modeller, max settings (Med ILMs custom editerade UE4), och att dom säkerligen fortfarande renderar ut separata pass och kompar i nuke i efterhand. Om dom skriver ut varje frame och alla passes (om inte en exr/frame) till HD tar det ju en hel del från realtidsbiten, t.ex.
Det handlar om K-2SO roboten från Star Wars Rogue One i vissa sekvenser btw.

Mer info, förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och nu kommer man osökt in på ämnet: Har man rätt till eget utseende? Kan man modellera Brat Pitt utan tillstånd och använda i en långfilm?

Varför behöver vi honom?
Vi kan skulptera egna istället, skådespelarna behövs inte lika mycket längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför behöver vi honom?
Vi kan skulptera egna istället, skådespelarna behövs inte lika mycket längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast så gott som alla demos av den här typen och även när det används CGI i "riktig" film idag så är det motion capture som gäller. Det är alltså en skådis som agerar, rörelsen är inte scriptad utan inspelad.
Och visserligen så föredrar åtminstone hollywood skådisar med bra utseende, men i botten är det ändå skådespeleriet som skapar filmstjärnorna och det fixar du inte med massa renderingar - skulle väl möjligen öppna för fula duktiga skådisar i hollywood (där de kan rendera om utseendet i efterhand haha)