Hur följer man ej allmänmässiga tips?

Permalänk
Avstängd

Hur följer man ej allmänmässiga tips?

http://digitalfotoforalla.se/fotografering/landskapsbilder/3-...

http://digitalfotoforalla.se/fotografering/landskapsbilder/5-...

De här tipsen representerar bara dem som bor uppe i Lappland som har höga berg och stora öppna landskap. Men hur följer man tipsen som bor i Roslagen som inte har sådant landskap, ganska platt och enformig skog?

Det här tipsen funkar ju inte allmänmässigt

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har horisonten mitt i bilden, så är det lugnt..

Sen skapar du djup genom att ha något i förgrunden och något intressant/snyggt som motiv.

Det går aldrig att säga att något specifikt sätt att fotografera snyggt fungerar i alla situationer, utan där är ditt öga för komposition och val av utrustning som får göra sitt. Kanske därför vissa är fotografer och andra inte...

Så mitt råd är att kolla på andras bilder från samma område, se hur de komponerat bilderna och fundera lite på hur deras tankegångar gått.. Sen ut och öva och testa dig fram.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du är Stockholmare så istället för två bergsskedjor så har du majestätiska miljonprojekt, förgrunden är klottrare och gängmedlemmar. tipsen går ju att översätta till andra motsvarande situationer med.

Ganska platt och enformig skog ger ju sällan superläckra bilder om du inte har något annat som piffar upp det hela, så då får du helt enkelt skippa i att fota det, eller leka med dimma, snölandskap, detaljer eller komposition på annat vis.

Tipsen gällande vidvinkel och sådant är ju dock relevant även om du vill uppnå motsvarande effekt hemma i vardagsrummet med en farfarsklocka och en julgran, eller älgen som råkat komma in.

Foto handlar mest om att testa sig fram.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det finns inga regler huggna i sten som alltid måste följas, följ din egen intuition. Att bryta mot regler och konventioner kan många gånger ge ett mer personligt och intressant perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Det här tipsen funkar ju inte allmänmässigt

Jag tycker tipsen är bra och de går att applicera överallt. Det handlar främst om att "se bilden" och så handlar det om ljuset. En plats kan se otroligt olika ut beroende på ljuset. Var solen står, om det är moln eller inte och isf vad för moln osv spelar enorm roll för hur bilden blir.
Jag kan ta en av mina egna bilder som exempel. Jag satt länge och väntade när jag tog denna bilden. Jag visste att jag valt en bra plats men det saknades något i himmeln för att ge bilden något "extra", för att det skulle hända något i bilden. Så jag satt och väntade i hopp om att den nedgående solen skulle hitta på att titta fram eller färga molnen rosa eller något. Efter kanske 40-45 minuter så tittade solen igenom en liten, liten glipa i molntäcket och vips... Efter 2-3 min var den borta igen.
Jag tog ett antal bilder medan jag satt där och väntade och de blev mer eller mindre värdelösa.

_DSC5692 by Robert Petersson, on Flickr

Det sagt så kan man ibland behöva ta sig lite längre än 2m utanför dörren.
Nu vet jag ytterst lite om Roslagen men jag roade mig med att göra en sökning på flickr på just Roslagen och upp poppade ett antal helt okej landskapsbilder och ett antal andra bilder som vittnar om att det absolut finns potential i området.
Här är två bilder där man, medvetet eller omedvetet, applicerat just de "tekniker" som artiklarna talar om. Dessa är tagna på något ställe som heter Rönnskärs udde.

https://www.flickr.com/photos/vanderwiel/15294234944/in/photo...

https://www.flickr.com/photos/vanderwiel/15509696908/in/photo...

Permalänk
Avstängd

@jookeer:

På den punkten så har jag redan förlorat. Vad som är en snygg bild är inte det för andra. För nåt år sen visade jag foton på ett forum men folk tyckte att bilderna inte var nåt särskilt. Ändå tycker jag att att det efterliknad motiv som andra brukar ta

Fotografering på subjektiv åskådning funkar inte i verkligheten när andra kan tycka nåt annat
Så hur tar man allmänmässiga motiv som garanterat anses snyggt?

Vad jag tycker det håller inte för sin granskning på ett forum där folk misstycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

@jookeer:

Vet inte om det råder koncensus om vad som anses vara "allmänmässiga motiv", ej heller vad som "anses vara snyggt".

Smaken e delad som baken.

Själv har jag sedan länge tröttnat på solnedgångar, bröllopps- och bebisfoton.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Vet inte om det råder koncensus om vad som anses vara "allmänmässiga motiv", ej heller vad som "anses vara snyggt".

Smaken e delad som baken.

Själv har jag sedan länge tröttnat på solnedgångar, bröllopps- och bebisfoton.

Om du har tagit ett foto som du tycker är snygg och visar upp det på ett forum, skulle inte du bli chockad när folk inte tycker att fotot var så snygg?

Allmänmässiga snygga foton bör ju vara de motiv på vykort. Historiska platser,, byggnader med historisk bakgrund. Det måste vara områden som folk ofta brukar vara för annars blir fotot inte attraktiv om man ser nåt främmande.

Vem skulle skicka det här som vykort. En främmande bro över en stort dike på Roslagsleden
Därför är fotot inte snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

@jookeer:

På den punkten så har jag redan förlorat. Vad som är en snygg bild är inte det för andra. För nåt år sen visade jag foton på ett forum men folk tyckte att bilderna inte var nåt särskilt. Ändå tycker jag att att det efterliknad motiv som andra brukar ta

Fotografering på subjektiv åskådning funkar inte i verkligheten när andra kan tycka nåt annat

Vad jag tycker det håller inte för sin granskning på ett forum där folk misstycker

Jag vet inte riktigt vad du menar med "allmänmässiga" motiv. Är det motiv som är vanliga/vardagliga eller är det motiv som ger bilder som är lättillgängliga för den breda massan?

Hur som helst så finns det ju, som jookeer skriver, inget svar på vad som är ett bra motiv eller en bra bild, eftersom alla tycker olika. Frågar du någon som själv inte fotograferar resp en fotograf så kommer du att få helt olika svar på vad som är/gör en bra bild.

Om du ställt frågan på ett fotoforum så är de såklart mycket mer kräsna än gemene man och bedömer efter andra kriterier, så där är det mycket svårare att få ovationer än om man frågar kreti och pleti.
De flesta fotografer uppskattar i regel även bilder som inte är så romantiskt vackra medan den stora massan gärna hänger solupp/nedgångar eller blommor på väggen.

Personligen fotograferar jag främst landskap och blommor. Det är för att jag trivs i den miljön och lite för att jag är för feg för gatufoto. Jag tittar emellertid gärna på bilder i andra genrer. Jag tycker tex mycket om Christer Strömholms bilder, för att ta ett av de mer kända namnen, men de är nog inte så gångbara hos den breda massan, skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Vem skulle skicka det här som vykort. En främmande bro över en stort dike på Roslagsleden
Därför är fotot inte snygg.

Måste en bra bild platsa på ett vykort?

Om vi lämnar den frågan därhän så länge så hade man kunnat göra ovanstående motiv betydligt mer intressant genom att tex gå dit när det är tät dimma. Ställa sig lite längre till höger (alternativt på vänstersidan) och kanske närmare motivet. Då hade man fått med mer av brons sträckning, vilket ger djup i bilden (kommer du ihåg från artiklarna du länkade att de talade om djup och saker som leder blicken in/runt i bilden) och diket men inte nedgången, utan den fortsätter in i dimman. Bilden bör då vara svartvit.

Ovanstående är bara ett förslag och det skulle sannolikt inte vinna årets bild men med planering och tålamod och lite eftertanke så kan man göra många saker intressanta. Det handlar bara om att vara kreativ.

Permalänk
Avstängd

@dumbo:

Där har vi dilemmat, att när bilden tas så tycker man att motivet var bra, man tänker inte på andra vinklar. Se här det typiska fenomenet, så kommer du med förslag hur det borde tas som man inte hade i tankarna. Eftersom trappan var så stor så var syftet att den ska vara huvudobjektet. Men hur jag uppfattar bilden kan bara jag uppfatta när verkligheten är nåt annat.

Det är väl självklart att vykort är mallen vad som är bra bilder. Sen när har du sett vykort nånstans i Solna, vad kan man hitta som huvudobjekt? På vykort är det trenden med nån byggnad med landskap runt eller på djur.

På vykort finns det inga kala berg, är det vid kusen så måste en fyr finnas med o lite småbyggnader, inåt land så måste en väderkvarn

http://arkivkopia.se/sak/digmus-bm-UMFA53001_0014

http://www.janolssonvykort.se/Vaderkvarnar.html

Att fota kala berg så går det inte att följa fototips, att placera objektet lite på sidan så blir bilden mer intressantare. Utan nåt objekt så går det inte att uppfatta bergets storlek. Berget på bilden kan lika gärna varit 10 meter lång.

Åh så spännande men området är bara på två meter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Det är väl självklart att vykort är mallen vad som är bra bilder.

Håller inte alls med. Vykort är sällan personliga eller kreativa.

Återigen, smaken e delad som baken.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med om att att bilder som printas på vykort nödvändigtvis är bra bilder. De är i regel bra vykortsbilder då de visar något känt och eller typiskt för platsen eller bara är e.g. ett vackert landskapskort, men det betyder ju inte att det är en bild man gärna hänger på väggen hemma/har som skrivbordsbakgrund/samlar i en mapp eller fotoalbum med andra "bra vykortsbilder".

Sedan kan man ta många bra bilder utan att få någon som känns som att den verkligen står ut, och man därför känner att man kan använda till något. Hade du tagit 20 bilder likt stenarna i vattnet där kanske du får en som känns mycket bättre av en anledning eller en annan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Det är väl självklart att vykort är mallen vad som är bra bilder. Sen när har du sett vykort nånstans i Solna, vad kan man hitta som huvudobjekt? På vykort är det trenden med nån byggnad med landskap runt eller på djur.

På vykort finns det inga kala berg, är det vid kusen så måste en fyr finnas med o lite småbyggnader, inåt land så måste en väderkvarn

https://i.imgur.com/zEPlKkU.png

Åh så spännande men området är bara på två meter

Nej, jag tycker inte alls att mallen för vad en bra bild är är vad som passar på ett vykort. Ett vykort har ett specifikt syfte och då väljer man en viss typ av bilder. Man väljer bilder som visar en vy över en specifik plats eller på något som är typiskt för området. Ett vykort från Gotland (väljer det för det är ett bra exempel och ett ställe jag känner till lite) innehåller tex i regel raukar (kanske särkilt Hoburgsgubben som är den mest kända) och ev väderkvarnar eller någon av alla riktigt gamla kyrkor som finns bevarade eftersom detta är motiv som är karaktäristiska för området. Raukar finns eg inte på andra ställen i sverige och är därför det mest typiska motivet och därför (gissar jag) vanligast förekommande på vykort.
Sedan kan man besöka en specifik plats, tex lummelundagrottorna, och där säljs såklart vykort med motiv inne från grottorna, nästan säkert är "altaret" med, som är inte lite speciell droppstensformation, men kanske även att kvarnen, med norra europas största kvarnhjul, som finns intill får vara med på någon bild. Likaså finns ju ringmuren med på vykort från Visby osv.

En bild, tagen i Snäck, som har en helt vanlig sandstrand kan vara jättefin men är inte någon bra vykortsbild eftersom det inte visar något typisk för Gotland.

Bilden du postade hade ev. kunnat funka på ett vykort som är ett kollage med bilder som tillsammans berättar något från en specifik plats, tex något slags kvarn eller en fors. På egen hand skulle den dock inte funka eftersom den inte visar något unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Om du är Stockholmare så istället för två bergsskedjor så har du majestätiska miljonprojekt, förgrunden är klottrare och gängmedlemmar. tipsen går ju att översätta till andra motsvarande situationer med.

Ganska platt och enformig skog ger ju sällan superläckra bilder om du inte har något annat som piffar upp det hela, så då får du helt enkelt skippa i att fota det, eller leka med dimma, snölandskap, detaljer eller komposition på annat vis.

Tipsen gällande vidvinkel och sådant är ju dock relevant även om du vill uppnå motsvarande effekt hemma i vardagsrummet med en farfarsklocka och en julgran, eller älgen som råkat komma in.

Foto handlar mest om att testa sig fram.

Tog en bild i Kista för några år sedan när jag väntade på tuben (instagram)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

http://lajkat.se/professionell-fotograf-avslojar-7-enkla-regl...

Har jag inte följt anvisningen? Det framgår inte vad som ska fotas som framhäver att bilden blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Har jag inte följt anvisningen? Det framgår inte vad som ska fotas som framhäver att bilden blir intressant.

1. Regeln on tredjedelar: Bron börjar vertikalt i mitten av bilden.

2. Använd linjerna: Visst, bron är full av linjer som pekar i alla möjliga riktningar. De linjer jag följer naturligt med ögonen är dock räckena som går från mitten av bilden ut till höger mot kraftledningarna, vilket inte är särskilt intressant kan jag tycka.

3. Diagonala linjer: Se föregående regel.

4. Använd ramar: Jag kan inte hitta något intressant i bilden som kan anses inramat.

5. Våga kom nära: Inte särskilt nära skulle jag säga.

6. Det dominanta ögat: Inte applicerbart eftersom det inte finns några människor med i bilden.

7. Använd mönster: Jag kan inte se särskilt mycket mönster i bilden. Möjligvis trappan, men det tillför inget till bilden för mig i alla fall.

Jag skulle med andra ord säga att du följt en, möjligtvis två, av reglerna, men på ett sätt som drar uppmärksamheten till något helt ointressant (kraftledningarna). Om du inte själv vet vad som gör en särskild bild intressant så kanske det inte är någon intressant bild? Ett tips är att titta på foton från fotografer du tycker är bra, och se hur de tillämpar "regler" som dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

https://i.imgur.com/Zzw5wpI.png

Känsla, kreativitet och intuition går före alla anvisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

https://i.imgur.com/Zzw5wpI.png

I din bild leder eg alla linjer UT ur bilden. Man skulle vilja ha något som leder TILL bron, om den är huvudmotivet och det hade sedan varit bra att använda bron som sådan för att leda blicken vidare in i bilden för att upptäcka någon mer detalj eller kanske bara en mer dramatisk himmel eller liknande.
Eg hade det varit bra att placera trappan upp på bron mer till vänster och låta den fånga blicken först och sedan använda linjerna i bron för att leda blicken vidare in i bilden.

Jämför med bilderna nedan där det finns något närmast och till vänster (vi läser av bilder från vänster till höger?) och sedan finns det element i bilden som leder blicken vidare in i bilden:

Nu tänker jag dock inte så mycket på detta när jag är ute och fotar, utan går mest på känsla, så man kan kalla pilarna i bilderna ovan för efterkonstruktioner, men det förändrar ju inte att linjerna finns där.

Permalänk
Avstängd

@dumbo:

Det var ju det jag redan sa att vykort är kända platser eller byggnader med historisk bakgrund. Här ett typisk vykortsmotiv en gammal nedlagt masugn

Bilder på småhus i glesbygden ä också typisk vykortmotiv

Men i stan blir det svårt. Tråkiga fastigheter o parkeringsplatser. Stadsbilder kan ju inte vara lika attraktivt som en liten röd stuga mitt i naturen. Stadsbilder betraktar jag mer som dokumentärbilder. Ett torg kan ju inte vara lika attraktivt som ett cafe ute på landet med hästar i bakgrunden natur?

Permalänk
Medlem

Vykortsbilder visar som sagt hur det ser ut på en viss plats. Därmed inte sagt att det behöver vara fotomässiga prestationer eller konstnärliga storverk, snarare tvärtom, enl. mig.

Det går att ta ointressanta skitbilder på det mesta, även cafe'hästar på Skansen med röda stugor och höghus i bakgrunden.

Permalänk
Avstängd

@perost:

Har ja inte gjort det?

Punkt 4 uppfattar jag som en konfessionell kommentar som bara skriver
"Världen är full av naturliga ramar. Om man lyckas få in dem i bilden blir bilden genast mycket bättre"
Det finns ingen beskrivningän än bara en exempelbild över stort landskap men inget exempel i tätare miljö med annat ivägen

Punkt 4 är inte falsifierbar som bara visa en miljö som exempel

Det närmaste jag har är väl det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

@perost:

https://i.imgur.com/WmjQFwW.png

Har ja inte gjort det?

Punkt 4 uppfattar jag som en konfessionell kommentar som bara skriver
"Världen är full av naturliga ramar. Om man lyckas få in dem i bilden blir bilden genast mycket bättre"
Det finns ingen beskrivningän än bara en exempelbild över stort landskap men inget exempel i tätare miljö med annat ivägen

Punkt 4 är inte falsifierbar som bara visa en miljö som exempel

https://i.imgur.com/z9OJ9WP.png

Det närmaste jag har är väl det här.

Det jag känner med bägge de här bilderna är att du fotograferat för mycket rakt på, så det blir platt...

Om du tagit ett antal steg till höger i den första med bron, så hade du fått en helt annan bild med ett djup...
Den andra bilden likadant, fast kanske ett lite mer antal steg till höger. Då hade du fått en glipa mellan skogsdungen och ledningsstolparna, där vägen syns. Sen har du vägen där du stog som leder in i bilden bort mot ledningsstolparna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Jag förstår inte alls vad du menar. På vilket sätt tycker du att du använder ramar i bilderna du visat? Vad är det du ramat in?

Du verkar tro att dessa "regler" är något man borde följa i alla sammanhang, men det är mer förslag på vad man kan tänka på när man fotograferar. I din senaste bild har du t.ex. använt tredjedelsregeln för att återigen framhäva kraftledningar, troligtvis oavsiktligt. De mer intressanta objekten, som vägen och gränsen mellan marken och skogen, är placerade precis mitt i bilden. Träden i förgrunden är förvisso placerade mer enligt tredjedelsregel, men intrycket förtas lite av att de är avklippta i toppen och med kraftledningarna som är väl synliga bakom.

Hade du tänkt på tredjedelsregeln och placerat gränsen mellan marken och skogen lite längre ner så hade du blivit av med tomrummet i förgrunden, och träden hade inte blivit avklippta. Hade du valt en annan vinkel så hade du kanske kunnat få vägen lite mer åt sidan istället för precis mitt i bilden.

Kraftledningarna är svåra att göra något åt och gör i mitt tycke bilden för plottrig för att det ska bli något riktigt bra av det, så mitt bästa råd för det är bara att försöka undvika kraftledningar i bilden om man inte kan göra dem till en intressant del av bilden på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

@perost
Mycket bra kommentarer.

@Gzerd
För att tillägga så tycker jag att om man vill använda sig av dessa regler för bildkomposition så ska man räkna med att få öva, öva, öva. Man kan inte räkna med att man bemästrar dem på första försöket. Se den feedback som kommit som möjligheter till förbättring. Är dessa motiven i sitt närområde så kan man ju gå tillbaka och göra nya försök.

Jag tror inte att jag kommer upp i ens 10% av mina bilder som jag verkligen tycker är bra. De flesta är dåliga till medelbra. Inget fel i det. Att fånga det som ögat ser på en bild är inte enkelt.

Man kan fråga sig vad som händer med trappan om man backar en bit och sätter trappan nere i vänster hörn. Nu vet jag ju inte vad som är utanför bilden, så det kan innebära att du får med en massa skräp, men bara en tanke.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

@dumbo:

https://i.imgur.com/ujwycda.png

Det var ju det jag redan sa att vykort är kända platser eller byggnader med historisk bakgrund. Här ett typisk vykortsmotiv en gammal nedlagt masugn

https://i.imgur.com/Veu208j.png

Bilder på småhus i glesbygden ä också typisk vykortmotiv

Men i stan blir det svårt. Tråkiga fastigheter o parkeringsplatser. Stadsbilder kan ju inte vara lika attraktivt som en liten röd stuga mitt i naturen. Stadsbilder betraktar jag mer som dokumentärbilder. Ett torg kan ju inte vara lika attraktivt som ett cafe ute på landet med hästar i bakgrunden natur?

På första bilden tycker jag att den vänstra byggnaden står ut och därför snor all uppmärksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att fånga det som ögat ser på en bild är inte enkelt.

Det räcker i regel inte med att "bara" fånga det ögat ser. När man är på platsen så upplever man ju saker med alla sinnen (kanske inte så mycket smaken iofs) och det är väl hela upplevelsen man vill försöka förmedla till någon som inte var på platsen och det är inte lätt att fånga den där känslan på bild.
Om det sedan är ett smäktande landskap eller om det är fruktansvärda saker som Nick Uts berömda bild "Napalm Girl"

Sedan är det klart att om motivet är extremt på något sätt, ett väldigt dramatiskt landskap med extremt väder eller en fruktansvärd bild från ett krig, dvs saker som folk i allmänhet inte ser så ofta så är det lättare att folk "känner något" för bilden så då har man ju en viss hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Det räcker i regel inte med att "bara" fånga det ögat ser. När man är på platsen så upplever man ju saker med alla sinnen (kanske inte så mycket smaken iofs) och det är väl hela upplevelsen man vill försöka förmedla till någon som inte var på platsen och det är inte lätt att fånga den där känslan på bild.
Om det sedan är ett smäktande landskap eller om det är fruktansvärda saker som Nick Uts berömda bild "Napalm Girl"

Sedan är det klart att om motivet är extremt på något sätt, ett väldigt dramatiskt landskap med extremt väder eller en fruktansvärd bild från ett krig, dvs saker som folk i allmänhet inte ser så ofta så är det lättare att folk "känner något" för bilden så då har man ju en viss hjälp.

Jag kan bara hålla med. Det är en av sakerna som gör det svårt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

För det första tycker jag att du låst dig lite för mycket vid att det ska vara saker som platsar på ett vykort. Där platsar en viss typ av bilder men långt ifrån alla, även om det är bra bilder.

Vad gäller bilder i stadsmiljö eller på alla ställen där det är trångt eller finns saker ivägen så handlar det (som alltid) om att "se bilden". Det finns bilder överallt, bara man har öga för det och är kreativ nog. Just detdär med att det finns bilder överallt blir väldigt tydligt om man är några stycken ute och fotar på samma plats. Vissa bilder blir ganska lika, såklart, men sedan finns blir det även många bilder som är helt olika, för att man ser olika saker.

Nedan följer några exempel till. Jag ska väl passa på att säga att jag inte gör anspråk på att mina bilder skulle vara några mästerverk på något sätt men det är enklast att ge exempel då man själv vet vilka bilder man tagit och hur man tänkt.

Här är ett exempel på en bild inne i ett bostadsområde med ganska tätt mellan husen. Här är det husen på sidorna som skapar djup i bilden och leder en till flera olika detaljer, som tex bron över vattnet med sina reflektioner längst ner. Livbojen till vänster gör mycket för bilden och skuggorna från stolparna adderar även de till helheten. Längre upp i bilden är ljuset mer dämpat och där finns molnen som lyses upp av månen och stjärnorna på himmeln och allra längst bort ser vi ett av Göteborgs landmärken, statyn "Kvinna vid havet".

_DSC4480 by Robert Petersson, on Flickr

Det handlar även, som sagt, mycket om ljuset. Bilden nedan blir ju lite speciell tack vare det rosa ljuset på byggnaden till vänster i bild i kontrast mot det orangebruna från natriumlamporna i resten av bilden.

Gothenburg Museum by Robert Petersson, on Flickr

Sedan behöver det inte alltid vara de stora perspektiven i bilder utan man kan se mycket i detaljer. Det kan handla om roliga linjer eller former eller häftiga färger eller en kombination därav.
I bilden nedan gillade jag färgskalan som går från brunt (nästan svart) och rostbrunt till rött/rödorange och gult. Jag gick medvetet dit när det hade regnat för att få mustigare färger. Röret till höger skapar lite jämnvikt i bilden. Man hade kunnat gå närmare åxå och låta de två gula rören ta upp större plats i bilden.

DSC00123 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Avstängd

@dumbo:

Det är lönlöst vad jag tycker för mina bilder duger ändå inte till nånting som akt dissas. ändå tycker jag att jag tar liknande motiv som andra. Så det innebär att folk på Facebook är knäppa som gillar mina bilder eller gör dom det bara för att vara snälla men tycker tvärtom?

Se vad som händer när man visas bilder på ett forum så blir det raka motsatsen.

Hur hållbar är folks kritik för sin granskning? För enkelt folk som inte har nån bildning om foto kan tycka vad som helst är attraktivt. Blir ett foto som du uppskattar dålig efter en fotoutbildningstid? Självklart eftersom fotot inte uppfyller kriterierna enligt utbildningen.

Du kan ju inte mena att din åsikt håller för sin granskning för då undergräver du allt enligt utbildningen?

Den här tycker jag är attraktiv som jag tagit men det är jag nog ensam om

En närbild på en svamp men det är jag nog också ensam om

Här verkar det bara finnas byråkrater som svarar förblindade om olika vinklar som saknar förmågan att betrakta bilden som den är. Här blir jag bara bemött av gnäll och gnäll och det tar jag inte som konstruktiv kritik som bara klagar

Konstruktivist kritik det bör bara att belysa en viss del i bilden som ser bra ut och förklara hur det borde tagits för att bli ett bättre motiv. Se bara nån som frågar var en ramen, helt obegripligt som inte är nåt att bygga diskussion på.

Nu ska folk inte blänga blind vad andra visar för foton ser snyggare ut, för andras foton ger en konfessionell handling som undergräver mina foton att betraktas fristående