Extrem Temperatur/Throttling Problem! - XFX Radeon R9 295x2 8GB

Permalänk

Extrem Temperatur/Throttling Problem! - XFX Radeon R9 295x2 8GB

Tjena! Jag behöver hjälp på riktigt nu. Mitt kort throttlar något galet och jag har redan försökt några lösningar men de hjälper inte eller så har jag gjort något fel.

Min setup:
GPU: XFX Core Edition Radeon R9 295x2 2x4GB (R9-295X-8QFA 8GB) (Dual GPU)
CPU: Intel Core i7 4770k 4.5Ghz OC
CPU Cooler: Corsair H80i GT
RAM: Kingston 1x8GB Savage 1600Mhz DDR3
Case: Fractal Design Nano S Window
Fans: Front 2st 140AF intag, Top 2st 140AF uttag, Back H80i GT /w 2st Corsair 120SP uttag, Bottom 120mm 295x2 Rad /w 2st Corsair 120SP intag.

Så varje gång jag använder Crossfire på spel så når jag maximala temperaturen av 75c väldigt snabbt och kortet throttlar något galet mellan 300-1000 MHz. Jag har tagit bort stockfläkten och lagt till 2st Corsair 120SP fläktar i pushpull som intag, vilket samtidigt då blåser på kortet. (detta fick jag rek av Inet, men är de verkligen bästa?) Jag öppnade upp kortet och bytte kylpastan till Arctic Silver 5 på båda kärnorna. Idle temps på GPU1 är 44c och GPU2 40c, det är underligt att de har olika idle temps, GPU1 når även lätt 75c före GPU2. Jag vill minnas att tempsen var betedde sig någorlunda likadant när det var stock.

Vad kan jag göra ifrån de här utan att lägga mer pengar på de här? Har jag gjort något fel? Missat något? Varför vill inte kortet kylas ordentligt, i benchmarks när de släpptes så nådde de knappt 70C i testerna med STOCK. Helt galet. Finns de några andra 295x2 ägare här? Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

@Qornholio: Vad är dina max temps? För 75 grader är normalt... speciellt nu när du kör sli Även dina idle temps är normala (40,45 grader). Att det är olika per kort beror säkert på, nu när du kör sli, att kortet som sitter underst får lite sämre kylning.

Permalänk

Kortet är ett dual core kort, max temp är 75c och då throttlar den ju för klocken går ner väldigt mycket och jag min framerate går väldigt mycket upp och ner.

Permalänk
Medlem

@Qornholio: TJmax verkar faktiskt vara 75 grader

Iaf, här är en tråd om liknande problem där lösningen var,

Citat:

Link to post
[SOLVED] - Enable GPU Scaling
I am 90% confident that enabling GPU Scaling in the Catalyst Control Center
is what fixed my temps. Vsync was already on.

Permalänk
Medlem

Om du har radiatorn placerad lägre än grafikkortet kan det samlas luft i vattenblocken. Prova att sätt radiatorn i toppen av chassit , eller kanske i högt fronten om den inte får plats i taket. Samt lyft upp och skaka runt chassit lite under drift, så bubblorna försvinner ur gpu-blocken. (Det senare bör eventuellt undvikas om du har vanliga hårddiskar i burken).

Rimligtvis bör tempsen sjunka lite

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av Overwatch:

@Qornholio: TJmax verkar faktiskt vara 75 grader

Iaf, här är en tråd om liknande problem där lösningen var,

Jag vet inte hur de löste de med GPU Scaling men testade och det hjälpte inte tyvärr.

Permalänk
Skrivet av erssn:

Om du har radiatorn placerad lägre än grafikkortet kan det samlas luft i vattenblocken. Prova att sätt radiatorn i toppen av chassit , eller kanske i högt fronten om den inte får plats i taket. Samt lyft upp och skaka runt chassit lite under drift, så bubblorna försvinner ur gpu-blocken. (Det senare bör eventuellt undvikas om du har vanliga hårddiskar i burken).

Rimligtvis bör tempsen sjunka lite

Innan de här chassit så hade jag radiatorn på toppen av chassit i flera år med mitt gamla chassi och hade samma problem med temps. Kanske är värt att testa, men är förmodligen inte varför jag har haft så mycket problem.

Söker ni 295x2 throttling så finns det massa trådar på nätet med samma problem, men aldrig hittat någon som har en bra lösning förutom att ge den extremt mycket kylning i form av custom loop eller 240-360mm radiator. Tror med det är alltid nått fåtal som har stock och ha bra temps, vilket jag undrar.. Varför är de en del som har throttling och vissa kan köra stock utan problem?

Permalänk

Behöver fortfarande hjälp med de här...

Permalänk
Medlem

Vilka åtgärder är du villig att genomföra? På luftkylda kort brukar man ju kunna plocka bort orginalfläktar och tillhörande plastkåpa för att sedan dra fast några vanliga fläktar med högre luftflöde.
Har dock ingen kunskap om vad det är som luftkyls på ditt kort för att ens kunna spekulera i om det skulle funka.

Permalänk
Hjälpsam

@Qornholio: något som begränsar Max fps bör hjälpa, tex v-sync.
Har ditt kort stöd för en fps limiter kan även detta hjälpa.

Du kan testa att ta bort plåten för den slot som sitter under kortet för att minska värmen där, ibland bildas nämligen en varm luftficka under kortet och ditt verkar delvis ha vanlig luftkylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kortet har inbyggd AIO kylning och en fläkt som kyler resterande delar av kortet.

Det är ITX moderkort så finns bara en slot.

Permalänk

Jag har märkt att pumpen från GPU1 är väldigt varm, även i idle, och temperaturen går upp och ner lite mellan några grader, medans GPU2 pumpen är stadigt på samma temperatur.
GPU1 är också 8-10c varmare i idle än GPU2.
Båda är rätt höga idle temperaturer i jämförelse med benchmark tester på nya 295x2 kort.
Slangen från GPU1 till radiatorn är också väldigt mycket varmare än slangen till GPU2. Så ena sidan av radiatorn är rätt varm, medans den andra är rätt kall.
Kan de vara så att den inbyggda AIO kylaren krånglar eller är helt sönder? Den gör ju dock inga ljud ifrån sig som krassel eller så...

Permalänk
Medlem

Kan det vara att det blir svårt att kyla kortet i det lilla chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Det KAN ju vara så, jag har alltid haft det i olika ITX chassin, dock detta är större än det förra.
Men de känns konstigt då kärnorna är kylda med en custom AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Jag har märkt att pumpen från GPU1 är väldigt varm, även i idle, och temperaturen går upp och ner lite mellan några grader, medans GPU2 pumpen är stadigt på samma temperatur.
GPU1 är också 8-10c varmare i idle än GPU2.
Båda är rätt höga idle temperaturer i jämförelse med benchmark tester på nya 295x2 kort.
Slangen från GPU1 till radiatorn är också väldigt mycket varmare än slangen till GPU2. Så ena sidan av radiatorn är rätt varm, medans den andra är rätt kall.
Kan de vara så att den inbyggda AIO kylaren krånglar eller är helt sönder? Den gör ju dock inga ljud ifrån sig som krassel eller så...

Ser jag helt fel på bilden du länkade eller är det totalt 4 slangar från kortet? Det är väl bara 1 block som täcker båda kärnorna med 1 slang framledning och 1 retur? Då ska ju en slang vara varmare och den andra kallare eftersom vattnet passerat genom radiatorn

Edit; googlade lite bilder och ser att det är två pumpar i serie med vardera block. Då borde väl också en av GPU:erna också få lite högre temps både i idle och load

Visa signatur

:D

Permalänk

OK en update här. Jag tog isär hela AIO då jag misstänker felet är i den.
För att klargöra, AMD R9 295x2 8GB är ett dual GPU kort med en inbyggd custom AIO som har två pumpar ihop på en radiator, här är en bild.

Jag tog isär allting och när jag tömde vätskelösningen så var lösningen brungul och hade små bitar av skräp i lösningen.
När jag tog isär coldplate'n, såg det ut på andra sidan bland de små fenorna.

Som vi kan se, är fenorna murkna och den andra bilden sen vi klart och tydligt vart mycket skit har fastnat som sätter stop för flödet. Jag blandade ihop vilken som var till GPU1 och GPU2 när jag tog isär det men vi kan klart säga att bild två var GPU1 eftersom GPU1 hade 5-10c högre idle temp och throttla mycket snabbare under load, dock bild ett har en del skräp liggandes med men fenorna ser bättre ut. Man kan iallafall lugnt säga att detta är ju varför AIOn har strulat med kylningen...
Pastan jag hade bytt var ej för lite, dock den verkade ojämt fördelad. Jag hade lagt så mycket att det rann över lite på sidorna men inte så mycket. Men såg typ, "fläckar" där de var mindre kylpasta.

Nu har jag en fråga, betyder detta att AIOn är sönder/ej användbar/ eller kommer strula som alltid? Eller går det att fixa all smuts som kommit i mellan eller har de skadat fenorna? De här fenorna är extremt små, med blotta ögat gick de knappt att särskilja dom.

Permalänk
Medlem

Fenorna var verkligen supersmå! Inget man kan skrubba rent med en tandborste?
Annars kan en ultraljudstvätt hjälpa.

Permalänk

Det är väl värt att testa, får hitta en tandborste med så små strån som möjligt.

Har aldrig hört talas om en ultraljudstvätt.

Permalänk

Jag rengjorde vattenkylningen och fyllde på den, nu när jag tryckte in den i min dator kommer når den inte ens POST. Det är bara en svart skärm, och när jag trycker på strömbrytaren är det ingen fördröjning, den stängs av omedelbart. Jag försökte uppdatera BIOS, rensa CMOS, kontrollerade kablar, ingenting. Vem vet hur man fixar det här?

Permalänk
Medlem

@Qornholio: Förmodligen har din kylare inte kontakt nog för att kyla som den ska.
Har varit med om det på ett grafikkort jag köpte. Det vägrade starta för att skydda sig själv.

1. Funkar kylningen efter att du haft isär den?
2. Om så, montera om den igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Kylningen funkar efter jag haft isär den genom att bara testa ge den ström. Får väl testa montera om den.
Ska jag testa grafikkortet utan kylaren? Bara för se ifall den bootar och sen snabbt stänga av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Qornholio: Ja montera om den.

"Ska jag testa grafikkortet utan kylaren? Bara för se ifall den bootar och sen snabbt stänga av?"
NEEEJ!!!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Testat på en annan dator. Dött. Jag var tvungen att banka spår i skruvarna för att få loss kylaren, något måste gått sönder.. Är väl bara att ugnsbaka kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vilken otur att råka ha i sönder ett sånt kort

Men om du verkligen är säker på att kortet är sönder så förlorar du inget på att ungsbaka kortet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Får du bild på integrerad grafik? Isåfall kolla enhetshanteraren och se om det dyker upp något där.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Ja datorn startar med min iGPU.

Ja... Detta var mitt egna fel. När jag först hade isär grafikkortet för att byta kylpastan så drog jag åt skruvarna för hårt när jag monterade tillbaka kylaren. Så sen när när jag skulle avmontera kylaren igen kunde jag ej få loss skruvarna och mejseln åt upp de små skruv huvuderna, så jag var tvungen att slå spår i skruvarna för att få loss det... Det måste ha orsakat en skada någonstans, starka vibrationer har skakat loss ledningar förmodligen eller skapat sprickor...

Ugnsbakning ska är ju exakt det man hoppas kan laga såna här sprickor, förhoppningsvis så funkar det.
Men har aldrig gjort det innan och vill inte missa något som kan hindra det till att funka.

Någon som har erfarenhet eller vet hur jag ska göra? Har läst lite online och temperaturerna kan variera men det är allt mellan 190c-210c, och 7-12min.. Beror tydligen på vilka tekniker och typ av lödmetal som har använts. Säkrast är väl att börja på det minsta och funkar det inte, sakta gå upp med värme och tid.
Jag undrar dock hur det är med plasten som är till fläktarna och pumparna? Går dessa ta bort?

Permalänk
Hjälpsam

@Qornholio: Tråkigt att höra.
Tycker att det verkade vara onödigt tunna flänsar, vatten för ju över värme mycket bättre än luft.
Ett tips nästa gång är att borra bort skruvskallen, i stället för att slå in nya spår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Ja datorn startar med min iGPU.

Ja... Detta var mitt egna fel. När jag först hade isär grafikkortet för att byta kylpastan så drog jag åt skruvarna för hårt när jag monterade tillbaka kylaren. Så sen när när jag skulle avmontera kylaren igen kunde jag ej få loss skruvarna och mejseln åt upp de små skruv huvuderna, så jag var tvungen att slå spår i skruvarna för att få loss det... Det måste ha orsakat en skada någonstans, starka vibrationer har skakat loss ledningar förmodligen eller skapat sprickor...

Ugnsbakning ska är ju exakt det man hoppas kan laga såna här sprickor, förhoppningsvis så funkar det.
Men har aldrig gjort det innan och vill inte missa något som kan hindra det till att funka.

Någon som har erfarenhet eller vet hur jag ska göra? Har läst lite online och temperaturerna kan variera men det är allt mellan 190c-210c, och 7-12min.. Beror tydligen på vilka tekniker och typ av lödmetal som har använts. Säkrast är väl att börja på det minsta och funkar det inte, sakta gå upp med värme och tid.
Jag undrar dock hur det är med plasten som är till fläktarna och pumparna? Går dessa ta bort?

Slå spår i skruvarna? Låter lite.. brutalt.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

@Ratatosk: Ah det var några få problem med att borra. För de första var dessa skruvar ca 1 mm tjocka i kroppen, skallen kanske 1.5 mm eller 2 mm. Problem nummer två är ju då att jag borrar förmodligen sönder gängorna på kylarens skruvhål med borrningen. Kanske skulle lagt något mjukt under kortet dock som så de blir fjädring när jag slår, kanske hade de överlevt.

@BananaFace: Det var rätt brutalt... Vibrationerna måste ha skakat loss något eller skakat loss lödningar, jag märkte inte av att något hade lossnat så förmodar att de blivit sprickor. Håller på att ugnsbaka de, se om jag kan få liv i kortet, annars är de tyvärr bara att slänga..

Aldrig igen någon form av crossfire, SLI, dual GPU alltså.. Lite stöd för det, komplicerade kort. Riktigt kass kylare alltså bara 3-4 år och den krånglar. Jag hade en del problem med Crossfire, fungerade bara i vissa spel bra, och freesync kunde krångla med kortet.

Permalänk

Sjukt, ugnsbaka de tre gånger, höjde värmen och tiden lite för varje gång och testa de ifall jag kom in i POST efter varje gång. Tredje gången gick det! Montera tillbaka allt och satte igång det, under installationen av drivrutinerna till grafikkortet så hitta den kortet, men under installationen fick jag blue screen... Sen kunde jag inte komma in i POST med kortet längre...

Sjukt att de ens gick igång, man kanske ska prova ugnsbaka lite till.. De första två gångerna kände jag ingen lukt.. Tredje gången kände jag mycket lukt, de krävdes väl lite min värme och tid för att de skulle ha en effekt. Man kanske ska prova då fortsätta höja värmen och tiden lite, så kanske de funkar till slut?