Tjena, morsan köpte nyss en ny lägenhet då en äldre projektor och projektorduk lämnades kvar av förra ägaren. Min idé för att göra en smidig och snygg lösning för henne var att köpa en förstärkare och sedan dra en 15 meter lång HDMI kabel till projektorn.
Vi köpte denna förstärkare och denna HDMI kabel (baksida kartong). Tanken är att använda en chromecast till att börja med men efter att vi kopplat in allting så fick jag ingen bild. Den hittade altså ingen signal på varken av HDMI ingångarna på projektorn.
Projektorn är en W1100 och det står att den har två stycken 1.3 HDMI ingångar, är det detta som är problemet då kabeln är version 1.4, samt signalen som skickas från förstärkaren?
Jag testade med en annan HDMI kabel som ägaren lämnat kvar men den fungerade inte heller, dock fungerade en chromecast om jag pluggade den direkt in i projektorn. Nu när jag sitter och skriver detta så börjar jag mistänka att förstärkaren skickar ut en 1.4 signarl som inte är kompatibel med en 1.3 port på projektorn (om det nu är så HDMI fungerar).
Dock gav min felsökning inte mycket mera svar då jag fick bild på min datorskärm via den HDMi kabel som lämnats kvar, men inte den ny inköpta som jag länkat åvan, så finns en risk att den kabeln är sönder helt enkelt. (min datorskärm har HDMI 1.4 högst troligtvis).
Det jag vill veta helt enkelt är vilken HDMI kabel jag bör köpa för att få min setup att fungera. Helst 4k + HDR för att vara framtidssäker och om möjligt 1080p/60Hz upp till 15 meter minst.
All hjälp angående denna fråga uppskattas stort
Bonus fråga: Vad är skillnaden mellan aktiv och passiv HDMI sladd? Har testat googla men har inte riktigt förstått svaren.