Forumdelen sponsras av

Problem med HDMI signal till projector

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
östersund
Registrerad
Sep 2010

Problem med HDMI signal till projector

Tjena, morsan köpte nyss en ny lägenhet då en äldre projektor och projektorduk lämnades kvar av förra ägaren. Min idé för att göra en smidig och snygg lösning för henne var att köpa en förstärkare och sedan dra en 15 meter lång HDMI kabel till projektorn.

Vi köpte denna förstärkare och denna HDMI kabel (baksida kartong). Tanken är att använda en chromecast till att börja med men efter att vi kopplat in allting så fick jag ingen bild. Den hittade altså ingen signal på varken av HDMI ingångarna på projektorn.

Projektorn är en W1100 och det står att den har två stycken 1.3 HDMI ingångar, är det detta som är problemet då kabeln är version 1.4, samt signalen som skickas från förstärkaren?

Jag testade med en annan HDMI kabel som ägaren lämnat kvar men den fungerade inte heller, dock fungerade en chromecast om jag pluggade den direkt in i projektorn. Nu när jag sitter och skriver detta så börjar jag mistänka att förstärkaren skickar ut en 1.4 signarl som inte är kompatibel med en 1.3 port på projektorn (om det nu är så HDMI fungerar).

Dock gav min felsökning inte mycket mera svar då jag fick bild på min datorskärm via den HDMi kabel som lämnats kvar, men inte den ny inköpta som jag länkat åvan, så finns en risk att den kabeln är sönder helt enkelt. (min datorskärm har HDMI 1.4 högst troligtvis).

Det jag vill veta helt enkelt är vilken HDMI kabel jag bör köpa för att få min setup att fungera. Helst 4k + HDR för att vara framtidssäker och om möjligt 1080p/60Hz upp till 15 meter minst.

All hjälp angående denna fråga uppskattas stort

Bonus fråga: Vad är skillnaden mellan aktiv och passiv HDMI sladd? Har testat googla men har inte riktigt förstått svaren.

chassi: cooler master stryker.RAM: 16GB.CPU: i7 2600knätagg: corsair AX750W.GPU: R) 390X. HDD:4TB + 120GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

En snabb fråga, har du satt kabeln åt rätt håll? Ingång och utgång är markerat på kabeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
östersund
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Zaggero:

En snabb fråga, har du satt kabeln åt rätt håll? Ingång och utgång är markerat på kabeln.

Av fan, det hade jag inte tänkt på. Jag såg "input" eller omd et var "output" markeringen men trodde det aldrig kunde spela roll vilken sida som var vänd åt vilket håll. Googlade även på detta och första svaret var att det aldrig spelar någon roll vilket håll en HDMI kabel är inkopplad :/

Jag ska så fort som möjligt testa detta och återkomma!

chassi: cooler master stryker.RAM: 16GB.CPU: i7 2600knätagg: corsair AX750W.GPU: R) 390X. HDD:4TB + 120GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2005

Det kan vara möjligt också att förstärkaren skickar för dålig signal (eller för svag? jag är inte så insatt ). Så var det för mig, jag hade en rejäl förstärkare med HDMI-växlare från Onkyo som funkade bra. Sedan bytte jag till en soundbar från Sony och fick då ingen bild. Samma kablar, samma allt utom själva förstärkaren. Min setup var då Xiaomi Android TV-box -> förstärkare -> projektor med 10 meters HDMI från förstärkare till projektor.

Provade sedan att stoppa in 10 meters HDMI-kabeln direkt i TV-boxen och då får jag bild. Så min workaround till problemet har varit att flytta över kabeln till boxen och sedan skicka ljud via optisk kabel från box till soundbar. Lite omständigt men tittar bara ibland på projektor.

Mvh Milky - citera för svar
Dancase A4-SFX v2 - i7 6700k - Cryorig C7 - Corsair LPX Black 2x8 GB - MSI Z170I - Asus GTX 1080 - Corsair SF600
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
östersund
Registrerad
Sep 2010

Det var så enkelt som att kabeln satt åt fel håll ^^
Tack för svar