Permalänk

Klart nog förstår jag ju att EFT inte alls är i närheten av CS när det gäller hur viktigt det är med bra ping.

Permalänk
Medlem

Kör starlink på stugan istället för fiber pga kostnad. Får 2-300 downstream, 20-30 upstream och 50ms ping.

Detta på residential lite (399kr) som jag pausar när jag inte är där (50kr mnd 5 gig data, unlimited 0.5 mbit sen)

Kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

wth surrar du om?

Bara att läsa på om Starlink och dess användningsområden och se på några videos på YouTube så kommer du inse att att är fullt gott för spelande och överlag en stabil lösning.

Däremot var det väldigt intressant att TS hade en mast så pass nära honom utan att han kunde få igång 5G på ett vettigt sätt. Kanske testa några andra operatörer?

Bara att skaka fram en 5G router / telefon och fixa SIM Kort som går att testa med hos Tre, Telia och/-eller Tele2/Telenor.

Jag varken tycker eller känner något. Det är fakta att Starlik är sämst.

man kan kolla själv vad man kan få som bäst direkt på deras egen hemsida, man får 25 ms som bäst vilket är alldeles för segt för CS. https://www.starlink.com/map?view=latency

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

https://www.reddit.com/r/Starlink/comments/wj3q40/whats_your_... Där har du fakta på vad man kan förvänta sig.
Jag varken tycker eller känner något. Det är fakta att Starlik är sämst.

man kan kolla själv vad man kan få som bäst direkt på deras egen hemsida, man får 25 ms som bäst vilket är alldeles för segt för CS. https://www.starlink.com/map?view=latency

Njae.. Skulle nog inte kalla Reddit utan någon som helst källa som "fakta" utan snarare användarupplevelse. Sedan är senaste inlägget för 2 år sedan. Vad jag har hört så ligger folk på runt 50ms, men det HÄNDER att dom får packet loss.

Sen har det väll kommit en helt ny form av hårdvara bara härom året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Du kan låsa den till en mast på MC889 som jag länkade till ovan (dock bara 5G SA - ej NSA dock - då tappar man signalen helt -- eller var det kanske tvärtom iom NSA var väl det som använde 4G först?). Och du kan kontrollera vilka band du vill använda etc.

Nu förstår jag konceptet, betydligt mycket bättre att kunna placera Gatewayen utomhus, för att sedan köra en TP-kabel som är utomhusklassad in till inomhus routern som man kan använda vilken som helst man vill istället för att köra dessa dyra 5G routers som OFTAST behöver extern antenn ändå.

Ah det var 4dbi omni & 6.5dbi directional. Konstigt att det inte var bättre beskrivet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Philippk:

Nu förstår jag konceptet, betydligt mycket bättre att kunna placera Gatewayen utomhus, för att sedan köra en TP-kabel som är utomhusklassad in till inomhus routern som man kan använda vilken som helst man vill istället för att köra dessa dyra 5G routers som OFTAST behöver extern antenn ändå.

Ah det var 4dbi omni & 6.5dbi directional. Konstigt att det inte var bättre beskrivet!

Det finns 2 delade kit där allt 4-5g mobilt kan placeras utomhus, ethernetkabel för data och poe in och så en inomhusrouter. tex
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/4g-router/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ang 4G så beror det helt på hur masten är konfigurerad. Jag hade flertalet master att välja på, men alla hade antingen "kassa" frekvenser eller dålig upplänk. Den bästa jag hittade var över 2km bort fågelvägen, men med riktantenn och CA (700MHz + 2600MHz (IIRC, några år sen nu)) så fick jag ut ~100Mbit ner och ~20Mbit upp på den, urstabilt.

Jag körde via ett Huawei-modem (egentligen en router) och kunde inte ställa in det manuellt, men med hjälp av en tredjepartsapp till Android (HuaCtrl) kunde jag konfigurera det. Så det kan vara värt att kolla upp möjligheterna kring det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Njae.. Skulle nog inte kalla Reddit utan någon som helst källa som "fakta" utan snarare användarupplevelse. Sedan är senaste inlägget för 2 år sedan. Vad jag har hört så ligger folk på runt 50ms, men det HÄNDER att dom får packet loss.

Sen har det väll kommit en helt ny form av hårdvara bara härom året?

Du kollade inte andra länken eller som är Starlink själva och det är fakta men det räckte inte för det utan du gick på andra länken i stället? För att vad då ?

Du kan ju kolla en gång där i stället. Raderade den länken så en del med vilje sliper misstolka.

Att man skulle få lägre ms på grund av nyare grejer på backen ser jag som omöjligt. Det i sig kommer ha noll påverkan. Skulle tro att det man förbättrat i sådan fall är kanske mindre, energisnålare, bättre design för avvändande rent fysiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Finns det nån orsak till att triggas?

Jag triggas av att du går på rätt hårt utan att veta vad TS ska spela. Du snackar om CS, är det något TS har sagt att han vill spela? Han kanske vill köra turbaserade spel där ping spelar betydligt mindre roll.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag triggas av att du går på rätt hårt utan att veta vad TS ska spela. Du snackar om CS, är det något TS har sagt att han vill spela? Han kanske vill köra turbaserade spel där ping spelar betydligt mindre roll.

Exakt. Du blev arg och går in väldigt aggressivt.

och du har fel därför att.
Exempel.
" då kan du inte spela spel som kräver att du snabbt ser vad som händer på skärmen och att det du gör registreras på spelservern du är kopplad till."
Sen skrev jag lite skämtsamt ... observera Smilie efteråt för att förtydliga...
" Rollspel och annat lär säker fungera hyfsat. KANSKE!!! allt duger om man lirar Shack (obsavera ett skämt med lite sanning, du kommer alltid kunna lira shack)"

Du har inte läst allt.

Förklara i stället varför jag har fel någonstans. jag tror inte du kan det / i stället går du in aggressivt med påstående att jag är det. Den enda som gör så är du.

Visa signatur

Permalänk

Jag har använt både Starlink (Gen 2) med Resident-abbonemang där jag bor utan fiber-tillgång och Starlink Mini med Roam-abbonemang på road trips. Det funkar bra om man har klar himmel. Mulet eller soligt spelar ingen roll alls, snö har aldrig varit ett problem heller (de har inbyggd snösmältningsfunktion) men är det grenverk i vägen blir det opålitligt som fan.

Hittar man en plats med sisådär 140° klar sikt mot skyn skulle jag räkna med 50-200 Mb/s ner och 20 Mb/s upp. Upplevt att det tar tid att ladda upp stora filer. Jag är YouTuber och laddar ofta upp flera gig filmer, som då tar nån timma.

Angående svarstid finns det ju anledning att vara orolig. Signalerna ska hela vägen ut i rymden och ner igen. Men jag kan spela CS2, som får sägas vara ett väldigt svarstidsberoende spel. Brukar ligga ganska stabilt runt 40 ms ping.

Om du hostar servrar hemma kan det vara värt att veta att Starlink är GCNAT-skyddat och du kan således inte port forwarda. Det är en big downer för mig, men det finns också de som aldrig i sitt liv kommer hosta något hemma.

Jag skulle dock säga, att om det inte brådskar för dig, avvakta något år tills Starship börjat leverera Starlink V3-satelliter och SpaceX lanserar nästa terminal, för då kommer det nog erbjudas gigabit-hastighet och mycket pålitligare även vid partiellt skymd sikt mot skyn. Något kul med just Starlink är ju att det utvecklas och expanderas konternueligt just nu! Smartare algoritmer, fler satelliter och mer kundfeedback gör alla att tjänsten blir bättre hela tiden, till skillnad från typ 4G, 5G och fiber som redan är mogna teknologier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Exakt. Du blev arg och går in väldigt aggressivt.

och du har fel därför att.
Exempel.
" då kan du inte spela spel som kräver att du snabbt ser vad som händer på skärmen och att det du gör registreras på spelservern du är kopplad till."
Sen skrev jag lite skämtsamt ... observera Smilie efteråt för att förtydliga...
" Rollspel och annat lär säker fungera hyfsat. KANSKE!!! allt duger om man lirar Shack (obsavera ett skämt med lite sanning, du kommer alltid kunna lira shack)"

Du har inte läst allt.

Förklara i stället varför jag har fel någonstans. jag tror inte du kan det / i stället går du in aggressivt med påstående att jag är det. Den enda som gör så är du.

Jag blev inte arg. Blir man arg av att detta så behöver man nog ta en promenad eller något. Försökte bara vara lite konstruktiv. Du verkar dock gå igång hårt på det jag skriver. Så jag lägger ner diskussionen. Om det känns bra så säger vi att du vann.

On topic. Kör Starlink på landet, funkar KLOCKRENT. Spelar lite enkla spel ibland och det går mycket bra. Dock inga fps spel (har inte testat), det är inte min grej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att Starlink inte har några jordstationer i Sverige skulle göra att jag i första hand skulle använda 5G om inte fiber finns. Väldigt beroende på förhållandena och antenn hur bra det fungerar, riktantenn kan vara en bra investering.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att rebnt tekniskt så har jag rätt oavsett hur du vänder det.

Skrivet av Jumpcut:

Jag blev inte arg. Blir man arg av att detta så behöver man nog ta en promenad eller något. Försökte bara vara lite konstruktiv. Du verkar dock gå igång hårt på det jag skriver. Så jag lägger ner diskussionen. Om det känns bra så säger vi att du vann.

On topic. Kör Starlink på landet, funkar KLOCKRENT. Spelar lite enkla spel ibland och det går mycket bra. Dock inga fps spel (har inte testat), det är inte min grej.

Jo tjena

Det är ju konstuktiv av dig, låt mig sitera det du skrev

citat: " du känner förakt för en individ för det stinker rakt igenom att du ej bidrar till något vettig i denna tråd" Vet du inte vad du själv skriver ?

Men ok du har inget att tillägga rent tekniskt som jag bad dig om Så vad bidrar du med själv då? Det kanske är så att du inte ens vet vad ms är för något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara det faktum att Starlink inte har några jordstationer i Sverige skulle göra att jag i första hand skulle använda 5G om inte fiber finns. Väldigt beroende på förhållandena och antenn hur bra det fungerar, riktantenn kan vara en bra investering.

Det var intressant, vet du om man kan läsa om var dom är någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Tror Starlink-användare ser ganska enkelt vilken de är kopplad via, men sammanställningar på detta är från inofficiella källor. Förekommer redan lite diskussion i tråden om detta. Googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hittar en hel del träffar på google.

https://dishycentral.com/starlink-ground-station-locations

Tromsö, Kaunas, Warsawa, och Hannover är de närmaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nu är det ju så att rebnt tekniskt så har jag rätt oavsett hur du vänder det.

Jo tjena

Det är ju konstuktiv av dig, låt mig sitera det du skrev

citat: " du känner förakt för en individ för det stinker rakt igenom att du ej bidrar till något vettig i denna tråd" Vet du inte vad du själv skriver ?

Men ok du har inget att tillägga rent tekniskt som jag bad dig om Så vad bidrar du med själv då? Det kanske är så att du inte ens vet vad ms är för något?

Såja såja.. ms betyder ju megasekunder det vet ju alla?

Edit: på landet har jag iaf strax under 50 megasekunder i pong och det funkar bra i Baldurs Gate 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Såja såja.. ms betyder ju megasekunder det vet ju alla?

Edit: på landet har jag iaf strax under 50 megasekunder i pong och det funkar bra i Baldurs Gate 3.

* hur var det med "citat: " du känner förakt för en individ för det stinker rakt igenom att du ej bidrar till något vettig i denna tråd"

Har du har inget att säga om det med tanke på att du kände att jag var aggressiv !!! Du hade alltså inte ett enda dugg att komma mer med än "Det funkar i alla fall för mig"

Eh alltså ja ok men vem fasen är det som beter sig dumt åt här ? TS ställde en fråga och han får dom bästa svar han kan få.

Kortfattat sa jag.

- Starlink är urkasst om man vill spela Spel där mycket händer på skärmen. Exempel FPS. men gör man annat så kommer det fungera.
- Stalink är en väldigt dålig internationell aktör på marknaden eftersom att Starlink stängde av allt internet för ett helt land. Det betyder att just detta kan även hända här.

Det blev du triggad av någon anledning arg men du klarar inte av att förklara orsaken till varför du blev arg rent tekniskt utan går på ett "du känner förakt för en individ för det stinker rakt igenom att du ej bidrar till något vettig i denna tråd" !!!

Tycker du är skyldig mig en mycket bättre förklaring med tanke på det fetade här ovan. Vad har du själv att bidra med annat än att komma och påstå att andra är en massa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering är att det blev ett köp.
Jag testade lite förut och fick ca 200mbit ner, dock med mindre optimal placering då det mest va för att testa, så va både buskar samt lite av hustaket ivägen.
Väntar på ett väggfäste så jag kan få upp den över hustaket så man slipper att något är i vägen, kanske leder till lite högre hastigheter också, ingen aning.
Gällande spel så är det verkligen ett mindre bekymmer, jag spelar väldigt lite online, dottern spelar desto mer men då är det bara Roblox, antar att det inte är jättekänsligt.
Minns jag inte fel när jag testade så fick jag 40ms, vilket jag tvivlar på skulle vara något bekymmer.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

@Hal0 om du är nöjd med det varför inte. Många klagar på Starlink men jag tycker det är ett bra alternativ om man inte kan lösa det på annat sätt.

4G / 5G ska vara bättre men som med all teknik för mobilnätet så kommer det inte funka bra för alla. En del har ju inte ens någon annan möjlighet än t.ex. Starlink. Sedan tillkommer problemet att om bara mobilt samt satellit finns i ett visst område så blir alla hänvisade till det, då blir det tyvärr mycket belastning mot masterna etc. För inte tala om att vissa master har mycket bättre uppkoppling samt kapacitet än andra etc. Det är mycket som styr om man får bra fart på 4G / 5G och det är inte lätt att ta reda på i förväg utan man får prova sig fram.

Fiber är såklart bäst men det är inte alla som kan få det och förmodligen kommer det finnas en hel del hushåll även i framtiden som aldrig kommer få fiber om inte staten satsar pengar precis som man gjorde med telenätet en gång i tiden.

Kan du testa hur t.ex. SVT Play fungera etc ? Får du svensk IP nummer eller hur det ser ut ? Jag vet inte därav jag frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Liten uppdatering är att det blev ett köp.
Jag testade lite förut och fick ca 200mbit ner, dock med mindre optimal placering då det mest va för att testa, så va både buskar samt lite av hustaket ivägen.
Väntar på ett väggfäste så jag kan få upp den över hustaket så man slipper att något är i vägen, kanske leder till lite högre hastigheter också, ingen aning.
Gällande spel så är det verkligen ett mindre bekymmer, jag spelar väldigt lite online, dottern spelar desto mer men då är det bara Roblox, antar att det inte är jättekänsligt.
Minns jag inte fel när jag testade så fick jag 40ms, vilket jag tvivlar på skulle vara något bekymmer.

Kul att höra att du är nöjd. Misstänkte att det inte var primärt för att spela CS eller liknande. Vi körde upp väggfäste vid taknocken och det gjorde stor skillnad när det verkligen blev helt fri sikt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Bor idag på landet där jag inte har fiber.
Har istället mobilt bredband (4G utan datatak) och får väl ut nånstans runt 50mbit i snitt.
Fungerar bra för mitt behov då jag använder det nästan uteslutande för streaming, men lite smått onlinespel också.
Märker ju dock ibland lite problem med buffring, särskilt om flera i familjen streamar samtidigt.
Såg att Starlink nu bjuder på startkostnaden, och ska enligt deras täckningskarta ge högre hastighet, typ 2-3 gånger snabbare.

Så frågan är då hur stabilt Starlink är, är det bättre än det mobila?
Har dom bra uppladdningshastigheter?
De pratar ju om framtida hastigheter upp till 2gbit, men är ju ingen garanti att man får det överallt.

Månadskostnaden skulle bli typ 180 kr mer jämfört med idag.

Om du är nöjd med 4G/5G så är det väl bara att fortsätta med det tänker jag.

Själv så är jag inte nöjd med att köra 5G-routern i vår sjöbod som är alldeles för svag och instabil koppling. Även 4G fungerar för dåligt pga. för svag signal/radioskugga. Så för mig var det givet att ta en Starlink på test (man kan skicka tillbaka om man inte är nöjd).

Skaffade den minsta Starlink Mini att börja testa med, och som löste vårt uppkopplingsproblem. Är nöjd med den lösningen och har inte känt behov för att gå upp till en större Starlink-antenn. Använder den främst för att kunna jobba ifrån sjöboden ibland, och då behov av att köra Teams/Slack och annan videokonferens laggfritt. Samt för att privat kunna se på YT och NF. För detta så var det verkligen ett lyft för mig att byta från 5G till Starlink.

Tänk på att för spelande så får du oftast en högre latens via sattelitkoppling pga. avstånden (även om radio går med ljusets hastighet så blir det en fördröjning). Även om SL är Leo (inte Geo som är högre upp och ännu högre latenser) så blir det oftast ändå runt 25-35 ms i fördröjning.

Är det något annat du undrar över så säg till.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]