Byte utav kylpasta på GTX 780

Permalänk
Medlem

Byte utav kylpasta på GTX 780

Tjena!

Jag har länge funderat ifall det skulle vara värt att byta kylpasta på mitt 780 då temps ligger uppemot 80C utan överclockning vid load. Fan speed ligger runt 80-90% vid load och går upp till 100% när kortet är 81grader eller högre. När kortet köptes hade den tidigare köpare bytt kylare till en GTX Titan kylare (blower style) och undrar ifall han inte spred ut kylpasta så bra eller dylikt. Undrar då ifall någon har något tips eller har en video som visar hur man ska göra. En fråga jag har är iallafall om hur man ska göra med thermal padsen, kommer dem gå sönder och behövas bytas ut? Har nämligen inga hemma.

Har ett Zotac GTX 780 3GB med Titan kylare (blower style) så kanske temperatuerna ska ligga så högt, vet ej. Vill nämligen överclocka lite eller få ner fan speeden så att det inte låter som en damsugare under load

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad är original kylare för kortet? Nvidias kylare är inte speciellt bra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

vad är original kylare för kortet? Nvidias kylare är inte speciellt bra.

Som sagt så är det en stock Titan Kylare som satt på ett titan (första generationen)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Tjena!

Jag har länge funderat ifall det skulle vara värt att byta kylpasta på mitt 780 då temps ligger uppemot 80C utan överclockning vid load. Fan speed ligger runt 80-90% vid load och går upp till 100% när kortet är 81grader eller högre. När kortet köptes hade den tidigare köpare bytt kylare till en GTX Titan kylare (blower style) och undrar ifall han inte spred ut kylpasta så bra eller dylikt. Undrar då ifall någon har något tips eller har en video som visar hur man ska göra. En fråga jag har är iallafall om hur man ska göra med thermal padsen, kommer dem gå sönder och behövas bytas ut? Har nämligen inga hemma.

Har ett Zotac GTX 780 3GB med Titan kylare (blower style) så kanske temperatuerna ska ligga så högt, vet ej. Vill nämligen överclocka lite eller få ner fan speeden så att det inte låter som en damsugare under load

Är du försiktig så bör ett byte gå både smärtfritt och enkelt! Lätt värt att testa!
Thermal Pads går inte sönder så lätt, var bara lite försiktig och byt gärna efter att du nyligen använt systemet. Varmt kort är lättare. padsen är mer elastiska då.
Skruva isär, rita upp ett schema på var skruvarna ska in och voilá!

Lycka till

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av J4N50N:

Som sagt så är det en stock Titan Kylare som satt på ett titan (första generationen)

ber om ursäkt, missade delen att förra ägaren byte kylare.

Byta kylpasta är inte svårt på Nvidias egna kylare. det kan bli en förbättring men troligtvis inte jätte stor skillnad, byta kylare är det bästa du kan göra för att få ner temperaturerna och kommer ge en mycket mer märkbar skillnad. 780 med nvidias egna kylare med 80 grader enligt sweclockers tester.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Jockey87: Tack för tipsen!

Gud vilken skillnad det blev när jag bytte kylpasta. Personen innan måste tagit för mycket så att det låg massor på sidan utav GPU plattan (där det står vad det är för grafikkort). Jag kunde tyvärr inte få bort det då det satt fast som berget och ville inte skada någon utav pinsen som låg under. När jag hade applicerat kylpastan och skulle vända grafikkortet fick jag en chock :D. Under satt det nämligen två fläktar som liknade EVGA ACX kylare. Har alltid haft förmig att jag haft en blower style kylare och då jag inte byggde dator så har inte tänkt på det så värst mycket.

Från att ligga vid 100% fan speed och runt 80C vid 100% load till 72C med 66% fan speed vid 100% load. Nu slipper jag att det låter som en dammsugare och kan troligen överclocka den lite :).

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB