Luftrenare, en maskin som gör rent luften och räddar livet på pollenallergiker

Permalänk
Medlem

Hej,

Det här med luftrenare är en djungel, tro mig då jag själv varit i samma situation som dig..

Har kraftig päls och pollenallergi och har testat flera olika luftrenare genom åren. Testfakta gjorde ett test förra året där Blueair blev bäst, hade aldrig hört talas om varumärket innan men testade testvinnare Classic 405 och är hur nöjd som helst. Är väldigt stor skillnad på luften inomhus och jag sover mycket bättre. Visst är den lite dyrare än andra men man märker att det är kvalitet, den är gjord i metall, man kan styra den via app osv. Köpte den på tretti, såg nu att dom verkar släppt en ny modell, Blue Pure 411 som är billig, har billiga filter och är tyst. Kanske värt att kolla upp? Lycka till!

Hittade btw testet: https://www.testfakta.se/sv/luftrenare/article/sa-blir-du-int...

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade länk
Permalänk
Medlem

Har två Electrolux Z9124, grymt nöjd. Det är enorm skillnad på luften med och utan renaren för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@eucalyptus: Vill bara veta vilken typ av allergi det är du har. Är det en överkänslighet mot små partiklar som tex pollen så fungerar inte jonisering då den tekniken går ut på att döda bakterier.

Jonisering är inte till för att döda bakterier, det gör partiklarna negativt laddade så de ska dras till positivt laddade, alltså typ ramla ner så man kan dammsuga upp dem.

Så så länge partiklarna i luften har en positiv laddning ska jonisering fungera, vilket både damm och pollen har.
Ska även fungera bra på gaser.

Permalänk
Medlem

De laddade partiklarna 'ramlar' inte ned - utan smäller i golv, väggar och tak med ansenlig fart och därmed rörelseenergi påknuffad av laddningen och lång accelerationssträcka och inte sällan att en del smutsen sitter så djupt inslagen in i tex. målade ytor att det inte ens går att våttorka bort...

utblås från jonisatorer bör inte placeras invid hörn eller utblås riktat mot väggar eller hörn - för det kommer att bli grisigt och murrigt där efter x antal månader, går inte att få bort helt och kan kräva ommålning

Permalänk
Avstängd

Har en EAP450. Fungerar bra, blir mycket mindre damm i lägenheten - bara att dammsuga filtret en gång i veckan ungefär. Jag har inte bytt mitt filter ännu och maskinen har körts i ca 2 år - det enda som riktigt skiljer sig mellan nu och då är att det aktiva kolet inte är 100% effektivt idag. Det gör inte mig mega mycket då jag främst använder maskinen för mina allergier.
Förövrigt går det rengöra filtret ett antal gånger med vatten innan det ska behöva bytas ut! Så jag skulle säga att man behöver nytt filter vart 3 år. Blir inte så dyrt i det stora hela då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tror det varierar från modell till modell beroende lite på hur mycket man är villig och betala

Har en sån här i källaren men tycker den är riktigt dålig. Dock skulle den ju behöva nytt filter...
https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/luftren...

Vill nog ha något annat märke och modell för denna utstrålar allt annat än kvalité

Hur kan du tycka den är dålig?
Enligt mig en av de bättre som jag testat!
Samlar upp massa fint damm även på tystaste läget.

Jag har gjort som så, att när den är i sovrummet och arbetar på tystaste läget, har jag tejpat lite svart eltejp över
alla ledlampor för att ha det så mörkt i rummet som möjligt.
Byter man filter så är maskinen som ny igen.
Riktigt stor yta med filter där damm samlas och det samlas verkligen damm över HELA ytan på filtret.

Nä, har ingen aning om varför folk kan klaga på denna maskin.
Funkar klockrent.

Brukar även dra på Turbo-läget när man drar hemifrån så den får arbeta lite extra mycket då.

Kör aldrig med Auto-läget, då den har en tendens att dra på Maxstyrka även vid minsta lilla grej som luktar, t.ex parfym och då låter maskinen en del.

Permalänk
Medlem

Jag har en Coway 1009CH och den är riktigt bra.
Står precis bredvid sängen och jag kan knappt höra den på lägsta hastigheten.
Filtren går att dammsuga så man behöver inte byta så ofta.
Det går också att stänga av den stora indikator lampan med en knapptryckning, så bara minimalt med ljus ifrån den.

Permalänk
Medlem

någon som testat lifeair ionflow produkter? Jag har svårt att se hur de skulle kunna mäta sig med en EAP med flera filter. Hittar dessutom inget riktigt test på att det faktiskt fungerar så bra som det låter.

Är det fler som försökt tvätta Electrolux EAP filter i vatten och misslyckats? Har ni provat med något sorts lösningsmedel? Det känns inte som att all smuts som sitter i filtret är direkt vattenlösligt.
Att slippa köpa filter är avgörande i valet av luftrenare.

Själv är jag i behov en AC i min lägenhet under sommartider, har hittills inte hittat någon fullödig allt-i-ett produkt som löser både rening och AC. Vet ni någon får ni gärna rekommendera mig

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar Z9124an med fönstret öppet dygnet runt? Måste ha det öppet för annars blir det så överjävla varmt inne. Har både astma och pollenallergi, så har funderat länge på en luftrenare. Priset var ju rätt schysst.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Hur bra funkar Z9124an med fönstret öppet dygnet runt? Måste ha det öppet för annars blir det så överjävla varmt inne. Har både astma och pollenallergi, så har funderat länge på en luftrenare. Priset var ju rätt schysst.

Luftrenarna är tyvärr inte till någon vidare nytta om man har fönster/dörr öppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

någon som testat lifeair ionflow produkter? Jag har svårt att se hur de skulle kunna mäta sig med en EAP med flera filter. Hittar dessutom inget riktigt test på att det faktiskt fungerar så bra som det låter.

Är det fler som försökt tvätta Electrolux EAP filter i vatten och misslyckats? Har ni provat med något sorts lösningsmedel? Det känns inte som att all smuts som sitter i filtret är direkt vattenlösligt.

Själv är jag i behov en AC i min lägenhet under sommartider, har hittills inte hittat någon fullödig allt-i-ett produkt som löser både rening och AC. Vet ni någon får ni gärna rekommendera mig

I princip kan man säga; Om filtret inte blir fullt av skit, så fungerar luftrenaren dåligt ( eller så har du det väldigt rent inomhus).

En luftrenare är ju i huvudsak ett hepafilter och en fläkt som blåser igenom luften.
Om inte smutsen inte fastnar i filtret så är den kvar i rummet...

Så att slippa byta filter är lite av en utopi tänker jag.

Permalänk
Föredetting

Var skeptisk, men efter någon månad med en Xiaomi Air Purifier 2 hemma känner jag faktiskt att jag klarar skitiga dagar bättre. Bor i Taipei, det är bitvis riktigt illa här.

Appen säger ju lite vad den vill (läste om en lirare som inte tagit ut filtret ur påsen, appen rapporterade bättre luftkvalitet trots det), den litar jag inte på. Filtret sluter heller inte riktigt tätt nog mot toppen för att fungera helt optimalt, men det är definitivt bättre än inget.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har en EAP450. Fungerar bra, blir mycket mindre damm i lägenheten - bara att dammsuga filtret en gång i veckan ungefär. Jag har inte bytt mitt filter ännu och maskinen har körts i ca 2 år - det enda som riktigt skiljer sig mellan nu och då är att det aktiva kolet inte är 100% effektivt idag. Det gör inte mig mega mycket då jag främst använder maskinen för mina allergier.
Förövrigt går det rengöra filtret ett antal gånger med vatten innan det ska behöva bytas ut! Så jag skulle säga att man behöver nytt filter vart 3 år. Blir inte så dyrt i det stora hela då.

Förvånad att det håller så länge för dig, kolfiltret har noll effekt efter 4-5 månader för mig och efter ungefär ett år är hepa filtret ganska slut. Brukar byta efter varje pollensäsong.

Har förövrigt aldrig lyckats tvätta filtret, har provat på två stycken. Får bort lite skräp men sen är filtret blött i en vecka utan att fungera nå bättre.

Skrivet av Invectus:

Har provat tvätta https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/ovrigt-hem-... två gånger, misslyckats båda gångerna. Men även om det är en återkommande kostnad så är den imo värt det.

Skrivet av alatan:

Det är ju bättre än att inte ha en, men du kommer märka av pollen. Jag har också öppet mycket på sommaren så torkar rummet någon gång per vecka och kör renaren på turbo ett tag varje dag samtidigt som jag städar lite snabbt.
Jag antar att du inte har öppet på dagarna när det är varmare ute än inne? På nätterna brukar det vara mindre pollen i luften (iaf här). Vädrar ner lägenheten till samma temp (vilket kan betyda ner under 10c här) som det är ute före jag ska sova och sen stänger jag allt för att hålla värmen ute.

Ska dock köpa AC snart för att slippa detta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tänkte skapa en tråd om just det här, men fortsätter på denna istället! Har på senare år blivit pollenallergiker (dumheter) efter att ha varit helt fri från besvär tidigare. De veckor som varit har varit riktigt illa för mig trots att jag numera käkar medicin mot allergin.

Är därför inne på att införskaffa en luftrenare och funderar på vilka modeller som är aktuella år 2019? Xiaomi Mi Air Purifier 2S ser ju fortfarande prisvärd ut jämfört mot många andra, är den fortfarande ett bra köp? Funderar även på filter, de måste ju bytas ut. Följer de nån standard eller är det proprietära varianter för olika luftrenare/varumärken? Känns som en tråkig utgift och eventuell risk att filtren för just en specifik modell slutar tillverkas efter en tid(?). Finns det filter som kan rengöras istället för att behöva bytas ut?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

@Jacob:
Aha!

Ja xiamois luftrenare ser nog bra ut. Jag tänker mig att den säkert är lika bra som förra året. Nu lät det kanske lite dumt (hehe), men jag tänker mig alltså att det inte skett något revolutionerande på filtermarknaden senaste året så var den bra för ett år sedan är den säkert inte kass i nuläget. Dessa prylar blir väl inte daterade på samma sätt som datorhårdvara riktigt (eller robotdammsugare för den delen). Tillgång på filter framöver är väl svårare att avgöra däremot. Inge bra svar där.

Finns att beställa från deras site iaf.
https://www.mi-store.se/sv/mi-smart-home/luftkonditionering/

Vad jag förstått från deras hemsida har de grejerna i Sverige redan då de skriver "leverans vanligtvis nästa vardag" vilket också innebär att man slipper prispåslag.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Söderbäck:

@Jacob:
Aha!

Ja xiamois luftrenare ser nog bra ut. Jag tänker mig att den säkert är lika bra som förra året. Nu lät det kanske lite dumt (hehe), men jag tänker mig alltså att det inte skett något revolutionerande på filtermarknaden senaste året så var den bra för ett år sedan är den säkert inte kass i nuläget. Dessa prylar blir väl inte daterade på samma sätt som datorhårdvara riktigt (eller robotdammsugare för den delen). Tillgång på filter framöver är väl svårare att avgöra däremot. Inge bra svar där.

Finns att beställa från deras site iaf.
https://www.mi-store.se/sv/mi-smart-home/luftkonditionering/

Vad jag förstått från deras hemsida har de grejerna i Sverige redan då de skriver "leverans vanligtvis nästa vardag" vilket också innebär att man slipper prispåslag.

Är riktigt sugen på att slå till på en från Xiaomi, men behöver kolla på filtersituationen. Känns surt att köpa en luftrenare för att om ett par år behöva köpa ny för att filtrena inte längre finns att köpa.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Är riktigt sugen på att slå till på en från Xiaomi, men behöver kolla på filtersituationen. Känns surt att köpa en luftrenare för att om ett par år behöva köpa ny för att filtrena inte längre finns att köpa.

Det där med filtertillgången får man väl alltid reda på först några år senare hehe.
Köp några extrafilter direkt så är du safe

Edit:
Med det sagt så förstår jag oron om tillgång. Har själv sneglat på deras robotdammsugare som verkar ha ett otal olika namn i olika länder. Och deras egna hemsida har bara ännu mer förvillande namn på dammsugarna. Känns som de gått från white label-produkter och inte fått till produktnamnen riktigt. Vilket såklart kan försvåra när man letar reservdelar. Generellt sett.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Söderbäck:

Det där med filtertillgången får man väl alltid reda på först några år senare hehe.
Köp några extrafilter direkt så är du safe

Edit:
Med det sagt så förstår jag oron om tillgång. Har själv sneglat på deras robotdammsugare som verkar ha ett otal olika namn i olika länder. Och deras egna hemsida har bara ännu mer förvillande namn på dammsugarna. Känns som de gått från white label-produkter och inte fått till produktnamnen riktigt. Vilket såklart kan försvåra när man letar reservdelar. Generellt sett.

Att bunkra är ju en lösning. Aja, får ta en repa till genom tråden och se vad folk köpt och sen kolla upp filtersituationen på varje.

Xiaomis affärsmodell går delvis ut på att plocka upp (kvalitativa) varumärken i Kina, sälja dessa under namnet Xiaomi och via dess distributionskanaler för att sedan släppa sagda varumärke fritt med det egna namnet. Därför deras namn och olika generationer på alla produkter de gör kan vara förvirrande att följa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tänkte skapa en tråd om just det här, men fortsätter på denna istället! Har på senare år blivit pollenallergiker (dumheter) efter att ha varit helt fri från besvär tidigare. De veckor som varit har varit riktigt illa för mig trots att jag numera käkar medicin mot allergin.

Är därför inne på att införskaffa en luftrenare och funderar på vilka modeller som är aktuella år 2019? Xiaomi Mi Air Purifier 2S ser ju fortfarande prisvärd ut jämfört mot många andra, är den fortfarande ett bra köp? Funderar även på filter, de måste ju bytas ut. Följer de nån standard eller är det proprietära varianter för olika luftrenare/varumärken? Känns som en tråkig utgift och eventuell risk att filtren för just en specifik modell slutar tillverkas efter en tid(?). Finns det filter som kan rengöras istället för att behöva bytas ut?

Den är snygg och har appåtkomst är de bra sakerna. Nu har jag den tidigare modellen men vad jag sett skall inte så mycket ändrats. Den låter mer än andra enheter vid rening och autoläget är inte aggresivt nog för att få en okej reningsnivå. Så man är förpassad till att antingen sätta ett statiskt läge själv eller skriva egen kod på typ en Pi för att kontrollera hastigheten. Sen kostar filtrena mer än andra filter för den tiden de själva rekommenderar att de används iaf. De flesta renare använder egen typ av filter.

Tycker den kostar typ som andra luftrenare också. Har en gammal Coway 1008CH också och den skulle jag säga är bättre som luftrenare men saknar ju de roliga sakerna som appar och wifi.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aktsu:

Den är snygg och har appåtkomst är de bra sakerna. Nu har jag den tidigare modellen men vad jag sett skall inte så mycket ändrats. Den låter mer än andra enheter vid rening och autoläget är inte aggresivt nog för att få en okej reningsnivå. Så man är förpassad till att antingen sätta ett statiskt läge själv eller skriva egen kod på typ en Pi för att kontrollera hastigheten. Sen kostar filtrena mer än andra filter för den tiden de själva rekommenderar att de används iaf. De flesta renare använder egen typ av filter.

Tycker den kostar typ som andra luftrenare också. Har en gammal Coway 1008CH också och den skulle jag säga är bättre som luftrenare men saknar ju de roliga sakerna som appar och wifi.

Det lät ju mindre roligt faktiskt. Luftrenare är ju exempel på något jag vill bara ställa på plats och sen ska den funka. Efter det här inlägget och att ha läst på om olika luftrenare är jag inne på Coway AP-1008CH du nämner, men även Blueair Classic 405 som fått bra betyg och omdömen av slutanvändare. Den senare har också en app.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det lät ju mindre roligt faktiskt. Luftrenare är ju exempel på något jag vill bara ställa på plats och sen ska den funka. Efter det här inlägget och att ha läst på om olika luftrenare är jag inne på Coway AP-1008CH du nämner, men även Blueair Classic 405 som fått bra betyg och omdömen av slutanvändare. Den senare har också en app.

Den är ju inte värdelös och man märker ju att den renar men om man säg dammsuger och det yr upp damm så kommer Cowayen gå upp rätt kraftigt i fläkthastighet för att rena under en kort period men Xiaomin ökar rätt lite under en lite längre period. På matos är det tvärtom dock så Xiaomin verkar nästan hata lukter mer än damm och pollen. Kör själv Xiaomis robotdammsugare så då kan jag skapa en automatisering som startar dammsugning och sätter luftrenaren på max så då har jag löst det problemet iaf.

Skulle inte köpa Cowayen idag då det börjat bli svårt att hitta filter i lager till vettigt pris och den börjar bli gammal nu så vet inte hur länge de kommer ha kvar dem. Har dock hört mycket bra om Blueairs olika maskiner.

Permalänk
Medlem

Kan inte ge något generellt råd om modell eller tillverkare, men jag vet att som tidigare nämnts så rekommenderas Electrolux mycket. Finns ju flera märken att välja mellan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X