Löneanspråkan för nyexad systemutvecklare

Permalänk
Medlem

Löneanspråkan för nyexad systemutvecklare

Ska om ett par dagar på arbetsintervju och har funderat lite över vad jag ska anspråka för lön om frågan kommer upp, blir inte klok på lönestatistiken som visar väldigt varierande siffror samt unionen som rekommenderar en lägstanivå en bra bit över median.

Vad är egentligen rimligt att fråga efter? 30-32tk eller kanske tillochmed högre?

Det är en tjänst i offentlig sektor.
Jag har 5 månaders erfarenhet från praktik och examensarbete på företaget i fråga, och jag har en examen i systemutveckling från yrkeshögskola.

Snälla hjälp mig att reda ut detta!

bonus:
Hur stora löneskillnader är det mellan privat och offentlig sektor egentligen?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att facken har en något för optimistisk bild av löneläget. Det är även väldigt stora variationer mellan regioner, avsevärt högre i storstäder, framförallt Stockholm, än övriga landet.

Tror inte att det offentliga skiljer sig så mycket från det privata, men har inte jättemånga exempel att gå på bland mina bekanta, universitet här ligger dock i likhet med det privata.

Edit: jag vet inte hur unionen räknar, men Sveriges ingenjörer har tidigare räknat in övertidsersättning och bonus i sina siffror, och det ger en del extra. Inför årets statistik verkar de dock ha ändrat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som "nyexad" är det väl egentligen ingångslön enligt kollektivavtal som gäller?

Permalänk
Hedersmedlem

Löneanspråket du nämner är inte fel. Gå in med 32k, men var beredd på ett motbud.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som "nyexad" är det väl egentligen ingångslön enligt kollektivavtal som gäller?

Inte alla kollektivavtal som reglerar detta, framförallt inte vanligt inom tjänstemannasektorn.

Permalänk
Medlem

För systemvetare så förespråkar Jusek 28 500 kr, då du bor i Stockholm så skall du upp lite grann pga detta. 32k känns lite högt, kan vara att jag inte kan Stockholms området så bra. Jag gillar dock @giplet stil.

Sen skall du inte bara stirra blint på lönen utan ta med andra förmåner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ska om ett par dagar på arbetsintervju och har funderat lite över vad jag ska anspråka för lön om frågan kommer upp, blir inte klok på lönestatistiken som visar väldigt varierande siffror samt unionen som rekommenderar en lägstanivå en bra bit över median.

Vad är egentligen rimligt att fråga efter? 30-32tk eller kanske tillochmed högre?

Det är en tjänst i offentlig sektor.
Jag har 5 månaders erfarenhet från praktik och examensarbete på företaget i fråga, och jag har en examen i systemutveckling från yrkeshögskola.

Snälla hjälp mig att reda ut detta!

bonus:
Hur stora löneskillnader är det mellan privat och offentlig sektor egentligen?

Gå alltid hårt ut, även om du vet att de inte går med på det så visar det även annat om dig själv.
Du säljer in dig själv och du visar att du är värd det, gäller att sticka ut.
Kolla förmåner de erbjuder och åker du kollektivt säg att du vill ha SL månadskort som de står för!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Svar på dina frågor:

Skrivet av MaxieTheHatter:

Vad är egentligen rimligt att fråga efter? 30-32tk eller kanske tillochmed högre?

Jag har dålig koll på vad YH kan kräva. Har du läst Gymnasium -> YH eller hoppat på YH pga karriärsbyte? Jag antar det förstnämnda. Ingånslönen för högskoleingenjörer förrå året var lite knappt 30 000 SEK [1], och jag antar att YH ses som ett snäpp under detta(?). 30 000 SEK kanske är att vänta sig isf?

Skrivet av MaxieTheHatter:

Hur stora löneskillnader är det mellan privat och offentlig sektor egentligen?

Se [1] igen. Notera att detta är för ingenjörer och jag tror att YH kommer ligga något under detta; men på det stora hela borde relationen mellan sektorerna vara ganska jämförbar.

-#-

Tankar om hur man löneförhandlar

Jag slutade precis plugga och började jobba (5 år, Civ.ing. Datateknik). Ingångslön: 35 000 SEK.

Mitt bästa tips när det kommer till löneförhandling inför en ny tjänst är att inte vara den som lägger första budet. Jag har för mig att facken brukar rekommendera motsatsen, men jag tror verkligen att det är negativt. Låt mig förklara.

Arbetsgivaren (eller rättare sagt, rekryteraren/HR) har en budget och de vet vad de har råd att betala för dig och den tjänst de tänker att du ska fylla. Om annonsen säger: Junior utvecklare inom Java EE, och arbetet ligger i en större stad, är det nog rimligt att en sökande utan nämnvärd erfarenhet kan få någonstans mellan 30 000 och 35 000 SEK beroende på företag, utbildning, och konjunktur.

Min/max-game

Löneförhandling är ett spel där du försöker maximera ett värde som din motståndare försöker minimera. Om du som arbetstagare får frågan: "Vad har du för löneanspråk?", så har du tre alternativ:

1. Ge ett bud som är lägre än det bud som arbetsgivaren är villig att ge dig.
2. Ge exakt det bud som är max vad arbetsgivaren är villig att ge dig.
3. Ge ett bud som är högre än det bud som arbetsgivaren är villig att ge dig.

Givet att du har rätt kvalifikationer, och företaget är inställda på att anställa dig, kommer alternativ 1 resultera i att du säljer dig för billigt. Företaget blir glada, men du kommer gå miste om ett antal tusenlappar per år. Detta slår även mot dina förutsättningar att progressera lönemässigt och det påverkar din pension negativt.

Alternativ 3 kan i värsta fall innebära att du inte får tjänsten. Företaget har tänkt 33 000 SEK för tjänsten, du begär 35 000. Du är antingen: överdrivet självsäker, överkvalificerad, eller bara girig.

Lyckas du träffa alternativ 2 tar du hem det. Du har maximerat det belopp din motståndare försökt minimera! Sannolikheten att du lyckas? Inte särskilt stor...

Vad jag rekommenderar är istället att man på frågan om löneanspråk svarar: "Jag tycker vi är för tidigt i processen för att jag ska kunna ge ett bra anspråk. Jag vill först veta mer om uppdraget och min arbetsuppgift." Om du tycker att det är för sent i processen kan man alltid fråga: "Vad betalar ni personer med liknande kompetens för liknande tjänster?"

Målet är att få företaget att lägga ett bud. Du kan sedan ta ställning till budet och kanske rentav öka på det lite. I den bästa av världar har du flera bud och kan ställa dem mot varandra! (Det var så jag fick upp min lön. Jag blev erbjuden allt mellan 32 000 och 34 500 från ett antal aktörer. Jag tyckte att alla tjänster var bra, så jag spelade ut dem mot varandra och fick upp erbjudandena till mellan 33 000 och 35 000, sen kunde jag välja bland de som bjudit högst.)

Edit: Det finns en serie med inlägg på ämnet där jag tycker att DETTA INLÄGG är av särskilt intresse för alla som funderar på att skaffa nytt jobb.

Referenser:

[1]: https://beta.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ska om ett par dagar på arbetsintervju och har funderat lite över vad jag ska anspråka för lön om frågan kommer upp, blir inte klok på lönestatistiken som visar väldigt varierande siffror samt unionen som rekommenderar en lägstanivå en bra bit över median.

Vad är egentligen rimligt att fråga efter? 30-32tk eller kanske tillochmed högre?

Det är en tjänst i offentlig sektor.
Jag har 5 månaders erfarenhet från praktik och examensarbete på företaget i fråga, och jag har en examen i systemutveckling från yrkeshögskola.

Snälla hjälp mig att reda ut detta!

bonus:
Hur stora löneskillnader är det mellan privat och offentlig sektor egentligen?

Skrivet av GLaDER:

Jag slutade precis plugga och började jobba (5 år, Civ.ing. Datateknik). Ingångslön: 35 000 SEK.

Mitt bästa tips när det kommer till löneförhandling inför en ny tjänst är att inte vara den som lägger första budet. Jag har för mig att facken brukar rekommendera motsatsen, men jag tror verkligen att det är negativt. Låt mig förklara.

Arbetsgivaren (eller rättare sagt, rekryteraren/HR) har en budget och de vet vad de har råd att betala för dig och den tjänst de tänker att du ska fylla. Om annonsen säger: Junior utvecklare inom Java EE, och arbetet ligger i en större stad, är det nog rimligt att en sökande utan nämnvärd erfarenhet kan få någonstans mellan 30 000 och 35 000 SEK beroende på företag, utbildning, och konjunktur.

Löneförhandling är ett spel där du försöker maximera ett värde som din motståndare försöker minimera. Om du som arbetstagare får frågan: "Vad har du för löneanspråk?", så har du tre alternativ:

1. Ge ett bud som är lägre än det bud som arbetsgivaren är villig att ge dig.
2. Ge exakt det bud som är max vad arbetsgivaren är villig att ge dig.
3. Ge ett bud som är högre än det bud som arbetsgivaren är villig att ge dig.

Givet att du har rätt kvalifikationer, och företaget är inställda på att anställa dig, kommer alternativ 1 resultera i att du säljer dig för billigt. Företaget blir glada, men du kommer gå miste om ett antal tusenlappar per år. Detta slår även mot dina förutsättningar att progressera lönemässigt och det påverkar din pension negativt.

Alternativ 3 kan i värsta fall innebära att du inte får tjänsten. Företaget har tänkt 33 000 SEK för tjänsten, du begär 35 000. Du är antingen: överdrivet självsäker, överkvalificerad, eller bara girig.

Lyckas du träffa alternativ 2 tar du hem det. Du har maximerat det belopp din motståndare försökt minimera! Sannolikheten att du lyckas? Inte särskilt stor...

Vad jag rekommenderar är istället att man på frågan om löneanspråk svarar: "Jag tycker vi är för tidigt i processen för att jag ska kunna ge ett bra anspråk. Jag vill först veta mer om uppdraget och min arbetsuppgift." Om du tycker att det är för sent i processen kan man alltid fråga: "Vad betalar ni personer med liknande kompetens för liknande tjänster?"

Målet är att få företaget att lägga ett bud. Du kan sedan ta ställning till budet och kanske rentav öka på det lite. I den bästa av världar har du flera bud och kan ställa dem mot varandra! (Det var så jag fick upp min lön. Jag blev erbjuden allt mellan 32 000 och 34 500 från ett antal aktörer. Jag tyckte att alla tjänster var bra, så jag spelade ut dem mot varandra och fick upp erbjudandena till mellan 33 000 och 35 000, sen kunde jag välja bland de som bjudit högst.)

Det finns mängder med blogg-inlägg och artiklar på ämnet, låt mig återkomma när jag hittat min favorit.

Man ska inte stirra sig helt blind på lönen heller. Faktorer som spelar stor roll är också

Pension - Inte helt ovanligt att företag inte betalar pension om man är under 28år.
Semesterdagar - 3 extra semesterdagar motsvarar ca 500kr/månaden Om du har en lön på 34k
Sjukvårdsförsäkring - Få hjälp direkt, slipp köer
Användning av verktyg privat. Kan du använda telefonabonnemanget privat "gratis" Då sparar du 200kr/månaden, vilket motsvarar ca 400kr/månaden i lön. + inköp av telefon, vilket då innebär att du sparar 8000-10000kr var 2:a eller 3:e år beroende på företag
Arbetsmiljön, hur mycket förväntas du jobba?
Friskvårdsbidrag - Gratis gymkort och massage i princip. 2000-6000kr/år

Poängen är att 32k på ett ställe kan vara mer än 34k på ett annat

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@ehallq: Du har så rätt så rätt! Men tråden eftersökte svar på frågor rörande löneanspråk!

När det kommer till förmåner är mina bästa tips:

1. Högt friskvårdsbidrag är inte bättre än ett bra pensionsavtal.
2. Bruttolöneavdrag till förmånsbil/liknande är sannolikt inte relevant om du går in som nyexad (kommer ta några lönerevisioner innan du kommer börja dra nytta av en sån sak).
3. Privat sjukförsäkring är nice!
4. Om kollektivavtal saknas, se till att tjänstepensionen är bra!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@ehallq: Du har så rätt så rätt! Men tråden eftersökte svar på frågor rörande löneanspråk!

När det kommer till förmåner är mina bästa tips:

1. Högt friskvårdsbidrag är inte bättre än ett bra pensionsavtal.
2. Bruttolöneavdrag till förmånsbil/liknande är sannolikt inte relevant om du går in som nyexad (kommer ta några lönerevisioner innan du kommer börja dra nytta av en sån sak).
3. Privat sjukförsäkring är nice!
4. Om kollektivavtal saknas, se till att tjänstepensionen är bra!

Jo men detta ingår i sitt löneanspråk. Många gör misstaget att stirra sig blind på siffrorna
Lite kommentarer

1. Att ha båda är väl nice? Det har jag
2. Nej det håller jag med om, men det var inte det jag menade med verktygen. Utan att jobbet helt står för alla dina verktyg och du är fri att använda dessa privat under din anställning.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ska om ett par dagar på arbetsintervju och har funderat lite över vad jag ska anspråka för lön om frågan kommer upp, blir inte klok på lönestatistiken som visar väldigt varierande siffror samt unionen som rekommenderar en lägstanivå en bra bit över median.

Vad är egentligen rimligt att fråga efter? 30-32tk eller kanske tillochmed högre?

Det är en tjänst i offentlig sektor.
Jag har 5 månaders erfarenhet från praktik och examensarbete på företaget i fråga, och jag har en examen i systemutveckling från yrkeshögskola.

Snälla hjälp mig att reda ut detta!

bonus:
Hur stora löneskillnader är det mellan privat och offentlig sektor egentligen?

När jag gick in i ett företag som nyexad nätverkstekniker, så gick jag på det Unionen rekommenderade. Hänvisade till att det var det som facket sa var rimligt.
Fungerade bra för mig iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Min/max-game

Löneförhandling är ett spel där du försöker maximera ett värde som din motståndare försöker minimera. Om du som arbetstagare får frågan: "Vad har du för löneanspråk?", så har du tre alternativ:

1. Ge ett bud som är lägre än det bud som arbetsgivaren är villig att ge dig.
2. Ge exakt det bud som är max vad arbetsgivaren är villig att ge dig.
3. Ge ett bud som är högre än det bud som arbetsgivaren är villig att ge dig.

Givet att du har rätt kvalifikationer, och företaget är inställda på att anställa dig, kommer alternativ 1 resultera i att du säljer dig för billigt. Företaget blir glada, men du kommer gå miste om ett antal tusenlappar per år. Detta slår även mot dina förutsättningar att progressera lönemässigt och det påverkar din pension negativt.

Alternativ 3 kan i värsta fall innebära att du inte får tjänsten. Företaget har tänkt 33 000 SEK för tjänsten, du begär 35 000. Du är antingen: överdrivet självsäker, överkvalificerad, eller bara girig.

Lyckas du träffa alternativ 2 tar du hem det. Du har maximerat det belopp din motståndare försökt minimera! Sannolikheten att du lyckas? Inte särskilt stor...

Vad jag rekommenderar är istället att man på frågan om löneanspråk svarar: "Jag tycker vi är för tidigt i processen för att jag ska kunna ge ett bra anspråk. Jag vill först veta mer om uppdraget och min arbetsuppgift." Om du tycker att det är för sent i processen kan man alltid fråga: "Vad betalar ni personer med liknande kompetens för liknande tjänster?"

Målet är att få företaget att lägga ett bud. Du kan sedan ta ställning till budet och kanske rentav öka på det lite. I den bästa av världar har du flera bud och kan ställa dem mot varandra! (Det var så jag fick upp min lön. Jag blev erbjuden allt mellan 32 000 och 34 500 från ett antal aktörer. Jag tyckte att alla tjänster var bra, så jag spelade ut dem mot varandra och fick upp erbjudandena till mellan 33 000 och 35 000, sen kunde jag välja bland de som bjudit högst.)

Edit: Det finns en serie med inlägg på ämnet där jag tycker att DETTA INLÄGG är av särskilt intresse för alla som funderar på att skaffa nytt jobb.

Referenser:

[1]: https://beta.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/

Jag ska börja med att säga att jag är lönesättande chef och det som jag skriver här är baserat på mina upplevelser från båda sidorna av bordet.

Precis som du pekar ut så är det förödande att lägga ett för lågt löneanspråk. Du kommer aldrig högre och arbetsgivaren kommer mest troligt att pruta om det inte är ett på tog för lågt önskemål.

Min bild är att det inte alls är så känsligt om man skulle komma med ett för högt löneanspråk. Det är klart att kommer man med ett krav som är >5k fel så kan det se lite udda ut, men man kan å andra sidan släta över det genom att lägga till att det är det samlade erbjudandet inkl. alla förmåner som är intressant att bedöma.

Jag har personligen aldrig ryggat iväg ifrån ett för högt anspråk. Vill man ha en kandidat så kan man ju ändå lägga ett bud. Det är bara vid ett tillfälle jag tappat en kandidat på grund av löneanspråk. Personen fick ett bud strax under mitt max, mycket under sitt anspråk. Efter diskussion gick jag upp till mitt max och när det tog stopp där så valde hen en annan tjänst. Inget att göra åt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Kanske ska lägga till lite mer info om mig själv.
Jag är 28 år gammal och pluggade på YH för ett karriärsbyte, har 8 års arbetslivserfarenhet dock i en helt annan branch sen innan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Tack för alla tips!
Kanske ska lägga till lite mer info om mig själv.
Jag är 28 år gammal och pluggade på YH för ett karriärsbyte, har 8 års arbetslivserfarenhet dock i en helt annan branch sen innan.

Har du en högskoleutbildning sedan tidigare? Vad är det för arbetslivserfarenhet du har?
Jag skulle öka anspråket till kanske 37k. Har du en högskoleexamen skulle jag öka ännu mer. Var beredd på att de prutar.
Räkna inte dig själv som nyexad. Du har förmodligen inte den "valpighet" man ofta ser hos folk som inte jobbat mer än på sommaren osv. Att du arbetat innan gör förmodligen att du kan hantera situationen runt själva arbetet på ett mycket bättre sätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du en högskoleutbildning sedan tidigare? Vad är det för arbetslivserfarenhet du har?
Jag skulle öka anspråket till kanske 37k. Har du en högskoleexamen skulle jag öka ännu mer. Var beredd på att de prutar.
Räkna inte dig själv som nyexad. Du har förmodligen inte den "valpighet" man ofta ser hos folk som inte jobbat mer än på sommaren osv. Att du arbetat innan gör förmodligen att du kan hantera situationen runt själva arbetet på ett mycket bättre sätt.

Det är inom handel, så det är som sagt en helt annan branch.
Ingen annan eftergymnasial utbildning uttöver yrkeshögskola, men där har jag examen med relativt goda betyg.

Min erfarenhet inom IT är begränsad till 5 månader som systemutvecklare (praktik + examensarbete), 3 månader som webbutvecklare (praktik) och en handfull tillfällen över 8 år med media produktion (voluntärsarbete med livestreaming).

Så helt färsk är jag inte, har bara majoriteten av min erfarenhet inom fel område

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Liksom giplet är jag lönesättande chef inom IT.

Du har gett för lite information för att kunna få ett bra svar, t.ex. hur gick ditt examensarbete? Frågade de dig om du vill ha jobb, eller var det du som sökte? Vad fick du för utvärdering på din praktik? Vad är den faktiska rollen vi pratar om? Hur stor är avdelningen och gruppen? Finns det verkligen inget du kan ta med dig från dina 8 år i yrkeslivet? Utan att ha nån aning om vad du gjort så borde du väl ändå ha lärt dig lagarbete, kanske hantera besvärliga situationer och hur man kommer fram till kompromisser? Använd fantasin.

Med vad du sa så kan ingångslönen vara mellan c.a. 24 000 och 36 000 men jag skulle gissa att vi nog snackar 26 000 - 30 000. Det betyder inte att du inte kan få mer, det finns nyexade systemutvecklare som går in på 45 000.

Din andra fråga gällande offentliga och privata jobb så är variationen större inom det privata, men snittet är ungefär samma. Senare i karriären så behöver du förmodligen ta personalansvar inom det offentliga för att fortsätta gå upp, medan i privata jobb så är det mer variation på karriärvalen.

Jag bjussar på några sanningar med många undantag:

  • Det finns ingen bra statistik för löner

  • Nyanställning är ett lottospel där man kan arbitrera fram fördelar, det finns för lite signifikant information att gå på för att fatta säkra beslut

  • Löneförhandlingar är svåra

  • Den som förhandlar är en annan människa, inte företaget

  • Alla generaliseringar är för Stockholm, utanför den världen så är det magi som styr

  • Det är arbetstagarens marknad inom IT, så länge som du är duktig på vad du gör

  • Det är stor skillnad på löner även inom samma subgrupp som t.ex. inom Frontendutvecklare Webb beror det på teknikstack och bredd

  • Du kan alltid få rekryteraren att ge första erbjudandet. Men om det är smart att göra så eller inte går inte att generalisera

  • Det finns oftast en budget för din roll, gällande offentliga jobb så kan du se det som en regel

  • Arbetsgivare trycker alltid på att kandidaten ska titta på helhetsbilden av erbjudandet, medan kandidaten allt som oftast bara bryr sig om summan som står efter "Lön:"

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Länka till ditt github konto (eller annan publik VCS). Att man kan skriva kod är det lätta med programmering. Att sätta upp projekt, arkiktetur och kunna dokumentera är det svåra!

Men i Stockholm är ingånglönen runt 26000kr. Men är du duktigt kan du klättra fort.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv

Damen övervakar en maskin som packar ikea garderober och har 30k så en systemutvecklare borde minst ha 10-15k mer tycker man.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Damen övervakar en maskin som packar ikea garderober och har 30k så en systemutvecklare borde minst ha 10-15k mer tycker man.

Tvivlar att lönen för någon som övervakar maskiner får så mycket i lön när en CNC operatör tjänar mindre än 25k.

Permalänk
Medlem

Min kompis flickvän begärde 31 och fick det. Så det borde kanske finnas utrymme för att få mer.

Edit: högskola ej YH och Göteborg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon285805:

Tvivlar att lönen för någon som övervakar maskiner får så mycket i lön när en CNC operatör tjänar mindre än 25k.

@anon285805
Jag är cnc operatör och har 33k, kan ta en kopia på damens spec om du vill se.

Här ser du deras snitt löner 2017, den är betydligt högre nu då hon fick en rejäl ökning i år.
https://www.va.se/nyheter/2017/11/15/har-ar-foretagen-som-bet...

IKEA Industry Hultsfred AB snitt 465TKR

Och det är att övervaka bara för det mesta.

Permalänk
Inaktiv

@anon200632: Sen när fick CNC operatörer så mycket i lön? Känner flera som arbetar med det i Göta och de säger lönen ligger runt 24k-28k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon285805:

@Decimal: Sen när fick CNC operatörer så mycket i lön? Känner flera som arbetar med det i Göta och de säger lönen ligger runt 24k-28k.

Arbetat med det i ca 21 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Tvivlar att lönen för någon som övervakar maskiner får så mycket i lön när en CNC operatör tjänar mindre än 25k.

Vad vet du om det? arbetar 3-skift inom industrin som maskinoperatör utan utbildning och har en månadslön på 28400kr + cirka 6000kr i OB tillägg, arbetat där sen början av 2016 och är inte fullbetald än, de som är fullbetalda på mitt jobb har mellan 30-32k.

min snittlön under förra året innan skatt låg på ungefär 34k med ett par timmars övertid hit och dit och då hade jag -1200kr lägre i månadslön.

Det lönar sig sällan att studera i Sverige men det lönar sig när det kommer till din hälsa för mitt arbete är både varmt, tungt och farligt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med det @giplet skriver.

Det skall väldigt mycket till för att ett löneanspråk skulle vara så högt att det allena leder till att arbetsgivaren tappar intresset under en intervju. Jag skulle rent av gå så långt som att påstå att det är en myt. De som misslyckas på sina intervjuer förstår sällan varför eftersom de inte kan se till helheten. Om en kandidat hör av sig efteråt och frågar varför de valdes bort kommer alla respektabla arbetsgivare ge ett rakt och ärligt svar, eftersom de inte har något att förlora på det. Man vet aldrig när/om personen i fråga kan bli aktuell för en framtida tjänst eller samarbete. Sedan kanske alla inte tar sig tid att ge ett utförligt svar, men frågar man inte får man aldrig veta.

Tips till OT:

Fundera på hur du kan lyfta fram vikten av att du sadlade om och fixade en ny examen. Arbetsgivaren vill rekrytera en person med rätt egenskaper men inte betala fullpris för erfarenhet, annars hade du aldrig blivit kallad till intervju. Så som nyexad gäller det du framstår som en person som kan ta in nya saker snabbt. De flesta tjänster kräver trots allt en upplärningsperiod inom den egna organisationen, så om arbetsgivaren ser tillväxtpotential i dig kan de vara villiga att satsa mer än vad de vanligtvis skulle ge en nyexad.

Du har förvisso ingen branschspecifik erfarenhet att luta dig mot, men om du arbetade länge för samma arbetsgivare i din föregående bransch kan det vara något som talar till din fördel. Lottovinsten för arbetsgivaren är ju att lyckas rekrytera en påläggskalv som växer med uppgiften men där man inte behöver betala lika mycket under de första åren. Försök att lyfta fram konkreta exempel som visar på att du har en god inlärningsförmåga utan att det blir för mycket "pitch".

Sist men inte minst: lycka till!