Permalänk
Proffsmoddare

Bänken | Mods By Faggan

Dags för ett nytt projekt. Denna gången med fokus på att lära mig nya saker!

För en tid sedan började jag fundera över behovet av en testbänk och de fördelar de för med sig när det kommer till att enkelt installera och testa komponenter innan jag stoppar in dem i en mod. Jag är ju moddare så varför inte bygga en själv?

Jag har tidigare designat mina byggen i Sketchup men eftersom en CNC låg i närtid så ville jag gå över till något mer potent med integrerad CAM. Valet föll på Fusion 360 och snabbt insåg jag att det var mycket att lära om. Testbänken var ett perfekt projekt att börja med, jag hade ingen tidspress att få det klart och när det väl var klart skulle jag kunna öva på CAM-delen också.

En design som är väldigt inspirerad av Streacom ST-BC1 växte fram. Jag har inget behov av att kunna montera ner den så min design är något klumpigare. Ett fäste för en 240mm radiator ville jag ha om jag får för mig att montera en AIO eller custom loop senare.

Designen har varit klar sedan en tid tillbaka och allt som har saknats var CNCn. Men...

Nu är den klar! Eller ja, klar nog för att köra ett test projekt. I alla fall, detta är en RAW 1.5 CNC som jag köpte i byggsats. Så här såg den ut när den kom:

De senaste månaderna har jag jobbat med att måla, montera ihop mekaniskt och elektriskt, modifiera, kalibrera och lära mig Mach3 som är programvaran som styr den.

Nu är det dags att testa den på riktigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

https://i.imgur.com/jpycZTG.png

Dags för ett nytt projekt. Denna gången med fokus på att lära mig nya saker!

För en tid sedan började jag fundera över behovet av en testbänk och de fördelar de för med sig när det kommer till att enkelt installera och testa komponenter innan jag stoppar in dem i en mod. Jag är ju moddare så varför inte bygga en själv?

Jag har tidigare designat mina byggen i Sketchup men eftersom en CNC låg i närtid så ville jag gå över till något mer potent med integrerad CAM. Valet föll på Fusion 360 och snabbt insåg jag att det var mycket att lära om. Testbänken var ett perfekt projekt att börja med, jag hade ingen tidspress att få det klart och när det väl var klart skulle jag kunna öva på CAM-delen också.

En design som är väldigt inspirerad av Streacom ST-BC1 växte fram. Jag har inget behov av att kunna montera ner den så min design är något klumpigare. Ett fäste för en 240mm radiator ville jag ha om jag får för mig att montera en AIO eller custom loop senare.

Designen har varit klar sedan en tid tillbaka och allt som har saknats var CNCn. Men...

https://i.imgur.com/YLqzbUc.jpg
Nu är den klar! Eller ja, klar nog för att köra ett test projekt. I alla fall, detta är en RAW 1.5 CNC som jag köpte i byggsats. Så här såg den ut när den kom:
https://i.imgur.com/MVyosKA.jpg
De senaste månaderna har jag jobbat med att måla, montera ihop mekaniskt och elektriskt, modifiera, kalibrera och lära mig Mach3 som är programvaran som styr den.

Nu är det dags att testa den på riktigt!

Kul projekt !
Gillar min Streacom ST-BC1 skarpt, men den är inte perfekt !
Största bristen är ju hur man förväntas att fästa lagring, hur man än gör så blir det konstigt och inte stabil.
Sen tycker jag nog att dom kunde klämt in en kontrollpanel med power, reset knappar och LED's för power och HDD aktivitet.
Sen gillar jag inte heller pinnarna som agerar stöd för expansionsplatserna, som jag ser att även du vill köra på.

Tror nog att en ram med skruvhål (typ http://web.computerpilot.com/wp-content/uploads/HSPC.jpg ) är det bättre alternativet i längden.
Pinnar måste man ju skruva i och ur hela tiden när man byter moderkort då dom blir för tjocka och hamnar i vägen för anslutningarna på baksidan.

Ska bli kul och se hur ditt resultat blir

Permalänk
Proffsmoddare

Innan jag laddade materialet i fräsen så gick jag på det med sandpapper för att snygga till ytan lite.

Då var toppen fräst. Många omtag och lärdomar blev det. Men jag är nöjd med resultatet!
Det gick bara åt ett skär så det är väl ok.

Jag hade tänkt att göra en kort film av förloppet i fräsen men det visade sig att min skärpa var på något helt annat ställe så det blev inget med det. Det kanske blir en liten film av slutresultatet senare istället.

Nu väntar jag på lite material sedan är det montering som gäller!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Det har tagit lite tid men nu är den klar. Tyvärr så har jag inte några fler bilder från bygget att dela med mig av.

Det enda som återstod efter att plåten var fräst var att kapa aluminiumprofilen och skruva ihop benen.

Bilder på den färdiga bänken hittar ni i galleriet här: Länk
Jag bjuder på en liten bild här:

Visa signatur