Permalänk
Medlem

Arrogant Bastard mod

Jag hade haft funderingar på att bygga eget tangentbord ett tag när jag kom över ett Arrogant Bastard riktigt billigt. Jag tänkte att det är bättre att öva mek/mod på något billigt än att köpa dyra delar och skruva sönder. Det började lite smått med isärplockning och inspektering av byggkvalitet. Det fanns visst utrymme för förbättring och det hela spårade snart ur och resulterade i det som visas i detta galleri.
Brytarna är Outemu blå som påminner om andra blå brytare, men kraftigare klick kombinerat med "ping" från fjädern. Ljudet från brytarna sprids sedan i metallplattan och resonansen i lådan gör att det sjunger rejält kring detta tangentbord. Ett mål blev således att dämpa brytarljud och få bort resonanser. Resonansdämpning gjordes med tätningslist och akrylfog. En droppe olja på brytarfjädern gjorde att pingandet försvann och ljudet blev behagligare. Jag fortsatte att smörja alla brytare vid ett senare tillfälle, men här blev det tokfel. Jag valde en för tjock olja och använde för mycket. Klicket försvann och brytarna kändes sega. Jag fyndade nya brytare och hattar på marknaden och tradera. Det blev Kailh lila brytare och en uppsättning PBT vita hattar från KBDfans.
Sammanfattningsvis så var det lärorikt om än lite stolligt. Resultatet blev ett trevligt och användbart tangentbord.

Besök galleriet här

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Inaktiv

@Plattelöparn:
Trevlig mod! Jag blir nog "tvungen" att testa med lite fogmassa (el. dyl) i mitt nästa projekt

Permalänk
Medlem

Kul att du har moddat detta keyboardet. Jag köpte precis den mindre varianten och tänkte åtminstone byta ut keycapsen, men ditt projekt inspirerade mig helt klart att gräva vidare.