Permalänk
Medlem

Varmt grafikkort!!

Hej, jag ändvänder mig av XFX rx480 8gb och spel som Fortnite, Mad max, witcher 3, dying light, dishonored 2 osv är temperaturen på 80-85 grader och idel temp va runt 50 grader. Så jag köpte Arctic cooler IV och temps sänktes 10 grader men efter en vecka gick de up igen...(har msi AB och CAM) vad ska jag göra?? Hur löser jag det?

Permalänk

kolla övrig kylning/ luftflöde i burken?
alt skruva isär kortet och byt ut kylpastan.
lekt nåt med fläktkurvor etc på kortet?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@M1kol4j: Omgivningstemperaturen kan inte ha blivit ca 10ºC varmare sen förra veckan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

kolla övrig kylning/ luftflöde i burken?
alt skruva isär kortet och byt ut kylpastan.
lekt nåt med fläktkurvor etc på kortet?

Byte kylpasta när jag monterade kylningen och försökte med fläktkurvorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@M1kol4j: Omgivningstemperaturen kan inte ha blivit ca 10ºC varmare sen förra veckan då?

Det är samma temperatur hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är det inte så att RX480 har ett temperaturmål på 80°C eller 85°C, och justerar fläktarna därefter? I så fall kvittar det vad man har för omgivningstemp, eftersom det påverkar fläkthastigheten, inte temperaturen. Samma sak om man sätter dit en effektivare kylare. Kortet kommer ändå gå upp till sitt temperaturmål, men det kan förmodligen hålla tempen med lägre fläkthastighet.

Mina Sapphire Nitro R9 Fury fungerar iallafall på det sättet, fast temperaturmålet är 75°C i normalläget och 85°C om man slår över BIOS-switchen i "silent mode".

Permalänk
Avstängd

Verkar vara litet glapp mellan GPU och kylare, testa att tajta skruvarna liiiiite till på kylaren, men ta inte i för kung och fosterland.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av M1kol4j:

Hej, jag ändvänder mig av XFX rx480 8gb och spel som Fortnite, Mad max, witcher 3, dying light, dishonored 2 osv är temperaturen på 80-85 grader och idel temp va runt 50 grader. Så jag köpte Arctic cooler IV och temps sänktes 10 grader men efter en vecka gick de up igen...(har msi AB och CAM) vad ska jag göra?? Hur löser jag det?

Förstår inte varför du bytte kylare, kortet är inte ett litet barn det tål höga temperaturer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför du bytte kylare, kortet är inte ett litet barn det tål höga temperaturer.

För jag tyckte det va för varmt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av M1kol4j:

För jag tyckte det va för varmt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tråkigt att du inte blev nöjd med bytet, kolla att skruvarna sitter som sagt, men dra inte för hårt.
Du kanske kan ställa in så att fläkten varvar upp tidigare, då bör det gå svalare.

Under Radeon Inställningar->Spel-Globala Inställningar->Global Wattman, kan man göra det.
Längst ned på dessa finns inställningar på vilket temperaturmål man har, jag har inte fipplat med detta själv så jag är ingen expert, men det är bara att testa att dra ned den önskade tempen till ett lägre värde.

För att kunna ställa in väljer du först anpassad profil längst upp och för att inställningarna skall bita måste man kryssa i bekräfta uppe till höger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur ser flödet i burken ut? Jag brukar rekommendera att man fyller fronten och sedan 1 fläkt rakt bak och en i toppen om det finns fläktplats där.

För att få lägre temperatur kan man också sätta en fläkt (80/92mm oftast) under grafikkortet som blåser ut dens varma luft genom de tomma kortplatserna på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur ser flödet i burken ut? Jag brukar rekommendera att man fyller fronten och sedan 1 fläkt rakt bak och en i toppen om det finns fläktplats där.

För att få lägre temperatur kan man också sätta en fläkt (80/92mm oftast) under grafikkortet som blåser ut dens varma luft genom de tomma kortplatserna på chassit.

Har 2 där framme 2 där uppe och 1 som outtake i phanteks 400s.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok tråkigt att du inte blev nöjd med bytet, kolla att skruvarna sitter som sagt, men dra inte för hårt.
Du kanske kan ställa in så att fläkten varvar upp tidigare, då bör det gå svalare.

Under Radeon Inställningar->Spel-Globala Inställningar->Global Wattman, kan man göra det.
Längst ned på dessa finns inställningar på vilket temperaturmål man har, jag har inte fipplat med detta själv så jag är ingen expert, men det är bara att testa att dra ned den önskade tempen till ett lägre värde.

För att kunna ställa in väljer du först anpassad profil längst upp och för att inställningarna skall bita måste man kryssa i bekräfta uppe till höger.

Tack för tipsen ska så klart kolla på det lite senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att betänka är ju att det är väldigt varmt i Sverige för tillfället, vilket gör att datorn blir varmare utan att den gör något speciellt. Hemma i min lägenhet så är det säkert 10c varmare än normalt..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Dina idle värden är som mina (30C rumstemperatur), således ligger inte problemet där (om vi definierar problemet som 80-85C när du kör spel.) Detta kan orsaka problem när kortet försöker hålla temperaturmålet att frekvensen sänks och du får stutter eller ojämn prestanda.

Här finns det två saker du kan göra utan att trixa runt med fläktar, temperaturmål och sånt som föreslagits tidigare.

1. Undervolting
Gå till radeon settings --> gaming --> global settings ---> global wattman

Här kan du modifiera spänningen som krävs för de olika nivåerna. Lägre spänning => lägre effekt=>mindre värme genereras.
Vad ditt kort klarar av beror helt på kvalitén på kortet. Jag har hört nivåer allt från 1030mv - 1100mv. Standardvärdet för det högsta är 1150mv på min version av kortet (MSI RX480 Gaming X).

Hur vet jag hur låg spänning mitt kort klarar av? Du sänker med 10mV i taget, kör ett av spelen ett tag och om allt går bra så sänk 10mV till och se om det går bra.
När du kommer till en nivå där du kraschar, höj med 10mV och det får bli den nivån som du stannar på.

Här är en bild på vad jag har för nivåer. Jag har sänkt spänningen vid de två högsta nivåerna från 1150 respektive 1125 till 1090 (då den högsta nivån inte kraschar på 1090mV, så kraschar inte den näst högsta nivån på 1090mV. I teorin så kräver den mindre, men jag orkar inte testa alltför mycket på den nivån). Hade kortet klarat högsta nivån fint på 1050mV så hade jag även sänkt den tredje nivån för att matcha de övre tre nivåerna.

Förväntad reducering av strömförbrukning: Testat i doom gick jag från ~150W till ~138W. I bästa fall är det några grader reducering.

2. Radeon Chill
Vid många fall presterar systemet till max utan att du får någon visuell skillnad. Chill är en algoritm som sänker nivån som grafikkortet presterar på, till att matcha vad för FPS du får i spelet. Aktivera chill genom att vara i ett spel, tryck alt+R och gå sedan till chill panelen och aktivera chill.
Det finns två värden här, ett MIN och ett MAX-värde. Då min skärm är på 60Hz, så sätter jag maxvärdet till 60Hz. Jag sätter även min till 60Hz, då jag märker av allting under 60Hz.

Förväntad reducering av strömförbrukning: Beror helt och hållet på vad du kör med för inställningar och hur krävande spelet är. När jag satte min och max till 60 FPS i DOOM var strömförbrukningen på 80W, vilket är nästan hälften av det ursprungliga värdet. Jag översteg aldrig 65C vid 1000 RPM, medan vid ursprungliga körs fläktarna på kanske 2200RPM och temperatur på 71-73C?
I fortnite och mad max kan nog skillnaden bli stor, medan i witcher 3 så är det förmodligen ingen skillnad.

Värt att tänka på: Eftersom chill gör en förutsägelse om framtiden (och då datorn ej vet exakt hur framtiden ser ut) så kan det finnas varians i vilken FPS du får. Detta kan yttra sig genom att du får screen tearing - linjer där två bilder överlappar varandra, men du kommer endast uppfatta linjen där något är konstigt. Chill passar därför bäst med adaptiv synk (i AMDs fall "freesync") som kompenserar för detta. Då kan man även ha lägre MIN nivåer som man inte märker någon större skillnad på.

Jag har ingen freesync skärm, men det finns sätt att gå runt runt variansen, som t.ex att sätta minimum till 70 FPS ger ingen supermärkbar screen tearing. I värsta fall så kan man köra det tillsammans med Vsync, vilket jag helst undviker då jag inte vill ha hög input lag.

Hoppas detta leder till att du får ett kallare system!