Service bytte Psu, bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem

Service bytte Psu, bättre eller sämre?

Tjena

Min dator pajade häromdagen och då jag själv helt enkelt inte har tid att felsöka och reparera så lämnade jag in den på service för felsökning.

Det visade sig (inte helt oväntat) att PSUn hade gått sönder.

De tog sig även friheten att själva byta ut nätagget mot ett nytt innan jag fick tillbaka den, utan att rådfråga mig om vilket jag ville ha. Så gissningsvis har de tagit något som de själva tjänar bra på men jag lät de helt enkelt vara.

Så till frågan, jag har aldrig hört talas om märket så har ingen aning om kvalité etc. Är några år sen jag var i byggbranschen.

PSUn som de satt in är en FSP Hyper M 700w
Gamla som satt innan en Corsair TX750WV2/80+

Vad har vi att säga? Utöver de uppenbara att de skiljer 50w.

Permalänk
Medlem

Det är ett helt ok Agg. Liknande kvalitet ska vi nog säga..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@uberdamp:
Helt ok agg de satt in. Inte overkill och inte superbudget.

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet av datorservice så borde verkstaden kontaktat er och prata ny enhet/monteringskostnad innan åtgärd, om du nu ens ville ha ett nytt nätagg?

Inets produktsida säger att psun har 7 års garanti, vilket kan vara värt för dig att kolla upp. Begär kredit för det defekta nätagget om du nu har garanti kvar.

https://www.inet.se/produkt/6902228/corsair-tx750m-750w

Permalänk
Medlem

Låter som en hemskt oseriös firma, som inte ens kontaktar dig innan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det är 5års garanti från FSP. Så be att få tillbaka nätagget och be FSP om ett utbytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Det är 5års garanti från FSP. Så be att få tillbaka nätagget och be FSP om ett utbytes.

Nu var ju FSP den nya inte den gamla...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nu var ju FSP den nya inte den gamla...

Ok. Läste lite snabbt. Men Corsair agget har 5år det med i garanti. Beroende på när datorn inhandlades så kan man ju be om en RMA

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att vara bättre än ett Corsair agg iofs......

Men för att vara lite seriös, PSU är en ytterst viktig del av datorn. Är det ett no-name agg utan 80+ märkning skulle inte jag känna mig trygg med att ha det i min burk iaf och då sitter jag ändå på rätt gamla komponenter.

Känner du dig nöjd så var nöjd, känner du dig missnöjd/otrygg med nya PSU så får du gå och snacka med dem.
Vad är det värsta som kan hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endokun:

I min erfarenhet av datorservice så borde verkstaden kontaktat er och prata ny enhet/monteringskostnad innan åtgärd, om du nu ens ville ha ett nytt nätagg?

Inets produktsida säger att psun har 7 års garanti, vilket kan vara värt för dig att kolla upp. Begär kredit för det defekta nätagget om du nu har garanti kvar.

https://www.inet.se/produkt/6902228/corsair-tx750m-750w

Jo precis, nu var däremot åtgärden redan gjord och då tyckte jag att det får väl bli så då. Men hade en tanke att själv välja och köpa ett nätagg och montera, var väl egentligen mest själva felsökning jag var ute efter från servicefirman.

Det är åskan som förstört det gamla nätagget, garanti brukar täcka dåligt då. Men hemförsäkringen har täckt det så har vilket som inte kostat mig en spänn det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Ok. Läste lite snabbt. Men Corsair agget har 5år det med i garanti. Beroende på när datorn inhandlades så kan man ju be om en RMA

Är trasig pga. Åsknedslag men hemförsäkringen har täckt skadan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Inte så svårt att vara bättre än ett Corsair agg iofs......

Men för att vara lite seriös, PSU är en ytterst viktig del av datorn. Är det ett no-name agg utan 80+ märkning skulle inte jag känna mig trygg med att ha det i min burk iaf och då sitter jag ändå på rätt gamla komponenter.

Känner du dig nöjd så var nöjd, känner du dig missnöjd/otrygg med nya PSU så får du gå och snacka med dem.
Vad är det värsta som kan hända?

Ja jag känner mig nöjd förutsatt att det de satt in inte är sämre än det som redan satt där. För då känner jag mig något blåst på konfekten. Men visst hade det varit trevligt att själv handplocka något.

Men som sagt, så länge de inte satt in värsta skiten så är de väl ok. Medelklass känner jag duger gott och väl, har även jag en hyfsat gammal rigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

FSP är generellt sett ett pålitligt märke men att år 2018 få ett nätagg som inte ens har 80+ certifiering är ett under...du kommer inte märka någon skillnad om nu fläkten inte snurrar fortare då blir det så klart mer ljud.

Permalänk
Medlem

Ett helt OK nätagg.

Att det inte är 80+ certifierat beror sannolikt på att det bara fungerar med 200-240V elnät.
(80+ certifieringen kräver att aggen även kan drivas och mätas med 110V)

http://www.fsplifestyle.com/PROP161000054/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vilken som är sämre då det inte finns några bra reviews för dom.
Kan bara gissa att dom är ungefär lika dåliga.

Permalänk

Jag har bra erfarenhet av FSP nätdelar, dock ej just denna modell. Har haft min som fungerat i många år.
Corsair har däremot havererat för mig ett antal gånger.

Permalänk
Medlem

FSP är ett gammalt välkänt märke. Helt okej kvalitet. Jag hade varit nöjd. (bortsett från att jag inte fick välja själv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om det är två kvalitetsprylar var ditt föregående nätaggregat snäppet vassare, både vad gäller effekt och effektivitet. Det är inte direkt som att det kommer att märkas, men du har fått en produkt som inte till 100% fyller den förra produktens funktion.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730