Förstagångsköpare bärbar speldator

Permalänk

Förstagångsköpare bärbar speldator

Hej,

Jag ska nu för första gången köpa en speldator, har sommarjobbat och skrapat ihop drygt 20000. Jag har 0 erfarenhet men överväger just nu dessa:

Alienware 15 (120hz och gsync, i5-8300h, 1060 6G, 16gb ram, 248gb pci-e ssd) ~16500 med dell-rabatt

Asus rog gl503vs (144hz ips och gsync, i7-7700hq, 1070), sett nedsatt till 18000 två gånger på cdon.se.

i5-8300h och i7-7700hq är i princip likvärdiga vad jag förstått...

Asusen säger vissa blir väldigt varm, men varm nog att undvika?..

Alienware har många sagt är overpriced, men hittar inte många alternativ med liknande skärm till samma pris..

Hur ska jag tänka? Finns andra alternativ med <120hz och gsync? Jag själv har iof aldrig ägt eller sett en skärm med något av dessa funktioner men är livrädd för att köpa en dyr dator och sedan bli besviken!

Både asusen och Alienwaren har dessutom 3 års garanti vad jag förstått, rätta mig gärna om jag fått det om bakfoten

Permalänk
Inaktiv

@Admiral von Schneider: 17 tum tycker jag man ska ha , kör själv med 15 men det är lite för smått.

Permalänk
Medlem

1070 grafik är betydligt bättre än 1060 grafik särskilt på en bärbar.

Alla bärbara med kraftig grafik blir varma när man spelar.

15" vs 17" ja visst är det maffigare på 17" men en 15" går å andra sidan att ta med sig lättare då det är lite nättare format även om spellaptops väger väl mycket att släpa runt på.

Ska den åka bil köp 17" åker den tåg/buss ta 15" speciellt om den ska användas efter vägen.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag sitter i samma sits som dig, klarar heller inte bestämma mig utav någon av dom som du har länkat. Har du gjort något köp ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej, jag har inte köpt än, kan dock tipsa om att inet har nedsatt pris till 19990! Själv känner jag tyvärr att det är över min smärtgräns...

Något jag kom att tänka på är hur mycket oljud deras fläktar skapar, hittade då en video på youtube som hävdade att Asusens fläktar lät dryga 58dB, hittade tyvärr ingen mätning av den andra för jämförelse...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alla gaminglaptops låter mycket. Köp en 15 tum så du kan använda den portabelt också sen har du en 24tum 144hz skärm att koppla in den i. Tycker 17tum blir för litet det också.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Satt själv i samma sits som dig för några år sedan. Insåg att 15" går ned i nästan alla ryggsäckar och man kan "smidigt" ta med sig den. En större och oftast tjockare 17" blir klumpig och då kan man lika gärna köpa en mITX dator (IMO).

Gtx 980m som jag äger, skall prestera ungefär samma som gtx 1060.
En beg laptop med 980m ligger mellan 8-10k och IMO är det betydligt mer prisvärt än dubbla det för en 1060

//Niclas

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiral von Schneider:

Nej, jag har inte köpt än, kan dock tipsa om att inet har nedsatt pris till 19990! Själv känner jag tyvärr att det är över min smärtgräns...

Något jag kom att tänka på är hur mycket oljud deras fläktar skapar, hittade då en video på youtube som hävdade att Asusens fläktar lät dryga 58dB, hittade tyvärr ingen mätning av den andra för jämförelse...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gav upp laptop idéen och beställde mig en komplett gamer compact stationär ist. Så köper jag hellre två skärmar och tar bara med mig burken när jag pendlar hem på helger.

Vågade inte chansa med att lägga ut 20k för en laptop som eventuellt blir för varm eller att fläktarna låter som ett jetplan.

Permalänk
Medlem

Ett fynd, bara att slå till medan priset håller i sig.. Mycket bättre processor för pengarna. -9% off på priset just nu.
GeForce GTX1070 Core i7-8750H 6 kärnor, 12 trådar 16GB RAM, 256GB PCI-E SSD, 1TB HDD

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11