Extern hårddisk med koppling till Internet

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk med koppling till Internet

Ska ut och resa snart. Har alltid haft med mig en extern hårddisk där jag kan sätta i minneskort från kameran (SDHC) och föra över bilderna, utifall jag skulle klanta mig. Tänkte fråga om ni vet, finns det någon extern hårddisk som det går att sätta i ett SDHC-kort i och som kan lagra bilder, men som som även kan kopplas upp till Internet via Wifi där det går att använda en applikation i mobiltelefonen och föra över bilderna till molnet ? Om ni vet någon/några, skulle jag uppskatta om ni kunde skriva ner namn på dem.

Permalänk
Medlem

Vore det inte lättare med en liten smidig laptop?

Permalänk

Vet inte om det här fungerar men borde du inte kunna koppla in en kortläsare via USB till telefonen? Sedan kan du tanka upp dom till molnet.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Vore det inte lättare med en liten smidig laptop?

Nej, för då skulle jag väl lika gärna kunna ha de kvar på minneskortet. Meningen är att jag vill "rädda" bilderna utan att några försvinner. Blev bestulen på mina grejer förra resan så vill åtminstone få ha kvar bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Vet inte om det här fungerar men borde du inte kunna koppla in en kortläsare via USB till telefonen? Sedan kan du tanka upp dom till molnet.

Har du något förslag? Du menar alltså en enhet som jag sätter in minneskortet i och sedan använder en applikation i mobilen för att föra över bilderna till molnet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp en iPad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BBSRC:

Nej, för då skulle jag väl lika gärna kunna ha de kvar på minneskortet. Meningen är att jag vill "rädda" bilderna utan att några försvinner. Blev bestulen på mina grejer förra resan så vill åtminstone få ha kvar bilderna.

Och en hårddisk blir inte stulen eller?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Om telefonen har stöd för usb otg så skulle det räcka med en otg kabel för att koppla minnet till mobilen, och där ifrån ladda upp på moln lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av BBSRC:

Har du något förslag? Du menar alltså en enhet som jag sätter in minneskortet i och sedan använder en applikation i mobilen för att föra över bilderna till molnet?

Vanliga filhanteraren ska fungera.

Jag googlade lite åt dig och den här killen beskriver precis vad jag tyckte borde fungera:
How to read SD card from your Phone via USB

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Och en hårddisk blir inte stulen eller?

Nej, för jag drar inte runt med den och tror att kameran är mer attraktiv att stjäla. Går alltid att lämna hårddisken på hotellet. Kameran måste jag ta med eftersom jag vill använda den.

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips! Ska kolla länkarna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur Wifi-sdhc-kort funkar men ville bara släng in det här tipset utifall det hjälper någon: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3263614. Finns andra varianter också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kanske räcker om jag kör med en minneskortläsare som t.ex. den i länken som jodiodine visade ? T.ex. så kan jag strunta i OTG-kabeln ? Om jag ska göra över säg 50 GB bilder, kommer mobilen att bli grillad då eller går informationen bara genom utan att påverka prestandan. Tänker så jag inte grillar telefonen.

Har två telefoner, en Samsung S7 och en A5, men A5 är tänkt att ha på resan. Vad gör OTG-kabeln egentligen? För den över informationen snabbare än om bara kortläsaren kopplas direkt till mobilen? Annars finner jag ingen mening med köra med OTG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BBSRC:

Kanske räcker om jag kör med en minneskortläsare som t.ex. den i länken som jodiodine visade ? T.ex. så kan jag strunta i OTG-kabeln ? Om jag ska göra över säg 50 GB bilder, kommer mobilen att bli grillad då eller går informationen bara genom utan att påverka prestandan. Tänker så jag inte grillar telefonen.

Har två telefoner, en Samsung S7 och en A5, men A5 är tänkt att ha på resan. Vad gör OTG-kabeln egentligen? För den över informationen snabbare än om bara kortläsaren kopplas direkt till mobilen? Annars finner jag ingen mening med köra med OTG.

Kolla om det funkar med den kortläsaren du har. Det kan hända att strömmen från telefonen inte är tillräcklig för att strömsätta kortläsaren, eller att ev drivrutiner behövs, vilket troligen inte finns till android.
Annars får du köpa an kortläsare avsedd för just OTG.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H