Permalänk
Medlem

Få ut ljud från MAG box

Jag har en MAG 256 som jag använder som mediabox för iptv.
En del material (filmer, tv-serier) får jag dock inte ljud på och det ska tydligen bero på att MAG inte kan läsa/koda alla format.
Tydligen så ska detta gå att reda bot på om man kör via spdif-kabel (annars används vanlig hdmi).

Det här får jag inte att fungera och jag begriper inte heller hur en kabel ska kunna hjälpa till att läsa ett format som tydligen inte hårdvaran klarar...?

Är det någon vänlig själ som har en lösning/använder MAG och känner igen detta, så är jag verkligen tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag vill betona att denna tråd INTE handlar om att rättfärdiga iptv/sharing utan att detta enbart är en teknik-relaterad fråga jag behöver jag med!

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör MAG-box och snörat ihop det med annan kabel än hdmi just för att få ljud överallt?
Eller är enda lösningen att köpa en ny box?

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad det är för ljudfil på de filmer/serier du inte får ljud ifrån.

MAG 256 stödjer dessa: AAC, Matroska (MKA), MP3, WAV (PCM), WMA.

Och HDMI och SPDIF borde skicka samma signaler då båda är digitala.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kolla upp vad det är för ljudfil på de filmer/serier du inte får ljud ifrån.

MAG 256 stödjer dessa: AAC, Matroska (MKA), MP3, WAV (PCM), WMA.

Och HDMI och SPDIF borde skicka samma signaler då båda är digitala.

Precis som du påpekar så förstår jag inte hur spdif skulle få fram ljudet när hdmi inte klarar det?
Enda informationen jag kan få fram från leverantören är att det material som blir utan ljud i MAG:en är dts.

Navet i min anläggning är recievern Onkyo TX-NR626 som snörar ihop min MAG med min Sony tv via hdmi.
Jag har testat att koppla toslink-kabel emellan MAG och förstärkare men det blir (såklart) inte ljud iaf på materialet som är dts.
Frågan är om det går lösa på ngt vis annat än att införskaffa en ny box (vilket känns lite surt när boxen är ca en månad gammal)

Permalänk
Medlem

@elp: Många filmer verkar vara AC3 vilket din MAG inte stöjder.
Om det inte finns någon mjukvara för att komma förbi det så är det väl antingen ett separat ljudkort eller nån annan HTPC eller liknande.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2