Comhem ljuger för en och vägrar ta ansvar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Comhem ljuger för en och vägrar ta ansvar

Vet inte var jag skulle lägga tråden.

Måst bara skriva av mig för det är första gången jag får ett så fruktansvärt dåligt bemötande från ett företag.

Har Comhem via min bostadsrättsförening och för 3 månader sen fick jag erbjudande att få Viasat-filmpaket för 110kr/mån och det var ett bra erbjudande så tog det.

Under samtalets gång frågade jag flera gånger om det kommer med på samma faktura som min BRF eller om jag måste fixa en skild autogiro men fick svaret tillbaka att det behövde jag inte för det skulle gå på samma faktura/autogiro som min BRF så allt skulle gå smidigt till. Jag frågade minst 3ggr under samtalets gång om det var verkligen var så och fick samma svar tillbaka ja att jag ej behöver göra någon mer efter samtalet.

Innan samtalet avslutade frågade jag en sista gång om allt var lugnt nu och fick svaret tillbaka att allt var lugnt.

Nu 3månader senare får jag ett inkasso krav från Comhem att paketet är ej betalt så ringer dem och frågar vad de sysslar med och fick svar tillbaka att extra tjänster ej går på samma faktura som BRF och då svarar jag att det inte var den informationen jag har fått och det har ni inspelat.

Svaret på det va princip jaha synd för dig att du inte kollade upp att det vi sa då va en ren lögn och vi kommer ej dra tillbaka inkassokravet så betala och se glad ut. Samt påstod de att de har skickat ut påminnelse som jag ej har sett skymten av.

Avslutade iaf tjänsten i samma veva och sa hur missnöjd jag va med deras bemötande och det man fick tillbaka va jaha förstår det ha en trevlig dag. Så aldrig mer Comhem någonsin och rekommenderar andra som har comhem att säga upp och byt om ni har möjligheten.

Ska prata med hallå konsument imorgon och se vad man kan göra.

Rör sig förvisso om småpengar men hur ett pass så *stort* företag kan få bete sig så mot sina kunder tål jag inte.

Vilka andra kan man vända sig till för rådgivning möjligen få Comhem på någon svartlista?

Intel Core i5-4690K 4,4GHz, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3,, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops: MSI GT70 2pc dominator och MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

@hellmix: Du har ansvaret att betala dina räkningar, så räkna inte med att få ärendet tillbakadraget. Märkte du inte att den vanliga räkningen var på samma nivå som innan du beställde det nya paketet?

Som en lärdom från detta så är det att säljare aldrig har koll på något men oftast (alltid?) provision så du kommer få det svar som ökar chansen att sälja. Köp därefter aldrig något från dem utan ta tid på dig och lös på på exempelvis hemsidan där samma deal säkerligen fanns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av hellmix:

Vet inte var jag skulle lägga tråden.

Måst bara skriva av mig för det är första gången jag får ett så fruktansvärt dåligt bemötande från ett företag.

Har Comhem via min bostadsrättsförening och för 3 månader sen fick jag erbjudande att få Viasat-filmpaket för 110kr/mån och det var ett bra erbjudande så tog det.

Under samtalets gång frågade jag flera gånger om det kommer med på samma faktura som min BRF eller om jag måste fixa en skild autogiro men fick svaret tillbaka att det behövde jag inte för det skulle gå på samma faktura/autogiro som min BRF så allt skulle gå smidigt till. Jag frågade minst 3ggr under samtalets gång om det var verkligen var så och fick samma svar tillbaka ja att jag ej behöver göra någon mer efter samtalet.

Innan samtalet avslutade frågade jag en sista gång om allt var lugnt nu och fick svaret tillbaka att allt var lugnt.

Nu 3månader senare får jag ett inkasso krav från Comhem att paketet är ej betalt så ringer dem och frågar vad de sysslar med och fick svar tillbaka att extra tjänster ej går på samma faktura som BRF och då svarar jag att det inte var den informationen jag har fått och det har ni inspelat.

Svaret på det va princip jaha synd för dig att du inte kollade upp att det vi sa då va en ren lögn och vi kommer ej dra tillbaka inkassokravet så betala och se glad ut. Samt påstod de att de har skickat ut påminnelse som jag ej har sett skymten av.

Avslutade iaf tjänsten i samma veva och sa hur missnöjd jag va med deras bemötande och det man fick tillbaka va jaha förstår det ha en trevlig dag. Så aldrig mer Comhem någonsin och rekommenderar andra som har comhem att säga upp och byt om ni har möjligheten.

Ska prata med hallå konsument imorgon och se vad man kan göra.

Rör sig förvisso om småpengar men hur ett pass så *stort* företag kan få bete sig så mot sina kunder tål jag inte.

Vilka andra kan man vända sig till för rådgivning möjligen få Comhem på någon svartlista?

Idag är sådana ingångna avtal olagliga. Däremot så har du rätt att höra inspelningen de har. Om de vägrar ge med sig så är det bara att hänvisa till detta faktum och har de ingen inspelning så kan de ju inte bevisa att du ingått ett kontrakt.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Ibymafayhas:

@hellmix: Du har ansvaret att betala dina räkningar, så räkna inte med att få ärendet tillbakadraget. Märkte du inte att den vanliga räkningen var på samma nivå som innan du beställde det nya paketet?

Som en lärdom från detta så är det att säljare aldrig har koll på något men oftast (alltid?) provision så du kommer få det svar som ökar chansen att sälja. Köp därefter aldrig något från dem utan ta tid på dig och lös på på exempelvis hemsidan där samma deal säkerligen fanns.

Tänkte inte på det eftersom försäljaren sa att det skulle gå på samma räkning som BRF som i sin tur bakar in det i avgiften som går på autogiro och det är pass så lite som 110kr/mån så snabböversikt på vad som drogs från konto såg allt rätt ut.

Men jag misstänkte att man måste fixa det själv men eftersom jag frågade pass så många gånger om jag som kund måste göra något mera efter samtalet och fick svaret nej du behöver du inte göra allt ska gå på per automatik nu som vanligt. Då släpper man ju det när man får samma svar hela tiden att allt ska vara lugnt och jag som kund ej behöver göra något mer.

Oavsett hur det här går i slutändan kommer jag nu att anta än vad en försäljare säger så är det till 100% ren lögn. Va hård mot försäljare från okända firmor men nu kommer jag att grilla varenda en nu.

Men någonstans måst det brista för företaget för de kan inte ha försäljare som bara talar lögner och när man kommer på dem så kan de bara skylla ifrån sig och säga det är kundens ansvar att kolla upp att det säljaren säger är sanning.

Intel Core i5-4690K 4,4GHz, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3,, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops: MSI GT70 2pc dominator och MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Xinpei:

Idag är sådana ingångna avtal olagliga. Däremot så har du rätt att höra inspelningen de har. Om de vägrar ge med sig så är det bara att hänvisa till detta faktum och har de ingen inspelning så kan de ju inte bevisa att du ingått ett kontrakt.

Ska ringa dem igen imorgon efter hallå konsument och kräva att få lyssna på inspelningen.

Intel Core i5-4690K 4,4GHz, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3,, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops: MSI GT70 2pc dominator och MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

@hellmix: skaffa en app till telefonen (android) som spelar in samtalet, börja med att tala om för försäljaren att du spelar in. att en försäljare lovar nånting som dom inte håller är väl inget nytt eller?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Xcalibur:

@hellmix: skaffa en app till telefonen (android) som spelar in samtalet, börja med att tala om för försäljaren att du spelar in. att en försäljare lovar nånting som dom inte håller är väl inget nytt eller?.

Som jag förstår det så behöver man ej berätta att man spelar in så länge man själv är delaktigt i samtalet.

Intel Core i5-4690K 4,4GHz, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3,, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops: MSI GT70 2pc dominator och MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Deras fel..

Juridisk har den du pratade med på Comhem fel. Oftast är de klåpare som bara har instruktioner på papper att gå efter Be att få tala med deras jurist. Bestrid inkassot skriftligen med hänvisning till inspelningen och ingångna avtalsvillkor. Är det som du beskriver har Comhem ingått ett avtal med dig på premisserna att det skulle gå på samma faktura som du beskriver. Har Comhem sedan inte hållit dessa villkor kan avtalet anses ogiltigt då man väsentligt frångått ett avtalsvillkor. Du kan hävda att du aldrig hade ingått avtalet om detta skulle inneburit extra fakturor.

Du har sedan handlat i god tro och inte betalt och då kan de inte komma och dyvla på dig en massa extraavgifter.

Även om de skickat ut påminnelser kan du hävda att dessa inte kommit fram. Comhem ät ett skitföretag i stort men ring deras växel och be att få tala med deras jurist om dom har någon annars deras ekonomichef. Redogör lugnt och sakligt för hur det hela gått till och hänvisa till inspelningen. Det brukar lösa sig den vägen.

Annars är det bara att hota med att gå till kvällspressen då brukar de mjukna ganska fort om det är som du säger. Tror inte dom vill bemöta att ”stora stygga Comhem lurar kunder” speciellt om det finns inspelat.

Börja med att skicka ett mail till inkassobolaget där du bestrider kravet mht avtalsbrott från Comhems sida och därmed inte ett gällande avtal.

Ring därefter ”GårBort”...

Lycka till...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@hellmix: Det låter osannolikt att det första du skulle höra från ComHem var ett inkassokrav. Jag förmodar att du fått fakturor och annan info innan detta? Det framgår dessutom inte ifall du var befintlig kund hos ComHem sen tidigare eller om du bara var det via din BRF? Om du inte var det måste du rimligtvis ha uppgivit vem du var osv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av improwise:

@hellmix: Det låter osannolikt att det första du skulle höra från ComHem var ett inkassokrav.

Jag har varit med om andra auto-giro missöden där jag inte hört ett knyst förarens inkassobrevet dyker upp och vi inser att räkningarna inte betalats på 3 månader.

Jag tycker inte det låter osannolikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Kilroy:

Jag har varit med om andra auto-giro missöden där jag inte hört ett knyst förarens inkassobrevet dyker upp och vi inser att räkningarna inte betalats på 3 månader.

Jag tycker inte det låter osannolikt.

Det faktum att man ens sätter upp ett Autogiro (eller försöker göra det) är i sig en rätt tydlig indikation på att det är något man förväntas betala för separat. Men det viktiga är väl att TS återkommer med de fakta som gäller i detta fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av improwise:

@hellmix: Det låter osannolikt att det första du skulle höra från ComHem var ett inkassokrav. Jag förmodar att du fått fakturor och annan info innan detta? Det framgår dessutom inte ifall du var befintlig kund hos ComHem sen tidigare eller om du bara var det via din BRF? Om du inte var det måste du rimligtvis ha uppgivit vem du var osv?

Skrivet av improwise:

Det faktum att man ens sätter upp ett Autogiro (eller försöker göra det) är i sig en rätt tydlig indikation på att det är något man förväntas betala för separat. Men det viktiga är väl att TS återkommer med de fakta som gäller i detta fall.

Blev kund hos Comhem via BRF men det va det jag frågade flera gånger under samtalet om den här tjänsten är något jag måst betala separat eller om de kommer på samma faktura som BRF har och jag fick till svars att det skulle komma på samma faktura som BRF som går på autogiro och på det viset skulle jag inte behöva tänka något mera på det.

Har inte fått några pappersfakturor eller påminnelser alls som de påstår skickat ut. Så man blev smått förvånad när inkassokravet damp ner i Kivra och då loggade jag in på mitt comhem konto och såg att ena fakturan har gått till inkasso andra har de skickat påminnelse som jag ej har fått.

Och det va sånt här jag frågade under samtalet att man skulle slippa och fick till svar att inget pappersfaktura skulle komma eftersom de har min mejl men sen ändrades svaret till att inget skulle komma eftersom man hade allt på autogiro via BRF.

En jäkla soppa helt enkelt bara för att man litade på försäljaren bara för att man visste att samtalet spelades in och personen lovade att allt skulle vara problemfritt.....

Intel Core i5-4690K 4,4GHz, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3,, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops: MSI GT70 2pc dominator och MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Kilroy:

Jag har varit med om andra auto-giro missöden där jag inte hört ett knyst förarens inkassobrevet dyker upp och vi inser att räkningarna inte betalats på 3 månader.

Jag tycker inte det låter osannolikt.

Jag har haft liknande erfarenhet också. Fick inkassokrav som jag verkligen inte förstod varför. Ringde och snackade med företaget direkt och försökte reda ut allt. Det var inte mycket de ville göra och sa även att påminnelser är inget de behöver skicka ut.

Däremot så hade nog något blivit fel för innan jag använde autogiro på detta företag och råkade missa en så kom en påminnelse rätt snabbt. Inkasso är ju inte något farligt i sig förutom att de oftast kostar någon hundralapp extra vilket väl är surt.

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@hellmix: Comhem sålde in digital TV till mig jag nämnde att jag inte har någon TV , enligt säljaren behövde man inte någon TV utan man kollade då på nätet via datorn vilket lät schysst. När jag senare ringde in och frågade hur jag ska använda mitt digitalt TV abbonemang på datorn då jag inte har TV förstog dom ingenting och frågade varför jag har beställt det när jag inte har någon TV. Slutade med att dom sa upp det efter lite tjat från min sida

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av lappen81:

@hellmix: Comhem sålde in digital TV till mig jag nämnde att jag inte har någon TV , enligt säljaren behövde man inte någon TV utan man kollade då på nätet via datorn vilket lät schysst. När jag senare ringde in och frågade hur jag ska använda mitt digitalt TV abbonemang på datorn då jag inte har TV förstog dom ingenting och frågade varför jag har beställt det när jag inte har någon TV. Slutade med att dom sa upp det efter lite tjat från min sida

Som tidigare nämnts i tråden, lita aldrig på telefonförsäljare. Många är unga som vill tjäna så mycket som möjligt på sin provision, vilket självklart leder till att dom snabbt upptäcker att bästa sätt är att säga det kunden vill höra.
När nog med klagomål kommit in på samma person, så får dom gå och nästa anställda prövar mest troligt att göra samma sak.
Det är inte konstigt att det är stor omsättning på personal inom telefonförsäljare/support. Ena lurar folk tills dom får sparken, andra blir less på att ta skiten
Sen finns det så klar dom som inte kör fulspel, men då får dom ofta gå också ganska snart då dom inte säljer tillräckligt..

Fractal Design Define C - ASUS Strix Z270H - ASUS Strix 1070 8GB (OC) - i7700K - Corsair 16GB/3000MHz/DDR4 - Samsung M.2 960 EVO 500GB - BitFenix Whisper M 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Hjälper inte TS direkt, men all uppsökande försäljning är skit. Om någon tar kontakt med dig för att sälja vadsomhelst som du inte bett om så är det i 99% av fallen skräp.
Säger av princip aldrig ja till ett erbjudande som råkar komma i min väg, även om det verkar kanon. Kan det inte vänta tills jag satt mig ner och läst igenom detaljerna i lugn och ro så var det antagligen inget att ha, då riktiga bra erbjudanden fortfarande är bra efter man läst det finstilta.
Slå till nu erbjudanden suger alltid....

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Zyie:

Som tidigare nämnts i tråden, lita aldrig på telefonförsäljare. Många är unga som vill tjäna så mycket som möjligt på sin provision, vilket självklart leder till att dom snabbt upptäcker att bästa sätt är att säga det kunden vill höra.
När nog med klagomål kommit in på samma person, så får dom gå och nästa anställda prövar mest troligt att göra samma sak.
Det är inte konstigt att det är stor omsättning på personal inom telefonförsäljare/support. Ena lurar folk tills dom får sparken, andra blir less på att ta skiten
Sen finns det så klar dom som inte kör fulspel, men då får dom ofta gå också ganska snart då dom inte säljer tillräckligt..

Haha ja han sa till och med att jag inte behöver betala TV licens när det kom en box så blev jag fundersam, trodde jag skulle få en login och titta på nätet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av lappen81:

@hellmix: Comhem sålde in digital TV till mig jag nämnde att jag inte har någon TV , enligt säljaren behövde man inte någon TV utan man kollade då på nätet via datorn vilket lät schysst. När jag senare ringde in och frågade hur jag ska använda mitt digitalt TV abbonemang på datorn då jag inte har TV förstog dom ingenting och frågade varför jag har beställt det när jag inte har någon TV. Slutade med att dom sa upp det efter lite tjat från min sida

Relativt ofta så säljer dom via callcenter DVS inte Comhem själva. Och de lallarna lever på provision och säger vad som hellst för att du ska köpa skiten. En liknande sak hände min svärmor. Dom sålde ett fiberabbonemang som inte ens kunde levereras till hennes adress.
Ändå var det lite tjafs att häva och att slippa betala.

Hemma: Acer Predator : i5 6300hq 16gig DDR4 GTX970M 3gb Jobb: Lenovo W541 : i7 6820HQ 8gb nVidia Quadro M1000M.
Kameror: Lumix G80, Canon PS G7x mk2, GoPro Hero 5 Black.
Samsung Galaxy S9 i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Comhem har väl aldrig varit bra..Jag håller mig borta från det företaget

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Xcalibur:

@hellmix: skaffa en app till telefonen (android) som spelar in samtalet, börja med att tala om för försäljaren att du spelar in. att en försäljare lovar nånting som dom inte håller är väl inget nytt eller?.

Det kan man göra men det är nog oftast onödigt eftersom att den 1 september så trädde en ny lag i kraft som gör att man måste göra avtal skriftligt då det är helt enkelt inte längre lagligt att ingå avtal via telefon.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
För ett giltigt avtal ska det sedan krävas att konsumenten efter att telefonsamtalet är avslutat accepterar näringsidkarens anbud. Både bekräftelsen och accepten ska vara skriftliga och kan skickas med exempelvis mejl, sms eller post. Om näringsidkaren trots att något avtal inte ingåtts på detta sätt ändå levererar en vara eller utför en tjänst, ska konsumenten inte vara skyldig att betala för den.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/skriftligh...
https://www.hallakonsument.se/aktuellt/2018/skriftligt-avtal/

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Skulle rekommendera att folk slutar betala med autogiro ifall man kan de flesta företag har idag e-fakturor är ganska smidigt att logga in och godkänna en faktura tar inte mer än 10 min per månad för alla fakturor en normal person bör ha.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Var det en telefonförsäljare som ringde till dig?

Isåfall vill jag bara lyfta en sak, telefonförsäljaren har antagligen ingenting med comhem i sig att göra. Utan det är helt separata telefonförsäljningsföretag som säljer saker åt olika företag.

Som telefonförsäljare har du väldigt begränsad information och ofta rent felaktig information så att du omedvetet ljuger för folk du ringer upp.

Det är verkligen skamligt att telefonförsäljningen fått pågå som den fått göra så länge. Nu med krav på skriftlighetskrav är iaf att steg på vägen. Men dom företag och säljare som ljuger borde straffas betydligt mer.

Skrivet av Anders9110:

Skulle rekommendera att folk slutar betala med autogiro ifall man kan de flesta företag har idag e-fakturor är ganska smidigt att logga in och godkänna en faktura tar inte mer än 10 min per månad för alla fakturor en normal person bör ha.

Flertalet företag erbjuder dock inte e-faktura, antingen autogiro eller pappersfaktura med 50 kronor extra avgift varje månad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av hellmix:

Blev kund hos Comhem via BRF men det va det jag frågade flera gånger under samtalet om den här tjänsten är något jag måst betala separat eller om de kommer på samma faktura som BRF har och jag fick till svars att det skulle komma på samma faktura som BRF som går på autogiro och på det viset skulle jag inte behöva tänka något mera på det.

Har inte fått några pappersfakturor eller påminnelser alls som de påstår skickat ut. Så man blev smått förvånad när inkassokravet damp ner i Kivra och då loggade jag in på mitt comhem konto och såg att ena fakturan har gått till inkasso andra har de skickat påminnelse som jag ej har fått.

Och det va sånt här jag frågade under samtalet att man skulle slippa och fick till svar att inget pappersfaktura skulle komma eftersom de har min mejl men sen ändrades svaret till att inget skulle komma eftersom man hade allt på autogiro via BRF.

En jäkla soppa helt enkelt bara för att man litade på försäljaren bara för att man visste att samtalet spelades in och personen lovade att allt skulle vara problemfritt.....

Men bara för att vara helt säker här, har du verkligen varit kund hos ComHem tidigare eller är det så att din BRF varit kund hos dom och köpt ett basutbud till alla boende i BRFen. Typ som att BRFen hyr in ett städbolag som städar trapphusen, vilket inte innebär att varje boende då är kund hos städbolaget. Det är en rätt avgörande detalj i sammanhanget, därför jag frågar om det

De flesta BRFer ombesörjer inte heller några "kundunika" abonnemang åt sina boende utan tar bara en fast hyra per månad där det ofta ingår någon form av basutbud som man upphandlat centralt. Kan tänka mig att riktigt stora föreningar kanske erbjuder detta men annars är det nog få övriga som har de resurserna att hantera denna administration.

Sen kan du så klart råkat ut för en oseriös säljare som helt enkelt ljugit för dig, i synnerhet om någon sålt externt, men då har jag lite svårt att se att ComHem själva inte skulle reagera på det om sakförhållandena är som du beskriver. För ett antal år sedan var jag själv starkt emot ComHem som jag ansåg var ett skitföretag på alla sätt och vis, men så testade jag att skaffa bredband via dom för och upplevde att deras "kundbemötande" var avsevärt mycket bättre än tidigare där det mer kändes lite Sovjet över det hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Säger som talare ovan. Det låter som du har något som kallas som gruppavtal. Alltså att BRF står för ett viss utbud som ingår i hyran. Oftast bara nåt enkelt som basutbudet på tv.

Beställer man därefter något utöver detta paket som ingår så får man pröjsa för det själv. T.ex högre utbud på tv eller separat Viasat eller Cmore.

Svårt att säga hur samtalet gick till och om de var någon som ringde till dig eller om du ringde in och fick erbjudande därifrån. Oavsett så hade jag mejlat in och förklarat situationen snällt och sakligt och därefter bett de skicka vidare ärendet till reklamationsavdelningen. Tror de har en sida på deras hemsida för reklamation också.

Lycka till!

CPU: Intel i5 4690K GPU: Asus Strix 1080 8GBModerkort: Asus Z87 V-Edition RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600MHz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Cooler Master Hyper 212 Plus HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Det är 2018, SLUTA ta emot erbjudanden via telefon när du inte har uppgifterna på papper/digitalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Kilroy:

Var det en telefonförsäljare som ringde till dig?

Isåfall vill jag bara lyfta en sak, telefonförsäljaren har antagligen ingenting med comhem i sig att göra. Utan det är helt separata telefonförsäljningsföretag som säljer saker åt olika företag.

Som telefonförsäljare har du väldigt begränsad information och ofta rent felaktig information så att du omedvetet ljuger för folk du ringer upp.

Det är verkligen skamligt att telefonförsäljningen fått pågå som den fått göra så länge. Nu med krav på skriftlighetskrav är iaf att steg på vägen. Men dom företag och säljare som ljuger borde straffas betydligt mer.

Flertalet företag erbjuder dock inte e-faktura, antingen autogiro eller pappersfaktura med 50 kronor extra avgift varje månad.

Som jag skrev ifall man kan få en e-faktura istället för autogiro så bör man köra e-faktura istället autogiro är fortfarande bättre en 50 kr pappers faktura.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Anders9110:

Som jag skrev ifall man kan få en e-faktura istället för autogiro så bör man köra e-faktura istället autogiro är fortfarande bättre en 50 kr pappers faktura.

Av vilken anledning mer än att du själv tycker så? Och vad skulle bli annorlunda i det aktuella fallet om man använt e-faktura menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Fonzzi:

Juridisk har den du pratade med på Comhem fel. Oftast är de klåpare som bara har instruktioner på papper att gå efter Be att få tala med deras jurist. Bestrid inkassot skriftligen med hänvisning till inspelningen och ingångna avtalsvillkor. Är det som du beskriver har Comhem ingått ett avtal med dig på premisserna att det skulle gå på samma faktura som du beskriver. Har Comhem sedan inte hållit dessa villkor kan avtalet anses ogiltigt då man väsentligt frångått ett avtalsvillkor. Du kan hävda att du aldrig hade ingått avtalet om detta skulle inneburit extra fakturor.

Du har sedan handlat i god tro och inte betalt och då kan de inte komma och dyvla på dig en massa extraavgifter.

Även om de skickat ut påminnelser kan du hävda att dessa inte kommit fram. Comhem ät ett skitföretag i stort men ring deras växel och be att få tala med deras jurist om dom har någon annars deras ekonomichef. Redogör lugnt och sakligt för hur det hela gått till och hänvisa till inspelningen. Det brukar lösa sig den vägen.

Annars är det bara att hota med att gå till kvällspressen då brukar de mjukna ganska fort om det är som du säger. Tror inte dom vill bemöta att ”stora stygga Comhem lurar kunder” speciellt om det finns inspelat.

Börja med att skicka ett mail till inkassobolaget där du bestrider kravet mht avtalsbrott från Comhems sida och därmed inte ett gällande avtal.

Ring därefter ”GårBort”...

Lycka till...

Är detta något du verkligen vet eller är det något du är övertygad om att det stämmer? Det är inte nödvändigtvis samma sak och det är lite vanskligt att ge juridiska råd om man inte faktiskt vet vad man talar om

Nu vet jag inte hur det ligger till när det gäller ett ingånget avtal där man lovats att det går på autogiro men som inte fungerar, men jag har för mig att det rent generellt är ens eget ansvar att se till att eventuella räkningar betalas. Är det någon räkning som inte kommer fram är det upp till en själv att kontakta stället som borde skickat ut den. Vad jag minns så ska det det faktum att man inte fått räkningar ett giltigt försvar, även om många företag verkar acceptera det.

Med en brasklapp för att jag inte är jurist och det jag läst om detta har några år på nacken...vilket gör att min minnesbild inte alltid är helt korrekt

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Frispel:

Är detta något du verkligen vet eller är det något du är övertygad om att det stämmer? Det är inte nödvändigtvis samma sak och det är lite vanskligt att ge juridiska råd om man inte faktiskt vet vad man talar om

Nu vet jag inte hur det ligger till när det gäller ett ingånget avtal där man lovats att det går på autogiro men som inte fungerar, men jag har för mig att det rent generellt är ens eget ansvar att se till att eventuella räkningar betalas. Är det någon räkning som inte kommer fram är det upp till en själv att kontakta stället som borde skickat ut den. Vad jag minns så ska det det faktum att man inte fått räkningar ett giltigt försvar, även om många företag verkar acceptera det.

Med en brasklapp för att jag inte är jurist och det jag läst om detta har några år på nacken...vilket gör att min minnesbild inte alltid är helt korrekt

Ja, betalningsansvaret påverkas inte av detta. Annars vore det bara att koppla AG till ett konto där man inte har några pengar så skulle man få tjänsterna gratis

Jag får dock känslan av att det finns fakta som saknas i detta fall då jag inte riktigt får det hela att gå ihop, men vi får väl ge TS lite tid att komplettera med det som saknas. Ibland så är det så i trådar i denna del av forumet att den som postar håller på lite detaljer som talar till ens nackdel för att stärka bilden av sitt "case". Vilket man till viss del kan ha förståelse för då alla väl vill få reda på att man har rätt men det gör även att möjligheterna att bistå minskar. Om så är fallet här har jag dock ingen aning om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av mrqaffe:

Det kan man göra men det är nog oftast onödigt eftersom att den 1 september så trädde en ny lag i kraft som gör att man måste göra avtal skriftligt då det är helt enkelt inte längre lagligt att ingå avtal via telefon.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
För ett giltigt avtal ska det sedan krävas att konsumenten efter att telefonsamtalet är avslutat accepterar näringsidkarens anbud. Både bekräftelsen och accepten ska vara skriftliga och kan skickas med exempelvis mejl, sms eller post. Om näringsidkaren trots att något avtal inte ingåtts på detta sätt ändå levererar en vara eller utför en tjänst, ska konsumenten inte vara skyldig att betala för den.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/skriftligh...
https://www.hallakonsument.se/aktuellt/2018/skriftligt-avtal/

jo ja vet om skriftliga saken och då lovar dom att du ska få X för en viss summa pengar, länk med signera digitalt skickas direkt till din telefon och tryck ja! tryck ja! tryck ja!. för att "bli av med den jobbiga försäljaren" när du är trött så signar du med bank-id och vips så finns det inte en chans att ta sig ut.

nu är det ju knappast jobbigare än att du ibland måste rensa bort alla inspelade samtal med släkt & vänner som "skräp" och spara dom enstaka samtal som kanske kommer som du kan behöva senare.