Fractal Design avtäcker Define S2 – öppen layout och kylning i fokus

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design avtäcker Define S2 – öppen layout och kylning i fokus

Tre år efter originalet är det nu dags för uppföljaren till Fractal Design Define S. På menyn står en mer påkostad design och ett större luftintag för maximal kylningskapacitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Omotiverat dyr!

Sen är jag personligen inte så förtjust i lådor som är fullängd men utan några hd-burar eller liknande i fronten. Blir lite väl slöseri på utrymme för min smak. (Speciellt för mig som håller mig till luftkylning)

Säkert en trevlig låda annars

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

1700kr?
Får verkligen vara något speciellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hade dem kapat av några decimeter på längden (där HDD-burarna annars sitter) så hade jag varit intresserad. Nu blir det bara onödigt stort - en massa tomrum som inte går att använda.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Fractal Design gör de bästa lådorna på marknaden, ingen ger så mycket funktion per krona som dem.

Ingen annan tillverkare kan komma i närheten av funktionaliteten på t ex Define R6 för 1100kr.

Om de innoverat ytterligare så tycker jag inte 1600kr låter speciellt mycket till skillnad från andra tillverkare som tar 2000kr och uppåt för liknande lådor.

Fractal Design = Svensk ingenjörskonst när den är som bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Omotiverat dyr!

Sen är jag personligen inte så förtjust i lådor som är fullängd men utan några hd-burar eller liknande i fronten. Blir lite väl slöseri på utrymme för min smak. (Speciellt för mig som håller mig till luftkylning)

En fet AIO/CLC i fronten med fläktarna på insidan (pull) gör att den inte ser så tom ut. Sen ett 3-fan GPU typ Strix eller Gaming X Trio eller nåt. Det fyller ut rätt bra.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Liknar min R6 (blackout) som jag köpte på rea hos Inet för 950kr. Bara något mindre funktionell för priset? För utseende är det ungefär samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1700kr?

Får verkligen vara något speciellt!

Det har spårat på sista släppen av grejer, alla Fractals nya chassin kostar typ 1600-1700. Steel series släppte en jävla rival-mus för 1400kr eller vad det var häromdagen, vattenkylare med OLED-skärmar för 2500+ och annat sjukt. Om vi ignorerar iPhone Xs Max och RTX-korten.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jävlar i min lilla låda vilken onödigt svårläst text det var i artikeln!

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xyborg:

Hade de kapat av några decimeter på längden (där HDD-burarna annars sitter) så hade jag varit intresserad. Nu blir det bara onödigt stort - en massa tomrum som inte går att använda.

Ja, det är helt absurt stort för 99 % av alla tänkbara ägare av stationära datorer. Vi som inte vill ha ett gigantiskt chassi får titta på Define C och dylikt om vi vill ha ATX – vilket i sig mycket få datorer egentligen behöver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Älskar mitt Define S som visserligen hängt med ett tag men som varit en prisvärd och stabil trotjänare men om nästa iteration kostar 1700kr lär det inte bli ett köp såvida det är något i hästväg. Känns som att FD hoppade upp några snäpp prismässigt med R6 och ser att trenden bara fortsätter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns som en vettig evolution. Kul och bra med EATX-stöd också. Det enda jag stör mig på är fläkten i botten... Alltså det ska ju vara till för att kyla grafikkortet, och positioneringen gör ju nu att det inte blir någon kylning alls. Bättre i så fall med vanliga define S.

Hade för den delen gärna sett någon som vågade göra ett tiktigt brett chassi så att nätagget kunde sättas "bakom" moderkortet, så man kunde ha flera fläktar direkt under GPU. Det hade varit nice

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns som en vettig evolution. Kul och bra med EATX-stöd också. Det enda jag stör mig på är fläkten i botten... Alltså det ska ju vara till för att kyla grafikkortet, och positioneringen gör ju nu att det inte blir någon kylning alls. Bättre i så fall med vanliga define S.

Hade för den delen gärna sett någon som vågade göra ett tiktigt brett chassi så att nätagget kunde sättas "bakom" moderkortet, så man kunde ha flera fläktar direkt under GPU. Det hade varit nice

Som LianLi O11 Dynamic? Eller Corsair 280X? Kanske inte fläktar i botten är bästa lösningen på just dem, men de har PSU bakom moderkortet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Finns! Till exempel Carbide Air 540.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hade dem kapat av några decimeter på längden (där HDD-burarna annars sitter) så hade jag varit intresserad. Nu blir det bara onödigt stort - en massa tomrum som inte går att använda.

Define C 👍

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alling:

Ja, det är helt absurt stort för 99 % av alla tänkbara ägare av stationära datorer. Vi som inte vill ha ett gigantiskt chassi får titta på Define C och dylikt om vi vill ha ATX – vilket i sig mycket få datorer egentligen behöver.

Helt sant, min nästa dator blir nog mATX då jag egentligen inte behöver mer plats.

Skrivet av Vasa1:

Define C 👍

Jo, men den ser så "billig" ut jämfört med många andra chassin. Det är något med designen som gör att den påminner om typ Cooler masters riktiga budget-chassin för typ 300:-

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på att skaffa en ny låda. Jag var länge inne på att Define S vore perfekt för mig. Lanseringen av denna bekräftar att den ursprungliga Define S vore perfekt. Denna verkar inte komma utan glas och jag hade fått en otroligt ful kåpa över nätaggregatet som även skapar en underkammare.
Det kanske finns förbättringar också, men inte tillräckligt för att jag ska vara intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Omotiverat dyr!

Alla chassin som kostar under 2k är billiga, tycker jag.

Skrivet av Roger W:

Om man vill ha en riktigt rejäl tjockis till radiator med fläktar i push + pull i fronten, och kombinera det med ett MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio (som nog är det längsta kort jag någonsin sett; 32,7 cm ) så är detta chassi ett trevligt alternativ.

Men precis som du har jag personligen ingen som helst nytta av det, och det blir bara ett rejält utrymmesslöseri.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Helt sant, min nästa dator blir nog mATX då jag egentligen inte behöver mer plats.

Jo, men den ser så "billig" ut jämfört med många andra chassin. Det är något med designen som gör att den påminner om typ Cooler masters riktiga budget-chassin för typ 300:-

Designen är ju i princip likadan på S och C, bortsett från storleken. Skillnaderna på detaljer är små.

Permalänk
Inaktiv

Fronten ser dock lika tråkig som tidigare modeller. Inget nytt tänk här inte.

Permalänk
Inaktiv

Panikköpte 2st Fractal Design Define S en gång, största misstaget jag har gjort inom datorteknik på länge. Panikköpte: Fredag eftermiddag insåg att jag behövde 2st kraftfulla datorer tills på måndag, jag tog saker i all hast.

Fördel Fractal Design Define S: Är att chassit är pytteliten och man kan bära med sig den överallt, det finns även vad jag tolkar riktigt bra plats för vattenkylning.

Mitt problem, jag skulle ej ha vattenkylning. Kvar fick jag då ett chassi med extremt få hårddiskplatser, detta till den grad att jag fick bygga egna. Mitt chassit från slutet av 1900 talet hade fler hårddisk platser. Luckan på sidan känns billig, gängorna bak är redan förstörda.

Nå om man vill ha ett kompakt chassi för vattenkylning så ser Fractal Design Define S2 ut att vara riktigt bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bunz:

Jävlar i min lilla låda vilken onödigt svårläst text det var i artikeln!

Om du har synpunkter på våra artiklar får du gärna använda rättelsefunktionen

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

@MrAdde: Problemet med svårläst text uppstår när man klipp & klistrar marknadsföringstext rakt av (som en högstadie-elev). Alltså det som kallas för modern journalistik

Permalänk
Medlem

Säkert funktionell men den ser ju så sjukt tråkig ut. Define har ju sett likadan ut i åratal.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Samma idiotiska front som på originalet. Tar bort kanske 75% av effekten på fläktarna i fronten. Framför allt påtagligt med Radiator i front. Räcker inte med några lufthål på sidorna. Jag fick klart mycket bättre effekt och mindre ljud av att ta bort fronten och bara ha filtret framör fläktarna.

Denna kommer väl i Mesh omgående.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Hoppas på en ny Nano S2 snart i så fall!!👍👍😄

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fördel Fractal Design Define S: Är att chassit är pytteliten...

Antingen pratar du om något annat än Define S eller så behöver du ta en funderare på vad "pytteliten" betyder.

Angående panikköp så blir de sällan bra. Men sällan är det sådan panik att man inte ens hinner med fem minuter på prisjakt.nu för att bl.a. se hur många HD-platser som finns. Själv tycker jag det är alldeles lagom med 3 platser för mekaniska diskar och två för SSD (SSD kan man dessutom tejpa fast lite överallt om man så vill), de flesta använder inte fler diskar än så och då är det bara dumt med HD-burar som tar upp en massa plats. Men men, alla har vi olika behov.

Permalänk
Medlem

Alltså: Exakt som Define R6 fast med mindre funktionalitet och för mer pengar, eller missar jag något?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Define är som Volvo var. Dom kanske inte är det vackraste att se på men det är funktion och pris i första hand samt kvalitet för priset jag tittar på.

Även om R6 med vertical gpu mount tillsammans med D15 lämnar mycket att önska i form av förbättring.

Permalänk
Avstängd

Datorer är så stora, men numera utan CD/DVD och 5,25-tumsplatser samt att 3,5-tumsenheter blir mer sällsynta också med övergången från mekaniska hårddiskar till SSD-enheter så kanske inte datorer längre behöver vara så stora.

Om bara Intel och AMD kunde göra CPUer som drog mindre ström och utvecklare mindre värme så man behövde mindre utrymme för kylning.
Och AMD och Nvidia kunde göra grafikkort som var mindre, drog mindre ström och utvecklade mindre värme.

Så kanske fler kunde ha något i storleken som Intel NUC. Eller iaf mATX istället för ATX, och mini-tower istället för midi-tower.