Glappa patchuttag ( Keystone ). Varför?

Permalänk
Graded.se

Glappa patchuttag ( Keystone ). Varför?

Hej.
Har byggt ett litet rack och dragit lite nätverk i huset. Problemet har funnits ettag men känner att det börjar bli ohållbart nu.
i 19u racken sitter sånnahär: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Kör sedan vanliga cat6 patchkablar.

Den sitter inte bra i kontakten, får ett glapp på 3-4mm, varpå någonstans i mitten får jag länk på switchen. Detta skapar problem då den då och då tappar länk och man får rycka lite på kablarna tills det hoppar igång.

Vad kan det bero på? Har provat lite olika nätverkskablar men får samma problem med att dom inte sitter tajt i kontakten.

// Scalare

Permalänk
Medlem

När jag monterade med verktygsfria kontakter märkte jag att ledarna inte satte sig ordentligt i sina "spår", efter att ha tryckt in dom i spåren ordentligt så funka det som det skall.

Permalänk
Medlem

Verktygsfria kontaktdon är hänsynslösa mot mindre tränade fingrar... aka kontorshänder. Tricket är att trycka ihop så det känns som fingertopparna går av. Sedan kan det vara värt att köpa en eller två i metallhus för test. Dom har aldrigt krånglat för mig oavsett fabrikat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket att uttagen inte är bra. Jag kör likadant men med uttag inhandlade via Webhallen. De verkar vara av annat fabrikat och har fungerat bra för mig.

Permalänk
Graded.se
Permalänk
Medlem

Om det är dom där kontakterna du har så ska du inte använda PATCHKABEL för installationen.
Det finns två kabelsorter: patch och installation.
Patch är flerkardelig - flera ledare per tråd.
Installation är solid.

Kontakten du länkar till är för installationskabel mao solid ledare. Patchkabel kommer inte fastna ordentligt och orsaka problem.

Patchkabel ska ha RJ45 kontakter, dessa passar o andra sidan inte bra på installationskabel.

Permalänk
Medlem

Om du nu har dragit patchkabel (flerkardelig) så är det lättaste att du sätter kontakter för PATCHKABEL där, eller RJ45 och sen sätter hona-hona kontakter i racket, så du kan sätta patchkablar därifrån.

Permalänk
Medlem

@boibo: Det beror nog lite på vad det är för nät man arbetar med. Om man har ett nät mest som hobby kan man fuska lite. Är det något affärskritiskt är det en annan femma. Men då brukar det vara en annan budget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

När jag monterade med verktygsfria kontakter märkte jag att ledarna inte satte sig ordentligt i sina "spår", efter att ha tryckt in dom i spåren ordentligt så funka det som det skall.

Just det. Det gäller att få ledarna att ligga rätt och sedan trycker man ihop av bara f-n.