Övervakning Bensinmack - Vem får begära ut filmen?

Permalänk
Medlem

Övervakning Bensinmack - Vem får begära ut filmen?

Hej Sweclockers!
En vän blev inkallad till sin chef för att prata lite. Där blev han anklagad för stöld och chefen visade upp en övervakningsfilm från en bensinmack på andra sidan stan där man tydligt ser min vän tanka arbetsbilen. Mitt under tankningen plockar han fram en bensindunk och fyller upp den istället, för att sedan fortsätta tanka arbetsbilen.
Sedan dess har bensindunken inte synts till. Chefen tror som sagt att min vän har stulit den och hotar med polisanmälan.

Till frågan: Hur i hela friden fick arbetsgivaren tag på övervakningsfilmen? Kan vem som helst bara glida in på närmsta mack och begära ut allt videomaterial från övervakning?

Jag trodde att det endast är Polisen som kan begära ut filmen, och då endast om materialet kan vara till nytta i en polisanmälan.
Problemet är att en polisanmälan inte har skett än, så hur fick arbetsgivaren tag på filmen?

Tack på förhand, hoppas någon här är insatt i lagarna runt kameraövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Mitt under tankningen plockar han fram en bensindunk och fyller upp den istället, för att sedan fortsätta tanka arbetsbilen.
Sedan dess har bensindunken inte synts till. Chefen tror som sagt att min vän har stulit den och hotar med polisanmälan.

Och vad hade din vän för förklaring till att tanka dunkar med firmakortet?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Och vad hade din vän för förklaring till att tanka dunkar med firmakortet?

Han vill ha gratis bensin? Vad annars? Totalt ointressant. Dock är det riktigt spännande om chefen verkligen ringt en mack på andra sidan stan. Hur fick hen reda på detta? Tips från macken? Förbipasserande?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Om bilen i fråga har företagslogga så kan jag ev tänka mig att macken själva uppmärksammat det och kanske kontaktat företaget, med bildbevis, och hot om polisanmälan.
Enda jag kan komma på som skäl att chefen sitter med filmen.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Forumledare

@Bachman: Svårt, men jag kan tänka mig att om man tankar 90 liter på en mack med en bil som har 70 liters tank så börjar nog arbetsgivaren undra. Ser man sen detta mönster upprepa sig så kan man med hjälp av en polisanmälan kanske få ut filmerna?

Edit: man ser ju kostnaden och jämför då med milantalet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske kan ha att göra med att bensinen betalades med firmakortet. Jag har svårt att se att macken skulle gå med på att begära ut filmen annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

@Bachman: Svårt, men jag kan tänka mig att om man tankar 90 liter på en mack med en bil som har 70 liters tank så börjar nog arbetsgivaren undra. Ser man sen detta mönster upprepa sig så kan man med hjälp av en polisanmälan kanske få ut filmerna?

Protip om man ska mygla alltså är att glida in på macken vid halv tank och fylla på bilen och sin egen dunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Och vad hade din vän för förklaring till att tanka dunkar med firmakortet?

Han har fått det i uppgift tidigare, det ska alltid finnas några liter bensin i en dunk på arbetsplatsen, ifall en arbetsbil har soppatorsk på morgonen. Det är en väldigt liten mängd bensin det handlar om alltså, och jag är rätt säker på att den dunken ligger någonstans under all bröte vid arbetsbänken

Det är iofs irrelevant, jag är mest nyfiken på hur kameralagarna ser ut och vem som får begära ut film från vem.

Halva ditt inlägg försvann när jag svarade, men du nämnde något om att bensinmacken får lämna ut film till vem som helst, men det är inte alla som kan kräva film från dem. Förstod jag dig rätt?

Permalänk
Forumledare
Skrivet av pv2b:

Protip om man ska mygla alltså är att glida in på macken vid halv tank och fylla på bilen och sin egen dunk.

Nja, du ska ju redovisa milen med så det fungerar ju heller inte. Kontrollerna med firmabil finns ju för att förhindra liknande situationer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bachman:

Hej Sweclockers!
En vän blev inkallad till sin chef för att prata lite. Där blev han anklagad för stöld och chefen visade upp en övervakningsfilm från en bensinmack på andra sidan stan där man tydligt ser min vän tanka arbetsbilen. Mitt under tankningen plockar han fram en bensindunk och fyller upp den istället, för att sedan fortsätta tanka arbetsbilen.
Sedan dess har bensindunken inte synts till. Chefen tror som sagt att min vän har stulit den och hotar med polisanmälan.

Till frågan: Hur i hela friden fick arbetsgivaren tag på övervakningsfilmen? Kan vem som helst bara glida in på närmsta mack och begära ut allt videomaterial från övervakning?

Jag trodde att det endast är Polisen som kan begära ut filmen, och då endast om materialet kan vara till nytta i en polisanmälan.
Problemet är att en polisanmälan inte har skett än, så hur fick arbetsgivaren tag på filmen?

Tack på förhand, hoppas någon här är insatt i lagarna runt kameraövervakning

Vid en polisanmälan så kommer polisen kunna begära ut övervakningsfilmen. Det finns dock inget som säger att arbetsgivaren ska automatiskt få ta del av filmen.

Finns väl inget heller som säger att arbetsgivaren inte kan få ut filmen genom att be om den eller få den erbjuden från macken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Halva ditt inlägg försvann när jag svarade, men du nämnde något om att bensinmacken får lämna ut film till vem som helst, men det är inte alla som kan kräva film från dem. Förstod jag dig rätt?

Ja det försvann så jag får skriva om.

Man får inte sprida material hur som helst men man får dela med sig av materialet på så sätt som är förenligt med syftet av övervakningen, då anses spridningen försvarlig med tanke på omständigheterna. I det här fallet borde det röra sig om misstanke gällande trolöshet mot huvudman eller liknande. Men vem som helst kan alltså inte begära ut uppgifterna.
Allt det här regleras i kameraövervakningslagen.

Sen är det ju väldigt märkligt att hota med polisanmälan över en försvunnen dunk med några liter bensin i om en anställd tidigare fått i uppgift att fylla dunkar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Men, chefen är väl fortfarande privatperson, eller räknas han här som juridisk person eller liknande, vad är i så fall skillnaden?

Oavsett vem som gjort rätt eller fel så skulle det vara intressant att veta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ska stå i anmälan av kameraövervakningen vilka som ska ha tillgång till materialet. Så kanske har de gjort ett fel. Så vill man undanröja alla möjligheter att jobba kvar så kan man ju försöka pusha på det.

21 § En anmälan om kameraövervakning enligt 12-15 §§ ska göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där kameraövervakningen ska ske.

I en anmälan om kameraövervakning ska det anges
1. vem som ska bedriva kameraövervakningen och i förekommande fall vem som ska ha hand om övervakningen för anmälarens räkning,
2. vilken typ av verksamhet som övervakningen ska förekomma i,
3. om bilder ska spelas in och bevaras eller, i fall som avses i 12 §, ljud avlyssnas och tas upp,
4. vilka kategorier av befattningshavare som ska få ha tillgång till det bevarade materialet, och
5. om området omedelbart utanför in- och utgångar samt uttagsautomater eller liknande anordningar ska övervakas i enlighet med bestämmelserna i 12 §.

Om de förhållanden som har redovisats i en anmälan enligt andra stycket ändras, ska länsstyrelsen skriftligen underrättas om förändringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, chefen är väl fortfarande privatperson, eller räknas han här som juridisk person eller liknande, vad är i så fall skillnaden?

Oavsett vem som gjort rätt eller fel så skulle det vara intressant att veta.

Chefen representerar företaget i fråga antar jag, och har fått befogenheter av bolagets styrelse att representera företaget i den aspekten.

Om chefen skulle begära ut filmen i egenskap av privatperson så skulle han nog bli tillsagd att fara åt helvete gissar jag på. Såvida det inte är chefens privata bensinkort som har missbrukats då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vid en polisanmälan så kommer polisen kunna begära ut övervakningsfilmen. Det finns dock inget som säger att arbetsgivaren ska automatiskt få ta del av filmen.

Finns väl inget heller som säger att arbetsgivaren inte kan få ut filmen genom att be om den eller få den erbjuden från macken?

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt så säker att macken ej får ge ut film från deras kameraövervakning till vem som helst bara för att dom har kamerorna.

Om man tänker på det lite, säg att jag driver en butik med kameraövervakning och jag fick för mig att dela denna film med mina kompisar, låter det som något jag hade fått göra? För det tycker inte jag, även om jag kanske hade film på att någon stal något eller liknande så får inte jag dela det med vem jag vill.

Så som jag förstår det är det polis, försäkringsbolag och eventuellt motsvarande instanser som får ta del av dessa filmer, och sedan får dom i sin tur bestämma vem som efter det får tillgång till filmerna.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kameror på en bensinstation är ju där för att beivra att folk tankar utan att betala, inte för att andra företag skall kunna visa att deras anställda ägnar sig åt att stjäla från dem (om det nu är det som skett). Har väldigt svårt att bensinstationen skulle ha rätten att lämna ut eller visa övervakningsmaterial till andra än polisen.

Om nu killen på videon är oskyldig får vi ju hoppas att han hittar dunken. Problemet för honom är väl att ta del av videomaterialet kanske inte är straffbart (tänker inte gå igenom lagen), så han eller någon annan skulle inte ha möjligheten att hota med att anmäla överträdelsen till polisen, annat om de då vill anmäla bensinmacken.

Kanske skulle ha krävt att få det skriftligt att han skulle fylla en extratank, men det är alltid lätt att vara efterklok...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Chefen representerar företaget i fråga antar jag, och har fått befogenheter av bolagets styrelse att representera företaget i den aspekten.

Om chefen skulle begära ut filmen i egenskap av privatperson så skulle han nog bli tillsagd att fara åt helvete gissar jag på. Såvida det inte är chefens privata bensinkort som har missbrukats då alltså.

Sant, men Frågan kvarstår ju dock fortfarande om företaget har rätt att göra det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!

Skrivet av Chibariku:

Ska stå i anmälan av kameraövervakningen vilka som ska ha tillgång till materialet. Så kanske har de gjort ett fel. Så vill man undanröja alla möjligheter att jobba kvar så kan man ju försöka pusha på det.

21 § En anmälan om kameraövervakning enligt 12-15 §§ ska göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där kameraövervakningen ska ske.

Detta var väldigt hjälpsamt! Gick in på Länsstyrelsen som i sin tur länkade mig vidare till Datainspektionen.
Så här säger de om Kamerabevakningslagen:

Citat:

Får man lämna ut material från kamerabevakning till vem som helst?

Nej.

Material från kamerabevakning omfattas av en tystnadsplikt enligt 22 § kamerabevakningslagen och ska skyddas mot obehörig åtkomst eller obehörigt utnyttjande. Den som tar del av information som har inhämtats genom kamerabevakning får inte obehörigen röja eller utnyttja det som han eller hon på detta sätt har fått veta om någon enskilds personliga förhållanden. Skyddas inte materialet kan det vara fråga om ett brott mot tystnadsplikten.

Man får dock lämna ut material till brottsbekämpande myndigheter, som exempelvis Polismyndigheten, om uppgifterna behövs för att utreda, förebygga, förhindra eller upptäcka brott som har fängelse i straffskalan.

Material från kamerabevakning får även lämnas ut till en kommun eller myndighet som ansvarar för räddningstjänst, om uppgifterna behövs för att förebygga en hotande olycka eller för att begränsa verkningarna av en redan inträffad olycka.

Däremot får till exempel en butik inte lämna över bilder till en annan butik. Tanken bakom lagstiftningen är att det ska vara brottsbekämpande myndigheter, som Polismyndigheten, som ska bedöma om det finns ett behov av att sprida bilder vidare.

Min vän ska kontakta en jurist i veckan, ska bli intressant att höra vad han har att säga om saken.
Jobbet är med största sannolikhet borta, även om det visar sig att min vän är oskyldig vill han inte jobba kvar efter en sån här händelse. Men om det visar sig att bensinmacken/arbetsgivaren har begått ett fel vill han gärna driva processen vidare, mest för att förhindra att andra arbetstagare i orten råkar ut för samma vals.

Permalänk
Avstängd

Övervakningssamhället är helt ok till man själv blir drabbad ^^

Jag tror det blir svårt att bevisa vem som är den skyldiga till att läcka filmerna så finns nog inte mycket att göra mer än att försöka reda ut hur din kompis ska gå tillväga med sitt arbete framöver.

Permalänk
Medlem

Också värt att nämna att vi har fri bevisförning i Sverige vilket betyder att det inte uppställs några begränsningar i fråga om det källor som används för att utleda sanningen. Så oavsett om chefen hade laglig rätt att se övervakningen eller inte lär inte påverka om det skulle bli någon sorts rättegång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Hej Sweclockers!
En vän blev inkallad till sin chef för att prata lite. Där blev han anklagad för stöld och chefen visade upp en övervakningsfilm från en bensinmack på andra sidan stan där man tydligt ser min vän tanka arbetsbilen. Mitt under tankningen plockar han fram en bensindunk och fyller upp den istället, för att sedan fortsätta tanka arbetsbilen.
Sedan dess har bensindunken inte synts till. Chefen tror som sagt att min vän har stulit den och hotar med polisanmälan.

Till frågan: Hur i hela friden fick arbetsgivaren tag på övervakningsfilmen? Kan vem som helst bara glida in på närmsta mack och begära ut allt videomaterial från övervakning?

Jag trodde att det endast är Polisen som kan begära ut filmen, och då endast om materialet kan vara till nytta i en polisanmälan.
Problemet är att en polisanmälan inte har skett än, så hur fick arbetsgivaren tag på filmen?

Tack på förhand, hoppas någon här är insatt i lagarna runt kameraövervakning

Inte så svårt, bara att åberopa avtalet och att man vägrar betala räkningen om inte den som debiterat kortet kan påvisa vem som utförde transaktionen och när detta inträffade, då lär innehavaren utav filmmaterialet lämna ut en kopia. Inget i lag som förbjuder att man gör det, en annan om man börjar sprida det för då hamnar man i GDPR land. Den gamla kameraövervakningslagen reglerade bl.a. vilka som har tillgång till det inspelade materialet, inte att 3:e part i sammanhanget(sett från kameraövervakningslagens perspektiv) har tillgång till en kopia, då det är trots allt den som äger alternativt nyttjar en kameraövervakningsanläggning som är ensam ägare till materialet och kan således lämna ut en kopia till en journalist eller Kalle utan att bryta mot några lagar. Men vad som gäller idag sedan GDPR gällande kameraövervakningslagen kan jag ej svara på(kan bara den gamla lagen från år 2013).

Och om min teori stämmer så handlar det om att bevisa eventuell s.k. "skimning" då vanliga drivmedelskort saknar kontaktkrets. Mackägaren vill ju inte ha problem med motparten gällande betalning då det är inget ovanligt att var gång en drivmedelsreklamation sker så är det minuspoäng och merarbete för mackägaren.

Och eftersom enligt utsago, så har din polare fastnat på bild och då känner mackägaren att denna ej kommer få problem med någon reklamation.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Men om det visar sig att bensinmacken/arbetsgivaren har begått ett fel vill han gärna driva processen vidare, mest för att förhindra att andra arbetstagare i orten råkar ut för samma vals.

Är det synd att han åkte fast för att ha gjort något han inte får? Dagens samhälle, bra moral där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Övervakningssamhället är helt ok till man själv blir drabbad ^^

Jag tror det blir svårt att bevisa vem som är den skyldiga till att läcka filmerna så finns nog inte mycket att göra mer än att försöka reda ut hur din kompis ska gå tillväga med sitt arbete framöver.

Det är ju beroende på hur deras system för kameraövervakning fungerar. Måste man tex vara inloggad för att ta del av det (som tex gällande sjukhusjournaler), så är det ju enkelt att ta reda på.

Är det någon som är huvudansvarig?

Och har man brutit mot lagen så finns ju möjligheten att bensinmacken får tillståndet indraget eller att de tvingas installera ett system som håller reda på vem som tar del av filmerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Är det synd att han åkte fast för att ha gjort något han inte får? Dagens samhälle, bra moral där.

Det är ju inte klartlagt om han begått en brottslig handling eller inte, ingen av oss känner OP eller killen som OP skriver om (annat än OP). OP kan ju också fara med osanning, hävda saker som inte är sanna osv, han kan tom vara den som beskylls... Men ingen av oss andra vet något. Förrutom du då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är ju beroende på hur deras system för kameraövervakning fungerar. Måste man tex vara inloggad för att ta del av det (som tex gällande sjukhusjournaler), så är det ju enkelt att ta reda på.

Är det någon som är huvudansvarig?

Och har man brutit mot lagen så finns ju möjligheten att bensinmacken får tillståndet indraget eller att de tvingas installera ett system som håller reda på vem som tar del av filmerna.

Krävs inga tillstånd längre sedan GDPR(dock sedan augusti månad, inte maj), dock så är vissa myndigheter undantagna så de måste fortfarande ansöka om tillstånd. Kameraövervakningslagen från år 2013 är på tillståndssidan i princip utraderad sedan GDPR trädde ikraft.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Krävs inga tillstånd längre sedan GDPR(dock sedan augusti månad, inte maj), dock så är vissa myndigheter undantagna så de måste fortfarande ansöka om tillstånd. Kameraövervakningslagen från år 2013 är på tillståndssidan i princip utraderad sedan GDPR trädde ikraft.

Frågan är väl då om ett företag som bryter mot de regler och lagar som gäller sedan GDPR kan förbjudas rätten att kameraövervaka, eller om det enda straffet är "höga sanktionsavgifter"?

Citat:

Att det i många fall inte längre kommer att krävas tillstånd för kameraövervakning innebär dock inte att det är fritt fram för företag eller privatpersoner att sätta upp kameror. De flesta som vill bedriva kameraövervakning kommer att vara skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen. Det innebär bland annat att man måste kunna ange vilket rättsligt stöd i förordningen som man har för att övervaka och man kan behöva göra en intresseavvägning som visar att behovet av övervakningen väger tyngre än rätten till integritet hos de som kan komma att övervakas. Dataskyddsförordningen ställer även strängare krav på hur den som övervakar ska informera om det och vilken kontroll man ska ha på de uppgifter som samlas in. Den som inte följer reglerna i dataskyddsförordningen riskerar höga sanktionsavgifter. Ta kontakt med Datainspektionen för mer information.

Permalänk
Avstängd

Jo men nu är ju det här med att fylla extradunkar för eget bruk dvs stöld ett gammalt trick som alla arbetsgivare som hanterar tjänstebilar känner till.

Det brukar sluta med att den som gjort det omedelbart får sparken!

Sen spelar det liten roll om nu arbetsgivaren nu pratat med mackägaren och fått se filmen, om det blir en polisiär brottsundersökning så har polisen all rätt att även de kolla filmen.

Stöld är stöld! (sen kan man ju vara värdefull för en arbetsgivare och be om ursäkt och då kanske få vara kvar)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Fast vi kan väl låta bli att döma någon här, det är ju inte det som är frågeställningen.

Då vi endast har hört ena sidan av historien så får vi väl helt gå på den, att arbetstagaren fyllt på en 5-10L reservdunk som ska finnas på firman.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Fast vi kan väl låta bli att döma någon här, det är ju inte det som är frågeställningen.

Då vi endast har hört ena sidan av historien så får vi väl helt gå på den, att arbetstagaren fyllt på en 5-10L reservdunk som ska finnas på firman.

Jo då får väl vederbörande redovisa dunken eller ge en trovärdig förklaring varför den är borta.

"Reservdunkstricket" är ju gammalt och därför bokför man varje tjänstebil!

Sen angående kameror på bensinstationer så är det då privat mark och jag kan garantera att de fåtal bensinbolag som finns på marknaden har koll på sina kameratillstånd.

Jag ser det som en simpel tjuv som försöker slippa undan!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar tanka massa bensindunkar samtidigt som bilen. Men aldrig någonsin har jag avbrutit en tankning av bilen för att fylla dunkarna och sedan fylla bilen igen. Det är ett väldigt konstigt beteende. Den enda legitima orsaken till beteendet jag kan komma på är att någon har t.ex. 500kr, under tankningen kommer den på. Oj, jag glömde att jag var tvungen att fylla en reservdunk och avbryter för att fylla denna och sedan fortsätta med bilen tills summan blir 500kr.

Angående kamera. Så har väl chefen ringt till bensinbolaget och skällt ut dem att de tar betalt för mer bensin än vad som ryms i tanken, då har bensinmacken visat upp filmen som ett bevis på att det har tankas mer än bara bilen. Jag ser inget konstigt med detta.