Xbox One, PS4, PC till Astro A40 Mixamp
Tjena,
Kanske har skrivits 10-tals sådana här idéer och förfrågningar, men de jag sett när jag googlat har haft det simplet med ett vanligt högtalar system. Jag tänker göra detta lite jobbigare. Jag har ett par AStro A40 hörlurar med en Astro MixAmp (som med följde).
Normalt sätt i en mixamp så kan man ta ljud från fler källor samtidigt (som borde vara logiskt då namnet ordet innehåller "MIX" och inte "switch") och så är allt frid och fröjd. Men, ack, Astros MixAmp fungerar ej så på alla ljud intag. Jag har den för tillfället kopplad till datorn med USB kablen som vanligt, men till Xbox One har jag köpt en optisk ljudkabel, som jag då kan koppla in i baksidan av min MixAmp, då går den in i så kallad "console mode" då den stänger av allt ljud som kommer från datorn och bara kör via optisk kabel. Jag vet, idioti. Ett annat problem med optiska kabeln var att jag inte kunde få mikrofon ljudet till mitt Xbox One. Eftersom detta går igenom USB kontakten, som sitter i datorn.
Så förtillfället har jag kabeln bara liggandes bredvid, och tar istället ljudet via HDMI (från både PS4 och Xbox One) till monitorn, och har mitt högtalar system inkopplat till monitorn via 3,5mm. Jag har både testa att koppla från högtalar systemet till min MixAmp via 3,5mm och från monitorn till min MixAmp också 3,5mm, men alla sätt jag prövat, testat 3 olika 3,5mm kablar mellan de olika, och det funkar faktiskt, MEN jag får ett konstig buzz eller bas ljud från det. Förmodligen något som har med monitorn att göra (har en Asus MG278Q).
Jag har prövat hit och dit olika typer av kablar dittan och dattan, men det blir inte bra. Jag vill JÄTTE gärna få ljudet via min mixamp så jag kan lyssna på ljudet från datorn och konsolerna samtidigt i mina hörlurar, men fatta rinte hur jag ska göra...
Monitorn var en temporär lösning för ljudet då det faktiskt gav mig ljud även om det var dåligt.
Och anledningen till varför jag inte kopplar min MixAmp till monitorn istället för datorn är för att då förlorar jag mina mjukvaru funktionaliteter som man har på datorn. Vet inte ens om det går att spela ljud via USB från monitorn till min MixAmp...
Några idéer? Min idé var ifall det fanns ett sätta att koppla ljudet från PS4 och Xbox One till datorn så jag får både funktion för mikrofon och ljudet, men det låter ej realistiskt då allt är designat för att gå UT ur datorn, vilket jag tycker är dumt... Om något ska en datorn kunna lösa ett sånt här problem, men tydligen inte....