Testpilot: Cooler Master Hyper 212 Black Edition – klassisk kylare i ny skrud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaaa. Så enkelt är det inte riktigt vill jag påstå.
Inlationen de 10 sista åren ackumulerat är ca 10-11%. Vi har till och med haft några år utan inflation här senaste åren. 11% ökning på 150 spänn ger ca 162 spänn. Hade hypern kostat 167 spänn idag så hade man kunnat säga att prisökningen följt inflationstakten.

Men här handlar det ju inte om 11% ökning på ca 10 år. Inte tio gånger mer ökningen än inflationen heller (alltså 110%) utan ökningen från 150:- till ca 370:- är ca 25 gånger brantare än inflationstakten. Det är alltså något som påverkar priset mycket mer än inflationen här.

Så jag skulle nog inte säga att det är så enkelt som inflationstakt. Det jag tror är främsta anledningen är ökad belåningstakt i samhället vilket frigör konsuimtionskapital i allt snabbare takt (men det är lånade pengar) i kombination med ankringseffekter och priming av konsumenterna för att acceptera högre genomsnittspriser men framförallt högre premiumpriser.
Med andra ord - marknadsföringsavdelnigarna har fått oss kunder att helt enkelt acceptera att betala mycket mer per del idag jämfört med hur vi var beredda att konsumera för 10 år sedan.

Och för femton år sedan när jag var tonåring så kostade en dosa snus 20kr, ett biobesök 60, en vesuvio 40 och en big Mac å co 49. Så är ju inte bara datorkomponenter som sticker iväg 😀

Med tanke på hur lite studiebidraget ökat så förstår jag inte hur kidsen har råd att vara ute och roa sig idag.

Men tillbaka till kylaren, artic freezer pro är ju betydligt mer budget sett till produkt (inte bara pris) så tycker inte det riktigt det går att jämföra. Har sett den dippa ner under 200 ett flertal gånger så vet inte om priset där har ökat så mycket.

Tror vissa produkter även ökar för att de helt enkelt är för billiga sett till resten av marknaden, vi såg samma sak med logitechs spelmöss som också helt plötsligt stack iväg i pris när de andra mössföretagen visade att folk inte hade problem med att lägga 600kr på en mus.

Sen är det ju inte bara vår inflation som är interesst, jag hade ju inte blivit förvånad om att minimumlönerna i den del av världen där det mesta av detta tillverkas har ökat en hel del.

Edit. En snabb googling gav att kinesiska minumlöner tredubblats senaste 10åren
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Och för femton år sedan när jag var tonåring så kostade en dosa snus 20kr, ett biobesök 60, en vesuvio 40 och en big Mac å co 49. Så är ju inte bara datorkomponenter som sticker iväg 😀

Med tanke på hur lite studiebidraget ökat så förstår jag inte hur kidsen har råd att vara ute och roa sig idag.

Men tillbaka till kylaren, artic freezer pro är ju betydligt mer budget sett till produkt (inte bara pris) så tycker inte det riktigt det går att jämföra. Har sett den dippa ner under 200 ett flertal gånger så vet inte om priset där har ökat så mycket.

Tror vissa produkter även ökar för att de helt enkelt är för billiga sett till resten av marknaden, vi såg samma sak med logitechs spelmöss som också helt plötsligt stack iväg i pris när de andra mössföretagen visade att folk inte hade problem med att lägga 600kr på en mus.

Sen är det ju inte bara vår inflation som är interesst, jag hade ju inte blivit förvånad om att minimumlönerna i den del av världen där det mesta av detta tillverkas har ökat en hel del.

Edit. En snabb googling gav att kinesiska minumlöner tredubblats senaste 10åren
Skickades från m.sweclockers.com

Afrika är nya Kina.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Darkie:

Borde väl vara rätt logiskt att jämföra med en vanlig evo 212a också.

Skrivet av Vinolik:

Ganska tråkigt ändå att man inte jämförde med föregångaren som nämns 50 gånger i testet. Jag hakade upp mig på det iallafall men i övrigt bra test

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sukero:

En annan populär kylare som kunde ha varit med är ju be quiet! Pure Rock, vilket också tillsammans med Hyper 212 EVO brukar vara rekommenderade vid dator byggen.
Nästa gång kanske. Bra jobbat.

Skrivet av Peite:

Jättefint! Exakt tror de flesta vill veta skillnaden mellan denna, Evo 212 och Pure Rock

Skrivet av gabriel15:

Skulle va intressant att se ett test med vanliga Hyper 212 Evo även om nu denna är tänkt som en ersättare/update.

Jag antar att det är denna eller be quiet pure rock som gäller i denna prisklassen och har man fönster är det nog lätt att välja 212 black.

Som flera redan nämnt tidigare i tråden så är detta test gjord av en forummedlem (aka. testpilot) och inte redaktionen. Testpiloterna sitter inte på samma utbud av testprodukter och mätinstrument. Vi på redaktionen tar gärna emot tips som dessa på tester och jämförelser! Har tagit detta vidare internt så vi får hoppas att det dyker upp ett jämförelsetest på originalkylaren också.

Om någon har funderingar, frågor eller tips går det bra att skicka PM till mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Edit - slant på miniräknaren och hittade som tur var felet innan någon annan gjorde det men den här posten blev inte riktigt lika intressant efter det så jag raderade den....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Hedersmedlem

@MatsDahlgren: kul! Sånt här gillar vi!
Jag pratade om ackumulerad inflation vilket blir lite mer än 2,6% här tror jag.
Kollar man i diagrammet på "data"-fliken så ser man att en vara som 2008 kostar 4390 kronor kostar ca 8% mer 2017 - alltså 4706 kr.
När jag kollade inför mitt förra inlägg tog jag med år 2007 också och därför fick jag fram den högre siffran 11%

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Laine tack för en bra recension! Mycket intressant med ändrat montage då mina erfarenheter av förra modellen var sisådär. Om intresset finns och var du befinner dig har jag en 212 EVO liggandes (inget planerat för den förrän i jul) som skulle kunna lånas ut för jämförelse om du har ork och tid för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra test överlag tycker jag, speciellt med tanke på att du har begränsade resurser som Testpilot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@MatsDahlgren: kul! Sånt här gillar vi!
Jag pratade om ackumulerad inflation vilket blir lite mer än 2,6% här tror jag.
Kollar man i diagrammet på "data"-fliken så ser man att en vara som 2008 kostar 4390 kronor kostar ca 8% mer 2017 - alltså 4706 kr.
När jag kollade inför mitt förra inlägg tog jag med år 2007 också och därför fick jag fram den högre siffran 11%

Jo, jag tyckte att den blev lite väl låg och insåg sedan att jag knappat in deflationen med en decimal fel. -0,3 % är 0,997 och inte 0,97 som jag slog in och då blev det korrekta resultatet 10,8 %.... som sagt, slant lite med miniräknaren där
(Uppdaterade inlägget med en gång men det syns inte i svaret du fick i din inkorg )

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

En bra produkt till vettigt pris... som inte har LEDs över hela saken.
/me hämtar stege för att sätta ett kors i taket...

Tack Cooler Master för att ni gjort denna produkt.

Och tack för en mycket bra recension.

Permalänk
Medlem

Ruskigt snygg var den iallafall. Enda vettiga Cooler Master gör idag? xD Har en gammal Evo 212 som jag sprayade översta plåten vit på. Så byte är tyvärr inte aktuellt pga avsaknad av panda-färgschema Men skulle jag bygga nytt vore det ett enkelt val. Ang pris tror jag min Evo 212 kostande nåt liknande 2012-ish när jag köpte den.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Som flera redan nämnt tidigare i tråden så är detta test gjord av en forummedlem (aka. testpilot) och inte redaktionen. Testpiloterna sitter inte på samma utbud av testprodukter och mätinstrument. Vi på redaktionen tar gärna emot tips som dessa på tester och jämförelser! Har tagit detta vidare internt så vi får hoppas att det dyker upp ett jämförelsetest på originalkylaren också.

Om någon har funderingar, frågor eller tips går det bra att skicka PM till mig!

Varför väljer ni då inte ut en testpilot som redan har en Hyper 212 EVO eller skickar testpiloten ett exemplar av denna också? Ni måste väl ha tänkt på att folk vill se hur den presterar jämfört med en Hyper 212 EVO? Annars är det ett ganska meningslöst test ärligt talat. Ni kanske ska låta redaktionen sköta tester av produkter som ger mätbara testresultat att jämföras med andra produkter.

Inget illa menat mot testpiloten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Entusiast

Bra av CM att uppdatera fästanordningen. Har två 212:or snurrandes i två datorer här hemma och minns att jag la både en och två ramsor svordomar vid monteringen av dessa. Dessutom kan man inte påstå att de sitter som berg heller... Men visst, de sitter och gör sitt jobb!

Återigen en bra och utförlig review @Laine! Thumbs up

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför väljer ni då inte ut en testpilot som redan har en Hyper 212 EVO eller skickar testpiloten ett exemplar av denna också? Ni måste väl ha tänkt på att folk vill se hur den presterar jämfört med en Hyper 212 EVO? Annars är det ett ganska meningslöst test ärligt talat. Ni kanske ska låta redaktionen sköta tester av produkter som ger mätbara testresultat att jämföras med andra produkter.

Inget illa menat mot testpiloten.

Då kan väl den personen lägga till det testet efteråt i såna fall. Inga större problem där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaaa. Så enkelt är det inte riktigt vill jag påstå.
Inlationen de 10 sista åren ackumulerat är ca 10-11%. Vi har till och med haft några år utan inflation här senaste åren. 11% ökning på 150 spänn ger ca 162 spänn. Hade hypern kostat 167 spänn idag så hade man kunnat säga att prisökningen följt inflationstakten.

Men här handlar det ju inte om 11% ökning på ca 10 år. Inte tio gånger mer ökningen än inflationen heller (alltså 110%) utan ökningen från 150:- till ca 370:- är ca 25 gånger brantare än inflationstakten. Det är alltså något som påverkar priset mycket mer än inflationen här.

Så jag skulle nog inte säga att det är så enkelt som inflationstakt. Det jag tror är främsta anledningen är ökad belåningstakt i samhället vilket frigör konsuimtionskapital i allt snabbare takt (men det är lånade pengar) i kombination med ankringseffekter och priming av konsumenterna för att acceptera högre genomsnittspriser men framförallt högre premiumpriser.
Med andra ord - marknadsföringsavdelnigarna har fått oss kunder att helt enkelt acceptera att betala mycket mer per del idag jämfört med hur vi var beredda att konsumera för 10 år sedan.

Jag kan bara säga hur det är för mig själv där jag ökat mycket mer än 11‰ i lön på ungefär 5 år. En genomsnittlig löneökning är ju runt 1.5—2% som facken förhandlar fram i min bransch. Att sedan kronan är svag och det har blivit mer trendigt att bygga stationär nu dom senaste åren hjälper ju säkert till med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hablam:

Jag kan bara säga hur det är för mig själv där jag ökat mycket mer än 11‰ i lön på ungefär 5 år. En genomsnittlig löneökning är ju runt 1.5—2% som facken förhandlar fram i min bransch. Att sedan kronan är svag och det har blivit mer trendigt att bygga stationär nu dom senaste åren hjälper ju säkert till med.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast löneökning på individnivå definierar inte inflationstakten.
Det är nämligen även så att med åren bygger man upp kunskap och erfarenhet (generellt). Så löneökningen på ca 2% motsvarar inte bara värdeminskningen på kronan utan löneökningen består i fler delar. Din ökade ålder och ökade kompetens påverkar alltså också löneutvecklingen.
Tittar man på en lönetrappa för olika åldersgrupper inom olika yrkesgrupper så är det sällan så att nytt folk i branchen har samma lön som mer erfarna inom samma yrke. Därför blir det missvisande att bara utgå ifrån sin egen personliga löneutvecklling.
Dessutom kan löneutveckling variera väldigt mycket på individnivå och inte alls följa rådande inflationstrend.
Vill man nu använda löner som inflationsmått så är det aningen bättre att titta på vad ingångslönerna är för respektive jobb.
Tittar man på en del ITjobb så kan ingångslönerna inom vissa delar säkert ha ökat markant senaste 10 åren. Ser det likadant ut för exempelvis bibliotekarier, eller serveringspersonal?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hmm, är det ingen support för AM4? står AM3+ som bäst. Synd då jag gärna hade köpt en för mitt nästa bygge

Edit:
Glöm det stod olika info beroende vilken sida man kollade på. Ska ha AM4 support

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare