QLED VS OLED köpråd inför Black Friday

Permalänk

QLED VS OLED köpråd inför Black Friday

Det jag söker är en uppgradering utav min 50" Samsung jag har idag.
Har relativt ljust rum med stora fönster.. Kommer det döda OLEDen totalt? Då jag har hört att det är bäst i mörka rum?
Behöver en 65" TV vad hade ni valt? QLED? OLED? Är det super storskillnad mellan dessa två varianter?
Kommer givetvis vänta till BF att köpa någon tv!

Har en cirka budget upp till 10-22tkr:-

Permalänk
Medlem

OLED om du har pengarna.

Permalänk
Medlem

OLED kostar mer och präglas av burn in, om rummet är dåligt utnyttjas den bättre bildkvalitén illa.

Permalänk
Medlem

Jag har själv gått igenom X antal butiker och kikat på apparater, och läst många recensioner.

Jag stod i valet och kvalet mellan Philips oled 873 och LG oled C8.
Det har slutat med att jag kommer att köpa en Sony XF9005 (LCD) fast en 873 bara är 3k dyrare.

Oled är grym i färgerna och svärtan. Men risken för burn in gör att jag hoppar oled denna gång. Känns inte mogen än.
Oled är grym i mörka rum, och den är lika grym i ljusa rum, bara det att man inte upplever svärtan på samma sätt (vad jag sett)

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av issue:

Oled är grym i mörka rum, och den är lika grym i ljusa rum, bara det att man inte upplever svärtan på samma sätt

Fy fan tack Äntligen 😀!
Har påpekat det många gånger blir förbannad på folk som säger och ger råd att inte köpa en oled om man har ett ljust rum för den funkar jävligt bra också fast man inte sitter i källare utan fönster i mörker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkligt att ingen tidigare ställt frågan om man ska välja LCD eller OLED och vad som talar för och emot respektive val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Märkligt att ingen tidigare ställt frågan om man ska välja LCD eller OLED och vad som talar för och emot respektive val.

Är väl lika märkligt som att ställa QLED mot OLED, OLED är en bildpanelsteknik, QLED en bakgrundsljusteknik, Har för mig Samsungs QLED TV har LCD paneler, kommer dock inte ihåg av vilken sort xVA eller IPS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har själv en LG OLED och kan absolut rekommendera OLED framför QLED, kan varit mitt bästa köp faktiskt. Dock skulle jag påpeka att det inte rekommenderas att ha ett fönster direkt framför, alltså mellan den som tittar och tvn för en viss spegeleffekt kan uppstå så att man ser bakom sig eller sig själv på ljusa dagar vilket jag tycker är irriterande. Innehållet på tvn syns dock alltid så man missar ingenting av vad som händer i t.ex. filmen.

De största skillnaderna är väl att OLED har bäst färger samt kontrast medan QLED har mycket starkare ljus vilket resulterar i bättre bild i rum med många fönster. Sen kan OLED göras mycket tunnare om man nu är ute efter hur själva apparaten ser ut.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är väl lika märkligt som att ställa QLED mot OLED, OLED är en bildpanelsteknik, QLED en bakgrundsljusteknik, Har för mig Samsungs QLED TV har LCD paneler, kommer dock inte ihåg av vilken sort xVA eller IPS

Anledningen till OLEDs fördelar har direkt att göra med hur ljuset uppstår då OLED inte behöver någon "bakgrundsljusteknik" då panelen lyser självt vilket resulterar i bättre svärta.

Sen av vad jag vet är väl QLED bara att varumärke från Samsung så antog att han TS menar att man jämför en viss LCD-teknik mot OLED.

Permalänk
Medlem

Har själv en OLED och läser konstant om alla som är rädda för inbränningar. Men läser i stort sett aldrig någon som äger en OLED som pratar om det.
Jo faktiskt någon som hade fått den där TV4 sol-loggan inbränd eller delvis varjefall.. Men man får ju kämpa rätt hårt för det.
Jag skulle ändå säga att inbränningar är ett icke-problem på en OLED.
Det som är ett problem är banding... Det är det på LCD med men kan bli riktigt illa på OLEDs.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är väl lika märkligt som att ställa QLED mot OLED, OLED är en bildpanelsteknik, QLED en bakgrundsljusteknik, Har för mig Samsungs QLED TV har LCD paneler, kommer dock inte ihåg av vilken sort xVA eller IPS

Samsung kör VA paneler, därav den "relativt" bra svärtan. VA dras ju med andra problem såsom dålig betraktningsvinkel.

Jag sitter själv på en 65" KS8005 och är grymt sugen på en OLED. Har dock svårt att motivera (inte för mig själv) varför vi ska
ha en ny TV när den vi har köptes för 1,5år sedan. Jag har 10-bitars panel, quatum dot (numera QLED) och 1200nit i ljusstyrka, känns
som att jag inte får mycket bättre bild utan att hoppa på OLED.

Mitt råd, hittar du en bra Samsung QLED på black friday som är väsentligt billigare än vad du kan köpa en OLED för så kör på det, annars
hade jag satsat på en Philips 873 OLED.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Har själv en OLED och läser konstant om alla som är rädda för inbränningar. Men läser i stort sett aldrig någon som äger en OLED som pratar om det.
Jo faktiskt någon som hade fått den där TV4 sol-loggan inbränd eller delvis varjefall.. Men man får ju kämpa rätt hårt för det.
Jag skulle ändå säga att inbränningar är ett icke-problem på en OLED.
Det som är ett problem är banding... Det är det på LCD med men kan bli riktigt illa på OLEDs.

Sen kan man ju undra hur lång tid en viss stillbild ska behöva visas på en OLED-panel så att någon del bränns in. Om man är orolig får man väl ha på en skärmsläckare efter en viss tid vilket borde hjälpa.

Permalänk
Medlem

Alltså det som talar emot QLED och liknande är att belysningen släpar efter bilden. Särskilt på QLED där ljusstyrkan är så hög. Går att se på demoprogrammen Samsung kör i butik om man ställer sig i en betraktningsvinkel annat än rakt framför. LG super UHD är lite bättre på detta då ljusstyrkan inte är lika hög. LG 65SK85 eller 65SK79 om du vill ha LCD.

Om du inte stirrar på samma saker hela dagen finns det ingen risk för inbränning på OLED. OLED är det bästa för att kolla film och på LG OLED får du dessutom Dolby Vision dynamisk HDR som är kompatibel med betydligt fler filmer än HDR 10+ från samsung och phillips. (Disney kör alla nya filmer i Dolby Vision)

Om inte film är så intressant skulle jag dock välja Phillips OLED då de har vunnit de flesta "bästa köp" priser för OLED. Lika bra bild som LG och Sony men mer prisvärd.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harryss0n:

Anledningen till OLEDs fördelar har direkt att göra med hur ljuset uppstår då OLED inte behöver någon "bakgrundsljusteknik" då panelen lyser självt vilket resulterar i bättre svärta.

Sen av vad jag vet är väl QLED bara att varumärke från Samsung så antog att han TS menar att man jämför en viss LCD-teknik mot OLED.

Anledningen till att OLED har så bra svärta (faktiskt perfekt svärta) är att när en pixel ska visa svart så släcker TVn bara den pixeln, då ger den ifrån sig exakt noll ljus och förblir helt svart.

Kanske det du menade med att panelen lyser självt? Tänkte bara förtydliga lite

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harryss0n:

Sen kan man ju undra hur lång tid en viss stillbild ska behöva visas på en OLED-panel så att någon del bränns in. Om man är orolig får man väl ha på en skärmsläckare efter en viss tid vilket borde hjälpa.

Ja alltså jag följde själv väldigt mycket forum, främst AVForum/AVforums (EU och US) samt minhembio , ett bra tag. Det var många där som körde sina Oleds som dator monitorer och det fanns inte ett enda exempel på inbränningar. Sen vem vet efter kanske 3 år eller så det vet man ju inte, men jag skulle kalla det ett icke problem.
Det fanns tillochmed de som gick in i servicemeny för att stänga av olika "skydd" mot inbränningar så som att sänka ljusstyrkan vid en för vit ljusstark bild osv.
Inte ens de drabbades.
Det finns även en automatiskt panelrensning som drar igång efter TVn varit igång ett visst antal timmar (inte i streck utan totalt). Sen finns en mer kraftig rensning man kan köra mer sällan om man vill det.

Så för folk där ute som vill använda sin OLED som en vanlig TV, det vill säga kolla TV program och kolla filmer så känns det väldigt obefogat att vara rädd för inbränningar.
De som vill kolla på TV4 dygnet runt med den gula solen kanske tjänar mer på att köpa en billig LCD än en high-end TV ändå kan man tycka...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av AxF:

Anledningen till att OLED har så bra svärta (faktiskt perfekt svärta) är att när en pixel ska visa svart så släcker TVn bara den pixeln, då ger den ifrån sig exakt noll ljus och förblir helt svart.

Kanske det du menade med att panelen lyser självt? Tänkte bara förtydliga lite

Precis kan nu se att det var lite luddigt skrivet, ville belysa att ljuset inte skiner genom en panel utan från varje individuell pixel vilket jag tydligen råkade utelämna

Permalänk
Medlem

Kapar OTs post lite, har själv planerat köpa en OLED nu med eventuell REA, hade inte ens tänkt på QLED (tack för extra fundersamhet nu :/), står istället och kan inte välja mellan philips och LG..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095124

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231526

Förutom ambilight, är det någon större skillnad? Minns att jag läst någonstans att någon av de har dåligt ljud eller liknande men blir nog en sound bar så spelar väl ingen roll

Permalänk
Skrivet av bektil:

Kapar OTs post lite, har själv planerat köpa en OLED nu med eventuell REA, hade inte ens tänkt på QLED (tack för extra fundersamhet nu :/), står istället och kan inte välja mellan philips och LG..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095124

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231526

Förutom ambilight, är det någon större skillnad? Minns att jag läst någonstans att någon av de har dåligt ljud eller liknande men blir nog en sound bar så spelar väl ingen roll

Det är väl mest interface och vilka funktioner som ingår i en smart-tv, något som jag tycker är ganska oviktigt. Sen har jag för mig att LG tillverkar paneler till Panasonic och Philips med om jag inte minns fel.
Skaffa en soundbar eller andra högtalare, alla inbyggda är bara skit ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harryss0n:

Det är väl mest interface och vilka funktioner som ingår i en smart-tv, något som jag tycker är ganska oviktigt. Sen har jag för mig att LG tillverkar paneler till Panasonic och Philips med om jag inte minns fel.
Skaffa en soundbar eller andra högtalare, alla inbyggda är bara skit ändå.

Bara LG som gör oled panel alla andra köper in dom av dem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzgargamel:

Det jag söker är en uppgradering utav min 50" Samsung jag har idag.
Har relativt ljust rum med stora fönster.. Kommer det döda OLEDen totalt? Då jag har hört att det är bäst i mörka rum?
Behöver en 65" TV vad hade ni valt? QLED? OLED? Är det super storskillnad mellan dessa två varianter?
Kommer givetvis vänta till BF att köpa någon tv!

Har en cirka budget upp till 10-22tkr:-

Skriv ett PM till Laxpudding.
Han är en levande Legend när det kommer till skärmar och tv apparater
Lycka till i tv träsket

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Q9FN om du har pengarna. Fördelen OLED har är självklart kontrast men det är minimalt jämfört med Q9FN som har 20000:1 ratio, OLED har bättre betrakningsvinklar som är värt att notera.

Q9FN vinner stort om du ska utnyttja HDR, ingen burn-in, Freesync stöd, dock en del dyrare.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en b7 förra året, och har aldrig varit mer nöjd med en TV sen dess.
Angående burn ins, så vet jag inte hur allvarliga dem är. Vet att LG med m.m har lagt in massa säkerhets åtgärder för att slippa detta. Hur som helst, så är min TV igång rätt så ofta, men kanal ikoner o så. Inga burn ins so far. Inte ens i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Så för folk där ute som vill använda sin OLED som en vanlig TV, det vill säga kolla TV program och kolla filmer så känns det väldigt obefogat att vara rädd för inbränningar.
De som vill kolla på TV4 dygnet runt med den gula solen kanske tjänar mer på att köpa en billig LCD än en high-end TV ändå kan man tycka...

Jag är sjukt kluven, var som jag skrev tidigare i tråden inställd på oled. Men efter att ha sett rtings test som de uppdaterar varannan vecka blev jag tveksam.
De kör sina test med alla hjälpmedel på, TVn på i 4 timmar, sen 1 timme av och så loopas den så. Inför varje uppdatering så kör de en manuell pixel refresh.

CNN har ju ordentliga i bränningar efter 38v. Men även skärmen som visar BBC där det varierar mellan filmer och sport och nyheter så ser man någon som ser ut som missfärgningar/clouding i mitten av skärmen. Och detta efter bara 38v.
Jag har sambon hemma om dagarna, så det är ju mycket YouTube som går där det sitter nån i mitten och snackar och resten av scenen är statisk, samma sak med Conan och Jimmy Fallon.
Sen läste jag på minhembio om någon som hade fått typ inbränningar av undertexter.

Jag tror inte att oled är rätt för mig, och det är för mycket pengar för att chansa.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag är sjukt kluven, var som jag skrev tidigare i tråden inställd på oled. Men efter att ha sett rtings test som de uppdaterar varannan vecka blev jag tveksam.
De kör sina test med alla hjälpmedel på, TVn på i 4 timmar, sen 1 timme av och så loopas den så. Inför varje uppdatering så kör de en manuell pixel refresh.

CNN har ju ordentliga i bränningar efter 38v. Men även skärmen som visar BBC där det varierar mellan filmer och sport och nyheter så ser man någon som ser ut som missfärgningar/clouding i mitten av skärmen. Och detta efter bara 38v.
Jag har sambon hemma om dagarna, så det är ju mycket YouTube som går där det sitter nån i mitten och snackar och resten av scenen är statisk, samma sak med Conan och Jimmy Fallon.
Sen läste jag på minhembio om någon som hade fått typ inbränningar av undertexter.

Jag tror inte att oled är rätt för mig, och det är för mycket pengar för att chansa.

Ja du... Vet inte vad jag ska säga..
Att någon användare fått inbränningar av undertexter låter så sjukt.. känns som man skulle hört om 100 andra som skulle fått det vid detta laget..bså där vet ja inte vad som hänt.
Men dessa tester är det jag hört talas om annars. Rtings osv.
Där ser de tendenser till inbrönning men igen så hör man det extremt sällan eller aldrig från användare själva

Oavsett så låter det inte som du ska köpa en oled för du kommer få sömnproblem som i sin tur är värre än inbränningar på TVn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Köpte b7 65'' förra black friday och är väldigt nöjd. Använder i ett ljus rum och det har fungerat bra. De gångerna soundbaren inte kickat igång har jag alltid förvånats över ljudet på TV:n. Riktigt bra faktiskt. Aldrig oroat mig för inbränningar. Sådana rykten späs alltid på av betalda recensenter/forumskribenter. Behandla TV:n med respekt och den kommer återgälda det.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: yes i know, därför siktar jag på en xf9005 denna gång 🤣

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

När plasma kom, snackade folk om burn in, sen kom oled samma sak. jag har haft båda nu, och haft HTPC inkopplad för både spel och surf och tv. Har aldrig lyckats få en permanent burn in. Vet inte hur folk lyckas med det. Har man på tvn 24/7 då eller?

Har man väl vant sig vid en OLED kan man aldrig gå tillbaka igen... Den har sina nackdelar också, men för film finns det ingenting bättre vad jag sett.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@laxpudding Dags för den där stickyn snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har man väl vant sig vid en OLED kan man aldrig gå tillbaka igen... Den har sina nackdelar också, men för film finns det ingenting bättre vad jag sett.

Vad för nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Vad för nackdelar?

Mer risk för inbränningar, inte lika ljusstarka, banding nära svart är väl dom tre största/mest omtalade iaf.

(jag skulle själv köpa oled utan tvekan)

Skickades från m.sweclockers.com