Hjälp med automatiserad badrumsbelysning/tips på lösningar

Permalänk
Medlem

Hjälp med automatiserad badrumsbelysning/tips på lösningar

Hej,

Jag planerar mina första steg mot hemautomation.
Jag tänkte börja i liten skala med badrumsbelysningen för att senare bygga ut efter hand. Jag blir dock inte riktigt klok på vad jag behöver efter ganska mycket googlande och forumtrådsläsning så därför frågar jag er mer erfarna.

Nuläge:
Belysningen består av lysrör ovanför badrumsskåpet kopplat till enkel strömbrytare.

Önskemål:

  • Rörelsedetektor som tänder ljuset.

  • Maxeffekt på automatiska ljuset dagtid och svagt ljus nattetid.

  • Nattetid ska det finnas möjlighet att vid behöv tända med maxeffekt, t.ex. med befintlig brytare (+ fjäder för återfjädring).

  • Inga eller små konsekvenser av att fru/barn/gäst av misstag använder befintlig brytare.

  • Möjlighet att bygga ut till övrig hembelysning där befintliga brytare fortsatt har funktion.

Vad behövs för att uppnå detta på ett någorlunda smidigt sätt?

Hur har ni andra löst badrumsbelysningen? Vad har ni för smart automatik och vilken utrustning har ni för det?

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det ska allt det gå att göra med Philips Hue, dock aningen dyrt. Har själv ingen erfarenhet av det, men googla runt lite så ska du se att det mesta går att lösa!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504209
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4012147

Permalänk
Medlem

Xiaomi/Aqara Gateway ~300kr
Aqara Body sensor ~100kr
Yeelight lampor ~150-250kr/st
Aqara Switch 100-200kr

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Som jag förstår det ska allt det gå att göra med Philips Hue, dock aningen dyrt. Har själv ingen erfarenhet av det, men googla runt lite så ska du se att det mesta går att lösa!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504209
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4012147

Har tidigare kikat på hue, men det verkar sakna lite för många komponenter för att ensamt täcka mina önskemål. Kan vara jag som missar något dock.

Hur löser jag med hue att ett tryck på befintliga strömbrytaren inte stoppar möjlighet att fjärrstyra lampan?
Känns inte lika smidigt om jag måste sätta lock på alla befintliga strömbrytare och bara köra på nya.

Hade gärna också haft möjlighet att fortsätta använda lysrör i badrummet som passar i nuvarande skåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Xiaomi/Aqara Gateway ~300kr
Aqara Body sensor ~100kr
Yeelight lampor ~150-250kr/st
Aqara Switch 100-200kr

Hur används dessa för att styra t.ex. lysrören i badrummet?
Finns det inbyggnadsswitchar i systemet som passar i runda EU-hål för strömbrytare?

Verkar annars intressant att det stödjer zibgbee, men vill helst ha något som kan köpas i Sverige eller åtminstone är anpassat för EU-uttag och standarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Hur används dessa för att styra t.ex. lysrören i badrummet?
Finns det inbyggnadsswitchar i systemet som passar i runda EU-hål för strömbrytare?

Verkar annars intressant att det stödjer zibgbee, men vill helst ha något som kan köpas i Sverige eller åtminstone är anpassat för EU-uttag och standarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Missade att det var lysrör du hade. Kika på sonoff. Finns en miljard olika produkter från dem. Går att flasha om så du inte är beroende av en internetanslutning.

Sen lite rörelsesensorer och home assistant automation.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Du ska alltså dimra lysrör?

Jag skulle börja med att byta armatur i badrummet så att du faktkskt kan styra den som du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Du ska alltså dimra lysrör?

Jag skulle börja med att byta armatur i badrummet så att du faktkskt kan styra den som du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inga specifika krav på dimbara lysrör (har aldrig testat såna så vet inte vilka begränsningar de innebär).
Nattbelysningen kan lika gärna vara en annan lampa.

Befintlig lysrörsarmatur är en del av spegelskåpet så den slipper jag gärna byta ut. Den duger utmärkt för att få det riktigt ljust när det är önskvärt.

Edit: det finns mycket utrymme i "lådan" med lysrören så styrning kan enkelt installeras och t.ex. koppla in ledlist får plats. Behöver dock också någon åtgärd på befintlig brytare så ett feltryck inte slår av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har tidigare kikat på hue, men det verkar sakna lite för många komponenter för att ensamt täcka mina önskemål. Kan vara jag som missar något dock.

Hur löser jag med hue att ett tryck på befintliga strömbrytaren inte stoppar möjlighet att fjärrstyra lampan?
Känns inte lika smidigt om jag måste sätta lock på alla befintliga strömbrytare och bara köra på nya.

Hade gärna också haft möjlighet att fortsätta använda lysrör i badrummet som passar i nuvarande skåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du gör så att du byter ut din nuvarande strömbrytare mot en sån här (tror att det ingår en i startpaketet), och sen kan du tända/släcka/dimma från strömbrytaren/mobilen/rösten hur du vill!

EDIT: Såg nu att den är batteridriven, så det verkar vara precis som du säger att man måste sätta något över den vanliga strömbrytaren så att folk inte använder den istället

Hittade även den här som inte är batteridriven, men problemet med originalströmbrytaren kvarstår. "Den får sin kraft från den kinetiska energi som uppstår när du trycker på knapparna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag tror du gör så att du byter ut din nuvarande strömbrytare mot en sån här (tror att det ingår en i startpaketet), och sen kan du tända/släcka/dimma från strömbrytaren/mobilen/rösten hur du vill!

EDIT: Såg nu att den är batteridriven, så det verkar vara precis som du säger att man måste sätta något över den vanliga strömbrytaren så att folk inte använder den istället

Hittade även den här som inte är batteridriven, men problemet med originalströmbrytaren kvarstår. "Den får sin kraft från den kinetiska energi som uppstår när du trycker på knapparna"

Hue ser riktigt enkelt och skoj ut men hittar ingen lösning med bara det där nuvarande strömbrytare används.

Jag tror jag behöver något system som har installationsbrytare för att lösa det på ett smidigt sätt. Har mycket betongväggar så 433 känns lite osäkert. Zigbee verkar ha ont om installationsbrytare som passar i runda EU-hål och få saker som säljs inom EU men kan ha missat något.
Det känns just nu som att jag således behöver lite z-wave-saker, men med en bra controller behöver jag nog inte låsa in mig i att bara ha z-wave. Vet dock inte helt vad jag behöver.

Min första tanke som skulle lösa mina önskemål men kanske inte på bästa/snyggaste sätt är en controller, en Z-wave-brytare för lysrören, en separat belysning/ledslinga (t.ex. hue) med stickpropp för den svaga belysningen och en rörelsesensor.
Då borde väl rörelsesensorn kunna ställas in att tända antingen (hue-)lampan eller lysröret (via installationsbrytaren) beroende på tid på dygnet och strömbrytaren kan alltid tända lysrören vid behov?

Permalänk

En Tellstick Z-Net Lite v2 verkar kunna gör allt. Den har ju både Z-Wave och även stöd för 433 som är kanon till ex, julbelysningar i vanliga uttag osv, billigt och bra, kör själv med Tellstick Net som bara har 433 och tycker det funkar kanon, dock så kör ju z-Wave med mesh vilket förlänger räckvidden på alla enheter i huset då de pratar med varandra.
Dock har inte Telldus stöd i Google Home ännu för röststyrning med mobiler osv, men det lär komma, annars går det lösa så det funkar iaf med IFTTT.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO