DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Billy Joe Bob:

Bra skrev jag aldrig. Men i och med att folk trashtalkat raytracing och RTX till skyarna så förväntade jag mig mycket värre.

Du är ju för fan den första som gett oss ett test!

Tack infon du gett oss, har du testat Low RTX?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Vad får du spårstrålning ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

..och poängen var att det handlar ju om hur snyggt strålspårning är på medium och inte att det "bara" körs på medium.
Det handlade inte om Battlefield ultra vs Battlefield medium + strålspårning överhuvudtaget
Skickades från m.sweclockers.com

Vem skulle välja att spela med ultra inställningar när man kan lira medium med raytracing även om man faller ner till ca 75fps?
Bf spelen flyter ju på som smör vid över 70fps, all stuttering och störande fördröjning som man känner av vid 60 försvinner när man ligger på ca 75 fps. Så har det alltid varit för mig i bf spelen.

M eller U e ju knappt ens märkbart om man inte står stilla å studerar bilden, samt att raytracing ger ju en övertag över de som ej har rtx kort. Kan nästan påstå att det e pay to win med raytracing på.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Spårstrålning!

Vråltrålning!

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Att använda raytracing på ett spel med fruktansvärd colorgrading är som att sminka en gris. När det dessutom kommer med ett stort prestandatapp, nej tack.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Sjusovarn

Hade ni kunnat lägga upp ett par-tre bilder för att jämföra? Vet att ni ska skriva en artikel om det, men tänkte att några snabba screen-shots hade varit enkelt och kul för oss dödliga att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om spel 1 ser snyggare ut på medium än spel 2 gör på ultra men spel 1 är mer svårdrivet på medium än spel 2 på ultra, är spel 2 bättre optimerat för att reglaget är satt på ultra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det enda jag menar är att det borde vara visuella skillnader mellan Low, Medium, High och Ultra och inte som i FFXV där "Lightning" ser likadant ut på alla inställningar förutom Low där det stängs av. Jag förstår att det skiljer sig mycket åt mellan olika grafiska inställningar men RT är väl något man borde se skillnad på gissningsvis? Jag reagerade framförallt på tappet med RT på och att personen som testade nämnde Medium.

Skrivet av Billy Joe Bob:

Bra skrev jag aldrig. Men i och med att folk trashtalkat raytracing och RTX till skyarna så förväntade jag mig mycket värre.

Jag menade om det var bra i allmänhet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=3tl3f9SRyJE 1440p med ett 2080Ti och raytracing.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Oggaaaa:

Well, lite skumt val att köra så dålig bitrate på inspelningen måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det enda jag menar är att det borde vara visuella skillnader mellan Low, Medium, High och Ultra och inte som i FFXV där "Lightning" ser likadant ut på alla inställningar förutom Low där det stängs av. Jag förstår att det skiljer sig mycket åt mellan olika grafiska inställningar men RT är väl något man borde se skillnad på gissningsvis? Jag reagerade framförallt på tappet med RT på och att personen som testade nämnde Medium.

Jag menade om det var bra i allmänhet

Jag menar att inställningen medium kan se jävligt bra ut och enligt användaren gör det ju det. Att det bara handlar om medium innebär ju inte att det inte ger en väldigt stor visuell skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:
https://c1.staticflickr.com/5/4347/36501996536_af9551210f_o.jpg

Skrivet av Ratatosk:

Det där var en jävligt bra fråga.
Lite som att det inte fanns rök i spel innan PhysX.
Hoppas bara att de inte förfular för oss som inte har RTX.

Jag har för mig att man använder sig av cubemaps som man spelar in omgivningen på, eller liknande.

Alternativt kan man rendera scenen igen från en annan kamera fast till en lägre upplösning (1/4) och skippar lite extra detaljer som förklaras här. Som ni ser när de använder sig av screenspace reflections så försvinner reflektionerna från skärmen när föremålet inte syns.

Permalänk
Avstängd

2080 = 1080p ca 60-100fps.
2080 = 1440p ospelbart typ.
2080ti 1440p 50-80fps Ospelbart typ.

sanningen med rtx är att det är ett 1080p läge för ett kort för 15000kr

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför är ni så negativa till ny teknik? Det är väl bra att det äntligen händer något som driver på utvecklingen ist för bara pusha upp klockfrekvensen lite eller lägga till fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:
https://c1.staticflickr.com/5/4347/36501996536_af9551210f_o.jpg

Som tidigare har förklarat så renderar man scenen på nytt från en annan kamera och använder detta som en textur (förenklat). Det fungerar helt ok, men det är oerhört långt ifrån hur det ser ut i verkligheten.

Nackdelen är att det bara funkar för direkta reflektioner, inte reflektioner i reflektioner i reflektioner osv. Det har inte bara att göra med blanka ytor (vatten, billack etc), utan det är så allt ljus fungerar. Om du går in ett helsvart badrum och lyser med en ficklampa kan du se hur det inte är kolsvart där du inte lyser direkt med lampan, dvs ljus studsar runt.

Raytracing är ett oerhört lyft för realismen i spel faktiskt. Vet inte varför folk förminskar tekniken hela tiden. Man ser det som 50% färre FPS istället för 500% fler FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Varför är ni så negativa till ny teknik? Det är väl bra att det äntligen händer något som driver på utvecklingen ist för bara pusha upp klockfrekvensen lite eller lägga till fler kärnor.

Många som gnäller e ju bara gnälliga för att AMD inte har något att kontra med. Nu är 50-60fps helt ospelbart helt plötsligt. Hmm undra hur vi klarade av att spela förr i tiden då..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

2080 = 1080p ca 60-100fps.
2080 = 1440p ospelbart typ.
2080ti 1440p 50-80fps Ospelbart typ.

sanningen med rtx är att det är ett 1080p läge för ett kort för 15000kr

Hade inte du ett 580 innan ditt 56? Enligt SC test hade du i så fall 61/55 i Battlefield 1. Måste varit jobbigt att spela ett spel som var så ospelbart typ.
https://m.sweclockers.com/test/23657-amd-radeon-rx-580-och-rx...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Varför är ni så negativa till ny teknik? Det är väl bra att det äntligen händer något som driver på utvecklingen ist för bara pusha upp klockfrekvensen lite eller lägga till fler kärnor.

Tror det rör sig om två anledningar

1. Det rör sig om en prispunkt som ligger över vad många känner sig bekväma med. Istället för att bara låta bli att köpa måste man dessutom gnälla högljutt om det. Dessutom ger det bara en visuell uppgradering och påverkar FPS-penisen negativt.

2. Det kommer från Nvidia.

Tillhör själv gruppen som inte vill lägga så mycket på ett grafikkort men tycker det är väldigt spännande att det händer lite mer än bara högre framerate på grafiksidan. Även om RTX ligger utanför vad jag vill prioritera i min budget så är det en boll som börjar rulla mot framtida kort. Sen ligger inte heller mitt intresse i spel där man strävar efter maximal framerate utan föredrar långsammare titlar med mer fokus på miljö och berättande. Där offrar jag gärna framerate för bättre ögongodis så länge det inte blir ett bildspel av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snälla ge oss lite siffror och uppskattningar ni som har tid att testa! Nyfiken!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mill:

Varför är ni så negativa till ny teknik? Det är väl bra att det äntligen händer något som driver på utvecklingen ist för bara pusha upp klockfrekvensen lite eller lägga till fler kärnor.

rtx är nytt och som allt nytt lite hype etc...
spelar man fps spel så lär få spela det påslaget pga fps drop.
de allra flesta droppar inställningar för att öka fps till en stabil nivå.
Rtx i andra spel som tex rpg spel eller liknande där folk har tid att studera omgivningarna verkar helt vettigt.

I ett fps spel mest nyhetens behag och vi lär inte prata om det så mycket pga den prestanda problematik som finns med rtx påslaget idag
Att jag skulle köpa ett 2080ti för att spela bfv i 1080p med rtx finns liksom inte på kartan med tanke på dice forcerat AA i spelet.

dvs en dyr leksak som inte är värd det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade inte du ett 580 innan ditt 56? Enligt SC test hade du i så fall 61/55 i Battlefield 1. Måste varit jobbigt att spela ett spel som var så ospelbart typ.
https://m.sweclockers.com/test/23657-amd-radeon-rx-580-och-rx...

spelar inte dice spel på grund att jag inte köper dem längre och skulle uppskatta att du slutar med personliga angrepp
anmäld

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

spelar inte dice spel på grund att jag inte köper dem längre och skulle uppskatta att du slutar med personliga angrepp
anmäld

Ehhhh vadå personliga angrepp?
#17635924
#17637232
#17637246
Här är det ju svart på vitt

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Sjusovarn

@Flopper: Lite svårt att se hur det är personligt angrepp när han citerar dig själv, skriv inte på forum om du inte vill att folk ska kunna koppla dig till saker du sagt tidigare.

Med det sagt så håller jag med om att jag aldrig hade velat spela snabba multiplayerspel i ~60FPS, räcker med att jag gjorde det i PUBG och det var hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Så snitt 60 fps i 1440p ca. PC till 40k med skärm och man får 60fps average.

Det jag reagerar på mest är 13GB systemminne och 8,5GB gpuram. Jag misstänker att han använder NVENC till att spela in och då också geforce experience som är känd för att vara en hog. Men 13GB systemminne är mycket även om det är för den totala åtgången i maskinen.
Har man bara 16GB så KRÄVS det ju en SSD.

Största problemet i BF V är ju directx 12, inte hur bra eller dåligt RTX fungerar. RTX kräver ju DX12

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Raytracing är riktigt snyggt och det är kul att det händer något på grafikfronten. Men ganska bortkastat i CODfield V. Om man ens står still en sekund och tittar på landskapet blir man snipad av minst fem pers.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Många som gnäller e ju bara gnälliga för att AMD inte har något att kontra med. Nu är 50-60fps helt ospelbart helt plötsligt. Hmm undra hur vi klarade av att spela förr i tiden då..

Alla är ju olika känsliga, men på PC accepterar jag inte under 65 FPS, det måste vara minst 65+ då jag har en G-syncmonitor så spelar det ingen roll för mig om det är 65 FPS eller 120 FPS, så länge det aldrig dippar under 65 så jag nöjd, jag justerar inställningarna i spelet så det håller sig över 65 fps.

så skulle det dippa till 50 hade jag inte accepterat det.

Och de flesta är väl överens om att 60+ är ett måste i shooter spel på PC? Har aldrig sett någon som sagt att 50-60 är helt ok...

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Varför är ni så negativa till ny teknik? Det är väl bra att det äntligen händer något som driver på utvecklingen ist för bara pusha upp klockfrekvensen lite eller lägga till fler kärnor.

Tror de flesta inte är negativa till själva tekniken, utan att många har väntat med att uppgradera tills nya generationen grafikkort och det visar sig att pris/prestanda inte har förbättrats på två år. Ray tracing är mest intressant på utvecklingssidan, då det underlättar för de som programmerar spelen. AAA-utvecklare har nog med erfarenhet och budget för att kunna göra underverk med rasterization så den stora skillnaden lär komma från mindre utvecklare som kommer ha möjlighet att piffa upp sina spel ordentligt med mindre budget. Men då måste vi först se 2080 Ti-prestanda i mellanklassen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Varför är ni så negativa till ny teknik? Det är väl bra att det äntligen händer något som driver på utvecklingen ist för bara pusha upp klockfrekvensen lite eller lägga till fler kärnor.

Skrivet av DST:

Många som gnäller e ju bara gnälliga för att AMD inte har något att kontra med. Nu är 50-60fps helt ospelbart helt plötsligt. Hmm undra hur vi klarade av att spela förr i tiden då..

Svaret till båda er är, för min del i alla fall, helt pga priset. @Mill, Jag är helt för utveckling och ny teknik och teknologi, och jag var själv helt beredd för att betala kring 9000 kr för ett nytt grafikkort, men inte 14 000 och uppåt (för något som är värt att köpa) för en uppgradering över mitt 1080Ti.

Att köpa high-end av vad som helst i livet är en lyx, och folk som är okej med att betala ett sådant pris för ett grafikkort har all rätt att kräva något som är bättre än det de redan har på alla sätt, och inte att man ska tekniskt sett ha Raytracing, men på bekostnad av mycket lägre upplösning och mycket lägre fps samtidigt.

Och, @DST, inte alla är fanboys, AMD har inget med saken att göra. Det finns bara några gränser för folk om saker som är "värt" att köpa, och i och med att jag har råd med ett 2080Ti, kommer jag inte köpa ett, trotts att AMD grafikkort har hittills varit relativt ointressanta för mig i vilket fall som helst.

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem

Medförde uppdateringen någon allmän prestandaförbättring i DX12 om man slår av raytracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

spelar inte dice spel på grund att jag inte köper dem längre och skulle uppskatta att du slutar med personliga angrepp
anmäld

Du är ju inne och trollar i alla trådar som har Med RTX och Nvidia att göra. Om någon borde bli avstängd så är det du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

Vråltrålning!

Nu kanske vi är på väg mot något som låter lite bättre, fast jag skulle nog föreslå vråltrollning...