Permalänk

Bluetoothproblem

Min sambo och jag har två ljudenheter dit vi strömmar ljud från våra mobiler via BT. En Marshall Woburn och en Harman Kardon BDS 380.

Om jag börjar med Woburn, den lyssnar sambon oftast på, men ibland vill jag använda den. Jag har den som parad enhet i mobilen, men det är omöjligt för mig att ansluta till den om inte sambon stänger av sin BT i mobilen. Så fort jag knäpper på den kopplar den till hennes mobil. Jag brukar gå in på BT i mobilen och klicka på Woburn och sedan knäppa på högtalaren, men den hittar alltid hennes mobil innan min. Blir rätt frustrerad av detta. Hur ska man göra?

Yttrerligare ett problem med Woburn i kombination med Spotify eller Storytell, om man glömmer att stänga av Woburn när vi lägger oss på kvällen kan den helt plötsligt under natten dra igång musik eller bok på hög volym. Varför blir det så?

Över till BDS 380. Den är kopplad optiskt till tv:n och parad via BT. När man ska titta på tv och kopplar över den till optisk, så kan den när som helst koppla över till BT och dra igång det man senast lyssnade på via mobilen. Liksom Woburn kan den dra igång när som på natten, utan att man gjort något. Har nu börjat stänga av den hårt på strömbrytaren för att undvika att bli väckt nattetid, det borde väl räcka att stänga av den mjukt via fjärrkontrollen?

Tips och råd någon? Kan tillägga att mobilerna är One Plus, jag har 5T och hon 6.

Permalänk

Angående Woburn:
Hur tror du att enheten ska känna av vilken mobil du vill ansluta vid olika tillfällen?
Bluetooth funkar så att den ansluter till den första parkopplade enhet som kommer inom räckvidd.
Du får helt enkelt "glömma enheten" på den devicen du inte lyssnar ifrån alt ansluta en extra extern BT mottagare för att särskilja de olika kopplingarna.

Ang BDS380 så har den Autokälla som letar efter en aktiv signal i samtliga ingångar för att du ska slippa (denna funktion kan du stänga av)
Den gör detta när det inte finns någon aktiv anslutning i optisk etc. Detta kan bero på flera saker men det vanligaste är att kabeln inte är intryckt ordentligt eller att kabeln är dålig.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

om inte enheterna har möjlighet till flerpunktskoppling tror jag inte någon bra lösning finns utan att som tidigare sagt, glömma bort enhet på telefonerna etc.

annars är ett tips om man vill fixa lite att kanske skaffa två Chromecast Audio och koppla in? då kan ni casta ljudet till enheterna utan att behöva koppla upp er mot bluetooth varje gång, förutsatt att det finns ett AUX intag på enheterna.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Angående Woburn:
Hur tror du att enheten ska känna av vilken mobil du vill ansluta vid olika tillfällen?
Bluetooth funkar så att den ansluter till den första parkopplade enhet som kommer inom räckvidd.
Du får helt enkelt "glömma enheten" på den devicen du inte lyssnar ifrån alt ansluta en extra extern BT mottagare för att särskilja de olika kopplingarna.

Ang BDS380 så har den Autokälla som letar efter en aktiv signal i samtliga ingångar för att du ska slippa (denna funktion kan du stänga av)
Den gör detta när det inte finns någon aktiv anslutning i optisk etc. Detta kan bero på flera saker men det vanligaste är att kabeln inte är intryckt ordentligt eller att kabeln är dålig.

Jag förstår att den ansluter på det viset, men jag skulle vilja att om jag väljer att parkoppla den mot min mobil så borde den bryta den andra kopplingen. Men det kanske är ett önsketänkande.

Ska kolla bruksanvisningen för BDS380 och stänga av Autokälla.

Tack för svar!!

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

om inte enheterna har möjlighet till flerpunktskoppling tror jag inte någon bra lösning finns utan att som tidigare sagt, glömma bort enhet på telefonerna etc.

annars är ett tips om man vill fixa lite att kanske skaffa två Chromecast Audio och koppla in? då kan ni casta ljudet till enheterna utan att behöva koppla upp er mot bluetooth varje gång, förutsatt att det finns ett AUX intag på enheterna.

Chromecast audio verkar vara lösningen på mitt världsproblem!! Tack!!

Permalänk
Skrivet av RealDexter:

Chromecast audio verkar vara lösningen på mitt världsproblem!! Tack!!

De går även att sätta i grupp, så det går att spela upp musik etc på båda enheter samtidigt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |