Permalänk
Medlem

Hur använder ni er TV

Själv använder jag min TV till 100% PC/Xbox One/Shield och gemensamma TV till Apple TV. Alltså ingen linjär-tv alls.
Hur använder ni eran?

Flera svar är tillåtet. Pollen stängs efter helgen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Inte alls. Den har stått urkopplad i ca 2 år.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har en gammal Panasonic plasma från år 2000 nånstans, kopplad till en chromecast som ungarna kollar på barnfilmer ibland. Inte haft tv abonnemang sen det börja spåra ut fullständigt med reklam, så på 10 år ungefär😛

Permalänk
Medlem

Det saknas några alternativ. TV-spel som Xbox, PS mm, Blu-ray, andra mediaspelare än Apple TV och Nvidia Shield. Samtidigt borde det räcka med ett alternativ för att inte använda TV.

Vi har för övrigt inte heller haft linjär-TV på ca 10 år, men tittar film via appar och mediaspelare och barnen spelar TV-spel.

Permalänk
Medlem

Jag använder min Plasma, en Panasonic TX-P50VT20E till linjär-TV som ingår i hyran plus som skärm till datorn.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Använder min gamla TV ibland med chromecast men under 5 * 50minuter i veckan.
Har en 32" datorskärm så det blir mycket tittande där.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Fanns inget alternativ för att använda TV med vanlig antennsladd i vägguttaget, som nog fortfarande utgör långt mer än hälften av allt TV-tittande i landet, och är så jag har min inkopplad. Nå, jag har en TV som knappast står på mer än ett par timmar i veckan sammanlagt. Det finns nästan inget bra att se på. Det är nästan enbart sport jag ser på den. Skidor så här års.

Ska jag se på SVT Play gör jag det i datorn. Jag använder inga betal-streamingtjänster alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Det saknas några alternativ. TV-spel som Xbox, PS mm, Blu-ray, andra mediaspelare än Apple TV och Nvidia Shield. Samtidigt borde det räcka med ett alternativ för att inte använda TV.

Vi har för övrigt inte heller haft linjär-TV på ca 10 år, men tittar film via appar och mediaspelare och barnen spelar TV-spel.

Japp. borde bara skriva Gaming istället för PC-gaming. Med mediaspelare menar jag allmänt utom de där ful-iptv boxarna som inte hör hemma på forumet om man lusläser reglerna. Blue-ray/DVD ser jag som mediaspelare men kunde helt riktigt pillat i de orden också.

Tack/

Just nu på morgonen leder: Streaming genom TV-app och verkar vara en viktig funktion på en TV. Lätt att använda då man bara behöver starta sin TV och eventuell ljudanläggning.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Äger ingen tv, sista jag hadde var mer en 5år sedan, kör med dataskärm och appletv samt ipad.

Permalänk
Rekordmedlem

Har ingen tv men tittat mycket på strömmad linjärtv på datorskärmen (4k 43"), kanske ska skaffa en tv nu när det blir billigare nästa år när tv-licensen avskaffas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen tv men tittat mycket på strömmad linjärtv på datorskärmen (4k 43"), kanske ska skaffa en tv nu när det blir billigare nästa år när tv-licensen avskaffas.

Billigare blir det ju inte, om du inte varit särbegåvad nog att betala fram tills nu vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Tv det väcker gamla nostalgi minnen, det var en pryl man använde då man hade mobilt uppringt internet. Coolt att det finns så många som använder den än idag.

Tidigare hade jag en stor display, idag när datorn skärmar är så bra och stora så ser jag ingen vits med tt ha något annat.

Permalänk
Medlem

Tja, vanlig TV är fortfarande nödvändig för att kunna se vissa sportevenemang som inte går att se i streamingtjänster eller kräver betalning där. En vanlig TV i stor storlek är också extremt mycket billigare än en datorskärm i samma storlek, om det ens går att få tag på.

Och jag tror nog att en vanlig TV är det ojämförligt vanligaste sättet att se på saker för befolkningen som helhet. Sweclockers-medlemmar är knappast ett representativt urval...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

I fallande ordning:
Youtube, streaming etc.
Spel (xbox one, ps4, dator).
TV, näsintill enbart genom TiVo. Främst är det program som inte finns på streamingtjänster, lite discovery, History Channel och så vidare. Hade inte mycket val i att skaffa det, följde med bredbandsuppkopplingen. Innan dess så tittade jag inte på TV på säkert 5-6 år.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Saknar Chromecast, Youtube och spelkonsoler bland alternativen

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Fanns inget alternativ som passa in för mig, jag kör olika konsoller på tv:n. Ps4 använder jag även för Netflix och HBO.

Permalänk
Medlem

Minst 5 ggr/vecka á 50 min gör att jag måste svara "Använder inte en TV. Använder bara dataskärm tex Laptop."

Spelar tv-spel och kollar på streamad film/serier via Plex/Netflix ibland. Men inte så ofta som 5 ggr per vecka.

Permalänk
Medlem

Fanns inget alternativ för att man kör en HTPC, borde kanske skrivas med under "Apple TV eller Nvida Shield"

Permalänk
Medlem

Chromecast för netflix, och väldigt sällan PS4

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Switch, ps4, htpc som även agerar emulator för det mesta, rapport, nyhetsmorgon

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Saknar Chromecast, Youtube och spelkonsoler bland alternativen

Skrivet av Megacrash:

Fanns inget alternativ som passa in för mig, jag kör olika konsoller på tv:n. Ps4 använder jag även för Netflix och HBO.

Hade ju kunnat bli en maratonlista :=

Men erkänner att det bara skulle stått Gaming och inte PC Gaming men PS4, och Xbox kan man ju välja i kategorin mediaspelare. Men tack ändå!

Linjär TV börjar närma sig 1: an Streaming genom TV-app nu när vi närmar oss middagstid.
Sitter på en gammal NUC nu och skriver och jädrans vad seg den är. Hade den som HTPC för något år sedan och tråden lockade mig att ta fram den igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Kopplad till sambons dator som vi använder som HTPC.

Funderar på Netflix 4k, men deras utbud är tråkigt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör våran 55" kopplad till en HTPC modell äldre. Använder mest Netflix, C-more och svt-play samt en del youtube. Då och då en del slösurf om vi letar efter nåt tillsammans. Flest timmar lär dock gå till Spotify men då är tvn oftast avstängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Streaming genom TV-app var vinnaren. 2: a plats delade PC och Linjär TV på. Media-spelare som APTV och Shield mm var också populära.

Glömde bl.a konsol men går nog under både gaming och media-spelare. Ganska svårt att göra en sådan här lista och få med allt. Ni får ursäkta.

Tack, alla som röstat. Detta var en sak som jag varit nyfiken på länge.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]