Chromecast + gammal receiver

Permalänk
Medlem

Chromecast + gammal receiver

Hej på er!

Jag har köpt mig en Chromecast Ultra och kopplat in den i tvn och den fungerar hur bra som helst. Det jag dock saknar är att få surroundljud från mitt hemmabiosystem. Så jag gjorde ett tappert försök och satte den direkt i receivern istället för i tvn. Jag får då bild när jag castar från datorn (VLC) men inget ljud. Har sen läst mig till att man bör ha ARC-funktion (Audio Return Channel), vilket min receiver kanske inte har?! Det är här jag går vilse :/ https://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/images/portal/cit_1...

Är det möjligt att få ut surroundljud från Chromecast på nått sätt med min setup? Min tv är en Panasonic TH-P50VT30Y http://panasonic.ae/en/manuals/TH-P50VT30.pdf

Stort tack på förhand/
Andreas

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk

Vad har du för receiver? Jag har min chromecast direkt i min sony 1050 och det fungerar bra att få ut surroundljud från chromecasten. Men det förutsätter ju såklart att sändningen är i surround. Om du inte får nåt ljud alls så umdrar undrar jag om det inte är så att du inte valt rätt ingång i din receiver . Det kan finnas en passthrough funktion som skickar vidare bilden till Tvn och då får du inget ljud genom receivern eller endasr ljudet på din Tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte att ARC har nåt att göra med saken i det här fallet. Jag har min CC direkt i min receiver, och den spelar upp surround utan nån ARC. Det känns som att nåt är felinställt i receivern, den kanske försöker skicka vidare ljudet till tv:n?

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för era svar, det ger hopp om att slippa köpa mig en ny receiver

Receivern är som länken ovan visar (manualen) en Pioneer VSX-917V. På sidan 57-58 där så står det nått angående bild och ljud. Jag har kopplat HDMI till Tvn som på bilden och satt min Chromecast i TV/SAT. Men det står även något om att koppla fler kablar?! Blir ju lite svårt från en Chromecast.

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBicce:

Hej igen och tack för era svar, det ger hopp om att slippa köpa mig en ny receiver

Receivern är som länken ovan visar (manualen) en Pioneer VSX-917V. På sidan 57-58 där så står det nått angående bild och ljud. Jag har kopplat HDMI till Tvn som på bilden och satt min Chromecast i TV/SAT. Men det står även något om att koppla fler kablar?! Blir ju lite svårt från en Chromecast.

Har du testat att återställa receivern?

Permalänk
Medlem

Det står ju tydligt i manualen att recievern inte kan ta emot ljud via HDMI. Den skickar vara vidare ljud/bild till tv'n.

För att få ljud måste du koppla in ljudet och sedan associera ljudingången med hdmi-port du valt.

I det här fallet kanske det är enklare att koppla Chromecast direkt i tv och ta ljudet från tv via t.ex. optisk kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Det står ju tydligt i manualen att recievern inte kan ta emot ljud via HDMI. Den skickar vara vidare ljud/bild till tv'n.

För att få ljud måste du koppla in ljudet och sedan associera ljudingången med hdmi-port du valt.

I det här fallet kanske det är enklare att koppla Chromecast direkt i tv och ta ljudet från tv via t.ex. optisk kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ja va lite rädd för. Ska testa ditt förslag med ljudet från tvn. Får norpa en optisk kabel från jobbet ikväll.

Tack så länge för alla svar

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk
Medlem

Vill bara avsluta tråden med att allt nu fungerar, med Chromecasten tillbaka i tvn och optisk kabel ner till recievern Tack för all hjälp

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz