Håller PC/speldatorn på att dö ut jämfört med spelkonsolen?

Permalänk
Medlem

Håller PC/speldatorn på att dö ut jämfört med spelkonsolen?

De senaste åren har det höjts röster angående priset och prisvärdheten på speldatorn. Komponenterna blir allt dyrare för varje ny modell och serie som släpps. Vi har sett en ökning i pris på CPU, där Intel är populärt val för spelburkar. Tänker främst på senaste Intel 8700K som i skrivandes stund går på runda slänga 4500 kr. Tittar man på SSD är det inte helt ovanligt att man gärna vill ha en med lite mer utrymme än förr i tiden, och med det så blir det allt mer påkostat. Idag satsar folk på en 500 GB eller 1 TB SSD (se Sweclockers vinterdator 2018).

Vidare ser vi även att RAM har överlag blivit dyrare. Mycket på grund av att den gamla klassiska "4 GB räcker till det mesta" inte längre gäller. Idag är det inte helt ovanligt att man kör med 16 GB p.g.a. allt mer krävande spel. Samt att DDR4 är dyrare än DDR3.

Sist men inte minst så har det spårat ur helt på GPU-sidan, där top of the line korten ligger på över 10 000 kr (RTX 2080TI). Mellansegmentet ligger nu på 3000 - 3500 kr (RX 590/GTX 1060).

En tydlig signal kan vara Sweclockers vinterdator 2018 som för första gången på länge går på prisvärdhet snarare än prestanda.

Är allt detta ett tecken på ohållbar prisutveckling? Spelkonsolerna har fördelen att inte få en konstig portning av spel, bättre optimering vid spelsläpp och inte behöva uppgradera på många många år. Kommer spelkonsoler bli som att köpa en Volvo medan PC blir mer likt en Porsche? Inte bästa jämförelsen men ni fattar...en speldator i mellansegmentet kommer prestera så oerhört dåligt jämfört med en spelkonsol att det inte blir prisvärt. I framtiden kommer det att bli: Köp en high end PC, har du inte råd med det så håll dig till en spelkonsol, finns inget däremellan.

Vad tror ni? Kommer spelkonsolen att ta över? Eller har den redan gjort det?

Permalänk
Medlem

Det är fel att tro att du behöver high end pc för att det ska motsvara en konsol.
Du ska behöva ha en ganska utdaterad dator för att upplevelsen inte ska vara bättre än på konsolen

Jag minns jag läst en liknande fråga nyligen men frågan har också ställts för jämnan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Ptja..

En i5 2500k med ett begagnat GTX970 system för 1500-2500:- springer åttor kring PS4 och Xbox, smiskar Xbox 1 och Ps4 Pro.

Som nämnts man behöver inte det vassaste för att slå konsolerna.

Räcker med en dator från 2011-2012 ibland.

Spelar man med konsolernas standard räcker en PC långt..var det inte ett gammalt GTX480 och nån i5 750 som fick bättre resultat i Assassin black flag över PS4?

Enda fördel jag kan se är med Xbox'et, är dess 4k optiska spelare..men även där diskuteras det att det är fake 4k och HDR..

Sen ser jag inte 720P (Uppskalat 4k) och 20-30FPS vid low/medel grafik som bra optimering hos konsolerna..

Även en gammal PC klarar detta..som sagt.

Se bara på nya BFv hos konsolerna..man kan tro att det är PC fast under lägsta settings och adaptive resolution..

Enligt mig är konsolerna döda jämtemot hur gammal hårdvara samt hur spelen ser ut..samt man måste betala månadsvis för att kunna lira på de..och! Man kan endast spela..

På PC kan man göra mycket mer än att bara spela.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det enda som är skevt är normaliseringen av höga priser, men du får fortfarande tillräckligt bra prestanda med Ryzen 5 2600 och RX 570 för att spela allt som finns där ute. Med andra ord kan du bygga en dator för under 8000:- som klarar allt i 1080p och en del i 1440p om du leker runt lite med inställningarna. Jag tycker nog tvärtom, att det finns fler konsoltitlar på PC än någonsin. Men mångfalden och kvaliteten av titlar har minskat drastiskt på det stora hela eftersom allt går på samma hårdvara nu för tiden. Men det gäller alltså både PC och konsol. Mångfalden var större när alla konsoler hade skräddarsydd hårdvara. Utvecklarna var tvungna att tänka till hela vägen istället för att använda samma ramverk man idag kan jobba efter.

Vi kommer sannolikt se "normalpriser" på grafikkort så fort fort nästa generationens konsoler släpps. Tillverkarna vill fortfarande få sälja grafikkort och de kommer de inte få göra om spelkonsoler ger allt för bra prestanda per krona. Det är rätt enkelt att räkna ut egentligen. Dummast tillfälle är att köpa komponenter i slutet av en konsolgeneration.

Det farliga med kommande konsoler däremot är att de sannolikt kommer segmentera ännu mer än idag. Alltså släppa konsoler som presterar olika eller alternativt uppgraderas vartannat år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag menar att OP har en poäng.
Den överväldigande majoriteten av PC datorer som säljs är prispressade system för administration eller studier/sociala media/Streaming media. Apple har länge sålt mer än 90% av alla system för över $1000, trots att deras marknadsandel är pytteliten. Vad det innebär är dels att gamingsystem har mindre gemensamma komponenter med mainstream, och att gaming är en av få områden inom PC marknaden där tillverkarna kan ha fetare marginaler. Båda faktorerna bidrar till högre priser.

Rimligen innebär detta på sikt att volymerna kommer att minska ytterligare.
Personligen tror jag att det kommer att utkristallisera sig en lägre nivå av PC gaming, med CPUer som har hyfsad grafik integrerad. Ungefär som de som nu har en liten ”Vega”-krets, fast med en stack HBM också, eller när DDR5 kommer bara en 128-bitars buss ut till RAM för riktigt billiga system. Lägre prestanda än nästa generation stationära konsoler, men med PCns traditionella fördel att kunna skruva på rendreringsparametrarna så att prestanda blir bra.

Sedan kommer det att finnas en high-end marknad som vänder sig till folk som jobbar i industrin och ett litet fåtal välbärgade som av någon anledning vill lägga sina pengar på lite finare pixlar.

Permalänk
Medlem

Det som gör konsol lockande är att det bara fungerar och att det är "billigt".
köpte min xbox x för 3.6k och BFv rullar galant i 4k (dynmisk upplösning) med typ permanent 60 fps.

Ska du ha en dator så är det runt det tredubbla i pris för samma eller liknande prestanda.
Sen ska du ha skärm, tangentbord/mus mm som plussar på.

Inte lirat på burken sen jag köpte konsolen (även om burken ger bättre fps). En fröjd att lira ifrån soffan på en fläskig tv istället för på spelskärmen med taskiga färger.

Skrivet av EntropyQ3:

Jag menar att OP har en poäng.
Den överväldigande majoriteten av PC datorer som säljs är prispressade system för administration eller studier/sociala media/Streaming media.

Håller inte med alls, gaming (alltså pc) har ökat markant hos elektronikjättarna. Jobbar just nu hos en av dom största i Sverige och där har det bara exploderat med PC gaming, stolar mattor skärmar mm. Studenterna står för en relativt liten del av försäljningen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Känslig fråga och ställa på sweclockers eftersom vi gillar datorer.
Men ja, jag känner flera som valt konsol framför pc, både för att det är billigare men även för att det tar mindre plats och är enklare/bekvämare att använda. Och ju dyrare komponenter blir så ökar risken för att datorspelandet minskas.

Men de finns också fler alternativ idag, varav de yngre spelar mer på mobiler och surfplattor. Förr behövde man en dator för att nå internet men så är det inte längre. Flera hushåll börjar klara sig bra utan klassiska datorer helt.

Skrivet av VadSaDu:

En i5 2500k med ett begagnat GTX970 system för 1500-2500:- springer åttor kring PS4 och Xbox, smiskar Xbox 1 och Ps4 Pro.

Provade för skojs skull en blocketsökning med "i5 970", valde hela Sverige. Fick noll träffar i närheten av det priset.

Jag menar inte att det är omöjligt att hitta komponenter för att nå det priset men det krävs lite research och att man lägger ner mycket tid, letar och köper begagnat. Jämför tidsåtgången med att svänga in på elgiganten och köpa en xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderade lite vidare ang detta med konsole pc ch mobile gaming.
Jag tror snarare att konsolerna kommer försvinna till förmån för mer portabla / mindre alternativ liknande mobiler.
Medans vill man spela med bösta prestandan är ststionär dator det enda.
Konsolerna kan bantas ner till "switch" liknande konsoler som man kan köra bärbart och dockat typ.
Inget fel med det, switch är imo det bästa konsolen just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Känslig fråga och ställa på sweclockers eftersom vi gillar datorer.
Men ja, jag känner flera som valt konsol framför pc, både för att det är billigare men även för att det tar mindre plats och är enklare/bekvämare att använda. Och ju dyrare komponenter blir så ökar risken för att datorspelandet minskas.

Men de finns också fler alternativ idag, varav de yngre spelar mer på mobiler och surfplattor. Förr behövde man en dator för att nå internet men så är det inte längre. Flera hushåll börjar klara sig bra utan klassiska datorer helt.

Provade för skojs skull en blocketsökning med "i5 970", valde hela Sverige. Fick noll träffar i närheten av det priset.

Jag menar inte att det är omöjligt att hitta komponenter för att nå det priset men det krävs lite research och att man lägger ner mycket tid, letar och köper begagnat. Jämför tidsåtgången med att svänga in på elgiganten och köpa en xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Blocket där de säljer GTX650 för 1899:-?

Försök på Facebook eller här på Swec.

Sen var det ett exempel..även äldre FX 6XXX är bättre än den processorn som sitter i dagens konsoler.

Få tag på en valfri processor från Phenom-tiden till första generation i5 och para med ett GTX970 eller R9 290. Även mycket svagare HD7870 eller HD7950 är helt ok än idag..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Håller inte med alls, gaming (alltså pc) har ökat markant hos elektronikjättarna. Jobbar just nu hos en av dom största i Sverige och där har det bara exploderat med PC gaming, stolar mattor skärmar mm. Studenterna står för en relativt liten del av försäljningen.

Det finns ingen motsägelse här. ”hos elektronikjättarna” har ingenting med volymsförsäljningen av PC-system att göra. Vilket du ju också antyder när du säger att studenter är en liten kundkrets.
Lunds kommun köper t.ex. in flera tusen PC-system årligen men de köper naturligtvis inget från Elgiganten eller komplett. Detsamma gäller Lunds Universitet, ABB, Ericsson och så vidare.

Gamingstolar som du nämner är ett av flera exempel på produkter som man skapat för att tjäna pengar på kategorin hyfsat köpstarka datorspelande. ”Gamers” är en kategori man kan mjölka. Men de representerar en liten andel av PC-marknaden som helhet. Av de fyra människor jag känner som har hyfsade spel PC är tre programmerare och en partner till en av programmerarna. De kan lägga bra med pengar på sina prylar, men de prylarna liknar inte på något sätt de tusentals adminstrativa och studentdatorer som köps in förutom att de kör Windows på x86.

Permalänk
Inaktiv

Det går i vågor, nu börjar dagens konsoler bli gamla och det känns verkligen av. När nästa generation konsoler kommer så har de troligen så bra prestanda så att den stora skaran kanske inte bryr sig om att skaffa en pc för spel. Så jag tror konsoler kommer öka, men det krävs att nästa generation släpps. Sedan beror såklart på implementationen, de bör fixa till tangentbord, mus som standard, även bygga upp community bättre.

Jag själv har inte spelat på mina pc på 15 år (bortsett från jag testade Wolfenstein ET) en gång. Orsaken är inte att datorerna ej duger, utan jag orkar inte pilla med en massa dualboot och liknande.
Att installera steam, spel och annan dritt direkt på mainoperativsystemet som folk gjorde på 1900talet är fullkomligt otänkbart, mainoperativsystemet ska vara så rent som möjligt ska man använda någon programvara på datorn så är det en container eller vm som gäller.

*edit*
Konsolutvecklingen är otroligt tråkig. Det blir några få tillverkare som säljer sina hårdvaror till Microsoft + Sony, de lanserar nya produkter vart 5år. Så om konsolerna vinner så blir datorutvecklingen väldigt tråkig. På pc går pengarna till hur många tillverkare som helst och de varje år kommer med något bättre.
Nå för min del är det ej många kronor som läggs på spel varje år och jag orkar ej pilla med dualboot längre, sedan är hårdvaran jag köper inte precis anpassad för spel.

Speltillverkare borde förpacka sina spel bättre så att de ej kräver någon installation eller lämnar några spår efter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Känslig fråga och ställa på sweclockers eftersom vi gillar datorer.
Men ja, jag känner flera som valt konsol framför pc, både för att det är billigare men även för att det tar mindre plats och är enklare/bekvämare att använda. Och ju dyrare komponenter blir så ökar risken för att datorspelandet minskas.

Men de finns också fler alternativ idag, varav de yngre spelar mer på mobiler och surfplattor. Förr behövde man en dator för att nå internet men så är det inte längre. Flera hushåll börjar klara sig bra utan klassiska datorer helt.

Provade för skojs skull en blocketsökning med "i5 970", valde hela Sverige. Fick noll träffar i närheten av det priset.

Jag menar inte att det är omöjligt att hitta komponenter för att nå det priset men det krävs lite research och att man lägger ner mycket tid, letar och köper begagnat. Jämför tidsåtgången med att svänga in på elgiganten och köpa en xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis som du säger är den yngre generationen uppväxta med mobil + surfplatta och detta tror jag kan smitta av sig i framtiden. De är vana vid att allt "bara funkar". Möjligt att detta blir en inkörsport till spelkonsolen.

Skrivet av Molotov:

Funderade lite vidare ang detta med konsole pc ch mobile gaming.
Jag tror snarare att konsolerna kommer försvinna till förmån för mer portabla / mindre alternativ liknande mobiler.
Medans vill man spela med bösta prestandan är ststionär dator det enda.
Konsolerna kan bantas ner till "switch" liknande konsoler som man kan köra bärbart och dockat typ.
Inget fel med det, switch är imo det bästa konsolen just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, i takt med att vi får kraftfullare konsoler så tror jag det blir mobila konsoler som kommer dominera. För 15 år sedan så var det Gameboy Advance en portabel spelkonsol med simpla spel och i dag kan du spela Diablo 3 på Switch. År 2030 så kommer det se helt annorlunda ut.

Tror 2 saker kommer hända:

  • Förväntningarna för en spelburk kommer att minska. Att "maxa" spel kommer senare inte vara möjligt för den stora massan, utan man kommer få nöja sig med medium/high. Det är inte hållbart att tro att man kan få en bra speldator för under 10 000 kr. Vilket inte var några problem förr.

  • Portabla spelkonsoler kommer att vara tillräckliga som spelmaskiner i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Blocket där de säljer GTX650 för 1899:-?

mm även blocket där jag köpte mitt 970 strix för 800kr. Det bästa av allt är att det var lokalt så jag enkelt kunde åka och hämta det, samt betala när jag hade varan i hand.

Billiga och bra prylar försvinner snabbt, så det gäller att spendera lite tid om man vill göra de bättre fynden.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3:

Du verkar helt har tappat trådens syfte, då du börjar prata om företagsköp/statliga när det handlar speldatorer och konsolers konkurrens (där detta är helt irrelevant). Båda köper du som konsument via elektronikaffärer (alt import) och inte via staten.

Folk köper Gaming-PC som aldrig förr och marknaden ser riktigt ljus ut.
Konsoler är lite i en egen kategori och hotar troligen inte varandra alls om du frågar mig, Även dessa säljer som aldrig förr (Blåa och gröna).

Ingen av dom kommer någonsin döda den andra då båda har sina fördelar och nackdelar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag gissar att streaming av spel på sikt bli något stort för mainstream publiken.
Bildkvaliten sjunker till botten (precis som musik och video streaming) men alla är nöjda pga påhittade "ultra hd 8k", fast med 20fps och sönderkomprimerat bild.
Där kan man njuta av hjärndöda mobilliknande spel där du var 3:e sekund föreslås köpa en lootbox för att ta dig vidare i den oändliga repetitiva nötandet, givetvis helt utan story eller behov av skill.

Permalänk
Medlem

Jag tror att uppsvinget i e-sport står för en stor del av alla "gaming-relaterade" datorer och tillbehör som säljs, PC är helt enkelt en bättre plattform för det syftet av skäl andra än rå prestanda. Man kan t.ex se att försäljningen av s.k gamingskärmar med 144hz-paneler har gått upp över 100% under 2018 på grund av internetcaféer i Kina och Korea som eftersöker dessa till Fortnite och andra battle royale-kloner.

Jag har alltid föredragit PC över konsol men Ryzen 2+ Navi i nästa generations Xbox/Playstation kommer bli svårt att knäcka när det gäller vad man får för pengarna man betalar. För oss entusiaster är detta inget negativt då det kommer bli fortsatt enkelt för utvecklare att porta spel till vår plattform.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Rekordmedlem

En dedikerad speldator är inte vanligt men att spela på pc är relativt vanligt, att köpa Intel och Nvidia delar gör bara de som struntar i prisvärdhet och inte tänkt ha datorn till annat än spelande och då får de göda de företagen, andra vill ha nått som inte är en dedikerad speldator och köper annat som är oerhört mycket mer prisvärt och spelar på sin multifunktionsdator.
Själv spelar jag lite på dator och konsol men skulle aldrig någonsin få för mig att ens överväga de löjliga priserna som så kallade gamingdelar kostar oavsett vilken produktkategori de tillhör, ordet gaming och RGB är en tydlig varning att produkten har undermålig prestanda och överprissatt .

Mobila spelkonsoler i form av mobiler har redan tagit över totalt sett till volym.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@EntropyQ3:

Du verkar helt har tappat trådens syfte, då du börjar prata om företagsköp/statliga när det handlar speldatorer och konsolers konkurrens (där detta är helt irrelevant). Båda köper du som konsument via elektronikaffärer (alt import) och inte via staten.

Folk köper Gaming-PC som aldrig förr och marknaden ser riktigt ljus ut.
Konsoler är lite i en egen kategori och hotar troligen inte varandra alls om du frågar mig, Även dessa säljer som aldrig förr (Blåa och gröna).

Ingen av dom kommer någonsin döda den andra då båda har sina fördelar och nackdelar.

Poängen är att till skillnad från förr när man kunde ploppa i ett bättre grafikkort i en normal hemdator och ha ett hyfsat spelsystem, så måste man idag nästan plocka ihop en dator dedikerad för ändamålet. Det innebär att speldatorerna inte kan i samma utsträckning som förr åka snålskjuts på massmarknaden, och att komponenterna därför kommer att kosta mer på grund av lägre volymer (antalet sålda grafikkort 2017 är en tredjedel av 1999 trots miningboomen. Se artikel för att se hur Nvidias försäljning sjunker, medan vinsten ökar på grund av högre ASP). Detta var det ena, och kanske det mindre argumentet för högre priser, det andra var att "gaming" därmed också är en nisch, och en nisch där man som tillverkare kan ta ut rejäla marginaler jämfört med massmarknaden.

Sweclockers juldator 2018 illustrerar det, ett prisvärt system som kostar 12500:- utan operativsystem, mus, tangentbord eller skärm. Så för att ha ett spelbart system behöver man hosta upp 16-17000:- om man nu till exempel flyttat hemifrån och skall skaffa nytt. Att jämföras med konsolernas 4000:- för toppmodellerna med liknande grafikprestanda. Även om konsolspelen kostar extra så är skillnaden brutal. Nästa generation spelkonsoler kommer antagligen att förstärka detta.

Sedan har vi den litografiska teknikens avstannande. När jag började köpa datorer fördubblades CPU prestandan varje 18 månader. Nu tar det 9-10 år (enkel tråd). Motiven att uppgradera av prestandaskäl kommer förhoppningsvis att få en knuff på 7nm, men sedan?
Så, tja, vi får väl se. Personligen räknar jag med att antagligen köpa ett till PC-gaming system i livet, när DDR5 är tillgängligt. Kanske.

Marknaden kommer naturligtvis inte att tvärdö. Men det finns många trender som talar mot en lysande framtid för gaming-PCn.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte, tycker snarare att intresset för pc gaming bara ökar och ökar. Tycker också det är betydligt lättare att hitta bra och billiga spel på PC än på någon konsol. Däremot kan nog vad som betecknas som en "high-end pc" bli mera sällsynt om ett 2080 ska kosta 10k.

Det riktiga hotet om något är en yngre generation som bara spelar mobile games i mobilen, i Kina är mobile gaming väldigt stort men få människor har en pc eller konsoll. Är ju såklart möjligt att vi på sikt får riktigt bra mobile games och kraftfulla mobiler, men just nu är det mesta skräp tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det riktiga hotet om något är en yngre generation som bara spelar mobile games i mobilen, i Kina är mobile gaming väldigt stort men få människor har en pc eller konsoll.

Japp. Mina barn har inga PC datorer, eller för den delen ens någon önskan om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Det tror jag inte, tycker snarare att intresset för pc gaming bara ökar och ökar. Tycker också det är betydligt lättare att hitta bra och billiga spel på PC än på någon konsol. Däremot kan nog vad som betecknas som en "high-end pc" bli mera sällsynt om ett 2080 ska kosta 10k.

Det riktiga hotet om något är en yngre generation som bara spelar mobile games i mobilen, i Kina är mobile gaming väldigt stort men få människor har en pc eller konsoll. Är ju såklart möjligt att vi på sikt får riktigt bra mobile games och kraftfulla mobiler, men just nu är det mesta skräp tycker jag.

Ironiska är att en bra mobil som ska klara av dessa spel som drivs av den där spelmotorn Unity kostar +6000SEK..

Unity är seriöst en apkass grafikmotor som gör telefonen asvarm och suckar efter även i lättare 2D-spel..

Sen, redan året efter så är telefonen utdaterad och inga fler mjukvaro-updates kommer till din 8000:- enhet..

Som jag har en hyfsat bra platta (Techlast 10), men inte fan klarar den av det enkla spelet Titan Quest..däremot min gamla laptop med HD5470 kör spelet utan problem..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Japp. Mina barn har inga PC datorer, eller för den delen ens någon önskan om det.

Det finns inget behov för en PC i hemmet idag, på samma sätt som tidigare. Surfplattor och mobiler klarar av de flesta uppgifterna galant.

Konsolerna är bortsett från kostnaden för tv/skärm riktigt billiga jämfört med en kompetent pc för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt den färska officiella årsstatistiken över spelförsäljning från branschen så är både pc- och konsolspel på väg upp och i hyfsad jämn nivå med varandra, men störst är spelen på mobiltelefoner och plattor som tar hela 47% av marknaden.

Så frågan kanske borde vara om mobiltelefonerna håller på att ta död på pc:n och konsolens som spelplattform?

Men eftersom att försäljningen ökar oavsett plattform så fins det inget som pekar på att de kommer att försvinna innom överskådlig framtid.

Det finns dock ett sorgebarn och det är browserbasserade spel som lever en förtynande tillvaro runt 3% av marknaden och dras med minskande försäljningssiffror.

Så livet ser ljust ut för oss som vill spela nästan oavsett vilken plattform vi föredrar.

Och så en länk till källan:
https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-12-17-gamesindust...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kruxet är att de siffror du refererar rör spelförsäljning (lootboxes!), och inte hårdvara. Konsolvolymen har krympt väldigt, PC är svårare att få överblick över. Men vad som otvetydigt verkar sant, är att allt färre betalar allt mer. Vinsterna från spelförsäljning garanterar dock att under överskådlig framtid kommer det nog att fortsätta produceras spel till PC.
Men hur de PC-system som används för att spela spel återstår att se. Det kan vara miljoner fortnite-burkar i Kina som står för volymen.
Att ökande priser på en spel-PC begränsar marknaden känns självklart. Jag har haft en dator att spela på sedan konceptet uppfanns, och de maskiner jag har gör allt annat jag vill alldeles utmärkt. Kommer jag i framtiden att tycka att det är värt 20000:- bara för att få lite snyggare pixlar i mina dataspel? Knappast. Det kan mycket väl bli först när det finns en kritisk massa av spel jag absolut vill spela, som inte går att spela på mitt befintliga system. När/om det nu händer. Att ta mer pengar från färre människor är en strategi som ibland fungerar, men inte hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man är ute efter. Köpte jag den nya xboxen 2013 så var ju en garanti att man kan köra precis allting fram tills nästa generation för en väldigt billig peng. DF sa att BFV på konsol motsvarar medium inställningar på en dator idag och det är ungefär vad min dator i sign klarar av. Den köpte jag 2011 och uppdaterade med beggad 970 2016 och jag kan köra medium med lite bättre inställningar.

Nu pekar ju siffrorna på att mobilspelande är påväg uppåt men jag vill argumentera för att det är en helt annan kategori av spel där. Personligen tror jag dock framtiden kommer vara dockade enheter om utvecklingen går snabbt nog, eller streamade spel. Att ha ett Netflix liknade system där man bara pekar på vad man vill ha så får man det direkt är antagligen framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Japp. Mina barn har inga PC datorer, eller för den delen ens någon önskan om det.

Jag har inget barn i rätt ålder själv än men min uppfattning är tvärtom, var o varannan ung grabb hos bekanta, släkt och kollegor vill ha en gaming PC. Dom kollar på Twitch och vill spela fortnite, CSGO osv så som dom grymma streamarna gör med tangentbord och mus vid en skärm. Dessa är i ålder 8-12år ungefär.
Jag har hjälpt flera av dom att skaffa dator så det är inte bara en önskan utan dom köper och spelar på dator också.

Jag tycker intresse för PC gaming verkar leva kvar även i kommande generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Poängen är att till skillnad från förr när man kunde ploppa i ett bättre grafikkort i en normal hemdator och ha ett hyfsat spelsystem, så måste man idag nästan plocka ihop en dator dedikerad för ändamålet.

Nej, tvärtom.
En vanlig hemmadator med inbyggd grafik räcker förvånansvärt långt idag.
Sätt i ett ordentligt grafikkort och du har en hyfsad speldator. Ingen värstingdator kanske, men det behöver man nästan aldrig om man inte envisas med att alltid använda de mest krävande grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem

PC var väl som mest mainstream inom gaming när online-gaming etablerat sig rejält framför konsolerna och priserna var väldigt bra på en PC. Innan dess krävdes det ju både kunskaper och kanske t.om ännu dyrare system än idag för att kunna spela relativt laggfritt.

Nu är vi nog tillbaka lite mot att PC återigen blir lite mer av en entusiast plattform, då en PC inte behövs i hemmet på samma sätt längre och konsoler kanske t.om fyller en större allmännytta funktion för streaming osv än en PC. Men har svårt att se att PCn skulle dö bland entusiaster.

Särskilt när en begagnad PC slår hål på hela pris-problemet idag. Jag har väldigt svårt att se varför man skulle köpa en ny PC idag med dagens priser däremot.

Permalänk
Medlem

Konsol vet jag knappt inte vad det är För mig är det PC som gäller 100%. Jag kan inte hantera handkontrollerna (har en Xbox kontroll till PC med dubbla spakar)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, tvärtom.
En vanlig hemmadator med inbyggd grafik räcker förvånansvärt långt idag.
Sätt i ett ordentligt grafikkort och du har en hyfsad speldator. Ingen värstingdator kanske, men det behöver man nästan aldrig om man inte envisas med att alltid använda de mest krävande grafikinställningarna.

Det är knepigt att få ett grepp på PC marknaden. Du har rätt när det gäller stationära datorer, och det du beskriver var vanligt när barnen ville spela och intresset för hemdatorn hade falnat hos mamma/pappa. Men stationära hemdatorer som inte är avsedda för spel existerar knappt längre. Å andra sidan har den måttliga utvecklingen på CPUer gjort att även äldre stationära datorer funkar bra för det mesta med ett nytt grafikkort.

Marknaden är så stor och varierad på PC-sidan att måttstockarna falerar. De stora spelen Fortnite/PUBG/Overwatch/LoL osv är inte krävande hårdvarumässigt alls. Svårt att veta hur mycket de som spelar dessa spel köper dyra Gaming prylar.