Regionråd köper datorer och tillbehör till hemmet med skattemedel

Permalänk
Medlem

Regionråd köper datorer och tillbehör till hemmet med skattemedel

Såg en artikel på Sveriges radio idag där man rapporterar om att Regionrådet Kenneth Backgård i Norrbotten köper datorer för 100 000 som han har i sitt hem. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artik...

På orderspecifikationen kan man se att den stationära datorn har en Intel Core i9-processor, gtx 1060, 1 TB ssd, och 16 GB ram. Han har även köpt till officepaketet för studenter och hemanvändare trots att han säkerligen har tillgång till det genom jobbets Office 365-tjänster. Anledningen till inköpen är att han inte är nöjd med tjänstedatorn och läsplattan som är standard i regionen. Ska nämnas att han även köpte en Microsoft Surface Book.

Bildkälla: https://twitter.com/hanifbali/status/1088947575288418305

Citat:

Kenneth Backgård köpte under 2018 två datorer för de pengar som oppositionsråden har att använda till sådant som behövs i det politiska uppdraget. Datorerna har kostat ungefär 30 000 vardera och med tillbehör drygt 98 000 kronor inklusive moms.

Det rör sig om en stationär och en bärbar dator samt skrivare, routrar, bildskärm och ytterligare tillbehör. Den stationära datorn, med så kallad Intel i9-processor, står i Kenneth Backgårds hem.

Citat:

P4 Norrbotten visar datorfakturorna, som Region Norrbotten betalat, för två datakunniga personer. Båda säger att det rör sig om datorer typiska för "gamers", alltså personer som spelar tunga dataspel, eller personer som av andra skäl behöver särskilt kraftfulla datorer.

– Specifikt skulle jag säga att det ser ut som en speldator, säger Elias Hermansson, som arbetar med hemelektronik, om den stationära datorn.

Även den bärbara datorn beskrivs som mycket kraftfull. Det är inte datorer som är vanliga i ordinärt kontorsarbete.

Själv vill inte regionrådet kalla det för "speldatorer".

– För det första så spelar jag aldrig, för det andra är att det är en kraftfull dator för när jag köper datorer så är det faktiskt så att de ska hålla något år. Det råd jag fick var att se till att köpa en utrustning som håller ett tag, säger han, och vill inte uppge vem som har gett honom det rådet.

Är det rimligt att förtroendevalda regionråd använder sina förmåner till att köpa datorer med i9-processorer, gtx 1060, 16GB ram till hemmet för skattebetalarnas medel? Räcker det inte med något mindre exotiskt till att kolla mailen eller vad nu ett regionråd kan tänkas göra? Blev han bara lurad av personen som rådde honom att köpa datorn eller ljög han för reportern och sitter nu hemma och spelar Fortnite och gör avancerade beräkningar med sin i9-processor?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta Sweclockare hade gjort samma sak om de hade haft möjlighet, med tanke på alla "Hur kan jag slippa momsen genom att köpa via pappas företag"-trådar som dykt upp genom åren.

Permalänk
Medlem

Han drog en fuling.
Inte den första politikern och inte den sista eller det värsta.
Tydligen ska han betala en av datorerna själv efter shitstormen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Hoppas ingen blir förvånad över att det slösas med skattemedel.

Han kan ju dra miljökortet också och hävda att han gör något bra när han köper en dator som håller i några år.

Permalänk
Medlem

Nej det där blir man inte förvånad över.

Permalänk
Medlem

Det finns en intressant sak till. Dessa datorer bekostas ur ett anslag partierna får för sin verksamhet i regionen. När han närmast förskingrar dessa pengar minskar han möjligheterna för sitt eget parti att driva verksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde vara brottsligt. Alltså, att konfigurera en PC med en i9-9900K och kombinera med ett GTX 1060.

Permalänk
Inaktiv

Om inte Kenneth Backgård, Sjukvårdspartiet köper dyra dator så skulle säkert kommun slöa bort pengarna på sjukvård och annan onödig dritt.

Nå 100 000kr är en bagatell i sammanhanget, vi har så otroligt mycket inkompetenta politiker i landet vissa med löner på 172 000kr/månaden. Det enda jag reagerar på är att han ska följa ramavtalet och endast köra med datorer som är godkända därifrån, detta av hur många anledningar som helst. Förtom svågerpolitik så ska IT godkänna datorerna ur IT säkerhetsynpunkt.

*edit*
Information ifrån låsta artiklar. Geniet påstod att processorkapaciteten fördubblas var 18:e månad och han däremot ville ha en dator som höll sig länge. Det finns även information att han ska betala av någon dator med egna pengar efter kritiken.

*edit2*
Hittade information om backning i en ej låst artikel: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artik...

Sedan vad kostar en schysst dator för allmänt bruk? Troligen mer än vad de flesta ungdomar lägger på sin dator, men man ska köpa dem genom de offentliga kanalerna.
En schysst laptop, ta Lenevo P52 16GB ram, 2* 1TB ssd, 2st dockor (en hemma och en på jobbet) 4st schyssta skärmar och Nas annat, ja man hamna på över 50 000kr. Men det är en struntsumma för ett arbetsredskap. En lastbilschaufförs fordon kanske kostar 2 miljoner...

Rent generellt tycker jag folk även såna som sitter vid datorn typ dygnet runt underskattar vad schysst datorutrustning är för vanligt bruk och vad den kostar. Där man även skata till att ens tid är värt pengar. Jag personligen rör ej nya stationära datorer med sämre cpu än 9700k, då jag ser dem som en förolämpning emot vad min tid är värd.

Det är rätt komisk att tjänstebil för över 300 000kr är rätt självklart, men oj om det viktigaste arbetsredskapet skulle hålla bättre prestanda än de datorer ungdomar sitter vid.

Permalänk
Medlem

@anon159643: haha så mycket skitsnack i en enda post. "Jag personligen rör ej nya stationära datorer med sämre cpu än 9700k, då jag ser dem som en förolämpning emot vad min tid är värd." haha

Ont: Så tycker jag att politiker ska förvalta kronorna på bästa sätt. Betalade man över 30k för en dator med 1060 så är man idiot i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

@Johan86c: haha så mycket skitsnack i en enda post. "Jag personligen rör ej nya stationära datorer med sämre cpu än 9700k, då jag ser dem som en förolämpning emot vad min tid är värd." haha

Förklara varför det är skitsnack?
En duktig arbetares tid kostar över 1000kr/h, när jag jobbade förra helgen extrainsatt fick de betala nästan 3000kr/h för mitt jobb. Vad tusan ska man då sitta med någon billig slö drittdator för? Finns det någon arbetare inom något annat område som använder dålig dritt?
T.ex. en taxiförare som kör runt med en volvo 240? Fotbollsspelare i landslaget, köper de deras fotboll, skor och kläder på Biltema? Vi pratar alltså om arbetsredskap för folk med lite mer krävande jobb.
Det är lätt att säga, ja med fotbollsskorna på Biltema duger ju åt Pelle 8år.. Ja det betyder inte att det duger åt en person som har det som heltidsjobb.

Skrivet av Zargoz:

Ont: Så tycker jag att politiker ska förvalta kronorna på bästa sätt. Betalade man över 30k för en dator med 1060 så är man idiot i mina ögon.

Det ska köpas genom de offentliga kanalerna, där vissa saker måste köpas in genom ramavtalet. Detta leder till betydligt dyrare datorer än vad ungdomar slänger ihop. Angående 30 000kr så om man tar till 2 st schysta skärmar och övrigt så är 30 000kr inte mycket för en stationär dator för kontorsbruk.

*edit*
Förkortat. Duktiga arbetare ska ha schysst utrustning, ofta är denna utrustning en försumbar kostnad.
Dock ska utrustningen väljas av IT och det ska gå genom ramverket. Det kommer inte då bli 100 000kr till varenda arbetare, men 50 000kr arbetsdator är mer eller mindre standard bland kompetenta personer idag som jobbar mycket med datorer.
Lönekostnaden för en duktig person är över 500 000kr i året och datorn håller i 3år, så datorkostnaden är en droppe i havet.

*edit2*
Detta antidatorteknik får mig att tänka på en släkting, jag skulle sova över där och hjälpte henne med dator istället. Hon har ett chefjobb och har fin bil, en nästan maxutrustad volvo som hon byter vartannat år. Då hon anser att hon ej kunde köra med någon gammal opålitlig dritt. Nå datorn som jag skulle fixa var över 10år och hon tyckte den var nästan helt ny och tyckte jag var konstig när jag sa att hon borde köpa en ny. Och hon sa att det blir ju väldigt kostsamt, hur ska hon ha råd med detta. Kan man köpa någon billig dator på tradera för 500kr etc..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon159643:

Om inte Kenneth Backgård, Sjukvårdspartiet köper dyra dator så skulle säkert kommun slöa bort pengarna på sjukvård och annan onödig dritt.

Nå 100 000kr är en bagatell i sammanhanget, vi har så otroligt mycket inkompetenta politiker i landet vissa med löner på 172 000kr/månaden. Det enda jag reagerar på är att han ska följa ramavtalet och endast köra med datorer som är godkända därifrån, detta av hur många anledningar som helst. Förtom svågerpolitik så ska IT godkänna datorerna ur IT säkerhetsynpunkt.

*edit*
Information ifrån låsta artiklar. Geniet påstod att processorkapaciteten fördubblas var 18:e månad och han däremot ville ha en dator som höll sig länge. Det finns även information att han ska betala av någon dator med egna pengar efter kritiken.

*edit2*
Hittade information om backning i en ej låst artikel: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artik...

Sedan vad kostar en schysst dator för allmänt bruk? Troligen mer än vad de flesta ungdomar lägger på sin dator, men man ska köpa dem genom de offentliga kanalerna.
En schysst laptop, ta Lenevo P52 16GB ram, 2* 1TB ssd, 2st dockor (en hemma och en på jobbet) 4st schyssta skärmar och Nas annat, ja man hamna på över 50 000kr. Men det är en struntsumma för ett arbetsredskap. En lastbilschaufförs fordon kanske kostar 2 miljoner...

Rent generellt tycker jag folk även såna som sitter vid datorn typ dygnet runt underskattar vad schysst datorutrustning är för vanligt bruk och vad den kostar. Där man även skata till att ens tid är värt pengar. Jag personligen rör ej nya stationära datorer med sämre cpu än 9700k, då jag ser dem som en förolämpning emot vad min tid är värd.

Det är rätt komisk att tjänstebil för över 300 000kr är rätt självklart, men oj om det viktigaste arbetsredskapet skulle hålla bättre prestanda än de datorer ungdomar sitter vid.

Men en speditör använder inte 2M av skattebetalarnas pengar utan företagets.. Det är en stor skillnad.
Dessa pengar jobbas också in sålänge bilen rullar.

En bra dator för allmänt brukar kostar inte många tusenlappar, definition av 'allmänt bruk' spelar stor roll här men för en politiker klarar denne sig med en i5-8400, 16GB, enkel SSD och ingbyggd grafikkrets.

Vi använder oss av bärbara på jobbet med inköpspris bit under 10K

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zargoz:

@Johan86c: haha så mycket skitsnack i en enda post. "Jag personligen rör ej nya stationära datorer med sämre cpu än 9700k, då jag ser dem som en förolämpning emot vad min tid är värd." haha

Ont: Så tycker jag att politiker ska förvalta kronorna på bästa sätt. Betalade man över 30k för en dator med 1060 så är man idiot i mina ögon.

IMO är han "full av skit"
Politikern alltså, 100K för datorutrusning av skattebetalarnas pengar är löjligt.

Permalänk
Medlem

Den är ju inte så väl balanserad tycker jag.
Jag hade tagit ett RTX 2080Ti till den CPU'n.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Men en speditör använder inte 2M av skattebetalarnas pengar utan företagets.. Det är en stor skillnad.
Dessa pengar jobbas också in sålänge bilen rullar.

En bra dator för allmänt brukar kostar inte många tusenlappar, definition av 'allmänt bruk' spelar stor roll här men för en politiker klarar denne sig med en i5-8400, 16GB, enkel SSD och ingbyggd grafikkrets.

Vi använder oss av bärbara på jobbet med inköpspris bit under 10K

Det väldigt många gör inom både privat och offentlig sektor är att köpa in en laptop med docka, detta av hur många orsaker som helst. Lösningen blir dyr, vi pratar dock inte om 100 000kr.
Men säg 4st skärmar a' 5000kr/st = 20 000kr (2skärmar kontoret, 2st hemma)
2st budget dockor 3000kr
Laptop 25 000kr
Lite övrigt som dubbla tangentbord, möss etc.

Fast som det stod på listan köpte han in router, där mina fråga är använder han denna privat? Isåfall ska en del av kostnaden dras av, (förmånsbeskattas, samma gäller de 2st skärmarna hemma)

Så min poäng är att schysst datorutrustning plockar snabbt till pengar, men jämfört emot de flesta andra yrkesutövare är det ändå småpotatis. Man ska dock köpa in utrustningen på rätt sätt.
Och förmånsbeskattning är aktuellt. Alltså ska staten betala all datorutrustning man har i hemmet bara för att man använder dator i jobbet?

*edit*
Angående underdimentionerade datorer. jag jobbade på en terminalserver som det var ungefär 10st personer inne samtidigt, säg att arbetskostnaden för oss tillsammans ligger på 10 000kr/h för den som har servern. Gissa vad terminalservern är för något? En 2,5GHz cpu med många kärnor sedan ett san på hdd, byt ut skiten till något nytt. nej det kostar en massa pengar tycker dem..
Så underskatta inte personalkostnader i länder med höga kostnader för arbetare och köp in bra saker. Därav inte sagt att en politiker behöver ha 100 000kr dator..
Undra förresten vad statsministern har? Där har det nog lagts hur mycket pengar som helst på datorsäkerhet, men han sysslar med lite viktigare frågor.

Och som jag skrev inom i princip alla yrkeskategorier är det självklart att schysst utrustning kostar lite, men jag ser ett sådant enormt anti emot kostnader inom datorteknik. Självklart kan ingen tjänsteman köra runt med en 2 år gammal volvo som ej är maxutrustad, men dator ja där går nästan vad som helst.

Permalänk
Medlem

Det hela är givetvis uppåt väggarna.

Nog för att det dumsnålas en del på hårdvara även på min arbetsplats, men faktum är att en minoritet behöver fräsiga prestandagrejer. Vad som är viktigare är att stödjande IT-funktioner, t.ex. nätverk, har nog kapacitet och är tillförlitligt.

Glöm ej heller att SBS inte kan åtgärdas med häftig hårdvara. Att använda detta som en perk och en liten förmån tror jag också är tämligen kostnadsineffektivt, för de flesta bryr sig inte och har ingen koll. Det vill säga så länge grejerna inte korkar igen totalt antingen pga just skit baklom spakarna eller pga undermåliga kringliggande IT-funktioner. Då kan folk börja fundera över hårdvaran och eventuellt få för sig att man behöver häftigare grejer. Generellt sett alltså.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vem som kan tycka att kombinationen i9 med massa RAM och 1060 skriker dator för gamers? En gamer hade ju helt klart dragit ner på CPUn+RAM och tagit en GPU som duger till mer än 1080p. De har ju någon som säger att det är en typisk gamingdator som tydligen jobbar med ”hemelektronik” men han verkar inte så bra på sitt jobb om han säljer sådant till gamers.

Sen känns det krystat att kalla en Surface Book för mer kraftful än vanliga kontorslaptops, det sitter ju 15W CPUer från U-serien i dem. Det är ju samma sak som sitter i Lenovo X1 Carbon och liknande som är bland den vanligaste datortypen man ser på kontoren. Han drog säkert bara till med onödigt stor disk och då gick priset upp.

Sen kan man ju fråga sig om han behöver köpa någonting alls själv när det säkert finns en IT-inköps avdelning han kunde vända sig till som kunde löst det bättre till bättre pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det hela är givetvis uppåt väggarna.

Nog för att det dumsnålas en del på hårdvara även på min arbetsplats, men faktum är att en minoritet behöver fräsiga prestandagrejer. Vad som är viktigare är att stödjande IT-funktioner, t.ex. nätverk, har nog kapacitet och är tillförlitligt.

Glöm ej heller att SBS inte kan åtgärdas med häftig hårdvara. Att använda detta som en perk och en liten förmån tror jag också är tämligen kostnadsineffektivt, för de flesta bryr sig inte och har ingen koll. Det vill säga så länge grejerna inte korkar igen totalt antingen pga just skit baklom spakarna eller pga undermåliga kringliggande IT-funktioner. Då kan folk börja fundera över hårdvaran och eventuellt få för sig att man behöver häftigare grejer. Generellt sett alltså.

Angående snabb hårdvara emot SBS, så hjälper ett tag. Jag valde i7 7700 till flera anhöriga med mycket sbs.
Orsaken är att då dröjer det innan jag behöver hjälpa dem för datorn är slö och när jag ändå gör det så går det undan.

Man kan diskutera vad vettig hårdvara är, men ej glömma kostnaden för tid.
Det får mig att tänka på för i tiden när jag beställde hem en akut servicetekniker som jobbade ute, då kom det byfånar(släkting) som ville diskutera allt möjligt med denna under arbetstid. Det kunde vara hur det gick i fotbollsvm, om denna sommaren skulle bli bättre än nästa osv. Visst bör man vara lite social, men när teknikern kostar mer än det dubbla av en senior IT-nisse, så låt den göra sitt jobb. Vill man prata skit med någon så fanns det 071 nummer att ringa:

Att köpa en dyr dator för vanligt behov är inget konstigt,den aktuella personen ville ha en fältdator. Ta surface book, denna för 40 000kr finns det inga överdrifter med. (mer än att priset är åt helskotta)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Till den 2st dockor (en på kontoret, en hemma)
4st skärmar etc och man hamnar på en slutkostnad på över 70 000kr. Där det rent hårdvarumässigt inte på något sätt finns överdrifter, det är bara det att vi är i en pågående teknik utvecklingen och man får spara.
Det handlar inte om att sätta ribban efter vad man behöver, utan sätta upp vad man anser är en rimlig budget och sedan kompromissa på utrustningen därefter. Där man ska ta hänsyn till vem personen är. Om statsministern köper en 70 000kr dator är väl inte mycket att gnälla över, men en lokalpolitiker gör det är en helt annan sak.

*edit*
Angående onödigt dyr teknik, så får det att tänka på skärmstorlekar. Där folk satt med 14" och sa till mig som köpte 17" att det var onödigt stor det finns inget behov av större än 14". Undra om de fortfarande idag sitter med 14" skärmar?
Nå det handlar som sagt om att spara, behovsmässigt behöver vanliga användare idag ha hårdvara som är riktigt dyr och det går då inte enbart kolla på vad man skulle vilja ha och skita i priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående snabb hårdvara emot SBS, så hjälper ett tag. Jag valde i7 7700 till flera anhöriga med mycket sbs.
Orsaken är att då dröjer det innan jag behöver hjälpa dem för datorn är slö och när jag ändå gör det så går det undan.

Man kan diskutera vad vettig hårdvara är, men ej glömma kostnaden för tid.
Det får mig att tänka på för i tiden när jag beställde hem en akut servicetekniker som jobbade ute, då kom det byfånar(släkting) som ville diskutera allt möjligt med denna under arbetstid. Det kunde vara hur det gick i fotbollsvm, om denna sommaren skulle bli bättre än nästa osv. Visst bör man vara lite social, men när teknikern kostar mer än det dubbla av en senior IT-nisse, så låt den göra sitt jobb. Vill man prata skit med någon så fanns det 071 nummer att ringa:

Att köpa en dyr dator för vanligt behov är inget konstigt,den aktuella personen ville ha en fältdator. Ta surface book, denna för 40 000kr finns det inga överdrifter med. (mer än att priset är åt helskotta)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Till den 2st dockor (en på kontoret, en hemma)
4st skärmar etc och man hamnar på en slutkostnad på över 70 000kr. Där det rent hårdvarumässigt inte på något sätt finns överdrifter, det är bara det att vi är i en pågående teknik utvecklingen och man får spara.
Det handlar inte om att sätta ribban efter vad man behöver, utan sätta upp vad man anser är en rimlig budget och sedan kompromissa på utrustningen därefter. Där man ska ta hänsyn till vem personen är. Om statsministern köper en 70 000kr dator är väl inte mycket att gnälla över, men en lokalpolitiker gör det är en helt annan sak.

*edit*
Angående onödigt dyr teknik, så får det att tänka på skärmstorlekar. Där folk satt med 14" och sa till mig som köpte 17" att det var onödigt stor det finns inget behov av större än 14". Undra om de fortfarande idag sitter med 14" skärmar?
Nå det handlar som sagt om att spara, behovsmässigt behöver vanliga användare idag ha hårdvara som är riktigt dyr och det går då inte enbart kolla på vad man skulle vilja ha och skita i priserna.

Nejmen kom igen nu. Det där en lyxprodukt. En "fältdator" kostar 5-8k, och åtminstone vi här måste väl kunna vara överens om att det funtionella mervärdet är litet när man betalar mer. Ja, den billigare datorn kommer ha något sämre spec, lite kortare batteritid, väga lite mer... men vem fan måste ha exakt samma prestanda när man är på kontoret och på resande fot? Inte många. Ska det vara en allt-i-allo dator så blir läget lite annorlunda förstås och behovsbedömningen lite knepigare. Men den här tjommen hade jo kostat på sig två datorer.

Docka + två skärmar summerar till sisådär 8-10k. Givetvis bekostar inte arbetsgivaren några prylar som står parkerade hemma hos dig.

Missförstå mig inte, mer än vad som är nödvändigt är ju schysst men då ska det vara transparent att det rör sig om förmåner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Nejmen kom igen nu. Det där en lyxprodukt. En "fältdator" kostar 5-8k, och åtminstone vi här måste väl kunna vara överens om att det funtionella mervärdet är litet när man betalar mer. Ja, den billigare datorn kommer ha något sämre spec, lite kortare batteritid, väga lite mer... men vem fan måste ha exakt samma prestanda när man är på kontoret och på resande fot? Inte många. Ska det vara en allt-i-allo dator så blir läget lite annorlunda förstås och behovsbedömningen lite knepigare. Men den här tjommen hade jo kostat på sig två datorer.

Docka + två skärmar summerar till sisådär 8-10k. Givetvis bekostar inte arbetsgivaren några prylar som står parkerade hemma hos dig.

Missförstå mig inte, mer än vad som är nödvändigt är ju schysst men då ska det vara transparent att det rör sig om förmåner.

Datorn som nämndes är en lyxprodukt för att den teknologiska utvecklingen är vad den är idag. Det finns mycket som har varit lyxprodukter som idag är självklart. Elstart på bilen, fönsterhissar, värme och kyla etc.

Men man ska se till vem man är och pratar man om att kommun/staten betalar så är det lättare fuffens. En helt annan sak är när ett företag köper in en dyr produkt till en anställd för att de tror det är ekonomisk bra.

Sedan detta med dator hemma är klurigt och det är gjort för missbruk. En politiker jobbar ej 40h i veckan utan heltid och man kan diskutera huruvida utrustningen hemma ska betalas av staten/kommun. Rätt borde vara någon förmånsbeskattning, alltså lösa det likt tjänstebilen.

Angående prestanda på resande fot, ja en Lenovo P52s md 16GB ram och 500GB ssd känns rätt rimligt. Pris 25 000kr..
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/ThinkP...

När jag besöker olika anställda administrativa personer så är det ofta liknande arbetsdator har. Vissa har dock ThinkPad X1 Carbon med liknande hårdvara. Jag tycker dock det är väldigt fokus på datorutrustningspriser, då denna ofta är en droppe i havet..
Medans all annan utrustning, ja här får det kosta, snåla in lite på bilarna och hotellbesöken. I Göteborg som jag är i ofta finns det eget sovrum från 500kr natten, nej det ska bo på finaste hotellen med fin frukostbuffe så man kan äta sig mätt på hela dagen för. Även om det går buss mellan kontoret och hotellet så är det taxi som gäller..
*edit*
Jag har ej försvarat 100 000kr till en lokalpolitikers dator, däremot sagt att schyssta grejer blir dyra. Men att det i lokalpolitikerns fall ska köpa in genom ramavtalet av IT godkänd utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Datorn som nämndes är en lyxprodukt för att den teknologiska utvecklingen är vad den är idag. Det finns mycket som har varit lyxprodukter som idag är självklart. Elstart på bilen, fönsterhissar, värme och kyla etc.

Men man ska se till vem man är och pratar man om att kommun/staten betalar så är det lättare fuffens. En helt annan sak är när ett företag köper in en dyr produkt till en anställd för att de tror det är ekonomisk bra.

Sedan detta med dator hemma är klurigt och det är gjort för missbruk. En politiker jobbar ej 40h i veckan utan heltid och man kan diskutera huruvida utrustningen hemma ska betalas av staten/kommun. Rätt borde vara någon förmånsbeskattning, alltså lösa det likt tjänstebilen.

Angående prestanda på resande fot, ja en Lenovo P52s md 16GB ram och 500GB ssd känns rätt rimligt. Pris 25 000kr..
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/ThinkP...

När jag besöker olika anställda administrativa personer så är det ofta liknande arbetsdator har. Vissa har dock ThinkPad X1 Carbon med liknande hårdvara. Jag tycker dock det är väldigt fokus på datorutrustningspriser, då denna ofta är en droppe i havet..
Medans all annan utrustning, ja här får det kosta, snåla in lite på bilarna och hotellbesöken. I Göteborg som jag är i ofta finns det eget sovrum från 500kr natten, nej det ska bo på finaste hotellen med fin frukostbuffe så man kan äta sig mätt på hela dagen för. Även om det går buss mellan kontoret och hotellet så är det taxi som gäller..
*edit*
Jag har ej försvarat 100 000kr till en lokalpolitikers dator, däremot sagt att schyssta grejer blir dyra. Men att det i lokalpolitikerns fall ska köpa in genom ramavtalet av IT godkänd utrustning.

Du är ju helt världsfrånvänd om du tycker att man måste ha en Workstation-klassad laptop med Quadro-grafik för att surfa, ordbehandla och kolla mailen.

OK om man behöver köra CAD och stora byggen i Visual Studio men det är knappast något poliker eller administratörer behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du är ju helt världsfrånvänd om du tycker att man måste ha en Workstation-klassad laptop med Quadro-grafik för att surfa, ordbehandla och kolla mailen.

OK om man behöver köra CAD och stora byggen i Visual Studio men det är knappast något poliker eller administratörer behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast han har ju en poäng i att den typen av datorer har ju alla mer eller mindre, om det inte är Lenovo P-serie är det Lenovo X-serie med typ samma pris. P-serien är ju vanlig för de som gör något mer ansträngande än att köra Outlook och Word medan de som flänger runt på möten och har presentationer ofta har typ X-serien. Det är helt enkelt standarddatorer för de som jobbar på kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast han har ju en poäng i att den typen av datorer har ju alla mer eller mindre, om det inte är Lenovo P-serie är det Lenovo X-serie med typ samma pris. P-serien är ju vanlig för de som gör något mer ansträngande än att köra Outlook och Word medan de som flänger runt på möten och har presentationer ofta har typ X-serien. Det är helt enkelt standarddatorer för de som jobbar på kontor.

De X och P-datorer jag och andra på företaget haft har alla kostat väl under 20 000. Ingen har haft Quadro-grafik inbyggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Datorn som nämndes är en lyxprodukt för att den teknologiska utvecklingen är vad den är idag. Det finns mycket som har varit lyxprodukter som idag är självklart. Elstart på bilen, fönsterhissar, värme och kyla etc.

Men man ska se till vem man är och pratar man om att kommun/staten betalar så är det lättare fuffens. En helt annan sak är när ett företag köper in en dyr produkt till en anställd för att de tror det är ekonomisk bra.

Sedan detta med dator hemma är klurigt och det är gjort för missbruk. En politiker jobbar ej 40h i veckan utan heltid och man kan diskutera huruvida utrustningen hemma ska betalas av staten/kommun. Rätt borde vara någon förmånsbeskattning, alltså lösa det likt tjänstebilen.

Angående prestanda på resande fot, ja en Lenovo P52s md 16GB ram och 500GB ssd känns rätt rimligt. Pris 25 000kr..
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/ThinkP...

När jag besöker olika anställda administrativa personer så är det ofta liknande arbetsdator har. Vissa har dock ThinkPad X1 Carbon med liknande hårdvara. Jag tycker dock det är väldigt fokus på datorutrustningspriser, då denna ofta är en droppe i havet..
Medans all annan utrustning, ja här får det kosta, snåla in lite på bilarna och hotellbesöken. I Göteborg som jag är i ofta finns det eget sovrum från 500kr natten, nej det ska bo på finaste hotellen med fin frukostbuffe så man kan äta sig mätt på hela dagen för. Även om det går buss mellan kontoret och hotellet så är det taxi som gäller..
*edit*
Jag har ej försvarat 100 000kr till en lokalpolitikers dator, däremot sagt att schyssta grejer blir dyra. Men att det i lokalpolitikerns fall ska köpa in genom ramavtalet av IT godkänd utrustning.

Den här kan du kolla mailen på och göra en massa word dokument på. https://www.inet.se/produkt/1962768/asus-vivobook-f540la-i3-4...

Sen sparar du in 96001kr ganska jävla bra för en kommun.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Du är ju helt världsfrånvänd om du tycker att man måste ha en Workstation-klassad laptop med Quadro-grafik för att surfa, ordbehandla och kolla mailen.

OK om man behöver köra CAD och stora byggen i Visual Studio men det är knappast något poliker eller administratörer behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

P52s är ingen workstation lassad dator.
*edit*
Lenovo kallade visst P52s för workstation, men den har inte sådan hårdvara. U serien på cpu etc. P52 däremot är workstation modellen.

Skrivet av Aktsu:

Fast han har ju en poäng i att den typen av datorer har ju alla mer eller mindre, om det inte är Lenovo P-serie är det Lenovo X-serie med typ samma pris. P-serien är ju vanlig för de som gör något mer ansträngande än att köra Outlook och Word medan de som flänger runt på möten och har presentationer ofta har typ X-serien. Det är helt enkelt standarddatorer för de som jobbar på kontor.

Exakt det är en standarddator som väldigt många arbetare har. När jag besökte den årliga hälsokontrollen, vad han hon för dator? Jo en Lenovo X1 med docka.

Skrivet av Citrona:

Den här kan du kolla mailen på och göra en massa word dokument på. https://www.inet.se/produkt/1962768/asus-vivobook-f540la-i3-4...

Sen sparar du in 96001kr ganska jävla bra för en kommun.

Och tjänstebil sök på blocket på Volvo 850: https://www.blocket.se/hela_sverige?q=850+volvo&cg=0&w=3&st=s...
Övernattning, googla på vandrarhem + ort.
Transport googla på kollektivtrafik plus ort.

Alltså man måste ha begrepp om var kostnader uppstår.. Jag hjälpe för många år sedan en administrativ person att konfigurera så att ett program fungerade på hans laptop, kostnad 16h*1000kr/h= 16 000kr. Man köper då ej billig dritt när servicekostnaden är så dyr. Nu idag har nästan alla gått över till webblösningar för att slippa dessa kostnader.

Det är ingen skillnad på datorer som andra jobb, söker man på Lastbil på blocket hittar man såna som ser bra ut för under 100 000kr, men ändå köper åkerier in såna för 2 miljoner, varför gör de detta tro? Kan det vara saker som driftsäkerhet och att driftstopp kostar skjortan, även prestanda påverkar. Tar vi en politiker så anser jag Lenovo p52s är en rimlig dator, de kan ej komma till möten och ha en dator som ej startar etc.

*edit*
För ni som ej jobbar inom IT, fundera på var er utrustning kostar. Är ni snickare köper ni in de billigaste sakerna som finns på Jula och Biltema, en borrmaskin för 199kr etc? Och för att förtydliga, jag har inte på något sätt försvarat 100 000kr på datorer till en lokalpolitiker, bara sagt att schyssta saker är dyra.
För mig som bor i en hyresrätt så duger denna borrmaskin alldeles utmärkt: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... Varför duger den då inte åt en person som jobbar som snickare och har ett eget hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De X och P-datorer jag och andra på företaget haft har alla kostat väl under 20 000. Ingen har haft Quadro-grafik inbyggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur hittar ni dem då för ”väl under 20 000”? Billigaste X serien man kan hitta nu med 16 GB RAM kostar nämligen 20k. Det med 12.5” skärm, skall vi gå på den vanligaste varianten med 14” X1 Carbon hamnar vi närmare 25k. Sen tillkommer oftast lite rabatter på detta om vi pratar storkunder men det är inga 30% det handlar om direkt.

Sen finns det väl ingen current gen P-serie utan Quadro-grafik vad jag vet?

Permalänk
Medlem

Utan att känna till arbetsuppgifterna så kanske det gått att skippa den stationära datorn?
Kanske kunde räckt med en Surface Dock dockningsstation för 2200kr till den bärbara Surface Book 2?

För er som inte är bekanta med politiken i Norrbotten så kan jag fylla ut med att Sjukvårdspartiet i Norrbotten tog över efter decennier av (S)-styre. Det var lite av en skräll i valet även om de i föregående val också gick fram så pass att de redan då var nära att peta bort (S).

Själva anledning att man lyckats få så mycket röster beror på folks missnöje med den av (S)-majoriteten förda politiken. Det har varit flera tidigare mindre skandaler kopplade till (S) inom Landstinget, att då som nytt regionråd köpa på sig dessa datorer är bara för illa.

För att citera Sällskapsresan 2 - Snowroller: "Vet du vad du har Hedlund? Taskig tajming!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Hur hittar ni dem då för ”väl under 20 000”? Billigaste X serien man kan hitta nu med 16 GB RAM kostar nämligen 20k. Det med 12.5” skärm, skall vi gå på den vanligaste varianten med 14” X1 Carbon hamnar vi närmare 25k. Sen tillkommer oftast lite rabatter på detta om vi pratar storkunder men det är inga 30% det handlar om direkt.

Sen finns det väl ingen current gen P-serie utan Quadro-grafik vad jag vet?

Kan det vara så att en av er pratar priser ex moms och den andra inkl moms? 20k inkl moms blir ju 16k exkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan det vara så att en av er pratar priser ex moms och den andra inkl moms? 20k inkl moms blir ju 16k exkl moms.

Att prata exkl moms blir ju inte helt rätt heller då långt ifrån all verksamhet kan dra moms till att börja med. Kan landsting (som tråden handlar om) göra det på inköp som dessa?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om han har en tonåring hemma. Har väl säkert fördomar, men enligt bilder på gubben så ser han inte ut som en som spelar eller har husbehov av en speldator och router främst avsedd för spel..

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teoror:

Någon som vet om han har en tonåring hemma. Har väl säkert fördomar, men enligt bilder på gubben så ser han inte ut som en som spelar eller har husbehov av en speldator och router främst avsedd för spel..

Datorn skulle kunna ha laserkanoner installerade för så länge någon annan betalar så är det gratis.

Vem väljer ett gratis gtx1060 över ett gratis gtx1080ti om man ska spela spel kan man väl också fråga sig.