Permalänk
Medlem

Ny rigg för en stor slant

Hej,

Tänkte köpa mig en ny dator för att spela på. Min budget är rätt fri. Men jag är inte så superintresserad av att köpa någon EXTREME OZ TRIO X MEGA 2080 TI. Lätt förklarat vill jag inte kasta pengar i sjön.
Mestadels CS:GO och PUBG. Jag kör tävlingsinriktat, sällan jag kör ett spel för att det skall se bra ut. Metadels jagar jag FPS.
Här har väl min CPU (Ryzen 1800x) varit den värsta bottleneck:en, iallafall när det kommer till CS:GO.

Jag är väl inte superintresserad av RGB, men tycker det är läckert med fönster på chassit, och då kan det väl vara kul att komponenterna lyser lite gött i någon kulör.

Min skärm klarar av 2560x1440 @ 165 fps, är ute efter bra prestanda i denna upplösningen i Pubg.

Processor valdes mellan 9700k och 9900k. Men har svårt att tro att jag ens skulle ha nytta av en 9900k. Så det blev 9700k. Jag kommer nog använda datorn en del till jobbet, men även här känns det som 9700k räcker för lite systemutveckling.

Grafikkort har jag ingen aning. Alltså jag har ju föga användning av ray-tracing. Samtidigt som ett 1080 TI kort som är 1 år gammalt som man inte riktigt vet hur det använts känns sådär. Så jag antar att jag får köra på 2080, om inte nvidia kommer med 2080 GTX... Garanti och allt såntdär är nice att ha. Valet är inte direkt backat med något. Jag har kört Strix kort tidigare och tyckt de är helt ok. Det är ju inga extrema skillnader då alla i grund och botten är 2080 kort.

Moderkort ja, jag vettefan. Jag tog ett som såg bra ut, som hade WiFi inbyggt, så jag i värsta fall kan fortsätta jobba om internet går ner. Finns det några andra features ni gillar? Tips? Alltid kul med l

Chassit är väl det jag är rätt osäker på. Jag gillar Corsair Obsidian 500D, men känns lite overkill. Det jag gillar är dess dörr på gångjärn istället för det otroligt jobbiga skruvsystemet. Rykten har sagt att Fractal design skall släppa sin meshify serie med liknande gångjärns system (källa: en kommentar på reddit, allt på internet är sant). Jag är väl egentligen ute efter ett midtower.

Kylning: vattenkylning är hett (hehe), men enligt de flesta jämförelser så presterar typ Noctua NH-D15 bättre eller på samma nivå som en NZXT's eller Corsairs AIO, samtidigt som den är tystare. Jag ser ingen anledning att välja vatten över luft förutom estetiken.

Alla tips, tricks eller skällsord mottages tacksamt. Jag är ute efter att få "mest bang for the buck" och "framtidssäkra". Kritisera mina val eller föreslå annat.
Dock är mitt krav att datorn skall vara maxxad till tänderna för gaming. Dvs. fokus på flertrådsprestanda är lågt. Jag hade en körning med 1800x och var rejält besviken. Nu vet jag inte vad Ryzen 3 kommer med, men det känns ändå inte som att Ryzen 3 kommer slå 9700k på fingrarna när det kommer till spel i allmänhet och CS:GO & Pubg i synnerhet.

Lagring M.2 Samsung 960 EVO 500GB samt en vanlig SSD finns redan. Så det behövs ingenting annat.

Just nu sitter man här i valet och kvalet:
Skall man vänta på Ryzen 3 för att kanske kunna köpa en processor i klass med 9700k's prestanda i spel.
Skall man vänta på 2080 GTX varianten som kanske kommer i och med 1660 GTX. Då kanske man kan få 2080 TI prestanda för 10k?

EDIT: Bytte chassi till Lian Li PC-O11 Dynamic. Verkar vara ett trevligt chassi. Dock utan gångjärn, men kanske klarar mig. Någon som har ett?
EDIT 2: Förslag av @SuperDuperKillen. Bytte till Windforce.
EDIT 3: @MinscS2 föreslog STRIX istället, bättre överklockningspotential och RGB! Kanske är vettigt då jag oftast överklockar även grafikkort till max. Tog bort Noctua NH-D15. Skall byta mot en nice AIO.

Permalänk
Medlem

Såvida du inte ska överklocka något extremt så är AORUS moderkortet lite overkill. Alla z390 har wifi inbyggt har jag för mig. Jag hade bytt ut den mot en vanlig "billig" msi Z390-A som ger en bra överklockningsförmåga till bra pris.
Utöver det ser allt bra ut.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men jag ser inget nätagg. Har du liggande? Annars rekommenderar jag Seasonic Focus+, 650-750W räcker gott och väl.

Skrivet av Kridah:

Just nu sitter man här i valet och kvalet:
Skall man vänta på Ryzen 3 för att kanske kunna köpa en processor i klass med 9700k's prestanda i spel.
Skall man vänta på 2080 GTX varianten som kanske kommer i och med 1660 GTX. Då kanske man kan få 2080 TI prestanda för 10k?
https://komponentkoll.se/bygg/gJXzw/

Vi har sett för lite om hur Ryzen 3000-serien kommer prestera i spel, så med din budget hade jag bara skaffat en 9700k nu, den kommer räcka och bli över. Risken är att du väntar 6 månader i onödan.

Angående GTX 2080 så lär det tyvärr inte bli något annat än ett rykte/önskning. Just nu pekar allt på att GTX 1660 Ti kommer bli det starkaste kortet utan RT-kärnor som Nvidia kommer släppa i den nya serien. Dom vill pusha raytracing, dom kommer inte släppa ett billigare GTX 2080 utan raytracing som dessutom direkt konkurrerar med RTX 2080.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Såvida du inte ska överklocka något extremt så är AORUS moderkortet lite overkill. Alla z390 har wifi inbyggt har jag för mig. Jag hade bytt ut den mot en vanlig "billig" msi Z390-A som ger en bra överklockningsförmåga till bra pris.
Utöver det ser allt bra ut.

Haha, jag vet inte hur extremt det är men kör en Ryzen 1800x på 4.1 GHz. Men jag hade väl tänkt att kräma maximalt ur CPU:n. Jag skall kika på detta kortet. Jag valde typ detta moderkort för det såg snyggt ut och hade WiFi

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser bra ut, men jag ser inget nätagg. Har du liggande? Annars rekommenderar jag Seasonic Focus+, 650-750W räcker gott och väl.

Vi har sett för lite om hur Ryzen 3000-serien kommer prestera i spel, så med din budget hade jag bara skaffat en 9700k nu, den kommer räcka och bli över. Risken är att du väntar 6 månader i onödan.

Angående GTX 2080 så lär det tyvärr inte bli något annat än ett rykte/önskning. Just nu pekar allt på att GTX 1660 Ti kommer bli det starkaste kortet utan RT-kärnor som Nvidia kommer släppa i den nya serien. Dom vill pusha raytracing, dom kommer inte släppa ett billigare GTX 2080 utan raytracing som dessutom direkt konkurrerar med RTX 2080.

Sorry! Det glömde jag skriva. Jag har en Corsair RM750x. Jag har dålig koll på PSU, men det känns som det är ett OK agg?

Tack för förklaringen ang. Ryzen 3. Ja, jag har varit nära att bygga en dator ett tag nu. Men ju längre jag väntar ju mer saker blir man osäker på.

Attans. Vid närmare eftertanke så låter din teori väldigt trolig. Risken är nog liten att fler top tier kort skulle dyka upp utan raytracing...

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Haha, jag vet inte hur extremt det är men kör en Ryzen 1800x på 4.1 GHz. Men jag hade väl tänkt att kräma maximalt ur CPU:n. Jag skall kika på detta kortet. Jag valde typ detta moderkort för det såg snyggt ut och hade WiFi

Om du ska överklocka så mycket att du behöver en aorus så kanske du behöver en sjuk vattenkylning också https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...
Om jag var du så hade jag inte snålat in på 1k heller och köpt en i9a när du ändå bygger en dator för 23.5k. Visst gör den ingen skillnad nu men i framtiden så kanske denna uppgradering kommer till nytta.

Om du nu tar en i9a så är AORUS & h150i nästan ett krav för att överklocka

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI Z390-A Pro, och jag skulle inte rekommendera det. Tappar temperaturdata för komponenter på moderkortet (i går visade t ex "System" -123 grader) och tappar fläktdata (varvtal) då och då (som tur är funkar fläktstyrningen fortfarande).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag tycker det ser bra ut. Hade gjort några ändringar dock.

(1): Tex bytt till detta RTX 2080: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4974040

Review: https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_rtx_20...

Verkar ha riktigt bra temps och ljudnivå så ser ingen anledning att lägga 1000:- kr extra för Strix.

(2): Hade inte köpt en Noctua kylare med fönster på datorn . Samt att jag hade bytt chassit, eller bytt till en AIO då layoten på chassit passar bättre för kylning mha radiator. Får du en med tyst pump så är de väldigt tysta (Har en H100i som är 5+ år nu, fläktarna går konstant 500 RPM).

Sen tror jag det kan bli svårt med D-15 och Trident-Z minnen. Kolla upp så det passar ifall du går för en D-15.

(3): Tycker minnena är lite dyra för "vad man får". Visst det är B-die och ska man överklocka dem hårt kanske det är värt. Men visst är de snygga, så vill man ha lite sexig RGB förstår jag valet.

Ska du överklocka så har du valt helt rätt moderkort, riktigt bra VRM på det kortet så skulle absolut köra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Om du ska överklocka så mycket att du behöver en aorus så kanske du behöver en sjuk vattenkylning också https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...
Om jag var du så hade jag inte snålat in på 1k heller och köpt en i9a när du ändå bygger en dator för 23.5k. Visst gör den ingen skillnad nu men i framtiden så kanske denna uppgradering kommer till nytta.

Om du nu tar en i9a så är AORUS & h150i nästan ett krav för att överklocka

Detta är så svårt. Jag har en Corsair H110i liggandes. Funderade på en NZXT värsting. Sen började jag söka lite för att få reda på vad som är "bäst". Det verkar som de flesta har kommit fram till att luft fortfarande är kung. Se nedan spreadsheet. Noctua NH-D15 presterar lika bra/bättre och är tystare än de flesta AIO's. Thermalright's kylare är bäst (då enligt mer rykten kanske, markerad gul i dokumentet).
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xszfg-GNkOKoKZBIpo42c...

Kikar man sen lite mer så inser man att de AIO's som lyckas klå D15, faktiskt gör det genom att maxxa fläktarna och låta som en dammsugare. Det känns lite som man offrar tystnad mot lägre grader. Det har jag alltid gjort historiskt då jag är en person som alltid tar det största av allt... Men just i detta fallet så känns det som luft presterar lika bra men tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tycker det ser bra ut. Hade gjort några ändringar dock.

(1): Tex bytt till detta RTX 2080: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4974040

Review: https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_rtx_20...

Verkar ha riktigt bra temps och ljudnivå så ser ingen anledning att lägga 1000:- kr extra för Strix.

(2): Hade inte köpt en Noctua kylare med fönster på datorn . Samt att jag hade bytt chassit, eller bytt till en AIO då layoten på chassit passar bättre för kylning mha radiator. Får du en med tyst pump så är de väldigt tysta (Har en H100i som är 5+ år nu, fläktarna går konstant 500 RPM).

Sen tror jag det kan bli svårt med D-15 och Trident-Z minnen. Kolla upp så det passar ifall du går för en D-15.

(3): Tycker minnena är lite dyra för "vad man får". Visst det är B-die och ska man överklocka dem hårt kanske det är värt. Men visst är de snygga, så vill man ha lite sexig RGB förstår jag valet.

Ska du överklocka så har du valt helt rätt moderkort, riktigt bra VRM på det kortet så skulle absolut köra på det.

1. Attans. Det var detta jag hade valt först. Sen läste jag på någon sida att det var lite "plastigt" och byggkvalitén kändes sådär.
Men för 2000 kronor kanske det är OK.

2. Haha.. True that. Kikade in i min mediaserver som kör en äldre variant av en noctua. Det ser inte så läckert ut nej. Ni kanske har övertalat mig att fortsätta med AIO just för att det skall se snyggt ut kanske... @AGI

3. Hmm. Sant. De ser trevliga ut. När man kör Intel kanske det inte spelar någon roll. Körde Ryzen 1800x med Corsair minnen. Fick inte upp dem speciellt högt, och med ryzens infinity fabric så blev min prestanda rätt mycket sämre. Kanske skall kika på några andra.

Jag är ju ingen överklocksnörd så att säga. Jag bara kör tills datorn vägrar boota, sen tar ett steg tillbaka :P. Sen kör jag på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har ett MSI Z390-A Pro, och jag skulle inte rekommendera det. Tappar temperaturdata för komponenter på moderkortet (i går visade t ex "System" -123 grader) och tappar fläktdata (varvtal) då och då (som tur är funkar fläktstyrningen fortfarande).

@cyklonen: Tack! Då hoppar vi det bytet haha

Permalänk

@Kridah:

Kollade spreadsheeten men tycker den utelämnar för mycket. H100i med fans på "low" är över 43 dB? Vad är low undrar jag då ?

Men visst är luft både billigare och tystare än AIO, det tvivlar jag inte på. Men tror prestandan på AIO fortfarande är lite bättre om radiatorn är stor. Gissar att brytpunkten går vid ~240mm rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

@Kridah:

Kollade spreadsheeten men tycker den utelämnar för mycket. H100i med fans på "low" är över 43 dB? Vad är low undrar jag då ?

Men visst är luft både billigare och tystare än AIO, det tvivlar jag inte på. Men tror prestandan på AIO fortfarande är lite bättre om den är stor. Gissar att brytpunkten går vid ~240mm rad.

Haha, jag kanske läste det där sent och med en redan klar syn att jag skulle ha luft. Så jag var väl kanske inte objektiv
Är brytpunkten över 240mm? Dvs. jag skall ta en större eller lika stor som 240mm?

Permalänk
Skrivet av Kridah:

Haha, jag kanske läste det där sent och med en redan klar syn att jag skulle ha luft. Så jag var väl kanske inte objektiv
Är brytpunkten över 240mm? Dvs. jag skall ta en större eller lika stor som 240mm?

Jag kan inte säga 100% då det ofta är svårt att hitta test där de jämför både luft och AIO i samma test tyvärr. Men i min hjärna så motsvarar tex en D-15 eller liknande luftkylare en 240mm AIO ungefär.

Om du har en H110i liggandes så kanske du skulle kunna prova köra med den först och är du inte nöjd med prestanda / ljudnivå så kan du titta på ny kylare?

Jämför dessa test så kanske du får ett hum.

Luft: https://www.anandtech.com/show/9415/top-tier-cpu-air-coolers-...

AIO: https://www.anandtech.com/show/13219/the-corsair-h150i-pro-rg...

Se till att du väljer 340W !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tycker det ser bra ut. Hade gjort några ändringar dock.
(1): Tex bytt till detta RTX 2080: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4974040
Review: https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_rtx_20...
Verkar ha riktigt bra temps och ljudnivå så ser ingen anledning att lägga 1000:- kr extra för Strix.

Skrivet av Kridah:

1. Attans. Det var detta jag hade valt först. Sen läste jag på någon sida att det var lite "plastigt" och byggkvalitén kändes sådär.
Men för 2000 kronor kanske det är OK.

Jag hade personligen lagt 1200:- extra på Asus Strix över Gigabyte Windforce.

1) Strix-kortet har ett A-chip, vilket resulterar i betydligt högre klockfrekvens. 150 MHz högre boost i "stock" än Gigabyte, och den lär överklocka ytterliggare.
2) Windforce-kylaren är bra, men den kyler ett kort som kör i standardfrekvensen 1710 MHz. Strix-kylaren kyler ett kort som kör i 1860 MHz, och är trots det både noterbart svalare och tystare. Det säger en del.
3) Strix har RGB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag kan inte säga 100% då det ofta är svårt att hitta test där de jämför både luft och AIO i samma test tyvärr. Men i min hjärna så motsvarar tex en D-15 eller liknande luftkylare en 240mm AIO ungefär.

Om du har en H110i liggandes så kanske du skulle kunna prova köra med den först och är du inte nöjd med prestanda / ljudnivå så kan du titta på ny kylare?

Jämför dessa test så kanske du får ett hum.

Luft: https://www.anandtech.com/show/9415/top-tier-cpu-air-coolers-...

AIO: https://www.anandtech.com/show/13219/the-corsair-h150i-pro-rg...

Se till att du väljer 340W !

Hmm. Ja, skall kika på detta.
Om du hade fått välja fritt. Vad skulle du tagit? Corsair H150i?

Skrivet av MinscS2:

Jag hade personligen lagt 1200:- extra på Asus Strix över Gigabyte Windforce.

1) Strix-kortet har ett A-chip, vilket resulterar i betydligt högre klockfrekvens. 150 MHz högre boost i "stock" än Gigabyte, och den lär överklocka ytterliggare.
2) Windforce-kylaren är bra, men den kyler ett kort som kör i standardfrekvensen 1710 MHz. Strix-kylaren kyler ett kort som kör i 1860 MHz, och är trots det både noterbart svalare och tystare. Det säger en del.
3) Strix har RGB.

Jag kör nog på det. Mitt nuvarande 1080 har funkat riktigt bra och gillar looken. Så kan lika gärna köra vidare! Och RGB!! Tack!

Permalänk

@MinscS2:

Jämförde båda korten på guru3d's review och Strix verkar gå ~9 grader svalare vid samma dB(perf, 38 dB) , eller några grader varmare men då är det mer eller mindre ljudlöst (silent, 32 dB).

Båda överklockade till 2000-2100 MHz på kärnan men Gigabyte kortet de fick gick ~600 MHz högre på minnet A-chip eller ej.

Så kan hålla med om att kylaren är något bättre, men att det skulle klocka bättre vet jag inte. Beror mest på tur skulle jag säga.

Men den har ju RGB . Men båda korten verkar riktigt bra, sen får man prioritera om kylaren är värd ~1200:- .

Permalänk
Medlem

@SuperduperKillen Jag tror att du har förväxlat korten.

Kortet du länkade till på Netonnet för 7990:- är ett Gigabyte Windforce, men kortet du länkade guru3ds review på är ett Gigabyte Gaming OC.

Väldigt olika kort, både i pris och prestanda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@MinscS2:

Ojdå, ja det stämmer ser jag nu. Google som spelar ett spratt med mig. I så fall hade jag definitivt kört på STRIX. !

Ang kylare så hade jag kört Dark Rock Pro 4 alt H150i tror jag. Speciellt i det chassit verkar det trevligt med en 360 rad där i fronten .

Permalänk
Medlem

Alla komponentval känns bra nu.
Det är bara chassi kvar.
Jag är totalt lost. Hänger upp mig på småsaker.
Har kikat på Lian Li PC-O11 Dynamic.

Kikar lite på Meshify från Fractal Design med. Men jag vet inte helt ärligt.

Permalänk

@Kridah:

Vad är det du letar efter? Och vad är det du hänger upp dig på?

Jag personligen har ett Meshify C som jag köpte nyligen då Inet hade någon rabatt på den vita versionen. Och jag älskar det, men det har ju såna begränsningar. Har du version 1 (180mm) eller version 2 (160mm) på ditt RM750x? Max psu-längd i Meshify C är 175mm. Rekommenderar dock Seasonic's 140mm agg om man vill ha mekaniska hårddiskar.

Det positiva (enligt mig): Kompakt (obs, det bästa!). Tycker det ser fånigt ut när folk har jättechassin men så är det typ tomt där inne och det ryms fortfarande stora komponenter i Meshify C. Superb luftflöde om man slänger in 2 st 140mm fläktar i fronten. Låter knappt någonting. Stiligt, föredrar utseendet över ett "kylskåpschassi" (läs Define-serien). Bra möjlighet till snygg kabeldragning. Priset. Får med 2st helt okej fläktar (120mm tyvärr).

Det negativa (enligt mig): Har man ett långt grafikkort (285mm>) går det endast in 240mm radiator i toppen. Genomföringen till kablarna kunde varit bättre designad (se NZXT H-serie). Går ej ta loss hela fronten då den sitter fast i sladdar, kunde varit stiftat likt Phanteks P350X. Går ej ta loss filtret till front fläkten, så kompressor rekommenderas för enkel rengöring. Blir ganska tajt med HDD-buren om man vill ha mekaniska diskar beroende på PSU.

Min subjektiva åsikt ang Lian Li PC-O11 utan att ha någon som helst erfarenhet av det:

Positiva: Kylningen verkar vara super. Kör man en 360mm AIO på moderkortsplåten. 2st fläktar i botten och 2-3 st i toppen så tror jag det inte finns något chassi som kan matcha detta i kylförmåga på både CPU och GPU. Min gissning är att med rätt fläktar i rätt RPM så kan man få ett riktigt riktigt tyst samt svalt chassi. RGB-vänligt! Inga begränsningar på tex grafikkortslängd.

Negativa: För stort för min smak. Tror det blir ganska tråkigt om man skippar belysning. Blir väldigt dyrt att fylla alla fläktplatser med kvalitets-fläktar med RGB. Priset. Inga fläktar ingår.

Här kan du hämta lite inspiration till det olika chassina:

Lian-Li: https://pcpartpicker.com/builds/by_part/VxRzK8

Meshify C (vit, som är snyggast IMO): https://pcpartpicker.com/builds/by_part/BBrmP6

Meshify C Svart: https://pcpartpicker.com/builds/by_part/Y6Crxr

Edit: Ska gå få in ett 180mm agg och hårddiskburen enligt Sweclockers recension på Meshify C. Även om det blir "extremt trångt".

Citat: "Undertecknad har dock lyckats klämma in enheter med ett djup på 180 mm i syskonmodellen Define C, vilket är fullt möjligt även i Meshify C med brasklappen att det blir extremt trångt för kablarna som löper ut vid hårddiskburen."

Källa: https://www.sweclockers.com/test/24279-fractal-design-meshify...

Permalänk
Medlem

@Kridah: Jag har ett Lian-li PC-011 Dynamic (vitt)
och det är helt underbart.
Lite onödigt stort men samtidigt perfect. Gott om plats för kabeldragning där back och man slipper se nätagget. Jag köpte riser-kabeln så GPUN står upp!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

@Kridah:

Vad är det du letar efter? Och vad är det du hänger upp dig på?

Jag personligen har ett Meshify C som jag köpte nyligen då Inet hade någon rabatt på den vita versionen. Och jag älskar det, men det har ju såna begränsningar. Har du version 1 (180mm) eller version 2 (160mm) på ditt RM750x? Max psu-längd i Meshify C är 175mm. Rekommenderar dock Seasonic's 140mm agg om man vill ha mekaniska hårddiskar.

Det positiva (enligt mig): Kompakt (obs, det bästa!). Tycker det ser fånigt ut när folk har jättechassin men så är det typ tomt där inne och det ryms fortfarande stora komponenter i Meshify C. Superb luftflöde om man slänger in 2 st 140mm fläktar i fronten. Låter knappt någonting. Stiligt, föredrar utseendet över ett "kylskåpschassi" (läs Define-serien). Bra möjlighet till snygg kabeldragning. Priset. Får med 2st helt okej fläktar (120mm tyvärr).

Det negativa (enligt mig): Har man ett långt grafikkort (285mm>) går det endast in 240mm radiator i toppen. Genomföringen till kablarna kunde varit bättre designad (se NZXT H-serie). Går ej ta loss hela fronten då den sitter fast i sladdar, kunde varit stiftat likt Phanteks P350X. Går ej ta loss filtret till front fläkten, så kompressor rekommenderas för enkel rengöring. Blir ganska tajt med HDD-buren om man vill ha mekaniska diskar beroende på PSU.

Min subjektiva åsikt ang Lian Li PC-O11 utan att ha någon som helst erfarenhet av det:

Positiva: Kylningen verkar vara super. Kör man en 360mm AIO på moderkortsplåten. 2st fläktar i botten och 2-3 st i toppen så tror jag det inte finns något chassi som kan matcha detta i kylförmåga på både CPU och GPU. Min gissning är att med rätt fläktar i rätt RPM så kan man få ett riktigt riktigt tyst samt svalt chassi. RGB-vänligt! Inga begränsningar på tex grafikkortslängd.

Negativa: För stort för min smak. Tror det blir ganska tråkigt om man skippar belysning. Blir väldigt dyrt att fylla alla fläktplatser med kvalitets-fläktar med RGB. Priset. Inga fläktar ingår.

Här kan du hämta lite inspiration till det olika chassina:

Lian-Li: https://pcpartpicker.com/builds/by_part/VxRzK8

Meshify C (vit, som är snyggast IMO): https://pcpartpicker.com/builds/by_part/BBrmP6

Meshify C Svart: https://pcpartpicker.com/builds/by_part/Y6Crxr

Edit: Ska gå få in ett 180mm agg och hårddiskburen enligt Sweclockers recension på Meshify C. Även om det blir "extremt trångt".

Citat: "Undertecknad har dock lyckats klämma in enheter med ett djup på 180 mm i syskonmodellen Define C, vilket är fullt möjligt även i Meshify C med brasklappen att det blir extremt trångt för kablarna som löper ut vid hårddiskburen."

Källa: https://www.sweclockers.com/test/24279-fractal-design-meshify...

Jag vet inte vad jag letar efter.
Eller, ett stilrent chassi, med fönster. Smidigt sätt att öppna detta på. Det skall vara tillräckligt rymligt för en rad på typ 280mm (tanken är då att ha denna som intag i fronten).

Det jag hängde upp mig på var just hur jag skall få Lian Li o11 att kännas "fylld". Precis som du är inne på. Sen har du en bra poäng med RGB fläktar. Det kan jag ju iofs klämma in, men frågan är ifall man är så himla sugen på att ha det blinkades när man spelar. Sen är ju det bara vänstersidan av det chassit som faktiskt ser bra ut. Detta chassit är väl mer tänkt att köra custom loops. Det där Lian Li och De8uer märket som finns inne i lådan är ju ruskigt fult det med. Det är ju som du skriver, fyller man det inte som en julgran så känns chassit rätt meningslöst.

Meshify C är ju THE chassi. Det är perfekt i alla dess aspekter, förutom att det är för litet. Det är ett väldigt litet midtower. Det som du säger där också, jag förstår inte riktigt hur de tänkte när ett standardmått på en radiator är typ 50-60mm (djup dvs.) och ett grafikkort är runt 280-300mm. Att köra en radiator i fronten går inte om man inte kör en 140mm.
Jag kommer inte att behöva hårddiskburen. Kör bara en 2.5" SSD samt en m.2 disk. Hoppar lagringsdisken i datorn.

Åh, grymt! Äntligen lite man kan kika på. Problemet är att det känns segt att gå ner till en liten rad när man redan har en, för att få plats med grafikkortet i meshify c. Om man då inte kör rad i toppen.

Angående nätagget så är det ett 180mm agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

@Kridah: Jag har ett Lian-li PC-011 Dynamic (vitt)
och det är helt underbart.
Lite onödigt stort men samtidigt perfect. Gott om plats för kabeldragning där back och man slipper se nätagget. Jag köpte riser-kabeln så GPUN står upp!

https://3qenkg.ch.files.1drv.com/y4mWVwZG0SmfPQkDP7UKymBxjYuurrKhSKPBUngJQupkLTEUELpn7ViSOApi4hwHnZSXzAP5BMe2mGPnk6-uto4mirCbD4HzS8A_xfZsMUgnze8kpCpPj3FVXG8Jsq6Dn0xZEWdzjmpJVXwmcbAq2b9xjsshKIsyuwetk3-DXsEoC_X4EjiRLeUyUuFva7Q-zRWev23lBxPaB-iIzfnEiSFJw?width=1024&height=768&cropmode=none

Det ser smutt ut faktiskt! Kan hålla med om att det ser lite stort ut, men du lyckas kanske lura ögat mer när grafikkortet står upp?
Det enda negativa jag kan komma på är ju då att luften från sidan tappar lite effekt när den studsar mot glaset, och sedan skall vidare bak i chassit. Men som sagt, jag hänger upp mig på småsaker...
Skulle nästan behöva en butik för att få klämma lite på grejerna. Svårt att få en uppfattning på bilder också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Det ser smutt ut faktiskt! Kan hålla med om att det ser lite stort ut, men du lyckas kanske lura ögat mer när grafikkortet står upp?
Det enda negativa jag kan komma på är ju då att luften från sidan tappar lite effekt när den studsar mot glaset, och sedan skall vidare bak i chassit. Men som sagt, jag hänger upp mig på småsaker...
Skulle nästan behöva en butik för att få klämma lite på grejerna. Svårt att få en uppfattning på bilder också.

Jag ska formulera om mig lite! Tyckte först att det var lite väl stort men nu tycker jag att det är perfekt. Väldigt lättarbetat och resultatet blir snyggt. Kan ta fler bilder om så önskas.

Har allt i stock
H150i pro inställt på Balanced (hörs knappt i idle) Fläktarna suger/trycker ut luft ur chassit
i9 9900k: max 64 grader under spel
32gb ram 4x8gb 3200mhz om det nu spelar någon roll på tempen
Asus 2080 ti strix oc: max 65 grader under spel
3440x1440 om det spelar någon roll på tempen.

Fläktarna på sidan är inställt på quiet (den i botten är bara där pga att jag hade en fläkt över, den med i quiet)
Ändå ganska bra temps(tycker jag), så jag tror nog luften rör sig tillräckligt. Bör finnas bra potential för överklockning tror jag!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@Kridah:

Du säger att du inte vill ha något "EXTREME OZ TRIO X MEGA 2080 TI", men det är väl exakt det du gjort (minus "Ti"). Jag menar ett RTX 2080 för 10 790kr .. det är på tok för mycket. Det är ju nästan 3000kr dyrare än exempelvis detta kortet från Gigabyte (förstår inte vart dessa "1200kr dyrare" kommer ifrån). Finns förövrigt test på kortet här på Sweclockers. ASUS STRIX är en bättre kylare med lägre ljudnivåer och lägre temperaturer, men det är inte i närheten att vara värt det premium man betalar. Om du är väldigt kräsen när det gäller sådant så hade jag i så fall valt detta kort från MSI (inte att förväxla med MSI Duke). Det ska vara en av de bättre och kostar mindre än kortet från ASUS.

Kan också som några redan sagt att man inte behöver köpa ett så dyrt moderkort om man inte är ute efter någon särskild funktion eller hög överklockningskapacitet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

PUBG och CS:GO har ju astronomiskt olikartade resurskrav så man får helt enkelt gå på PUBG.

Angående grafikkortet - om du ändå har oändlig budget kan du gärna köra på ett 2080Ti. Du eftersökte frames och det är det du får med ett 2080Ti. PUBG är inte speciellt väloptimerat och det krävs kräm både på CPU och GPU sidan. 9700K är ett okej val (även om 9900K hade vart optimalt) men 2080 eller 1080Ti är faktiskt lite för klena för att hålla 165fps i 2560x1440. Jag kör iofs inte PUBG särskilt ofta men lirar i 3440x1440p på ett överklockat 1080Ti och håller mig oftast runt 90fps (min skärm går upp till 95fps).

Jag håller med, ingen behöver RTX/DLSS skiten (framförallt är det inte värt flera tusen) men eftersom nVidia är rövar har vi inget val än att få med skiten.

Mitt tips är 9900k + 2080Ti eftersom pengar inte är ett problem. En annan som är budgetmedveten måste skära någonstans och då blir det från 9900K till 9700K samt från 2080Ti till 2080.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Kridah:

Du säger att du inte vill ha något "EXTREME OZ TRIO X MEGA 2080 TI", men det är väl exakt det du gjort (minus "Ti"). Jag menar ett RTX 2080 för 10 790kr .. det är på tok för mycket.

Du är sen till festen, Strix-kortet kostade 9249:- över helgen.

Har TS inte redan beställt det så har han gått miste om något, för 10 790:- är det verkligen inte värt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du är sen till festen, Strix-kortet kostade 9249:- över helgen.

Har TS inte redan beställt det så har han gått miste om något, för 10 790:- är det verkligen inte värt.

Ah, ok! Det förklarar ju saken.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Kridah:

Du säger att du inte vill ha något "EXTREME OZ TRIO X MEGA 2080 TI", men det är väl exakt det du gjort (minus "Ti"). Jag menar ett RTX 2080 för 10 790kr .. det är på tok för mycket. Det är ju nästan 3000kr dyrare än exempelvis detta kortet från Gigabyte (förstår inte vart dessa "1200kr dyrare" kommer ifrån). Finns förövrigt test på kortet här på Sweclockers. ASUS STRIX är en bättre kylare med lägre ljudnivåer och lägre temperaturer, men det är inte i närheten att vara värt det premium man betalar. Om du är väldigt kräsen när det gäller sådant så hade jag i så fall valt detta kort från MSI (inte att förväxla med MSI Duke). Det ska vara en av de bättre och kostar mindre än kortet från ASUS.

Kan också som några redan sagt att man inte behöver köpa ett så dyrt moderkort om man inte är ute efter någon särskild funktion eller hög överklockningskapacitet.

Haha! Så var det. @SuperDuperKillen tipsade om Windforce, men jag bytte sen pga. lite detaljer som står skrivna i tråden. Jag missade komplett rean då jag inte hann få iväg beställningen igår

Skrivet av Mocka:

PUBG och CS:GO har ju astronomiskt olikartade resurskrav så man får helt enkelt gå på PUBG.

Angående grafikkortet - om du ändå har oändlig budget kan du gärna köra på ett 2080Ti. Du eftersökte frames och det är det du får med ett 2080Ti. PUBG är inte speciellt väloptimerat och det krävs kräm både på CPU och GPU sidan. 9700K är ett okej val (även om 9900K hade vart optimalt) men 2080 eller 1080Ti är faktiskt lite för klena för att hålla 165fps i 2560x1440. Jag kör iofs inte PUBG särskilt ofta men lirar i 3440x1440p på ett överklockat 1080Ti och håller mig oftast runt 90fps (min skärm går upp till 95fps).

Jag håller med, ingen behöver RTX/DLSS skiten (framförallt är det inte värt flera tusen) men eftersom nVidia är rövar har vi inget val än att få med skiten.

Mitt tips är 9900k + 2080Ti eftersom pengar inte är ett problem. En annan som är budgetmedveten måste skära någonstans och då blir det från 9900K till 9700K samt från 2080Ti till 2080.

Hmm. Alltså jag det känns fan konstigt att beställa ett grafikkort för ~15k. Har du något förslag på ett 2080ti?
Inte direkt så att det finns några prisvärda 2080 TI, men det borde väl finnas något som presterar bra för de pengarna jag lägger.
Skall kika lite mer ikväll.

Skrivet av MinscS2:

Du är sen till festen, Strix-kortet kostade 9249:- över helgen.

Har TS inte redan beställt det så har han gått miste om något, för 10 790:- är det verkligen inte värt.

Japp! Missade denna tyvärr. Kom lite emellan och jag fick inte iväg ordern igår