ASUS RT-N66, Ip-Only och Portforwarding

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66, Ip-Only och Portforwarding

Hej,
Har problem att få till portforwarding hemma hos min Pappa, det är en NVR som vi vill komma åt utifrån (port 8000).

Detta är gjort hittils.
* Vi har fått en public IP adress, så nu är det samma i routern som på tex whatsmyip.com.
* Porten 8000 är öppen och forwarded i routern, ser likadant ut som hemma hos mig (ASUS RT-AC3200) där det fungerar (annan ISP)
* Vi har startat om och uppdatera Firmware flera ggr. Testat flera ggr under ett par månaders tid.

Vi har testat att ta bort routern helt och koppla en dator direkt i bredbandsuttaget. Men alla gånger vi testat på tex portcheckers.com så är portarna stängda.

När jag testade samma sak hemma hos mig, med datorn direkt till bredbandsuttaget så är mina portar också stängda, är det för att min dator inte svarar på dessa portar?

Kan denna port vara stängd hos min pappas ISP, vad mer kan vi testa?

Permalänk

Är externa forwardade porten samma som interna? Rätt ip till NVR inställd i forwarden?
Testa ändra till typ port 80 o se om det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ja, externa och interna porten är samma. (Vi har inte anget att den skall gå till en annan port). IP nr är till NVR så det är rätt.
Vi har testat att lägga in port 80 och 21, men får inget svar i portchecker på det. Kan dock vara så att vi lade in det mot NVRs ip nr. Kan det vara värt att testa att öppna port 80 eller 21 mot datorns IP?

Permalänk
Skrivet av Shake85:

Ja, externa och interna porten är samma. (Vi har inte anget att den skall gå till en annan port). IP nr är till NVR så det är rätt.
Vi har testat att lägga in port 80 och 21, men får inget svar i portchecker på det. Kan dock vara så att vi lade in det mot NVRs ip nr. Kan det vara värt att testa att öppna port 80 eller 21 mot datorns IP?

Ok!
Kan det vara någon brandväggsregel i NVR som spökar då? Om det finns en brandvägg i den, stäng av en snabbis och testa.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Hittar ingen brandvägg i min NVR, farsan har samma sort. Men skall jämföra alla inställningar på dem och se om det kan vara något som skiljer där. Dröjer dock 2 veckor då han är på semester nu...
Men förutom det så har jag slut på ideer. Skulle väl kanske vara en idee att koppla in hans NVR hemma hos mig och se om det fungerar?

Permalänk
Medlem

Har du pekat till rätt dator? Efter du har lagt 8000 och pekat till rätt dator?

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Ja, vi har pekat lagt in IP nr till vår NVR, men det hjälpte inte...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att IP-Only kör någon egen brandvägg? Har ni publikt IP?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Det är inte så att IP-Only kör någon egen brandvägg? Har ni publikt IP?

Enligt huvudposten har han publik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ta en bild på reglerna i routern så får vi se om vi ser något konstigt. Är du helt säker på att du har publik IP-adress? Även om ISP säger att det är så kan man inte lita på det.

Använder du portcheckern så fungerar den bara om det finns en server hos dig som lyssnar på den porten. Exempelvis din NVR. Du kan inte öppna en port mot din PC om du inte har en tjänst som lyssnar på det för då händer inget när du testar.