Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

qnap hjälp

hej jag har en qnap 459+ igår gick en disk sönder av dom 4 jag har i.
när jag sätter i en ny så vet inte jag vad jag ska göra mer.
står så här under status Oinitierad har tagit bild men kan ej få upp dom här.
då hade ni sett allt sen verkar det att jag har problem att komma ut med Plex till sidan jag har min filmer mm.

webserver fel kan det va det bästa att nollställa allt men då förlorar jag resten på min 3 diskar väl?
eller räcker det att man tar ut dom 3 och låta den nya vara kvar bara och börja om med den och nollställa qnapen.

sen sätta i dom andra går det? eller vill qnap radera dessa diskar med då?

hoppas något kan hjälpa till med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Eftersom du inte vet eller inte har berättat vilken typ av raid diskarna är uppsatta i är det tämligen svårt att komma med konkreta förslag.

Under: ControlPanel->Storage&Snapshots
Välj "DataVol1" och välj "Modify". Knäpp ett kort på den bilden och posta här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av swag:

hej jag har en qnap 459+ igår gick en disk sönder av dom 4 jag har i.
när jag sätter i en ny så vet inte jag vad jag ska göra mer.
står så här under status Oinitierad har tagit bild men kan ej få upp dom här.
då hade ni sett allt sen verkar det att jag har problem att komma ut med Plex till sidan jag har min filmer mm.

webserver fel kan det va det bästa att nollställa allt men då förlorar jag resten på min 3 diskar väl?
eller räcker det att man tar ut dom 3 och låta den nya vara kvar bara och börja om med den och nollställa qnapen.

sen sätta i dom andra går det? eller vill qnap radera dessa diskar med då?

hoppas något kan hjälpa till med detta.

Först - gör inget överilat nu - tat lungt och inget desperat med på och av strömmen multipla gånger nu...

Normalt skall den nyinsatta disken påbörja att synkas automagiskt med de andra väldigt kort efter att nya disken monterats in _om_ det är en vettig RAID-inställning som RAID1/5/6/10. - med andra ord du behöver inte göra ett smack mer än njuta av att se alla diskindikeringar börja blicka när den påbörjar arbetet kort efter du satt in disken. - ja, när allt går som det skall...

Detta förutsatte dock att du _inte_ stängde av qnsap inför bytet av disken... de är gjorda att kunna byta disk under drift - det är liksom lite av grejen med RAID.

Det som minst brukar synkas även om storage-partitionen med all din data är trasig är att systempartitionerna kopieras över i RAID1 mellan diskarna och det brukar göras inom ett antal minuter, kort efter att disken stoppats in, det oavsett om en webserver fungerar eller inte. - har det gjort så ?

---

Om du stängde av Nasen under diskbytet:

Den disken som gick sönder - var det den första (den längst till vänster) disken av dom 4 som gick sönder ? - då kan bootningen gå fel om du stängde av NAS:en då den vid nästa start provar den första diskpositionen och om den ser en oinitierad disk, inte kör vidare eftersom den inte vet mer och du får upp meddelandet att det är oinitierat och väntar på att du skall styra utifrån (som att initiera/formatera disken) med dina program över nätverket vad de nu är för något, i det läget finns heller ingen webserver snurrande i regel.

Stäng av igen, byt i så fall kvarvande disk på position 2 till positionen 1 plats och nya tomma disken placeras på diskposition 2 - Linux bryr sig nämligen inte om diskordningen när den senare sätter ihop RAID utan ordningen kan blandas och mdadm identifierar själv diskarnas inbördes logiska ordning så att de blir rätt inom RAID.

De flesta köpenasar brukar sätta upp systemfilerna i identiska uppsättningar och partitioner på samtliga diskar i RAIDEN, vilket gör att det alltid fins någon att starta upp på i precis den status den var sist på för samtliga kvarvarande diskar i RAID - men det innebär inte att vid strömpåslag att NASEN tittar på alla diskarnas positioner utan bara den första och nöjer sig med det.

hoppas det hjälpte en bit - hade du inte stängt av strömmen under diskbytet så hade det förmodligen gått galant med synkningen, ja såvida det inte inte var en JBOD/RAID0-partition - för då har du förlorat alla filer i alla fall om inte den trasiga disken på något sätt går att återuppliva temporärt eller att man kan få ut en diskimage-kopia av den och köra in den på den nya disken.

en sak till - du inser nu varför man har ofta uppdaterad backup - ja om du inte redan har en sådan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

hej se hur jag ska svara ny på detta med nas diskar ,mina diskar 4 st är inte i raid utan varje är för sej
stängde av nasen när jag byte .men något har hänt för jag kan inte ansluta till Plex tex längre.jag har back upp på dom andra 3 diskarna men inte på den som la av tyvärr.

så jag kan sätta den nya disken på plats 2 och se vad som händer .
ja det va disk 1 som fick fel meddelande att det är fel på den den från vänster.

som man ser på ena bilden så är alla diskar ok nu
men bild 2 saknas den nya disken

men ska prova som ni skrev sätta den i fack 2 .

eller så kanske man ska göra om allt från början . tror ju inte att man kan få tillbaks det som va på disk 1 som la av tyvärr eller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Om du byter disken som sitter på diskplats 2 till diskplats 1 och den tomma disken till diskplats 2 så kommer förmodligen din nas att starta upp igen och webb och plex blir användbara - men nasens webgränssnitt kommer dock att klaga på den saknade disken och se den tomma istället.

filerna som låg på den trasiga disken är att ses som förlorade om denna inte är i någon RAID1/5/6/10-konfiguration med de övriga diskarna.

Släng dock inte trasiga disken ännu utan du kan alltid prova med att kontakta denna via en USB-diskdocka till en dator som kör en linux - tex ubuntu då denna är bra på att upptäcka och montera partitioner som hittas på en disk och är disken med fillagringen i en separat lagring (=separat partition) så är det stor chans att detta hittas om disken är läsbar över huvudtaget

Det man eventuellt kan behöva installera i ubutu-linux först för att autodetektion av BTRFS-filsystem skall fungera är med 'apt install btrfs-tools <enter>' i en terminalförnster som superuser.

Därefter plugga in disken (om den överhuvudtaget startar/snurrar och sedan hittas av linux) och är disken läsbar så kommer mappar dyka upp i desktopen för disken närmast helt automagiskt.

min erfarenhet av flera år med BTRFS (som det troligen är i lagringspartitionen) är att den är otroligt tålig mot 'osnygga stopp' som tex. urryckt sladd mitt under skrivning etc. och backar en transaktion bakåt till närmaste kontrollerade slutförda synkning - och är filen felaktig för att något har hänt på själva skivytan så får du reda på det - dvs. ingen risk för fil som du inte bli meddelad om att den är skadad när du försöker läsa den även om disken inte tycker att det är något fel.

Filsystemet är checksummad både på sin metadata och sin lagrade data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

tack för all info ska prova detta imorgon bitti .tror disken låter den va mountad och jag såg den på skrivbordet men så gick strömmen hemma när jag startade om den så kom den inte upp utan då satte jag i den nya

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av swag:

hej se hur jag ska svara ny på detta med nas diskar ,mina diskar 4 st är inte i raid utan varje är för sej
stängde av nasen när jag byte .men något har hänt för jag kan inte ansluta till Plex tex längre.jag har back upp på dom andra 3 diskarna men inte på den som la av tyvärr.

så jag kan sätta den nya disken på plats 2 och se vad som händer .
ja det va disk 1 som fick fel meddelande att det är fel på den den från vänster.

http://i64.tinypic.com/mtxa2d.png

http://i68.tinypic.com/2r3ba60.jpg

som man ser på ena bilden så är alla diskar ok nu
men bild 2 saknas den nya disken

men ska prova som ni skrev sätta den i fack 2 .

eller så kanske man ska göra om allt från början . tror ju inte att man kan få tillbaks det som va på disk 1 som la av tyvärr eller

hmm det är förvirrande med att mjukvaror inte håller reda på logiska och fysiska diskar.

bild 2 visar diskarna i den fysiska placeringen gissar jag och alla diskar är funna.

bild 1 är hur det ser logiskt - logiska volymen 1 saknas/är oinitierad (kanske inte ens är kopplad mot en fysisk disk i dag alls och logiska volymen måste tas bort i nasen och en ny logisk volym skapas kopplad till din fysiska nu tomma ersättnings disk) - men sådant adminstration får du läsa i NAS:ens manual - men oavsett och du inte är van - se till att ha backup först på alla filer innan du börja pilla med några logiska volymer i NAS:en - en knaptryckfel för att du missuppfattade manualen och alla filer är borta.

det kan vara bra att prova och experimentera med olika setups på nasen en tag med filer som lätt kan ersättas innan det blir 'skarp drift' och det handlar om att lära sig hur nasen fungerar och tex prova olika fellägen med borttagna diska och vad som händer när ny disk sätts in och tankegångarna bakom det hela - du spar tid i framtiden då...

Logiska volymen 2 (som sitter på fysiska positionen nu 1) hittas, liksom 3 och 4 som är i rätt position.

---

En av kardinalmisstagen du gjorde var att stoppa in en disk som var mindre än de befintliga diskarna inklusive den trasiga - man skall aldrig stoppa in en mindre disk än den trasiga man byter ut - större disk OK men aldrig mindre - kom ihåg det till nästa gång, har man inte tillräcklig stor disk - ut på stan och handla i så fall och försök inte ens en enda gång med en för liten disk då det kan bli kedjefel som är svårförutsägbara och kan ge massor av trassel - för nu hamnar man i lägen där programkod är dåligt utprovade och buggrättade - precis som all felhantering av fall som aldrig förväntas att hända...

Att det blev en mindre disk på första diskpositionen kan vara en del i att det blev knas och inte kunde boota upp då geometrierna skiljer sig.

---

Gör backup eller kontrollera/uppdatera backup du redan har att alla filer på nasen också finns som backup.

sedan skulle jag i alla fall bygga om alltihop så att alla diskar sitter minst i en RAID5 i fortsättningen (det blir bara 1 logisk volym) så att man klarar av en diskbortfall i alla fall.

Som du har gjort nu så har du ingen skydd alls utan alla diskar i qsnap är nu samma oskyddade diskar som om det var fyra lösa externa USB-diskar kopplad till en USB-hub och lite bättre än så är qsnap.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

tack ska göra all backup först innan jag börjar med allt .disken jag köpte var en 3tb samma som satt i från början som gick sönder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

jag läste fel - åter igen förvirring mellan fysiska och logiska enheter och svamel om kardinalfelet kan du strunta i