Permalänk
Medlem

Snabb hjälp HDMI Switch

Hej

Behöver snabb hjälp av er kunniga.
Är ute efter en HDMI switch som klarar 4 K.

Vill endast ha 1 hdmi kabeln från tv:n ner till tv bänken och där Ska switchen va.

Det jag ska koppla in är Apple TV 4 k och ps4 PRO,

Vilken rekommenderar ni? Att den ska klars 4 k är såklart ett måste. Den bör väl stödja RGB 4:4:4?

Kan denna va nåt?

Länk
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/kablar-och-adapters...

Permalänk
Medlem

För det första har switchen du kollar på fel funktion, den har 1 ingång och 4 utgångar och är alltså till för att ansluta en källa till flera skärmar. Om du vill kunna koppla in flera enheter till en TV så är det det motsatta du vill ha, d.v.s. en switch med flera ingångar och en utgång.

Sen får man verkligen se upp när det gäller HDMI-produkter, för när tillverkaren endast skriver 4K så vet man inte vilken uppdateringsfrekvens som gäller. Om tillverkaren inte uttryckligen skriver ut att produkten klarar 600MHz/18Gbps bandbredd så är det nästan alltid 4K@30Hz eller lägre som gäller med 4:4:4-färg. Switchen du länkar till klarar t.ex. max 4K@24Hz enligt tillverkarens specifikationer.

Elgiganten är verkligen urusla på att specificera vad produkterna klarar, så det är svårt att rekommendera något där. De har t.ex. denna switch som gör det du vill, men de skriver endast ut att den klarar 4K@60Hz. Så man vet inte om den klarar det med full 4:4:4 färg eller om man då måste köra med 4:2:2- eller 4:2:0-komprimering.

En switch som definitivt ska klara uppgiften är Deltaco HDMI-245 (se t.ex. prisjakt för några butiker som säljer den). Deltaco är där duktiga och skriver ut att den klarar en bandbredd på 600MHz, vilket är så bra som det blir i dagsläget. (Nope, fungerar som andra påpekade inte alls...) Vill du ha möjlighet att utöka med fler enheter senare så finns även StarTech VS421HD20 med fyra portar som också ska klara 4K@60Hz med 4:4:4.

Tillägg: Ett billigare alternativ är Deltaco HDMI-7043.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För det första har switchen du kollar på fel funktion, den har 1 ingång och 4 utgångar och är alltså till för att ansluta en källa till flera skärmar. Om du vill kunna koppla in flera enheter till en TV så är det det motsatta du vill ha, d.v.s. en switch med flera ingångar och en utgång.

Det stämmer inte. Det är en switch. Inte en splitter. Det står fel i specifikationerna. Kolla bilderna så ser du att det är fyra in och en ut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Sen får man verkligen se upp när det gäller HDMI-produkter, för när tillverkaren endast skriver 4K så vet man inte vilken uppdateringsfrekvens som gäller. Om tillverkaren inte uttryckligen skriver ut att produkten klarar 600MHz/18Gbps bandbredd så är det nästan alltid 4K@30Hz eller lägre som gäller med 4:4:4-färg. Switchen du länkar till klarar t.ex. max 4K@24Hz enligt tillverkarens specifikationer.

Elgiganten är verkligen urusla på att specificera vad produkterna klarar, så det är svårt att rekommendera något där. De har t.ex. denna switch som gör det du vill, men de skriver endast ut att den klarar 4K@60Hz. Så man vet inte om den klarar det med full 4:4:4 färg eller om man då måste köra med 4:2:2- eller 4:2:0-komprimering.

En switch som definitivt ska klara uppgiften är Deltaco HDMI-245 (se t.ex. prisjakt för några butiker som säljer den). Deltaco är där duktiga och skriver ut att den klarar en bandbredd på 600MHz, vilket är så bra som det blir i dagsläget. Vill du ha möjlighet att utöka med fler enheter senare så finns även StarTech VS421HD20 med fyra portar som också ska klara 4K@60Hz med 4:4:4.

Du har absolut rätt i sak men deltacon du länkar är inte en switch utan en splitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det stämmer inte. Det är en switch. Inte en splitter. Det står fel i specifikationerna. Kolla bilderna så ser du att det är fyra in och en ut.

Aha, Elgiganten nöjer sig alltså inte med att inte ge tillräckliga specifikationer, de få detaljer de skriver är dessutom för fel produkt

Skrivet av snajk:

Du har absolut rätt i sak men deltacon du länkar är inte en switch utan en splitter.

Helt korrekt, jag kan tydligen inte heller läsa specifikationer

Man måste undra lite hur stor andel av HDMI-tillbehören som butikerna får i retur egentligen...

Permalänk
Medlem

Om man vill köpa en idag i fysisk butik?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Aha, Elgiganten nöjer sig alltså inte med att inte ge tillräckliga specifikationer, de få detaljer de skriver är dessutom för fel produkt
Helt korrekt, jag kan tydligen inte heller läsa specifikationer

Man måste undra lite hur stor andel av HDMI-tillbehören som butikerna får i retur egentligen...

Okej!

Så det är denna jag bör ha då?
https://www.dustinhome.se/product/5011076836/hdmi-switch-5x1-....

Finns det någon annan med samma spec som går att köpa i fysisk butik ?

Eller funkar denna för mitt ändamål?

Hdmi Switch

Specs på den ovan

Har den allt jag behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@astrom86: Ja, den där Nedis-switchen ser ut som att den borde fungera, specen innehåller de magiska orden "18 Gpbs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@astrom86: Ja, den där Nedis-switchen ser ut som att den borde fungera, specen innehåller de magiska orden "18 Gpbs".

Okej, stödjer den även de där 4:4:4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Okej, stödjer den även de där 4:4:4?

Ja. 18 Gbps = full HDMI 2.0 bandbredd, vilket räcker för upp till 4K@60Hz med 4:4:4 färg. Det är den högsta bandbredden som konsumentprylar stödjer för tillfället.