Vilka problem har ni med Windows Maj 2019?

Permalänk
Medlem

Vilka problem har ni med Windows Maj 2019?

Installation av Windows 2019 maj, 1903 pajade fler saker än vanligt på min dator. Därför försöker jag nu komma på vad som är fel, vad som är feature och vad som går att fixa. Lista era fel och era lösningar.

De störst problemen tycks vara att diskar riskerar att bli felmappade men detta har inte hänt mig.

Mina problem än så länge var/är

  1. Windows startar i tablet mode.

  2. Kommandot WinKey + D fungerar inte längre för att nå desktop. Andra kommandon så som WinKey + E och WinKey + R fungerar fortfarande. WinKey+X,D kan användas för minimering men är omständigt. Ej löst

  3. Placering av mus i nedre hägra hörn minimerar inte heller till desktop. Ej löst

  4. Ljudet fungerade inte. Ominstallation av drivrutiner löste problemet. Löst

  5. Blue screens watchdog för första gången på denna dator har börjat uppträda. Ej löst

  6. Aktiva program visas inte i task bar längre. Aktiveras lätt genom att högerklicka på bar och välja "Show app icons". Löst

  7. Spel tar längre tid att starta. (ej verifierat bara en känsla)

System:
Windows 10 Home på ett Coffee Lake baserat system (i5-9600k)

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arry:

Kommandot WinKey + D fungerar inte längre för att nå desktop.

Jag har alltid använt WinKey + M.

Permalänk
Medlem

Min har börjat med att visa svart skärm i nån sekund lite random då och då.
Riktigt störande. vet inte om det har med uppdateringen att göra eller om det är något annat som påverkar.
Upplever att det började efter att Windows uppdaterade.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har alltid använt WinKey + M.

Det skiljer dock i funktion och tanke mellan dem.
Win+D är kommandot för ”visa skrivbordet”.
Win+M skickar kommandot ”minimera alla fönster”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det skiljer dock i funktion och tanke mellan dem.
Win+D är kommandot för ”visa skrivbordet”.
Win+M skickar kommandot ”minimera alla fönster”.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen av dem fungerar i vilket fall.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Ingen av dem fungerar i vilket fall.

sitter på 1903 och båda fungerar prima. Även minimera via klicka nedre högra hörnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Sötast

Min kommer att uppdateras inatt, blir spännande att se under morgondagen.

Min bakgrund har dock redan blivit svart sedan 3 dagar tillbaka, bara försvann.

Skrivet av hulkenstrong:

sitter på 1903 och båda fungerar prima. Även minimera via klicka nedre högra hörnet.

Det är ju bra, löser nog inte TS problem dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Min kommer att uppdateras inatt, blir spännande att se under morgondagen.

Min bakgrund har dock redan blivit svart sedan 3 dagar tillbaka, bara försvann.

Det är ju bra, löser nog inte TS problem dock!

Nej men det kan påvisa att det inte är ett "globalt" fel utan något som kanske bara berör en mindre skara datorer eller kombinationer. Även kan det visa på att det inte är microsoft som valt att ändra/ta bort komandon/funktioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nej men det kan påvisa att det inte är ett "globalt" fel utan något som kanske bara berör en mindre skara datorer eller kombinationer. Även kan det visa på att det inte är microsoft som valt att ändra/ta bort komandon/funktioner.

Absolut. Jag är tacksam för att få veta att det är ett problem hos mig och inte en feature.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Min har börjat med att visa svart skärm i nån sekund lite random då och då.
Riktigt störande. vet inte om det har med uppdateringen att göra eller om det är något annat som påverkar.
Upplever att det började efter att Windows uppdaterade.

det problemet har jag också , kör ett 1080TI och fick problemet efter jag uppdaterade till senaste nvidia drivern, borde lösa sig med senaste hotfix drivaren ifrån nvidia läste jag.
"Changes and Fixed Issues in Version 430.39
The following sections list the important changes and the most common issues resolved
in this version. This list is only a subset of the total number of changes made in this driver
version. The NVIDIA bug number is provided for reference.
Fixed Issues in this Release
 [madVR][HDR]: MadVR is not rendering videos in HDR mode using MPC player.
[200505657]
 [Surround][G-SYNC][Pascal GPU]: G-SYNC does not engage when using Surround
resolution. [200505986]
 Random desktop flicker occurs on some multi-display PCs [2453059]
 Memory leaks occur when launching games. [2551904]"

verkar dock bara vara multi screen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det problemet har jag också , kör ett 1080TI och fick problemet efter jag uppdaterade till senaste nvidia drivern, borde lösa sig med senaste hotfix drivaren ifrån nvidia läste jag.
"Changes and Fixed Issues in Version 430.39
The following sections list the important changes and the most common issues resolved
in this version. This list is only a subset of the total number of changes made in this driver
version. The NVIDIA bug number is provided for reference.
Fixed Issues in this Release
 [madVR][HDR]: MadVR is not rendering videos in HDR mode using MPC player.
[200505657]
 [Surround][G-SYNC][Pascal GPU]: G-SYNC does not engage when using Surround
resolution. [200505986]
 Random desktop flicker occurs on some multi-display PCs [2453059]
 Memory leaks occur when launching games. [2551904]"

verkar dock bara vara multi screen...

Precis!
Jag installerade de senaste från nvidia, och även ett hotfix "screenfix" från Norton Security efter lite googlande.
Verkar ha löst problemen för mig iaf.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Har upptäckt två problem hittills:

1) Skärmsläckaren startar inte. Vet än så länge inte hur jag fixar det.

2) Windows update väcker datorn från sleep mode:
PS C:\WINDOWS\system32> powercfg -lastwake
Wake History Count - 1
Wake History [0]
Wake Source Count - 1
Wake Source [0]
Type: Wake Timer
Owner: [SERVICE] \Device\HarddiskVolume7\Windows\System32\svchost.exe (SystemEventsBroker)
Owner Supplied Reason: Windows kör den schemalagda aktiviteten NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Universal Orchestrator Start som kräver att datorn aktiveras.
PS C:\WINDOWS\system32>

Hade inget av dessa problem innan 1903.
Det andra problemet ska jag försöka lösa under helgen.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Har upptäckt två problem hittills:

1) Skärmsläckaren startar inte. Vet än så länge inte hur jag fixar det.

Uppdateringen hade gjort reset på mina inställningar i Enhetshanteraren. Jag har en DAC (Pre Box S2 Digital) kopplad till datorn. HID för denna måste avaktiveras för att skärmsläckaren ska gå igång

Skrivet av mackanj:

2) Windows update väcker datorn från sleep mode:
PS C:\WINDOWS\system32> powercfg -lastwake
Wake History Count - 1
Wake History [0]
Wake Source Count - 1
Wake Source [0]
Type: Wake Timer
Owner: [SERVICE] \Device\HarddiskVolume7\Windows\System32\svchost.exe (SystemEventsBroker)
Owner Supplied Reason: Windows kör den schemalagda aktiviteten NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Universal Orchestrator Start som kräver att datorn aktiveras.
PS C:\WINDOWS\system32>

Hade inget av dessa problem innan 1903.
Det andra problemet ska jag försöka lösa under helgen.

Under avancerade inställningar för energialternativ har jag nu inaktiverat väckningstimers. Återstår att se om det hjälpte.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Precis!
Jag installerade de senaste från nvidia, och även ett hotfix "screenfix" från Norton Security efter lite googlande.
Verkar ha löst problemen för mig iaf.

Nu är svartflimmret tillbaks igen.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Har ett problem som jag inte med säkerhet vet när det dök upp, har haft det förut och so sen har kommit tillbaka.
Vad som händer är i alla fall att när jag ska stänga av datorn (använder av gammal vana nästan uteslutande ALT+F4) så loggar den enbart ut en istället och automatiskt in igen så man kommer till skrivbordet. En omstart hjälper alltid, men haft det på alla 3 enheter och det kommer och går.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det insider saker för er som installerat maj uppdateringen?

Windows 10 USB toolet är ju 1809 fortfarande, och uppdateringen finns inte i windows update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är det insider saker för er som installerat maj uppdateringen?

Windows 10 USB toolet är ju 1809 fortfarande, och uppdateringen finns inte i windows update

Måste vara så, finns vad jag vet bara på MSDN och Insider än så länge.

TS borde nog byta kanal om han stör sig på att vara en av dem som upptäcker buggar inför release till den breda massan

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Måste vara så, finns vad jag vet bara på MSDN och Insider än så länge.

Såg precis att den nu är tillgänglig för alla: Nu finns Windows 10 May 2019 Update

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då ska vi se om man hinner med att blåsa burken ikväll

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Allt fungerar bra på de två datorer jag har. Inte upptäckte något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min dator tar inte den updaten.det står att drivrutiner saknas.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade för någon timme sedan och här fungerar allting bra än så länge inklusive Windowstangenter, tex, Win+D, Win+E, Win+X, etc, etc. Hoppas att det håller i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Min dator tar inte den updaten.det står att drivrutiner saknas.

Vad står det när du klickar på "Click here for more information."? Där finns ofta lösningen, dvs vilken hårdvara det gäller.

Permalänk
Medlem

Gick inget bra här heller.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk

Jag fick samma på både 1903 ISO och Update assistant. Jag löste det genom att inaktivera nätverkskortet och sen testade att göra en ny uppgradering från skratch. Den frågar ifall du vill fortsätta på en nuvarande uppgradering eller börja om från början.

Fick samma fel när jag valde att den skulle fortsätta men när jag valde att början om, så gick den vidare.

EDIT: Glömde nämna att jag testade att avinstallera drivrutinen för nätverkskortet och den går då också vidare. Dock så räcker det tydligen att bara inaktivera det.

Lagt till information
Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag fick samma på både 1903 ISO och Update assistant. Jag löste det genom att inaktivera nätverkskortet och sen testade att göra en ny uppgradering från skratch. Den frågar ifall du vill fortsätta på en nuvarande uppgradering eller börja om från början.

Fick samma fel när jag valde att den skulle fortsätta men när jag valde att början om, så gick den vidare.

EDIT: Glömde nämna att jag testade att avinstallera drivrutinen för nätverkskortet och den går då också vidare. Dock så räcker det tydligen att bara inaktivera det.

Tack! Detta löste problemet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Samma här. Funkade bra när man avaktiverade nätverkskortet. Tack för tipset!

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som kör med Engelska som display language i Windows 10?

Jag uppdaterade från version 1809 till 1903 genom att bara uppdatera Windows och inte genom en hel ren installation. När jag stänger ner datorn står det "Shutting down" men efter ett tag står det också "Avslutas". Likaså när jag startar dator, då står det nu "Välkommen" istället för "Welcome" som det alltid stått.

Alla progam verkar dock oberörda, jag har fortfarande Task Manager, Explorer, Settings, mm.

Är det någon annan som ser samma sak?

Övrigt:
Att Svenska är ditlagt i "Preferred languages" på bilden nedan är enbart för att få tex Weather-appen att heta Väder, att få Maps-appen att heta "Kartor", mm. Det har aldrig påverkat språket på inloggning- eller avslutningsbilderna.

Permalänk

Samma fel här, försöker installera från ett usb-minne, jag testar kopiera ner usb-minnet till c-disken och gör ett nytt försök.

-EDIT1-

Japp nu kom jag vidare:

-EDIT2-

Det gick bra nu kör jag W10 1903, alla drivrutiner ok, enda problemet var att LogiLDA.dll (Logitech dl manager ???) inte hittades men tog bort den ur autostart.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att jag inte kan söka i sökfältet sen jag installerade uppdateringen.