Permalänk

Ny elbas skorrar

Hejsan! Det är egentligen inte min elbas som har problem, utan min tjejs, men hon fick den av mig i present. Det är en epiphone Thunderbird som hon har fått, men problemet är att strängarna skorrar oavsett hur hårt spända de är. Den är stämd i E, A, D och G.

Problemet verkar vara att strängarna tar emot bannden på halsen, och att dessa orsaker missljudet. Är det här skäl för reklamation, eller ska man i första hand försöka åtgärda detta på andra sätt? Vilka i sådana fall? Jag har sett något om att höja "stallet".

Jag har tyvärr NOLL erfarenhet av instrument, så all hjälp är mer än okej!

Permalänk
Medlem

Hej! Det är väldigt vanligt, instrument är gjorda av trä och trä reagerar olika på temperatur och luftfuktighet, hur tjocka strängar och liknande, jag utgår ifrån att den är köpt i butik eller online, du kan höra med dem först och främst, ibland erbjuder butikerna som har en fysisk affär en gratis set up där man justerar halsen och intonerar den så den låter rätt över hela halsen. Detta är i regel något man måste göra på alla instrument som är nya och något man får räkna in i priset. Kostar runt 500 kr att få det fixat på en musikaffär och är något man måste göra då och då, om man byter stämning, byter tjocklek på strängar och liknande. Har ni ingen som helst erfarenhet ska ni inte skruva på stallet eller försöka böja halsen.

Permalänk

@Adrikkropotkin: https://www.youtube.com/watch?v=525exte3xMQ

Höj sadel eller fila ner banden, och kolla om halsen är rak

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk

Tack för era snabba svar! Så det handlar främst om att genomföra manuella inställningar på den? I värsta fall går vi till en musikaffär och får den fixad, om vi inte får kläm på det.

Tusen tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Adrikkropotkin: Ja, meeeen att fila i sadeln är inget man gör utan att ha koll, det kommer betyda att ni får fixa en ny vilket blir dyrare än att ta den till en affär direkt. Vad ni antagligen måste göra är att justera böjningen på halsen, vilket inte är så svårt i teorin, men gör ni fel kan ni förstöra hela basen, och det är så enkelt som att skruva en insexnyckel för hårt. Eller att ni inte släpper på strängarna innan ni justerar någon .1mm, stämmer om och kollar som allt är korrekt.

Höja stallet är det som är enklast, minst % att ni förstör något, men stor chans att stränghöjden blir helt fel och att intoneringen sabbas helt, vilket innebär att ni måste ta den till en musikaffär igen.

Gitarrer och basar är otroligt simpla men samtidigt komplexa, att tonerna låter rätt över hela halsen är ett otroligt samspel och rätt balans, justerar ni något av det ovan måste ni intonera om, vilket för en perfekt upplevelse kräver en stämapparat som kostar mer än er bas, otroligt tålamod och för någon som aldrig gjort det igen så timmar efter timmar av trial and error.

Ta det till en musikaffär och få det fixat så slipper ni stå där med betydligt högre räkningar eller en bas som knappt fungerar att spela på, som har fel toner och ojämna tonhöjningar över halsen vilket betyder att spelkänslan är förstörd och att man inte lär sig rätt eller att det låter som det ska. Jag har sett 28529592 personer som kollar på en youtube-video där någon säger att det är easy to fix, vilket det är om man har massa år erfarenhet annars nej, inget man gör utan att rört ett instrument förut.

Permalänk
Medlem

Är ni inte intresserade av att lära er hur man gör en setup så råder jag er att ta den till en musikaffär. Antagligen behövs det göras en ordentlig setup. Att spänna strängarna för att få bort skorrandet är inte rätt metod att fixa det på. Strängarna spänner/lossar du enbart för att stämma gitarren/basen när allt annat är rätt inställt.

Men det är nog bra om ni lär er hur man gör en riktig setup för framtiden om inget annat, det är inte så svårt när man väl får kläm på det.

Kanske kan börja och kolla detta så får ni en hum om det hela:

Setting Up Your Bass Guitar - https://www.youtube.com/watch?v=te44eWXd9pc&list=PLDDFFCA0046...