Macbook Pro 13" Mid 2014 - värme och batteriproblem

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 13" Mid 2014 - värme och batteriproblem

Hejsan,

Sitter på en rMBP från mid 2014, senaste 6-10 månaderna har jag haft problem med värme och batteritid. Idag får jag inte ut mer än kanske 2 timmars batteritid när jag gör enklare saker som word, lite slösurfande och något youtube-klipp. Innan dess fick jag nog ut 8-10 timmar med samma användande. Under samma problem har även datorn blivit väldigt varm undertill och det går knappt att ha den i knäet längre.

Har testat följande utan hjälp:
- Hard reset av datorn
- Nedgraderat till El Capitan (som funkade bäst för mig innan)
- Återställt SMC ett par gånger
- Återställt NVRAM ett par gånger

Nedan är ett bild på batteriet från coconutbattery som visar att jag 362 loadcycles och att jag har cirka 82% kvar på prestandan från original.

Tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Avstängd

@Xandyr: Om du inte redan har gjort det, så byt ut kylpastan.
Det är verkligen ingen avancerad process.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Går det att felsöka någonting på OS-nivå?
T ex, hur ser CPU-användningen ut?
Vad säger coconut att datorn har för discharge rate medan du sitter i word respektive youtube?

Jag tippar på att det är slösurfandet som äter upp allt, särskilt youtube.
På min egna macbook kör jag pluginet h264ify, för att göra youtube något snällare.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Xandyr: Om du inte redan har gjort det, så byt ut kylpastan.
Det är verkligen ingen avancerad process.

Tack för tips. Har funderat på det, så kanske får ta och fixa det! Kan ju vara värt att testa då kylpastan aldrig är bytad.

Skrivet av sniglom:

Går det att felsöka någonting på OS-nivå?
T ex, hur ser CPU-användningen ut?
Vad säger coconut att datorn har för discharge rate medan du sitter i word respektive youtube?

Jag tippar på att det är slösurfandet som äter upp allt, särskilt youtube.
På min egna macbook kör jag pluginet h264ify, för att göra youtube något snällare.

Kan ta lite screenshots från surf/YouTube för visa hur det ser ut. Ska kolla coconut också!

Men borde slösurfande ta så mycket av strömmen? Som jag nämnde så hade jag med samma typ av användning möjlighet till 8-10 timmars batteritid tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Men borde slösurfande ta så mycket av strömmen? Som jag nämnde så hade jag med samma typ av användning möjlighet till 8-10 timmars batteritid tidigare.

Att gå från 8 timmar till 2 timmar, låter som det är något mer, det får jag hålla med om. Däremot har sidor som youtube blivit rejält mycket mer krävande sen övergången till h.265 samt att mycket mer material är 1080p och 60fps.

Upplevelsen från mina egna macar är att just youtube och andra videosidor fullkomligt äter i sig batteriet.

Hur ser saker ut i activity monitor när datorn går varm? Fliken energy brukar kunna ge en grov uppfattning om vad som drar. Vill man titta mer finmaskigt gillar jag att lägga till kolumnen CPU Time på fliken CPU och sortera efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Att gå från 8 timmar till 2 timmar, låter som det är något mer, det får jag hålla med om. Däremot har sidor som youtube blivit rejält mycket mer krävande sen övergången till h.265 samt att mycket mer material är 1080p och 60fps.

Upplevelsen från mina egna macar är att just youtube och andra videosidor fullkomligt äter i sig batteriet.

Hur ser saker ut i activity monitor när datorn går varm? Fliken energy brukar kunna ge en grov uppfattning om vad som drar. Vill man titta mer finmaskigt gillar jag att lägga till kolumnen CPU Time på fliken CPU och sortera efter det.

Mycket möjligt att youtube är den stora boven med sin övergång till h.265. Tog nu några screenshots från activity monitor + coconut, har en youtubefilm igång (1080p) samt två andra flikar i safari. Jag kan inte se något som sticker ut direkt och just nu känns det som allting ser relativt bra ut(?). 5 timmar 27 min kvar på batteriet och är nere på 85% står det.

Permalänk
Medlem

På energy-fliken ser det ut som att youtube drar en del ändå. Det är där förbrukningen ser ut vara. Du skulle kunna pröva att köra h264ify pluginet till webbläsaren och se hur mycket det påverkar. Windowserver ligger ofta högt i förbrukning i samband med att något annat grafiskt sker (t ex videouppspelning), men ligger normalt inte högt vid ett tomt skrivbord t ex.

Sorterat efter cpu-tid ser det ut som att din dator har för mycket idlande upptid för att det ska gå lätt att se. Fördelen med att sortera på cpu-tid, är att CPU-användning summeras upp. Så processer som fladdrar mycket mellan hög och låg last blir enkelt jämförbara mot processer med jämnare last.
Skulle man vilja använda CPU-tid effektivt för att felsöka, skulle det vara att starta om datorn, använda den på batteri någon timme och sedan se hur fördelningen ser ut.

Coconut säger 8.8w förbrukning. Batteriet har 71.8 watt-timmar nytt, ditt har 81% av detta, alltså 58 watt-timmar.
58wh / 8.8w = 6.59h. Sedan tillkommer det förluster ovanpå det, så att macos rapporterar 5.5 timmar låter rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Youtube använder inte H.265.
Det är H.264 och VP9.

Safari har dessutom inte stöd för VP9 och därför är 1080p max.

För högre upplösning behöver man använda firefox eller chrome.

Safari = H.264

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller