Permalänk

Custom Loop frågor - Vattenkylning

Tänkte bygga min första vattenkylningsloop. Bor i spanien så har rätt hög inomhustemperatur på sommaren. Tacksam för feedback!

Bygger i en Fractal Design R4 och vill kyla både CPU och GPU.

CPU : Rysen 7 3700x
GPU : Vega 64

Har satt ihop en inköpslista på EKWB.

Räcker det med en styck 240mm radiator för att kyla både GPU och CPU?

Vill ha en dräneringsventil någonstans. Var bör den lämpligast placeras i loopen?

Är det något som saknas i inköpslistan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av don.ramon:

Tänkte bygga min första vattenkylningsloop. Bor i spanien så har rätt hög inomhustemperatur på sommaren. Tacksam för feedback!

Bygger i en Fractal Design R4 och vill kyla både CPU och GPU.

CPU : Rysen 7 3700x
GPU : Vega 64

Har satt ihop en inköpslista på EKWB.

Räcker det med en styck 240mm radiator för att kyla både GPU och CPU?

Vill ha en dräneringsventil någonstans. Var bör den lämpligast placeras i loopen?

Är det något som saknas i inköpslistan?

https://i.ibb.co/7QjFknt/EKWB.png

https://i.ibb.co/ySp2rX3/fractal.png

Detta liknar väldigt mycket första versionen av min nuvarande dator. Skillnaden var bara att jag förberedde för ytterligare ett grafikkort genom att sätta i två radiatorer, en PE 360mm och en SE 280mm (2x140).

Vegakortet kan om det vill dra mycket kräm och bli varmt, om jag minns siffrorna rätt så är det inte otänkbart att det utvecklar närmare 300W i värme. I mitt bygge har jag en Ryzen 7 1700, som i jämförelse inte orsakade särskilt mycket arbete för kylningen, och jag tror inte 3700X är så mycket värre. Men med det sagt så är min spontana tanke att en SE 240mm blir lite klen, särskilt om du vill kunna köra fläktarna på lägre varvtal. Om du har möjlighet att gå upp i storlek till 280mm så ökar radiatorytan med ungefär 35%, men jag vet inte vad R4 klarar, så kolla upp det.

Inköpslistan såg bra ut, du kommer få några slangkopplingar över initialt, men det är ju inga problem. Ett litet knep är att räkna antalet han- och honkopplingar: Rad, res/pump, block och t-splitter har tillsammans 14 portar, du har 10 slangkopplingar, en han/han-extender och sju pluggar (tre inkluderade, fyra extra), vilket blir 19 totalt. Om du lägger till en kulventil (jag kör EKs, den funkar fint) så går de sista två slangkopplingarna åt. Grafikkortsblocket levereras med två pluggar och reservoaren med plugg i locket, så du behöver inte mer än en plugg som droppstopp/säkerhet efter kulventilen. Ett par grejer till är bra att ha: en jumper för nätaggregatet så att du kan driva pumpen utan att starta hela systemet, samt nån vattentillsats som förebygger korrosion och alger. Jag använder EKs CryoFuel, men det finns fler alternativ där ute.

Det leder oss in på sista frågan: dräneringsventil. För enkelhetens skull bör den placeras så lågt som möjligt, i termer av logiska kopplingar. I mitt bygge har jag, precis som i din skiss, pumpen på lägsta punkten. Den spontana tanken var förstås att placera ventilen efter pumpens utlopp, för det var ju lägst. Grejen var bara att just min reservoar sög vätska till pumpen från en högre punkt, än vätskans inlopp i reservoaren, vilket slutade med att jag alltid hade en liten pöl i botten på reservoaren. Därmed bytte jag sida till reservoarens inlopp, och med hjälp av att tippa chassit lyckas jag i alla fall tömma mer nu än från början. OBS! Detta gällde för just min pump/res-kombo, det behöver inte stämma för den du har valt.

Jag har skrivit och dokumenterat ganska mycket om mitt bygge. Nånstans mitt i allt nörderi om kopparrör finns en och annan erfarenhet som du kanske kan ha nytta av. Börja i den här tråden, och fortsätt möjligen till artikeln som jag länkar till i början: Projekt: Vattenkylning med kopparrör

Till sist vill jag bara säga lycka till, du verkar ha kommit en bra bit på väg och jag hoppas att allt går bra med bygget!

Räkna rätt på antalet pluggar
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

Vegakortet kan om det vill dra mycket kräm och bli varmt, om jag minns siffrorna rätt så är det inte otänkbart att det utvecklar närmare 300W i värme. I mitt bygge har jag en Ryzen 7 1700, som i jämförelse inte orsakade särskilt mycket arbete för kylningen, och jag tror inte 3700X är så mycket värre. Men med det sagt så är min spontana tanke att en SE 240mm blir lite klen, särskilt om du vill kunna köra fläktarna på lägre varvtal. Om du har möjlighet att gå upp i storlek till 280mm så ökar radiatorytan med ungefär 35%, men jag vet inte vad R4 klarar, så kolla upp det.

Hade också helst satt in en större radiator. Men tyvärr är 240mm det största den klarar av. Ska mäta mer exakt och se om jag möjligtvis kan ta en tjockare modell.

Skrivet av kirayatail:

Inköpslistan såg bra ut, du kommer få några slangkopplingar över initialt, men det är ju inga problem. Ett litet knep är att räkna antalet han- och honkopplingar: Rad, res/pump, block och t-splitter har tillsammans 11 portar, du har 10 slangkopplingar, en han/han-extender och en plugg, vilket blir 13 totalt. Om du lägger till en kulventil (jag kör EKs, den funkar fint) så går det jämnt ut. Grafikkortsblocket levereras med två pluggar. Ett par grejer till är bra att ha: en jumper för nätaggregatet så att du kan driva pumpen utan att starta hela systemet, samt nån vattentillsats som förebygger korrosion och alger. Jag använder EKs CryoFuel, men det finns fler alternativ där ute.

OK. så det blev någon för mycket när jag räknade. Egentligen är det enbart "EK-ACF Fitting 12/16mm" jag behöver eller hur? Splittern, Extendern och Plugen är enbart till för dräneringsventilen (som jag ser att jag glömt lägga till)?

Jumper för nätagg har jag koll på. Och vätska ska jag kolla lite närmare på senare.

Skrivet av kirayatail:

Det leder oss in på sista frågan: dräneringsventil. För enkelhetens skull bör den placeras så lågt som möjligt, i termer av logiska kopplingar. I mitt bygge har jag, precis som i din skiss, pumpen på lägsta punkten. Den spontana tanken var förstås att placera ventilen efter pumpens utlopp, för det var ju lägst. Grejen var bara att just min reservoar sög vätska till pumpen från en högre punkt, än vätskans inlopp i reservoaren, vilket slutade med att jag alltid hade en liten pöl i botten på reservoaren. Därmed bytte jag sida till reservoarens inlopp, och med hjälp av att tippa chassit lyckas jag i alla fall tömma mer nu än från början. OBS! Detta gällde för just min pump/res-kombo, det behöver inte stämma för den du har valt.

Så i princip borde en splitter ut från pumpen till en dräneringsventil lösa det mest akuta behovet.

Skrivet av kirayatail:

Jag har skrivit och dokumenterat ganska mycket om mitt bygge. Nånstans mitt i allt nörderi om kopparrör finns en och annan erfarenhet som du kanske kan ha nytta av. Börja i den här tråden, och fortsätt möjligen till artikeln som jag länkar till i början: Projekt: Vattenkylning med kopparrör

Till sist vill jag bara säga lycka till, du verkar ha kommit en bra bit på väg och jag hoppas att allt går bra med bygget!

Ska kolla länken till ditt bygge. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av don.ramon:

OK. så det blev någon för mycket när jag räknade. Egentligen är det enbart "EK-ACF Fitting 12/16mm" jag behöver eller hur? Splittern, Extendern och Plugen är enbart till för dräneringsventilen (som jag ser att jag glömt lägga till)?

Misstänkte det, det är lätt att räkna fel, och att ha nån koppling eller två i reserv skadar inte. Japp, EK-ACF 12/16mm är det du i striktaste mening "behöver", men för bekvämlighet kan det vara intressant att titta lite på vinklade kopplingar, typ en eller två roterbara 90-gradersvinklar kan säkert komma väl till pass.

Splitter, extender och ventil... En extender ersätter två slangkopplingar och en bit slang. Jag kör två han/han-extenders i mitt bygge, som går ungefär såhär: pump - extender - splitter - extender - ventil, men i ditt fall kan det vara mer bekvämt med pump - slang - splitter - extender - ventil. Således hamnar ventilen någonstans på slangen mellan pumpen och grafikkortet.

Citat:

Så i princip borde en splitter ut från pumpen till en dräneringsventil lösa det mest akuta behovet.

Utan tvekan. När det är dags att tömma så är det bara att skruva i en slang (med en av de extra slangkopplingarna du har på hyllan hemma) i ventilen och sen tömma ut medan du vänder och vrider på chassit för att skaka ut de sista dropparna.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det borde du väl gå igenom CPU´n först och sedan till grafikkortet eller??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Som jag ser det borde du väl gå igenom CPU´n först och sedan till grafikkortet eller??

spelar ingen roll vatten har så hög kapacitet att lagra energi/värme att det skiljer max ca 1c på vattnet i hela loopen.

det som är viktigt med följden i loopen är att reservoaren bör vara högre samt innan inloppet till pumpen för att undvika torrsugning av pumpen, Samt fyllning av systemet blir enklare så. i övrigt kan man dra ordningen hur man vill du kommer ha samma temps hur eller hur.

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Som jag ser det borde du väl gå igenom CPU´n först och sedan till grafikkortet eller??

Skrivet av Wassle:

spelar ingen roll vatten har så hög kapacitet att lagra energi/värme att det skiljer max ca 1c på vattnet i hela loopen.

Har också tänkt på flödesriktningen, men som Wassle säger så har jag läst att det inte ska spela så stor roll. Ska mer hänga på hela systemets kapacitet och flödets hastighet.

Permalänk
Medlem

När jag gjorde min loop först så hade jag den i ett R4 och en tunn 240 i fronten som du har skissat.Det skulle kyla en 4770k och Radeon 7950 och tempsen var inte det vackraste ska jag väl säga.
Investerade ganska direkt i ett Define S och en till rad som löste det problemet med marginal.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Skrivet av Widzd:

När jag gjorde min loop först så hade jag den i ett R4 och en tunn 240 i fronten som du har skissat.Det skulle kyla en 4770k och Radeon 7950 och tempsen var inte det vackraste ska jag väl säga.
Investerade ganska direkt i ett Define S och en till rad som löste det problemet med marginal.

Du hade väl kunnat installera ytterligare en 240 rad i toppen av din R4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av don.ramon:

Du hade väl kunnat installera ytterligare en 240 rad i toppen av din R4?

Hade ej distansen med fläkt+rad till moderkortet om jag hade satt den i toppen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.