Permalänk
Medlem

Val av router?

Hej har idag en tp-link a9 (ac1900) som jag tänkt returnera då den ej går att flasha med/till dd-wrt.
Hastigheten på denna enhet är ca 600mbit/s i 2.4Ghz och ca 1300mbit/s i 5Ghz

Har nu hittat en Asus rt-ax92u (ax6100) som jag funderar på att köpa, dock så är hastigheterna på den enheten ca 300-400mbit/s i 2.4Ghz och ca 800-900mbit/s i 5Ghz och resterande hastigheter i det nya wifi6 (802.11ax).

Har bara en Samsung Galaxy s10 som stödjer det nya wifi6 (802.11ax) resterande enheter kommer vara anslutna genom wifi4 (802.11n) och wifi5 (802.11ac)

Min fråga är om jag kommer nedgradera mig i hastighet eller räckvidd från Tp-link till Asus?
Asus är ju trots allt en mycket starkare maskin med både starkare processor samt högre RAM minne så var spelar kraften in i det hela? Ska jag välja en router efter kraft i lådan eller efter hastigheten i 2.4Ghz respektive 5Ghz näten??

Kör fiber 100/100Mbit.

Kan kanske Asus rt-ac86u vara ett bättre alternativ eller bör jag köra på rt-ax92u?

Snälla hjälp mig få ett vettigt svar på detta!!

Med vänlig hälsning

Permalänk
Vila i frid

Kör du 100/100 kan du köpa vilken 200 kronors router som helst - du kommer iaf inte upp i högre 100 Mbit mot internet trots WiFi6.

Köp en router som har support från dd-wrt, OpenWrt, shibby, tomato, padavan eller någon av de andra open source firmware släppen. Det finns alldeles för många routers att välja från - att rekommendera någon speciell.

Permalänk
Medlem

Sedan jag bytte till Turris Omnia så tittar man inte längre på annat håll.
Självuppgraderande OpenWrt.

Den må ha några år på nacken nu, men uppgraderingarna rullar på än.
Turris Mox är deras senaste, modulär router.

One router to rule them all.