Min extender hittar inte de nya 5Ghz nätverket. problem med router och extender.

Permalänk
Medlem

Min extender hittar inte de nya 5Ghz nätverket. problem med router och extender.

:Problem
Hej!
Jag köpte för ett tag sen en ny router (Asus RT-AC87U) för jag hade problem med min gamla (Asus RT-AC66U). Jag har min dator uppkopplad till en extender (Netgear AC-1200/EX-6150) för vår router är i andra delen av lägenheten och vill inte dra nätverkskabel genom hela lägenheten. Min extender hade inga problem med att hitta 5Ghz nätverket med min gamla router, men när jag bytte till den nya routern så kunde inte extendern hitta 5Ghz nätverket utan bara 2.4Ghz, jag provade att flytta extendern närmare routern men det blev ingen skillnad.

Provade att systemåterställa extender och routern bara för att var på den säkra sidan, men det funkade inte heller. Bytte även tillbaka till den gamla routern för att kolla och då kunde min extender hitta 5Ghz nätverket, så förstår inget asså. Är det någon som vet vad problemet kan vara eller är det bara så att den nya routern är sönder på något sätt?.
:info
- Gamla routern Asus RT-AC66U
- Nya routern Asus RT-AC87U
- Extender Netgear AC-1200/EX-6150

- Min mobil hittar 5Ghz med den nya router.
- Kör nätverkskabel från extender till min dator.
- "koppling"
- Router-->Extender-(kabel)->dator

Permalänk
Medlem

@Emilio24: Du vill alltså förstärka signalen? Det kan du inte göra utan kabel. Anledningen är att signalen redan har blivit förstörd, ungefär som en jpeg-bild eller mp3-ljud som komprimeras på så vis att informationen förstörs delvis, dock inte tillräckligt för att förstöra det praktiska innehållet.

Det du gör i det här fallet är följande:

Du återsänder signalen, och resultatet ser ut så här (-(-(-|-)-)-) |-)-)-)-)

Det ska se ut så här: (-(-(-(-|-)-)-) (-(-(-|-)-)-)

Se "|" som enheten och "(" som en visuell signal

En sak att prova är att ändra så varje enhet har en egen kanal, annars kan dom störa varandra. Vilken kanal du ska använda beror på vad dina grannar har etc. Vanligen så har enheterna och dina grannar den automatiska kanalen vilket försämrar trafiken eftersom det blir trafikstockning.

Eftersom du har två routrar så borde det räcka med att sätta ihop detta, men du kan i detta fall sätta enheterna så dom skapar en triangel där en av enheterna är på hypotenusan och dom andra är på kateterna. Detta ger en stark signal i mitten och en räckvidd utanför ytan.

Klarar du av att sätta detta på rätt platser så får du 100% signal överallt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på att du har olämpliga inställningar typ angett olika länder i setupen så att prylarna använder kanallistor som inte tillåter dem att kommunicera eller av att du har ett ogiltigt ssid tex att det innehåller å, ä, ö eller mellanslag eller specialtecken av nån typ, en del apparater är strikta på det, andra inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@OldComputer: okej tack så mycket, ska se om jag kan få det o fungera men tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: tack, vad menar du exakt med agnet? vad är exakt kanallister?

Permalänk
Medlem

@OldComputer: en grej till, vad menar du med att jag ska ändra kanal till en egen och inte den automatiska kanalen, gör man detta inne på routerns inställningar?

Permalänk
Rekordmedlem

[quote postid="18093131" userid="302538" name="Emilio24"
@mrqaffe: tack, vad menar du exakt med agnet? vad är exakt kanallister?
[/quote]Angett , har ändrar mitt stavfel nu.
Olika platser har olika tillåtna kanaler så om du anger att en enhet som nordamerika och den andra EU så kan det uppstå omöjliga kombinationer som omöjliggör kommunikation du måste alltså se till att alla apparater kan använda samma kanaler lämpligen då de som är tillåtna inom EU, det kan också uppstå problem om man har olika kanalbredder eller gjort nån regel om att bara tillåta nån viss typ av radioprotokoll typ låst en enhet till 802.11n och en annan till 802.11ac eller mixat det med inställningar av kanalbredd eller kryptering, det finn en del kombinationer av inställningar som gör att apparaterna helt enkelt inte kan kommunicera via radio och att välja fel land i setup eller drivrutin kan ställa till det.

Kan du se några andra ssidn på 5 GHz runt dig i nån av dina apparater ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilio24:

@OldComputer: en grej till, vad menar du med att jag ska ändra kanal till en egen och inte den automatiska kanalen, gör man detta inne på routerns inställningar?

Du ändrar allt i inställningarna, tittar man på kanalerna är den skillnad som 2,4G och 5G kan använda, dvs 2,412GHz / 2,417GHz / 2,417GHz etc på 2,4GHz och 5,180GHz / 5,200GHz / 5,220GHz / 5,2440GHz på 5G

På min Linksys är det 13 kanaler på 2,4G och 4 kanaler på 5G. När jag satte kanal 12 på 2,4G och 48 på 5G så blev signalen bättre. i hela lägenheten.

Om det är exakt samma värden i alla routers vet jag inte, men något runt dessa värden borde finnas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: okej tack för svaret!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja, hittar ett som har 5G. Men ska kolla mer på det imorgon och se om jag kan fixa det. tack för svaret.