Hur SJUTTON funkar AI Tweaker/By Core Usage?
När man väljer den här inställningen och går in i undermenyn "By Core Usage" får man upp en lista som går så här:
Turbo Ratio Limit 0
Turbo Ratio Cores 0
Turbo Ratio Limit 1
Turbo Ratio Cores 1
...Osv. Repeteras för antalet processorkärnor i CPUn antar jag (har själv bara 10 st...)
Jag har använt Intel Extreme Tuning Utility för att prova fram vad som funkar bra på min CPU/kylare, och med Ratio/Voltage Tuning Mode inställd på "Package" istf "Per-Core" (dvs, den bestämmer själv vilken core som ska ha vilken multipel) så kör jag:
1 Active Core 46
2 Active Cores 45
...Osv, ned till
7-10 Active Cores 40
Så för att försöka kopiera detta i ASUS UEFI så ställer jag Turbo Ratio Limit efter samma mönster som ovan, och behåller Turbo Ratio Cores på "Auto".
...Och då slutar det med att massor av kärnor dånar på i max turbo (dvs över 4.7GHz med BCLK på 103MHz.) VRMen ylar när man loggar in och tusen grejer drar igång på samma gång och CPU-fläkten dånar. Kollar man med HWMonitor är det minst 6-7 cores som kör på max turbo. Jättefräckt, inga problem uppstår, det går alldeles utmärkt att köra så här, tills man försöker sig på något riktigt tungrott och CPUn börjar throttla för att luftkylning inte räcker till med Intels kassa TIM de pillat in under värmespridaren...
Så vad faen, typ? Vad betyder de här inställningarna egentligen och vad ska jag skriva var för att få den effekt jag önskar? UEFIn är så förpiskat kryptisk, och de inbyggda hjälptexterna på den här skärmen iallafall är ju helt obegripliga.
Tack för hjälp!
Mvh.