Permalänk
Medlem

Processorns maxhastighet för ram

Hej, har sökt runt lite och känner inte att jag fåt fram något svar.
Till min fråga.
Jag har en intel i5-7700 kaby lake och försöker få fram vad den klarar av för hastighet på ram, vart hittar jag detta?
Mina ram ligger just nu på 1057MHz men klarar max 2666MHz
Samt ett moderkort som klarar 4133MHz så det borde ju vara processorn som ligger bakom ellee har jag fel?
Tacksam för all kommande hjälp

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej,
Jag tog och flyttade ut din fråga från "Feedback till Sweclockers" till "Support och övrigt" istället.

Har du aktiverat XMP profilen på moderkortet alternativt klockat CPU/RAM manuellt? Du får inte maximal minneshastighet automatiskt, utan måste aktiveras manuellt.

Lista även gärna vilket moderkort och RAM-minnen du använder. Och om du inte har 4st RAM-minnen, i vilka portar sitter dem på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoticx:

Mina ram ligger just nu på 1057MHz men klarar max 2666MHz

Problemet här är att DDR = Double Data Rate, d.v.s. minnena jobbar två gånger per klockcykel. DDR4-2666 har därför egentligen en klockfrekvens på 1333 MHz, men marknadsförs ofta som 2666 MHz istället eftersom det blir den effektiva klockfrekvensen.

1057 MHz motsvarar alltså ungefär DDR4-2133, vilket är en vanlig frekvens man brukar hamna på när man inte valt någon minnesprofil i BIOS. Om det är DDR4-2666-minnen du har så borde de alltså ligga på ca 1333 MHz (frekvensen blir sällan exakt) om de är korrekt inställda, i alla fall i program som t.ex. CPU-Z som visar den verkliga frekvensen.

Permalänk
Medlem

@jreklund: använder mig utan ett Asus Maximus hero IX som mb och Ballistix Sport LT 8 GB DDR4 2666 MHz.
Hur aktiverar jag XMP?
@perost: Så de är alltså vid sun fulla kapacitet nu då? eller missförstår jag?

Permalänk
Medlem

Också lite fundersam på detta. Tittar man på databladen för olika cpu så är det ju olika ram hastigheter de är specade för. Kan man överstiga det med xmp eller flaskar ens cpu hastigheten?

Tex om cpu endast är specad för 2133. Kan man ändå köra sina ram minnen i 2666?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Också lite fundersam på detta. Tittar man på databladen för olika cpu så är det ju olika ram hastigheter de är specade för. Kan man överstiga det med xmp eller flaskar ens cpu hastigheten?

Tex om cpu endast är specad för 2133. Kan man ändå köra sina ram minnen i 2666?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns frekvenser som garanteras fungera och utöver det är det överklockning och då får du själv experimentera för att ta reda på gränserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoticx:

@perost: Så de är alltså vid sun fulla kapacitet nu då? eller missförstår jag?

Just nu körs de i DDR4-2133 hastighet, om de är specade för DDR4-2666 så har du alltså en del kapacitet kvar som du enkelt kan få ut.

Du borde kunna välja X.M.P.-profil direkt på första sidan som dyker upp när du går in i BIOS, det borde finnas en liten meny på vänstra sidan där det bara är att klicka i 2666-profilen. Notera bara att det som står under "DRAM Status" i BIOS bara är minnenas "namn", strunta i eventuella frekvenser som står där. Vilken (effektiv) klockfrekvens minnena faktiskt körs i står under "Information" i rutan ovanför.

Permalänk
Medlem

@perost: Okej, tack för all hjälp