Ny bärbar dator (Till min fader)

Permalänk
Medlem

Ny bärbar dator (Till min fader)

Hej,

Farsan har haft en gammal Acer i snart 10 år och den börjar minst sagt att bli sliten både på batteritid med mer.

Hans Acer:
4 GB Ram
14 Tum
SSD 128 GB
Integrerat grafikkort

Han klagar på den lite då och då och tänkte överraska med en helt ny till honom så skulle uppskatta om någon hade lust att hjälpa till lite!

Hans framtida dator:
8-16 GB Ram
14-16 Tum (Han ville gärna att skärmen kunde varit lite större)
SSD 256 GB - 1 TB
Integrerat grafikkort (Antar jag då det enda han gör med grafik och dylikt är Youtube om det ens räknas?)

Övrigt:
1. Han tar aldrig med sig datorn någonstans utan den kommer förmodligen att stå någonstans i köket som den alltid gjort.
2. Prisklass mellan 8-12 tusen kronor.

Jag har hittat den här: https://www.inet.se/produkt/1963975/acer-aspire-a515-i7-16gb-...

Är den jag hittat något att ha? Varför/Varför inte? Har du/ni något bättre förslag? Tar emot all hjälp jag kan få!
Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad sägs om en Zenbook?

Deras pure-serie innebär noll bloatgrejer från Asus själva. Sen får du (han) en clean 14" med 8GB ram, 512GB m.2 och en 8gen intel-cpu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad sägs om en Zenbook?

Deras pure-serie innebär noll bloatgrejer från Asus själva. Sen får du (han) en clean 14" med 8GB ram, 512GB m.2 och en 8gen intel-cpu

Då du förmodligen kan mer än mig så undrar jag vad denna gör mer än den jag länkade. Ser att den har mindre ram och diskutrymme samt mindre skärm, vad är det som gör att den kostar 10k om du förstår mig

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av daLLEEE:

Då du förmodligen kan mer än mig så undrar jag vad denna gör mer än den jag länkade. Ser att den har mindre ram och diskutrymme samt mindre skärm, vad är det som gör att den kostar 10k om du förstår mig

Dels tycker jag personligen att Asusen är snyggare och mer stilren, men det är ju helt subjektivt såklart.

En småstörig grej med Acern du länkar är att styrplattan inte är centrerad, men det kanske man vänjer sig vid
Vidare så ger det kanske inte jättemycket att gå från 512GB -> 1TB storage eftersom man knappt har något på sin lokala dator längre mer än lite dokument kanske. Filmer och sånt streamas ju tänker jag.

Med Asus-datorn så har de nog lagt mer pengar på byggkvalitet än specs, men med Acern du föreslog får du 10e generationens i7...

Gå in på närmaste webhallen/elgiganten och känn och kläm lite själv vettja

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com