Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ladda ned .msi-packet Free och Sharewareprogram ACTIVE DIRECTORY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Ladda ned .msi-packet Free och Sharewareprogram ACTIVE DIRECTORY

Hej,

Jag har i uppgift att göra en sak jag inte tidigare har gjort, nämligen att ladda hem .msi-packet för att sedan tilldela en funktion för användare som kan göra saker med den, givetvis kommer jag använa mig av (GPO) för att tilldela viss funktion eller behörighet.

Till min fråga:

Eftersom att i uppgiften står det att jag bara ska ladda ner vilket paket som helst blir jag lite förvirrad, vilka paket finns och vad gör man med dessa paket?

Kan jag bara ladda ner en paket där användaren skriver i en enkel textform?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av naturaljoin:

Hej,

Jag har i uppgift att göra en sak jag inte tidigare har gjort, nämligen att ladda hem .msi-packet för att sedan tilldela en funktion för användare som kan göra saker med den, givetvis kommer jag använa mig av (GPO) för att tilldela viss funktion eller behörighet.

Till min fråga:

Eftersom att i uppgiften står det att jag bara ska ladda ner vilket paket som helst blir jag lite förvirrad, vilka paket finns och vad gör man med dessa paket?

Kan jag bara ladda ner en paket där användaren skriver i en enkel textform?

Är det SCCM?

E: Kan kallas config mgr också

Du kan paketera vilken applikation som helst

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av Dockland:

Är det SCCM?

E: Kan kallas config mgr också

Du kan paketera vilken applikation som helst

Vad jag vet är det bara Active director users and groups inom ->tool bar

hur kan man se vilka som finns? Just nu måste man bara söka en applikation och jag vet inget om dessa, har du tips på några enkla jag kan stegvis gå igenom? Tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Menar du att uppgiften är att skicka ut ett msi-paket via GPO? Det är bara att välja ett program som har installation via msi-paket. 7-zip finns som msi-paket och det är litet, vilket gör att det går snabbt att installera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av jocke92:

Menar du att uppgiften är att skicka ut ett msi-paket via GPO? Det är bara att välja ett program som har installation via msi-paket. 7-zip finns som msi-paket och det är litet, vilket gör att det går snabbt att installera.

Behöver du inte en infra bakom själva utskicken också? Det går ju att lägga på både user och datorobjekt beroende på. Officepaketet kanske man inte vill sätta på user, då det kan trigga ofrivillig installation på allehanda datorer jag logga in på, medans på datorobjekt har jag det på min primära dator?

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Dockland:

Behöver du inte en infra bakom själva utskicken också? Det går ju att lägga på både user och datorobjekt beroende på. Officepaketet kanske man inte vill sätta på user, då det kan trigga ofrivillig installation på allehanda datorer jag logga in på, medans på datorobjekt har jag det på min primära dator?

Nej, du behöver inga program bakom. Gpo kan installera vanliga MSI-paket. Men brukar inte vara rekommenderat att installera större paket över GPO. Sedan är det lite sämre anpassningsmöjligheter.

Oftast vill man lägga programmen på datornivån av anledningen du säger

Skickades från m.sweclockers.com