Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

I min värld har plättar alltid varit tunna, och gjorda i stekpanna. Pannkakor däremot är typ kalvdans/ugnspannkaka och allt däremellan, men görs alltid i form i ugnen. Måste bero på skillnaderna mellan rikssvenska och finlandssvenska

Så har det alltid varit i min värld också, så jag skulle säga att norra Sverige och Finland har rätt och resten av Sverige kan slänga sig i brunnen.

Det är så vitt jag vet bara folk från Sundsvall och nedåt som har fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Lik är sås.

Läste om någon stackare som avlidit i badkaret i sommarvärmen på andra sidan atlanten och när de hittade honom några veckor senare så var det väl mestadels just sås de hittade. Inget jag hade hällt på maten dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Plättar är i min värld samma sak som en "vanlig" pannkaka, fast de är betydligt mindre (och kan även vara något tjockare).

Nej, nu pratar du om småplättar.

Pannkaka > plättar > småplättar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Plättar gör du på spis. Pannakakor i ugn.

Citat:

I hela Finland, inklusive Åland, säger man nämligen ”plätty” eller dialektalt ”lettu” om de spisstekta varianterna. ”Pannkakku” gör de i ugnen.

http://portal.skelleftea.se/plattar-vs-pannkakor-dar-gar-gran...

I skolan och lumpen så fick vi aldrig Ärtsoppa och plättar, däremot fick vi ärtsoppa och pannkakor (gjorda i stekpanna och tunna). Sådana som görs i ugnen kallades ugnspannkaka/fläskpannkaka (i 99/100 med fläsk i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, nu pratar du om småplättar.

Pannkaka > plättar > småplättar.

Citat:

Synonymer till plätt

liten plats, plats, fläck, ställe, område
liten pannkaka, pannkaka, crêpe

En plätt är redan "liten", finns ingen anledning att lägga till små/liten framför. ^^

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Åsa-Nisse:

En plätt är redan "liten", finns ingen anledning att lägga till små/liten framför. ^^

Kanske är en otroligt liten plätt? Nanoplättar, nästa heta grej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@Blomman90:
Pannkaka gjörs i ugnspanna.
Redskapen på bilderna gör stora och små plättar.

Plättar eller pannkaka, spelar ingen roll för mig, men det heter banne mig ungspannkaka om det görs i ugnen och inget annat!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av SabreWulf:

Ok, men den viktigaste frågan: Är blodpudding mat? Tänker mest att man äter en sårskorpa med lingonsylt.

Du gör fel man äter de med jordgubbsylt, och inte så otokig om man behöver järn.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen mellan soppa och gryta? Vad är det som avgör vad de klassas som?

Permalänk
Medlem

Kastar in två till i den här soppan. Sky och puré.

Plättar >> Pannkakor >> Ugnspannkaka/fläskpannkaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Samt: Är soppa en dryck eller mat?

Dricka "tomatsoppa" = dryck?
Äta tomatsoppa med sked = mat?

Soppa är en sås enligt tidigare inlägg:

Skrivet av Cooling23:

Allt som flyter är sås

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

O nej.
En plätt är liten och tunn och en pannkaka är större men kan även göras i ugnen.
Är den liten och tjock så är det ju en Krabbelur.

Hallå där! Jag är minsann ingen Krabbelur utan en (helt vanlig?) människa!

Permalänk
Medlem

Fråga: Vad är sås?
Svar: Sås är life!

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

En plätt är redan "liten", finns ingen anledning att lägga till små/liten framför. ^^

Så klart det gör. Hur stor är en plätt / hur långt är ett snöre? En plätts storlek är en definitionsfråga, det finns både små och stora.

Tillägg från en arbetspolare: det finns ingen anledning att sätta "ugn" framför pannkaka, den görs ju alltid i ugn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

Kastar in två till i den här soppan. Sky och puré.

Plättar >> Pannkakor >> Ugnspannkaka/fläskpannkaka.

puré är väl något tjusigt import ord, förmodligen från franska, för mycket finfördelade saker, från början avsåg det väl sådant som behövde vara ännu mer finmalet än man kan hacka för hand.

Sky tänker jag mig är typ det som blir i stekpannan då man tex stekt bacon eller någonting annat, eller andra motsvarigheter till stekpannan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Dessa trådar alltså... med liveuppdateringar också

Skrivet av Viochee:

klart det inte är en macka :X

Är t.ex. inte cognacs medwurst på hönökaka en macka? Det är ju också korv med bröd

Skrivet av dlq84:

Båtar är en sås?

Båtar blir vrak när de slutar flyta, blir såsen också ett vrak om den stelnar?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

puré är väl något tjusigt import ord, förmodligen från franska, för mycket finfördelade saker, från början avsåg det väl sådant som behövde vara ännu mer finmalet än man kan hacka för hand.

Sky tänker jag mig är typ det som blir i stekpannan då man tex stekt bacon eller någonting annat, eller andra motsvarigheter till stekpannan.

Puré är i mina ögon en mer trögflytande soppa, mixad/mosad mat. Barnmat, blomkålspuré eller potatismos tex.

Sky är som du säger, dock skulle jag vilja stryka bacon/stekt fläsk. Det ska vara kryddat kött för att det ska kallas sky i mitt tycke. Slår man i grädde blir det en sås. Ofantligt bra ämne det här. Högkvalitativt trams - sånt uppskattas.

Edit: Vi är ganska överens...

Permalänk
Medlem

Benämningen sås - ja, det kan vara mycket olika saker.

  • Det man gör på spadet efter steken.

  • Vaniljsås - det du har till äppelpajen eller annan lämplig paj. Vaniljsås fungerar till mer än efterrätter för den som vill vara kreativ.

  • Källkod när man programmerar.

  • "likriktarsås" = Ketchup.

  • X-rated stuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så klart det gör. Hur stor är en plätt / hur långt är ett snöre? En plätts storlek är en definitionsfråga, det finns både små och stora.

Tillägg från en arbetspolare: det finns ingen anledning att sätta "ugn" framför pannkaka, den görs ju alltid i ugn.

De har säkert inte märkt att deras pannkaka (plättar) smakar likadant som plättar (småplättar). Så man kan ju undra varför man har olika namn för något som är samma sak. Och enda som skiljer dem åt är storleken...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant fråga gällande såsen men gillar även videon ur det psykologiska perspektivet, hur er grupp interagerar och dynamiken

Hade varit roligt med någon form av vlog från redaktionen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

O nej.
En plätt är liten och tunn och en pannkaka är större men kan även göras i ugnen.
Är den liten och tjock så är det ju en Krabbelur.

Hade dock en kompis på universitetet som hävdade att alla du steker på spisen oavsett storlek är en plätt och pannkakor endast görs i ugnen, men vad vet han..

Var token möjligen från Piteå? De har en konstig uppfattning om vad som är plättar och pannkaka.

Permalänk

På samma ämne måste jag bara referera till sportpodcasten Snett inåt bakåt där de vid ett svagt tillfälle pratar om skinn på såsen, och varför man inte ser det längre.
https://play.acast.com/s/idrottsgalan/b1ba71f9-d29b-43bb-b445... [46:50]

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

@bullis: Nej, Boden men det är ju nästan sak samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så klart det gör. Hur stor är en plätt / hur långt är ett snöre? En plätts storlek är en definitionsfråga, det finns både små och stora.

Tillägg från en arbetspolare: det finns ingen anledning att sätta "ugn" framför pannkaka, den görs ju alltid i ugn.

Det heter tjock pannkaka när man gör den i ugnen😁
Dem man gör i normalstor stekpanna kan även kallas tunn pannkaka fast oftast bara pannkaka.
Plättar talar ju för sig själv, småa pannkakor 😁

Permalänk
Skrivet av milkab:

Det heter tjock pannkaka när man gör den i ugnen😁
Dem man gör i normalstor stekpanna kan även kallas tunn pannkaka fast oftast bara pannkaka.
Plättar talar ju för sig själv, småa pannkakor 😁

Håller helt med! Alt ugnspannkaka
Har aldrig haft någon som tror att "pannkaka" är ngt annat än just tunna "större" pannkakor i mina år inom restaurang
Plättar har alltid varit, små pannkakor, är väl därför det heter "plättlägg"?
Tjockare plättar alt tjockare mindre pannkakor (vart nu man drar gränsen i storlek mellan pannkakor o plättar) är väl amerikanska pannkakor?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Båtar är en sås?

Nej nej... SÅSsnipa... inte snipa.

Permalänk
Skrivet av willesakken:

Plättar gör du på spis. Pannakakor i ugn.

Plättar gör du på spis. Tunnpannkaka/pannkaka gör du också på spis. Tjockpannkaka/Ugnspannkaka/Fläskpannkaka gör man i ugnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uberpwnage:

Plättar gör du på spis. Tunnpannkaka/pannkaka gör du också på spis. Tjockpannkaka/Ugnspannkaka/Fläskpannkaka gör man i ugnen.

Men, fläskpannkaka går ju också att göra i stekpannan...

(Den är ju dock litet annorlunda då man börjar med att steka upp tärnat sidfläsk som senare blir en additiv ingrediens jämfört med basreceptet, så frågan är om de är samma...)

Jag använder ett äldre recept till fläskpannkaka som har litet andra proportioner på mjöl/mjölk, men det påverkar kanske inte...

Dock tillagas den ju även i stekpannan på liknande sätt som den man gör i ugnen och är tjockare än de vanliga.

(Latmansversionen kan man ju dock göra i ugnen)

Lingonsylt mest för att (äkta) fläskpannkaka innehåller betydligt mer salt när den är färdig jämfört med vanliga så en mindre söt typ av sylt brukar fungera bättre ihop med just fläskpannkaka.

Så, fråga: appropås purré; vad är passerade?
(undrar för övrigt om detdär var en legitim konstruktion som rättfärdigade användande av semikolon? Förmodligen inte, men om så borde det nästan placeras inom glas och ram på något museum... Ett rättfärdigat semikolon är ju en riktigt sällsynt raritet, kanske till och med av ännu högre dignitet än proffessor Arronax vänstervridna olivsten... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En plätta flera plättor.

Stor = Pannkaka

Liten = Plätta

Om man misslyckas vända en plättar så blir det pannakaka, för den går sönder.

Jag anser dock att om man använt ett plätt-järn så är det en plätta, annars så kan det räknas som småpannkakor. Jag är lite kluven i frågan.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.