Hjälp med Hårddisk köp

Permalänk

Hjälp med Hårddisk köp

Tjenare Clockers.
Jag behöver hjälp hur jag ska tänka vid köp av hårddisk till min PC, i nu läget har jag ingen lagring alls och pcn är i delar, klarar jag mig med en SSD cs 1tb? sist jag hade en stationär så var de mekaniska grejer som gällde... :), budget på SSD >1500kr jag ska använda datorn till gaming/surfa.
endast beprövade tips
tack

Specs:
1660Ti 6gb
16gb ram Cosaire
Gigabyte aorus z270
Be quiet Pure rock slim
Intel I7 7700k processor
EVGA Supernova 650W
NZXT S340 Elite chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergmanPatrik:

klarar jag mig med en SSD cs 1tb?

Den enda som kan avgöra hur mycket lagring du behöver är du själv. Som tur är är det tämligen enkelt att stoppa i fler diskar efter behov.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Den enda som kan avgöra hur mycket lagring du behöver är du själv. Som tur är är det tämligen enkelt att stoppa i fler diskar efter behov.

Min "Gaminglaptop" har jag 700gb space och klarar mig utmärkt, men går de bra att ha en enda hårddisk som är SSD för OS, Spel, bilder etcetc?

Tror jag skulle klara mig på 500gb också faktiskt, men som sagt denna datorn jag sitter på nu klarar princip bara CS med fps drop så kommer förmodligen spela lite större spel framöver med den nya pcn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergmanPatrik:

går de bra att ha en enda hårddisk som är SSD för OS, Spel, bilder etcetc?

Med en SSD fungerar det utmärkt i ett standardbygge.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

[quote postid="18178976" userid="243702" name="BergmanPatrikgår de bra att ha en enda hårddisk som är SSD för OS, Spel, bilder etcetc?[/quote]
Med en SSD fungerar det utmärkt i ett standardbygge.

har du några tips på vettig SSD jag ska hålla utkik efter? har hört att jag ska hålla mig undan A400 och 660p

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergmanPatrik:

har du några tips på vettig SSD jag ska hålla utkik efter? har hört att jag ska hålla mig undan A400 och 660p

Samsung 970 Evo Plus och Corsair Force MP510 är bra diskar.

Permalänk
Medlem

Moderkortet ditt har 2st M.2 platser, så jag skulle satsa på en sådan SSD i första hand. Själv kör jag med 2st Corsair MP510 (480GB+960GB) och jag har inga klagomål. Den större av dem går på ca 1500kr, vilket är en bit billigare än motsvarande Samsung.

Annars är det inget större fel på Intel 660p heller om du vill ha mer utrymme till ett lägre pris, bara man är medveten om vad det innebär att köpa QLC-diskar och man kanske ska undvika att köra intensiv skrivning mot dem. För en vanlig Svensson så har jag dock svårt att se att det skulle vara något problem.

Permalänk

tack för tips, jag ska hålla bevakning på Corsair MP510 eller 960Evo, tycker dock evo är lite för dyr för mitt behov, kanske tillomed blir en 660p ifall de inte blir prisfall på de andra under dec. ev. evo och går ner till 500gb och uppgraderar framöver.

Permalänk
Medlem

Well, det beror helt och hållet på vilka spel du spelar, hur många spel du vill ha installerade samtidigt osv.

Personligen skulle jag inte köpa en SSD under 1TB i dagens läge. Intel 660p 1TB M2 är väl ett välbeprövat alternativ när det kommer till prisvärda SSD:s, och den har prestanda som ska räcka till spel och lite därtill. Du märker inte så stor skillnad, om ens någon, mellan den och tex en Samsung för nästan dubbla priset. Största nackdelen jag kan se är egentligen att den "bara" har 200TBW. Men lek med tanken att du skulle skriva 100GB/dag till den så skulle det bli 36TB per år. Dvs det skulle ta ca 6 år med daglig användning och 100GB skrivet per dag innan du når dessa 200TBW. Och det är inget som säger att den skulle bli skräp då, utan den kan nog tuffa på en bra bit vidare.

För att sätta saker i perspektiv:
1TB SSD kommer att bli ~930GB i Windows, och man vill nog ha runt 10% ledigt utrymme för att inte tappa prestanda och slita mer än nödvändigt på SSD:n. Det blir då ~837GB som kan användas för operativsystem, program och spel.

Till att börja med tar då Windows 10 upp ~20GB har jag för mig, men där vill man inte direkt ligga på gränsen. Efter det så lär du säkert installera en del nödvändiga program trots att det är en speldator.

Vidare är många spel ganska saftiga när det gäller utrymme, här är 10 exempel på hur stora några av mina spel-mappar är:

  • Battlefield V = 82GB

  • Apex = 42GB

  • Rainbow Six = 70GB

  • PUBG = 30GB

  • Dirt Rally = 40GB

  • Dirt 4= 36GB

  • GTA V = 88GB

  • Forza Horizon 4 = 63GB

  • CS:GO = 35GB

  • Need For Speed Heat = 32GB

Totalt ~520GB för dessa 10 spel

Jag spelar inte så mycket singel player spel, och jag får för mig att SP-spel tenderar att ta upp lite mer utrymme. Så spelar du många spel och inte vill sitta och avinstallera för att få plats med nya installationer så vill man nog ha en del utrymme. Spelen lär knappast bli mindre de kommande åren heller. Men du känner dig själv bäst. En sak är iaf säker och det är att det är väldigt svårt att få för mycket SSD-utrymme.

Jag använder ~80-85% av mina 1,5TB SSD för Windows, program och spel och det börjar bli dags att köpa en 1TB+ SSD till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro